Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Beginner) Volledig nieuw systeem t.b.v. Flight Simulator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ecnalubma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-03 20:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast de huis-tuin-en-keuken zaken in hoofdzaak gamen & Flight Simulator. In het verleden (op console) bijv. RDR2, Hitman, Deus-ex en Watch Dogs. Ik speel uitsluitend singleplayer. Ook ben ik erg geïnteresseerd in Flight Simulator (in de toekomst waarschijnlijk in combinatie met VR) dit is de belangrijkste reden dat ik de overstap wil maken van console naar PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen specifiek budget in gedachten maar probeer per item een verantwoorde keuze te maken qua prijs/kwaliteit-verhouding in relatie tot het beoogde doel en verwachte levensduur. Ik wil het systeem zelf gaan bouwen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Doordat ik al ongeveer 10 jaar uitsluitend laptops en consoles heb gehad begin ik “from scratch”. Qua monitor, muis en toetsenbord heb ik onderstaande vast uitgezocht maar nog niet gekocht. Om het overzichtelijker te houden heb ik deze uit mijn hoofdlijst gehouden, maar mochten jullie hier alsnog goede adviezen in hebben sta ik daar uiteraard voor open! Speakerset en/of headset stel ik geen hoge eisen aan en kom ik waarschijnlijk zelf wel uit. Ook Windows kan buiten beschouwing gelaten worden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 447,49€ 447,49
1ToetsenbordenLogitech G915 (Qwerty US, Tactile)€ 219,01€ 219,01
1MuizenLogitech G Pro Wireless€ 120,88€ 120,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,38

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf onderstaande lijst als opzet samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 183,90€ 183,90
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 719,-€ 719,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact€ 94,25€ 94,25
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 28,86€ 28,86
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,65€ 41,30
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4R€ 160,53€ 160,53
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 119,95€ 119,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,08€ 99,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1675,55

Overwegingen:
Processor: In elk geval voor nu een goede koop. Ik weet dat later dit jaar Zen3 uitkomt, maar daar wil ik niet op wachten. Vermoedelijk wil ik ergens volgend jaar upgraden naar Zen3, vandaar dat ik nu nog niet teveel in de processor wil investeren.

Koeler: Stil en genoeg koelvermogen. Voor nu wellicht overkill, maar in elk geval voorbereid op Zen3.

Moederbord: Goede reviews, WiFi (goedkoper moederbord en losse WiFi-kaart komt ook weer richting deze prijs), USB-C header, goede VRM’s voor toekomstige upgrade Zen3 (4700x/4900x). Lijkt het zelfs beter te doen dan de duurdere Carbon WiFi.

Case + casefans: Strakke, stille en kwalitatieve case. Ik weet dat deze qua koeling niet optimaal uit de tests komt, maar dat lijkt te komen (zie bijv. de reguliere Define 7) doordat er maar 1 140mm fan aan de voorzijde wordt meegeleverd en daar ook mee wordt getest. Dit wil ik oplossen door 2x 140mm Noctua’s voor te plaatsen, en de 120mm Noctua achter. De meegeleverde fans zal ik dus niet gebruiken (ik wil zowel qua looks als geluid de bovenkant graag gesloten houden). Ik begrijp dat ik relatief een forse premium betaal voor de Noctua’s, anderzijds gaan ze lang mee en vind ik de meerprijs van ongeveer €60,- te overzien.

Voeding: Deze wordt hier veel aangeraden. Door de extra flexibele kabels hopelijk wat makkelijker inbouwen voor mij als beginner. De 660 geeft wat extra ruimte voor toekomstige upgrade videokaart en/of processor en is niet veel duurder.

Geheugen: Crucial i.v.m.compatibiliteit met Ryzen. Ik betaal ook hier een te overziene meerprijs voor de 3600 c16, maar Flight Simulator lijkt baat te hebben bij snel geheugen. En hopelijk in de toekomst Zen3 ook.

Opslag: Voor zover er problemen waren met de A2000 lijken die te zijn opgelost (in elk geval bij een MSI-moederbord). Bang-for-buck. Vooralsnog 1TB voldoende, in de toekomst altijd nog mogelijk om een (tegen die tijd hopelijk goedkopere) PCI-e 4.0 bij te plaatsen.

Videokaart: Definitieve keuze wil ik maken op basis van de aankomende reviews, maar vooralsnog spreekt het semi-blower design van de Founders Edition mij wel aan: omdat de Define 7 Compact niet uitblinkt in koelprestaties is alle warmte die al naar buiten geblazen wordt mooi meegenomen. Aangezien MSFS nu al acceptabel draait op de huidige generatie lijkt mij de 3080 voldoende en de 3090 de forse meerprijs niet waard. Dan beter over 2 jaar weer upgraden. Of is voor Flight Simulator, eventueel i.c.m. VR, die 24Gb VRAM echt het overwegen waard?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen qua videokaart Nvidia boven AMD, verder geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance staat voorop, maar voor zover mogelijk is relatieve stilte ook belangrijk. Ik kies bewust voor een case zonder raam, RGB/kleur van de fans/etc. vind ik dan ook niet interessant. Ook het verbruik is voor mij niet echt doorslaggevend.

