Lekkage uitbouw

Pagina: 1
Acties:

• Noedelsoep
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-12-2025
Goedemiddag!

Ik ben onlangs verhuisd naar een mooi huis met uitbouw. Na wat flinke regenbuien hebben we hier al wat problemen met lekkage bij zowel de regenpijpen als onder de trimlijsten van de uitbouw (zie foto).

De regenpijpen is een kwestie van verstellen, maar volgens de aannemer zijn de vochtplekken onder de trimlijsten normaal en heb je dat altijd. Alleen valt het nu op door het stucwerk van de muur.

Weet iemand of dit klopt m.b.t. die vochtplekken onder de trimlijsten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Can8-S6rlEVmvIpiiVat36CRFlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8ceCgiDwNJUOxbP2xrRUgO1.jpg?f=fotoalbum_large

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Moet je echt niet willen hebben. Het vocht begint nu al richting bovenkant kozijn te trekken.

Muur impregneren of met waterbestendige muurverf beschilderen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:32
Gewoon een waardeloze afwatering, in principe moet je afvoer het water optijd kunnen afvoeren voordat het de mastiek opklimt

Het kan inderdaad wanneer het water te hoog staat onder die lijsten door, die zitten min of meer erop geklikt en zijn dus geen afsluiting, daaronder loopt als het goed is je dakleer tot het einde door

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-01 10:34
Trim te kort op de muur. Water moet er vrij af kunnen druppen zonder de muur te raken.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 21:14
Een goede trim heeft een opstand. Die hoort eigenlijk er voor te zorgen dat het water op het dak blijft.

• Noedelsoep
Ik zal ook nog even foto's van de bovenkant plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZU9Y9rzZM00B6If2vqyysmpCUaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKVXYYFnUShMSmkAIGwtXgd4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8nsLBSqSydbUzP2rdbyYs3O1dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5R8HO8p3j60RLJ8V7sHzaWI4.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

FabianGTI schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:14:
Gewoon een waardeloze afwatering, in principe moet je afvoer het water optijd kunnen afvoeren voordat het de mastiek opklimt

Het kan inderdaad wanneer het water te hoog staat onder die lijsten door, die zitten min of meer erop geklikt en zijn dus geen afsluiting, daaronder loopt als het goed is je dakleer tot het einde door
Dit inderdaad. Ik zou eens controleren of er geen verstopping in de HWA zit, zeker gezien de grote vochtplek rondom je afvoerpijp.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
ik ben gewend dat de trim aan de bovenkant een stuk meer doorloopt richting het dak en ook van bovenaf geschroefd is zodat deze goed aansluit. Water kan nu gewoon onder de trim door.

Controle op verstopping kan inderdaad ook geen kwaad.

[ Voor 33% gewijzigd door Sethro op 08-09-2020 14:28 ]

• digifun
  • Niet online

digifun

Het heeft dit jaar ook wel heel erg hard geregend. Bij mij kon de waterafvoer het ook niet aan, voor het eerst in 15 jaar.

Is toch wel iets om goed naar te kijken want er kan veel schade door komen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
Wat digifun zegt klopt. Had ook het e.e.a. waterschade. Vaker ellende met die plattedaken. Die kunnen die hoeveel regen gewoon niet goed afvoeren. Ook bevestigd door dakbedekkers die ik heb moeten laten komen voor schadeherstel.
Bij mij zat er overigens een verstopping in de pijp. Die van mij is rechtstreeks aangesloten op het riool dus moest een eindje graven en openmaken aan de onderzijde. Daarna met stok erin porren en weg was de verstopping. Kom je ook wat minder snel achter dan een pijp die aan de onderzijde openligt.

• digifun
  • Niet online

digifun

Het kan ook nog zijn dat bij extreme regen het riool het niet meer kan afvoeren. Sowieso wel handig om bij een gesloten pijp er iets van een overloop in te bouwen.

