Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology migreren naar Qnap

Pagina: 1
Acties:

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 15:10
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van een 2-bay Synology NAS, heb ik gisteren een 2-bay Qnap aangeschaft. De Synology draait in een hybride RAID configuratie, in mijn geval dus RAID 1. Voor de migratie ben ik aan het zoeken naar de beste oplossing.

Eigenlijk vind ik alleen oplossingen waarbij het geheel aan data wordt overgezet op een externe harde schijf, de NAS-schijven vervolgens worden overgezet en geformateerd, en de data dan wordt teruggezet vanaf de externe drive. Zo'n drive zou ik dan echter moeten aanschaffen (4TB of groter).

Mijn eigen gedachte was dat ik simpelweg 1 drive uit de Synology kan trekken. Die draait dan gewoon door, naar mijn beste weten, enkel de assurance van de tweede drive is weg. Een assurance die ik op de externe schijf ook niet zou hebben.

Ik kan de verwijderde schijf dan in de Qnap plaatsen en formatteren, en daarmee de Qnap volledig operationeel maken. Vervolgens kan ik de data van de Synology naar de Qnap kopieren via het netwerk.
Eenmaal klaar trek ik de andere drive uit de Synology, plaats ik die in de Qnap en configureer ik alsnog een RAID 1 situatie op de Qnap.

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt? Zijn er redenen om dit níet zo aan te pakken?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Ik heb ooit hetzelfde gedaan om van synology naar synology te migreren (schijven met data en dsm overzetten was met deze modellen niet mogelijk).

Reden om het zo niet aan te pakken.
Het overzetten via lan gaat lang duren. Dat geeft je enkele dagen een risico op dataverlies als de schijf van je syno uitvalt

[ Voor 4% gewijzigd door job op 08-09-2020 13:56 ]

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Persoonlijk zou ik een tussenstap doen via de pc en alle partities verwijderen op de disk die uit de Synology komt. Dit om later eventueel bizarre en/of onverwachte problemen te vermijden (Qnap heeft een iets andere diskindeling dan Synology)

En zoals job zegt: dit gaat wel even duren :)

[ Voor 9% gewijzigd door roeleboel op 08-09-2020 14:00 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je gebruikt nu Synology Hybrid Raid. Da's geen normale raid 1, als je daar een schijf uittrekt ga je ws data verliezen. Die weg zou ik dus niet in willen gaan :)

Ik zou zelf denk ik (het grootste deel van) de synology syncen naar cloud opslag, dan heb je meteen offsite backup. En dan terugsyncen naar de nieuwe NAS.

Om hoeveel data gaat het?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:35
Gedoe, ik heb gewoon nieuwe schijven gekocht en de oude als losse backups ingezet met een orico behuizing.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2020 14:13 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

rik schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:52:
[...]

Zo'n drive zou ik dan echter moeten aanschaffen (4TB of groter).

[...]
Moet je dat niet eigenlijk sowieso? Je wil toch een backup van je belangrijk data naast je NAS hebben?
RAID != backup

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou in alle gevallen vooraf een backup maken, bijvoorbeeld naar de cloud.

Ook zou ik 2 nieuwe schijven kopen, de bestaande schijven zijn net zo oud als de NAS en gaan dus al even mee.

Daarna simpel de QNap operationeel maken en de boel kopiëren.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
2 nieuwe schijven erbij en dan NAS aansluiten en bijv. Qsync gebruiken.
Anders blijf je aan het kopieren en heb je kans dat daar ook weer iets mis gaat.

Tevens niet op je laptop gaan kopieren / plakken anders ga je het eerst naar je laptop halen en vervolgens weer naar je nas wegschrijven.
Dan ben je nog wel iets langer bezig dan direct van NAS <--> NAS.

PV Output

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

rik schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:52:
Ik kan de verwijderde schijf dan in de Qnap plaatsen en formatteren, en daarmee de Qnap volledig operationeel maken. Vervolgens kan ik de data van de Synology naar de Qnap kopieren via het netwerk.
Eenmaal klaar trek ik de andere drive uit de Synology, plaats ik die in de Qnap en configureer ik alsnog een RAID 1 situatie op de Qnap.

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt? Zijn er redenen om dit níet zo aan te pakken?
Als je dat zo doet en ergens halverwege gaat de schijf in de Synology kapot, sta je met lege handen. Dat zijn de topics 'help ik ben unieke foto's kwijt' dan. Of staat er niets op de Synology wat je elders niet ook al als backup hebt?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 15:10
De schijven zijn nog vrij nieuw, en zou ik dus graag nog even houden. Inmiddels ben ik aan het kopieren naar een recent gekochte Seagate externe schijf. Dat ding disconnect echter continu, waarschijnlijk wordt ie te warm :')
Pagina: 1