Ga je overklokken?
Nee (enkel XMP profile)

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al veel tijd gestoken in het uitzoeken van reviews, compatibiliteit (zo staat bijv. geheugen op de QVL van het moederbord, past de videokaart (volgens mij ook de 3090) in de kast), etc. Als beginner zie ik wellicht toch (al dan niet voor de hand liggende) zaken over het hoofd. Algemene feedback op het samengestelde systeem is dan ook zeer welkom! Daarnaast heb ik de volgende specifieke vragen waar ik zelf nog geen bevredigend antwoord op heb kunnen vinden:
  1. Past mijn geheugen hoogte t.o.v. de gekozen koeler?
  2. Als ik het goed heb heeft mijn gekozen voeding genoeg aansluitingen (PCI-E?) voor eventueel een 3x 8-pins videokaart? Maakt het dan nog uit welke vrije PCI-E aansluitingen ik van de voeding gebruik (splitsen over bovenste/onderste rij)?
  3. Kan ik alle frontaansluitingen van mijn case aansluiten op het gekozen moederbord?
  4. Heeft het meerwaarde om te investeren in een antistatische mat of zo’n kabeltje tijdens het bouwen of is dat niet nodig? Wat zijn dan tips qua het voorkomen van statische elektriciteit.
  5. Wellicht heel stom maar ik kom niet goed uit de keuze voor een muismat. Kunnen jullie mij op weg helpen qua formaat maar vooral ook materiaalkeuze? Waar moet ik op letten? Concrete adviezen?

[ Voor 100% gewijzigd door Ecnalubma op 10-09-2020 08:29 ]

Beste antwoord (via Ecnalubma op 10-09-2020 08:31)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Eigenlijk niets om op te merken. Je hebt goed onderzoek verricht. De wifi van de MSI borden blinkt niet uit in ontvangst in vergelijking met de Asus borden. Echter die hebben weer geen USB-C header. De pricewatch: Asus ROG Strix B550-E GAMING wel, maar die vind ik weer te duur om aan te raden. Als je ooit de wifi connectie vindt tegenvallen kun je altijd nog betere antenne's kopen. Eigenlijk moet je wifi niet eens willen en gewoon een kabel trekken of laten trekken. Dan kun je ook pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk nemen.

Daarnaast vind ik de casefans wel wat duur, maar je hebt gelijk dat deze fans lang meegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Djarune op 08-09-2020 13:35 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
CPU: prima, zoals je zegt gaat de 4xxx serie eraan komen. Je geeft aan volgend jaar te willen upgraden, dat kan niet met dit moederbord (de 5xxx past niet op socket)
bord: prima, maar voor dit spel kan je beter kabel gebruiken (zoals bijna alle spellen).
case: eigen keuze : )
voeding: goede keuze
geheugen: je zou ook 3200c16 kunnen pakken, zoals pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK .
opslag: goede keuze
GPU: goede keuze

1) ja, hij past op AM4. Let op dat hij boven je geheugen kan komen te hangen, waardoor je geheugen geen heat spreaders kan hebben (welke degene die jij koos en degene die ik aangaf wel hebben). Dus even kijken of je wel de 2e ventilator recht voor casefan wilt.
2) Aantal PCI-e aansluitingen 4x 6+2-pins dus zelfs 4x :P En nee, maakt niet uit.
3) ja, Aansluitingen (USB/FW) 6x USB 2.0, 4x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s), USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c
4) meestal gebruik je de doos + schuim waar de moederbord in geleverd wordt. Je zou nog een antistatische armband kunnen kopen, en geen wollen trui.
5) muismat is heel persoonlijk - ik gebruik er eentje van zo'n 25x25 cm, gratis reclame matje.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Eigenlijk niets om op te merken. Je hebt goed onderzoek verricht. De wifi van de MSI borden blinkt niet uit in ontvangst in vergelijking met de Asus borden. Echter die hebben weer geen USB-C header. De pricewatch: Asus ROG Strix B550-E GAMING wel, maar die vind ik weer te duur om aan te raden. Als je ooit de wifi connectie vindt tegenvallen kun je altijd nog betere antenne's kopen. Eigenlijk moet je wifi niet eens willen en gewoon een kabel trekken of laten trekken. Dan kun je ook pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk nemen.

Daarnaast vind ik de casefans wel wat duur, maar je hebt gelijk dat deze fans lang meegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Djarune op 08-09-2020 13:35 ]

• Vimpoq
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-11-2023
Goeie topic, ik ben ook aan het kijken.
Ik twijfel nog... kun je voor FS2020 volgens deze benchmarks niet beter een Intel processor nemen ipv AMD (Intel lijkt daar toch 15-20% sneller)?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
dat klopt, maar die zijn wel weer wat duurder :)

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
aanvulling op vraag 1:
bij de mugen 5 PCGH i.c.m. met een AM4 moederbord, komen de fans qua afmetingen niet buiten de beugels waarmee ze op het mobo worden gemonteerd (net even gecheckt in mijn eigen PC).
dat betekent dat als de montagebeugel niet boven de eerste RAM-slot hangt (de meeste mobo-fabs vermijden dit sowieso om compatibility redenen), dat de fans dan sowieso passen met whatever RAM je erin prikt. hooguit dat RAM met hele hoge heatspreaders een klein beetje voor de fan hangen en dus een X% van de airflow beïnvloeden (dat zal overigens met het gekozen crucial-RAM geen probleem zijn).

lang verhaal kort: JA het past.