Ben ik zelf nog over aan het nadenken, denk dat er maar een bladafschijder tussen moet of anders een driehoek in de pijp slijpen.

• Noedelsoep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgZLqKwJhr9H4ciAsaUGqiZpDj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YrMMTOFi4dFeltPP7dwtSvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog foto van afvoer regenpijp. Aanbouw is overigens nieuw, dus verstopte regenpijpen lijkt me misschien sterk.

Alle foto's had ik anderhalve week geleden genomen, na een regenbui. M'n vader zegt dat het op de bovenkant vanaf de trim het geleidelijk moet aflopen naar het dak en dat het raar is dat het zo'n haakse constructie is.

Als het goed is, stuurt de aannemer vandaag nog een dakdekker langs om te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Noedelsoep op 08-09-2020 15:15 ]

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 16:19
Hoe hoog is de opstand, en hoeveel afvoeren heb je?

• Noedelsoep
LinkinTED schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:19:
Hoe hoog is de opstand, en hoeveel afvoeren heb je?
9-10 cm en 2 afvoeren. Op de foto zie je één regenpijp, maar bij beide lekt het.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 21:14
Noedelsoep schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:13:
[Afbeelding]

Hier nog foto van afvoer regenpijp. Aanbouw is overigens nieuw, dus verstopte regenpijpen lijkt me misschien sterk.

Alle foto's had ik anderhalve week geleden genomen, na een regenbui. M'n vader zegt dat het op de bovenkant vanaf de trim het geleidelijk moet aflopen naar het dak en dat het raar is dat het zo'n haakse constructie is.

Als het goed is, stuurt de aannemer vandaag nog een dakdekker langs om te kijken.
Er moet zowiezo afgekit worden tussen de trim en de dakbedekking. Je kan een voeg zien zitten waar 2 trim's tegen elkaar komen. Hierdoor kan al water naar de gevel lopen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Door een bladvanger in je regenpijp te plaatsen (ook in zink verkrijgbaar) voorkom je in elk geval dat er onvoldoende water afgevoerd kan worden i.v.m. verstopt riool. Het water loopt dan namelijk gewoon de tuin in. Maar dat lost het probleem natuurlijk alleen op als het riool de zware regenbuien niet aankan.

• LinkinTED
Noedelsoep schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:23:
[...]

9-10 cm en 2 afvoeren. Op de foto zie je één regenpijp, maar bij beide lekt het.
10cm op het laagste punt is niet veel, maar ook niet weinig.
blubbers schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:29:
[...]

Er moet zowiezo afgekit worden tussen de trim en de dakbedekking. Je kan een voeg zien zitten waar 2 trim's tegen elkaar komen. Hierdoor kan al water naar de gevel lopen.
Kit is k#t
En een daktrim ook.
Zelf heb ik er een zinken dakkap over heen gezet, betere oplossing mijn inziens.

Als ik het zo zie heeft het puur te maken met extreme regenval.
De tip van Tehh zou ik zeker doen, bladvanger in de HWA... ontlast je leiding bij te veel regen.

Verder zou ik overwegen om de trim weg te halen, strook dakbedekking op de opstand tot 10mm voorbij de buitenmuur en vervolgens een zinken dakkap te plaatsen...

• digifun
  • Niet online

digifun

Tehh schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:40:
Maar dat lost het probleem natuurlijk alleen op als het riool de zware regenbuien niet aankan.
Die problemen met riool komen best wel vaak voor. Je kunt het ook zien als er plassen lang bij de putten blijven staan of dat er mensen door de straat gaan kanovaren.

• LinkinTED
digifun schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:52:
[...]

Die problemen met riool komen best wel vaak voor. Je kunt het ook zien als er plassen lang bij de putten blijven staan of dat er mensen door de straat gaan kanovaren.
Klopt, en de laatste jaren krijgen we steeds meer een tropen klimaat, warme dagen met extreme buien.
Bij ons is het gemeente riool dik in orde, maar ook dan begint het toilet te borrelen.

