Appartement, scheuren in plafond,voor eigenaar of VVE?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:08
Hallo,

Heb een appartement uit 1965, betonnen vloeren/plafonds. in het originele plafond zit 1 grote scheur (4meter) , ik ga er vanuit dat het een oppervlakte scheur is. Een 10 jaar geleden het plafond voorzien van vliesbehang maar de scheuren zijn nu weer goed zichtbaar door dat behang heen. Ze zijn door de jaren heen ook groter geworden.

Om dit eventueel op te laten knappen ,zijn de kosten dan voor de VVE of de eigenaar,er vanuit gaande dat het hier om oppervlakte scheuren gaat en niet de bouwconstructie aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Eigenaar als het puur optisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
1965 klinkt als 100% betonvloeren, scheuren zijn dan nooit optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ernemmer schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:53:
Dat lijkt mij ook maar ja, dat was zijn vraag niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Ernemmer schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:53:
Ik heb een huis uit 1962 en volledig houten vloeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Klinkt als betonnen vloer ....? Ik geef toch al aan dat het om betonnen vloer/plafond gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:57:
[...]
Ik heb een huis uit 1962 en volledig houten vloeren.
Dat kan, in huizen werden ook houten vloeren gebruikt.

In appartementen is 99/100 keer tunnelbekisting gebruikt in die tijd en dan is een scheur in het plafond vaak ook direct een scheur in de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Ernemmer schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:59:
[...]

Dat kan, in huizen werden ook houten vloeren gebruikt.

In appartementen is 99/100 keer tunnelbekisting gebruikt in die tijd en dan is een scheur in het plafond vaak ook direct een scheur in de constructie.
Met tunnelbekisting lijkt mij dat evident ja. Alleen vraag ik mij dan nog af: Is dit gebouwd als appartement of is dit een later gesplitst woonhuis/boerderij/whatever geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Gewoon appartementen complex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
ramrodwillem schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:47:Om dit eventueel op te laten knappen ,zijn de kosten dan voor de VVE of de eigenaar,er vanuit gaande dat het hier om oppervlakte scheuren gaat en niet de bouwconstructie aantast.
Afwerklaag is altijd voor de eigenaar..... constructie in principe voor de VVE.

Startpunt is dus uitzoeken wat er nu aan de hand is om wellicht eerst de constructie te laten aanpassen en dan zelf je afwerklaag opnieuw aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Heb je wat foto's voor ons? Dat praat makkelijker.

Wat ik sowieso zou doen is je VvE mailen dat er een scheur van 4 meter is, met een paar goede foto's erbij, overzicht en close-up, en dat jij niet kunt beoordelen of dit constructief of cosmetisch is. Het lijkt mij dat het VvE-bestuur dan wel iemand langs wil sturen met verstand van zaken. Je kunt er bij zetten dat je beseft dat de afwerkingslaag jouw eigen probleem is, maar dat je zeker wilt weten dat het plafond constructief wel in goede staat is.

Is het trouwens bij de overgang tussen muur en plafond, of gewoon ergens midden in het plafond? Want dat lijkt mij inderdaad zelden echt goed nieuws in een betonnen plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Er heeft nooit een afwerklaag op gezeten , was kaal beton met daarover heen grof behang wit geschilderd

Heb het natuurlijk ingang gezet bij de VVE, de scheur zit gewoon in het midden van het plafond

[ Voor 32% gewijzigd door ramrodwillem op 08-09-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ramrodwillem schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:54:
Er heeft nooit een afwerklaag op gezeten , was kaal beton met daarover heen grof behang wit geschilderd

Heb het natuurlijk ingang gezet bij de VVE, de scheur zit gewoon in het midden van het plafond
Dan moet je een scheur van 4 meter heel zeker melden.

Misschien alvast een vluchtkoffertje klaarzetten? /paramodus ;)

Edit: je meldt in de openingspost dat het een oppervlaktescheur is, dat doet vermoeden dat het in de afwerking zit. Je laatste post doet vermoeden dat het juist in de constructie zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 08-09-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

We gaan op een forum in op de initiele vraag "er vanuit gaande dat het hier om oppervlakte scheuren gaat en niet de bouwconstructie aantast."