• Ecnalubma
Allereerst enorm bedankt voor alle reacties tot nu toe!

@Djarune Bedankt voor je tip over de WiFi ontvangst van de MSI-borden, dat was mij bijvoorbeeld niet bekend. De Asus B550-E Gaming staat genoemd bij de huidige cashback-actie van Asus, netto prijsverschil tussen de Asus en de MSI is in dat geval zo'n €25,-. Is dat naar jouw idee dan alsnog de meerprijs waard? In dat geval zou het afhankelijk zijn wanneer ik de RTX3080 kan kopen (ik wil eerst een levertijd op de videokaart hebben voor ik de rest bestel) en of de cashback op dat moment nog geldt of ik voor de MSI of de Asus zal gaan. De tip van andere antennes zal ik sowieso in mijn achterhoofd houden!

Overigens snap ik dat een bedraad-netwerk altijd beter is, maar dat is in mijn situatie geen haalbare optie naar de plek waar de PC komt te staan. Wel heb ik in dezelfde kamer (andere hoek van de kamer) een (middels UTP-kabel aangesloten, oude Nighthawk R7000) router staan. WiFi ontvangst in deze kamer is dan ook eigenlijk altijd goed en snel. Ook omdat ik toch geen liefhebber ben van multiplayer verwacht ik dat WiFi voor mij voldoet ondanks de hogere latency. (Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet eigenwijs zijn, maar heb simpelweg geen goede optie voor een bedrade aansluiting (tenminste geen waar mijn vriendin ook akkoord mee zal gaan ;))

@Vimpoq Terecht punt: Intel blijkt vooralsnog sneller! Dat voordeel zou bij de aankomende Ryzen 4XXX-serie (Zen 3) echter best wel eens kunnen omdraaien. Ook hoop ik dat de ondersteuning voor multicore (en MOGELIJK DirectX 12) in Flight Simulator nog verbeterd zal worden hetgeen ook in het voordeel van Ryzen kan uitvallen. Los daarvan wordt een vergelijkbare Intel build ook een stuk duurder en mis ik dan de PCI-e 4.0, waarvan ik met name op het gebied van snellere opslag in de nabije toekomst nog mooie dingen verwacht (al ben ik zeker geen kenner!). Al met al kies ik bewust voor AMD, maar ik snap je keus ook helemaal als jij voor Intel gaat!

@Kamato Helder verhaal, dank! Dan kan ik zelf altijd nog kijken of ik de koeler "omgedraaid" (uiteraard wel de fans van voor -> achter gemonteerd) kan monteren zodat er meer ruimte tussen de tweede fan en de achterste casefan komt. Mocht dat niet passen dat is de standaard montage dus altijd mogelijk. Ik hoopte al op zo'n concreet antwoord, top!

• Djarune
wat mij betreft heb je 3 opties wat betreft de wifi:
  1. Tomahawk met kabel vanaf de router / ap. Rekening houdend met de waf of in jouw geval de gaf :p
  2. Gaming Edge behouden. Aangezien je al een ap ik dezelfde ruimte hebt staan zal de wifi ontvangst toch wel acceptabel moeten zijn.
  3. De Tomahawk nemen met een hele snelle wifi kaart (beter dan die van Asus): pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200
Mijn ervaring met de cashback van Asus is dat je er nog een keer achteraan moet gaan en het ongeveer een half jaar duurt voor je daadwerkelijk geld krijgt op je rekening.

• Ecnalubma
@Djarune Oke helder. _/-\o_ Ik heb in het verleden zelf ook al eerder moeten leuren om mijn geld te krijgen n.a.v. een cashback-actie (niet bij Asus) en daar heb ik geen zin meer in! Dan blijf ik bij de Gaming Edge, ik verwacht dat de WiFi goed genoeg is voor mijn beperkte gebruik. Mocht dit toch tegenvallen dat is die hele snelle wifi-kaart waarschijnlijk altijd nog een optie, of geeft dat dan erg veel conflicten met de Gaming Edge (lees: kan ik de wifi-ontvanger van het moederbord eenvoudig uitschakelen)?

Mijn vragen 1 t/m 3 zijn mijns inziens al beantwoord. Heeft iemand nog suggesties t.a.v. vraag 4 & 5?

• Djarune
wifi adapter kun je heel makkelijk uitschakelen in Windows. Vraag 4 & 5 zijn eigenlijk al beantwoord door @99ruud99 . Zo'n armbandje is een kleine investering voor de komende builds. Elke muismat voldoet en is inderdaad persoonlijk. Ik zelf werk zonder muismat.

• Ecnalubma
Allemaal bedankt voor de geboden hulp!!! _/-\o_
Pagina: 1