• digifun
  • Niet online

digifun

Als het toilet begint te borrelen dan is dat een heel slecht voorteken. Dat ligt trouwens aan het gemeenteriool wat de water afvoer niet aankan.

Dan is het echt handig om je hele riolering na te lopen voordat je het weet staat je hele begane grond blank of je woonkelder vol. Dat is gebeurt in de buurt bij mijn ouders, waar ook dit jaar het rioolwater weer via de douche omhoogkwam. Je hebt dan niet alleen financiele schade maar er gaat heel veel tijd in zitten.

Ik zit nu met 2 huizen met rioolproblemen die moeten worden, opgelost wat normaal geen probleem is. Maar ik ben nog aan het revalideren van een gebroken heup, dus veel verder dan een paar noodoplossingen zal ik dit jaar niet komen.

• DeBaroN
Noedelsoep schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:13:
[Afbeelding]

Bij jou lekt het langs de trim waarschijnlijk. Gehele trim zijd paar stroken bitumen er bij opbranden.

• DeBaroN
digifun schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:09:
Als het toilet begint te borrelen dan is dat een heel slecht voorteken. Dat ligt trouwens aan het gemeenteriool wat de water afvoer niet aankan.

Dan is het echt handig om je hele riolering na te lopen voordat je het weet staat je hele begane grond blank of je woonkelder vol. Dat is gebeurt in de buurt bij mijn ouders, waar ook dit jaar het rioolwater weer via de douche omhoogkwam. Je hebt dan niet alleen financiele schade maar er gaat heel veel tijd in zitten.

Ik zit nu met 2 huizen met rioolproblemen die moeten worden, opgelost wat normaal geen probleem is. Maar ik ben nog aan het revalideren van een gebroken heup, dus veel verder dan een paar noodoplossingen zal ik dit jaar niet komen.
Beetje offtopic, maar als iedereen z'n tuin vol gaat gooien met straatwerk ipv grond dan moet het regenwater ook ergens heen bij een flinke bui en dat kan het riool niet aan.

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Loopt je afvoer wel af? Zou mij niks verbazen dat je afvoer tegenloopt. Dus inplaats van richting pijp maar dan richting het dak. Even erdoor heen kijken en je weet het snel genoeg.

En waarom een uitloop? Wij plaatsen altijd vergaarbakjes. Zou je pijp verstopt raken loopt het water nooit naar binnen. Maar gooit die het gewoon naar buiten.

Verder zie ik niks bijzonders. Ja het stuitnaadje van de trim zou kunnen worden afgekit, zodat het water niet door zo'n stuitnaadje kan lopen. Maar dan hoor je nog niet zulke natte plekken op je muur te krijgen. En mooiste blijft toch altijd dat de muurplaat net iets afloopt richting het dak.

Maar het kan zijn dat de strook in de trim niet goed is gebrand, en die er "los" in zit waardoor er nu water via het kering in de trim achter de strook loopt, maar dat zou je ook zelf kunnen voelen dan zou je moeten merken als je op de strook drukt in de trim. Dan merk je wel of die los ligt.
baronruud schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:15:
Trim te kort op de muur. Water moet er vrij af kunnen druppen zonder de muur te raken.
Zoals het lijkt op foto. Zit dat er wel tussen. Op iedere trim zit je "randje" die je tegen de muurplaat aan houdt. En die zorgt net voor een kleine afstand

[ Voor 12% gewijzigd door M4uSzi op 10-09-2020 11:55 ]

PSN - M4uSzi // -

• DeBaroN
M4uSzi schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:53:
[...]

Zoals het lijkt op foto. Zit dat er wel tussen. Op iedere trim zit je "randje" die je tegen de muurplaat aan houdt. En die zorgt net voor een kleine afstand
Met ''randje'' bedoel je dat hoekje onderaan ga ik vanuit. Die mag nooit de gevel raken.
Pagina: 1