Aangezien het zeer lastig is de actuele staat & draagkracht van een betonnen vloer (of voor degene eronder: plafond dus) te testen, zou ik e.e.a. eerst maar eens bespreekbaar maken met de VvE om allicht een balletje op te gooien wie hier een technisch onderbouwd antwoord op kan gaan geven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
ramrodwillem schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:54:

En dat (geschilderde) behang is geen afwerklaag?
Maar wat wil je nu, advies waar je wat mee doet of alleen een beetje vaag posten en ons laten raden?

[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 08-09-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Hierbij een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEJUEZ0ak3gWCXVP1lU3iEm-qz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZnv27e0YBXiJ5qnHVahJ5a6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w22tIukcrsa6coWpabKJaQ-RMT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNaoaNj8WlzFsgSr2wflEtvz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:06
Lijkt alsof de scheur in het behang/stuclaag/sauzlaag zit, en niet het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Geloof me , hij zit in het beton daardoor de scheur in het vliesbehang, zie het flapje heb daar achter gekeken,

[ Voor 22% gewijzigd door ramrodwillem op 08-09-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Wat zit er boven, een ander appartement/ruimte of een plat dak?

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 08-09-2020 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:12

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Afhankelijk van de constructie van de vloeren en plafonds kunnen dit soort scheuren ook heel normaal zijn. Het appartement waar ik woon (~1965) heeft een zogenaamde broodjesvloer: lange betonnen liggers met daartussen kleine betonnen vulstukken. De twee materialen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten, waardoor bij temperatuursveranderingen, vooral van zomer naar winter of vice versa, er scheuren onstaan langs de randen van de lange liggers. Deze scheuren zitten dan dus alleen in de toplaag, de achterliggende constructie is nog gewoon intact.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29
De scheur lijkt een tamelijk rechte lijn. Kan zijn dat dit op een samenkomst van twee bouwdelen is. In dat geval kan het heel onschuldig zijn. Verschillende bouwdelen kunnen nu eenmaal een beetje werken. En indien het gebouw verschillende hoogtes heeft, heb je ook verschil in zetting.

Zo had ik in mijn appartement (bj 1960) ook een scheur in de muur van de woonkamer. Precies op de plaats eaat het deel 2-hoog samen kwam met het deel 4-hoog. Een doodnormale scheur als gevolg van zetting. Oerlelijk, maar constructief geen probleem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Precies zo'n scheur kreeg ik in een huurappartement toen de beneden buren een draagmuur hadden weggehaald en niet goed hadden gestut. Is toen nog midden in de nacht de brandweer geweest om in te breken in het appartement van de beneden buren om de constructie te checken. Bleek veilig, maar de ondersteuning was wat amateuristisch aangebracht, waardoor dit mogelijk was.

Note: ik bel nooit meteen de brandweer, maar ik zat hier (tijdelijk) met vrouw en kind en de scheur werd gedurende de avond steeds groter.

Of de kosten vanuit de VVE worden betaalt kun je wellicht lezen in het reglement. Mocht dat niet zo zijn kun je wellicht eens een kijkje nemen bij de appartementen onder je woning, om te kijken of daar eea niet meer origineel is ;) (gevolgschade).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2020 08:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ivow85 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:51:
De scheur lijkt een tamelijk rechte lijn. Kan zijn dat dit op een samenkomst van twee bouwdelen is. In dat geval kan het heel onschuldig zijn. Verschillende bouwdelen kunnen nu eenmaal een beetje werken. En indien het gebouw verschillende hoogtes heeft, heb je ook verschil in zetting.

Zo had ik in mijn appartement (bj 1960) ook een scheur in de muur van de woonkamer. Precies op de plaats eaat het deel 2-hoog samen kwam met het deel 4-hoog. Een doodnormale scheur als gevolg van zetting. Oerlelijk, maar constructief geen probleem.
Dat zou best eens kunnen , heb het kantoor dat onze VVE behartigd ingeschakeld en neem aan dat men er een expert naar laat kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 13:08
ramrodwillem schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:50:
[...]

Dat zou best eens kunnen , heb het kantoor dat onze VVE behartigd ingeschakeld en neem aan dat men er een expert naar laat kijken .
Hoe loopt de scheur? in de breedte of lengte richting en waar in de overspanning?
Pagina: 1