OpenOffice versus Microsoft Office voor schooldoeleinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Mijn zoon is er nu 10 en zal dit jaar vaak schoolopdrachten in Word, PowerPoint en Excel moeten uitvoeren. Nu heb ik hier een paar oude 2.4 Mhz PC's staan met 4 gig RAM waar Windows niet meer op te draaien valt. Ik had gedacht op één ervan Ubuntu Linux voor hem te installeren, met OpenOffice / LibreOffice.

Op school gebruiken ze uiteraard Microsoft... Nu googled ik en blijkt dat de compatabiliteit best OK is. "Best OK"... Ik vraag me af, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb het over schooldoeleinden, dus eenvoudige tot medium-gevorderde documenten.

Zou het een probleem vormen dat hij zijn schooltaken op OpenOffice maakt, deze opslaat in Microsoft-formaat en deze dan op school draait op Microsoft Office?

Dank voor de info!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Ik kan uiteraard niet in je begroting kijken, maar is het met het oog op de toekomst (middelbare school) niet beter om voor een degelijke machine te zorgen?

Mijn drie schoolgaande kinderen (7-11) hebben allemaal een eigen machine voor schoolwerk, tijdens corona en thuisschool was dit wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Killah_Priest schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:19:
Ik kan uiteraard niet in je begroting kijken, maar is het met het oog op de toekomst (middelbare school) niet beter om voor een degelijke machine te zorgen?

Mijn drie schoolgaande kinderen (7-11) hebben allemaal een eigen machine voor schoolwerk, tijdens corona en thuisschool was dit wel zo handig.
Heb je gelijk in. Het "plan" is een degelijke laptop maar dit is door omstandigheden op dit moment niet haalbaar, dus ik moet roeien met de riemen die ik heb.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op dat niveau zal het "meestal" goed gaan - als je zoontje zelf de weg weet te vinden in LibreOffice en die helpfunctie (of dat je hem een beetje op weg helpt), omdat de uitleg op school meestal net even anders zal zijn. Er zal vast nog geen VBA nodig zijn, en de wat meer complexe en de nieuwste functies ook niet. Of kleine opmaakverschillen etc een probleem gaan zijn voor de juf/meester kan ik niet inschatten.

Misschien is het denkbaar om juist de gratis online versie van Word te gebruiken? Al gaat dat misschien niet draaien op die oude bak. Een nette Office licentie is voor scholieren trouwens maar 23euro: https://www.schoolspot.nl...fice-project.html?cat=511
-
Bel / mail anders eens met de leraar en leg het probleem voor.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-10 17:58
Ik zou het niet doen. Mijn ervaring met andere die documenten aanleverden vanuit open Office is niet positief. De opmaak werd altijd aangepast of dan kreeg je het weer in het verkeerde bestandsformaat.

Is het online werken in Office 365 geen optie? Dit is toch gratis voor schoolgaande kinderen.

Mocht je het budget niet hebben voor een fatsoenlijke pc zou ik dat aangeven richting school/gemeente wellicht hebben ze hier 'potje' voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
https://www.nibud.nl/cons...komingen-in-schoolkosten/

Ook Ubuntu lijkt mij geen oplossing voor hele oude hardware, weliswaar minder veeleisend dan Windows maar nog steeds redelijk veeleisend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
sambalbaj schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:40:
https://www.nibud.nl/cons...komingen-in-schoolkosten/

Ook Ubuntu lijkt mij geen oplossing voor hele oude hardware, weliswaar minder veeleisend dan Windows maar nog steeds redelijk veeleisend.
Een andere distro mag ook hoor.

En hier in België is "de gemeente" of "de overheid" écht niet zo happig om te helpen hoor, dus daar reken ik maar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah, daar is volgens mij geen Schoolspot of Surfspot. Dan wordt e.e.a. weer duurder...

Ik meen dat het dus iets is om te bespreken met de leraar: kan doe toezeggen niet moeilijk te doen als een document er iets anders uit ziet? Als het gaat om het leren dan kan dat ook met een ander tool. Maar zoals gezegd gaan de uitleg (en de tools) op school anders zijn dan de Linux/LibreOffice combi thuis. Je zoon moet daar mee om kunnen gaan, met wat begeleiding van jou.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou toch eens naar opties kijken waar een zeker budget voor is vereist. Zelfs wat oudere laptops kunnen met een SSD nog behoorlijk lopen.
Hier een link naar vraag en aanbod met 2e hands laptops tot 200 euro. Daar loopt Windows 10 mogelijk nog prima op.

[ Voor 22% gewijzigd door akimosan op 08-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-10 10:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou overigens absoluut geen OpenOffice aanraden maar Libreoffice pakken; dit is een doorontwikkeling met meer features en verbeterde compatibiliteit.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Pagina: 1