Galvanische scheiding audiosignalen tussen computer en hifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55
Dus, heb ik net een mooie Dell Ultrasharp monitor ontvangen om mijn thuiswerkplek te verbeteren. Ik ben nu bezig met aansluiten, maar zoals gewoonlijk levert elk nieuw apparaat weer nieuwe problemen op. Ik wil de audio van de monitor (uit het HDMI signaal) weergeven op de speakers in de kamer. De monitor heeft hiervoor een 3,5mm jack, dus dit moet via een audiokabel (door de hele kamer) naar de AV-receiver.

Daarbij kom ik (letterlijk pijnlijk) tot de volgende conclusie: er bestaat een spanningsverschil van maar liefst 100V tussen de draad die afkomstig is van de monitor en de terminals van de AV-receiver.

Dit verschijnsel ken ik wel van normale PC's met hun baggervoedingen, maar bij een laptop of lcd-monitor had ik dit nog nooit gemerkt. Die hebben doorgaans fatsoenlijk gescheiden voedingen. (Nader onderzoek levert trouwens op dat de laptop zelf alsnog 55V levert met de monitor afgekoppeld). Bij een PC kan het probleem vrij makkelijk worden opgelost door de behuizing te aarden, maar bij een laptop (of monitor) werkt dat dus niet.

Ik heb hier hele slechte ervaringen mee. Ik had dit verschijnsel eerder bij een normale PC. Die heb ik toen normaal aangesloten, want als de pluggen er eenmaal in zitten dan werkt alles gewoon. Maar toen kwam er een keer een onweersbui langs en tijdens een blikseminslag ging precies die apparatuur stuk waar een spanningsverschil bestond (destijds een Soundblaster geluidskaart en een vrij dure Philips versterker). Voor de duidelijkheid, er was verder niks beschadigd in huis (er stond genoeg apparatuur aan, waaronder tv, cd-speler etc) dus het was geen typische blikseminslag waarbij over het algemeen alles wat aan staat kapot gaat.

De vraag is dus: Bestaat er een apparaat waarmee ik audio kan koppelen (liefst met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies) maar wel de apparatuur galvanisch van elkaar kan scheiden?

Ik heb al wat gezocht op internet en wat doe-het-zelf projectjes gevonden, maar ik ben op zoek naar een kant-en-klaar oplossing. Ben voorlopig wel weer even klaar met solderen, nadat ik de hele avond al die stukjes audiokabel aan elkaar heb zitten frutten.

Beste antwoord (via PhilipsFan op 08-09-2020 16:57)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
PhilipsFan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:39:
Dit verschijnsel ken ik wel van normale PC's met hun baggervoedingen, maar bij een laptop of lcd-monitor had ik dit nog nooit gemerkt. Die hebben doorgaans fatsoenlijk gescheiden voedingen. (Nader onderzoek levert trouwens op dat de laptop zelf alsnog 55V levert met de monitor afgekoppeld). Bij een PC kan het probleem vrij makkelijk worden opgelost door de behuizing te aarden, maar bij een laptop (of monitor) werkt dat dus niet.
Waarom werkt dat niet? De meeste monitoren hebben toch gewoon een geaarde netstekker?

Steek die in een geaard stopcontact en je probleem is opgelost.
pyrofielo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:22:
[...]

Eh dat ding doet precies wat jij vraagt, galvanisch scheiden van signalen. Er kan geen stroom van A naar B gaan lopen omdat daar geen verbinding is!
Ik dacht at first glance een ferrietkern te zien, misschien had @PhilipsFan hetzelfde. ;)

Maar het lijkt inderdaad precies te zijn wat hij vraagt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:06
Heb niet veel verstand van dit onderwerp, maar is het dan niet makkelijker om stekkerdozen met overspanningsbeveiliging te kopen, en zo je hele systeemcircuit te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17
Wellicht dat je gebruik kan maken van het volgende?

https://www.amazon.com/Te...er-Splitter/dp/B017B6WFP8 *
Bovenstaande optical extractor + lange optische kabel -> deze aansluiten op je AV-receiver.

* Geen ervaring met dit product, puur even ter illustrate .

[ Voor 12% gewijzigd door Macsylver op 08-09-2020 12:53 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Basekid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:46:
Heb niet veel verstand van dit onderwerp, maar is het dan niet makkelijker om stekkerdozen met overspanningsbeveiliging te kopen, en zo je hele systeemcircuit te beschermen?
Dan gok je erop dat die stekkerdozen op tijd hun werk doen bij een overspanning, ik ben daar nog niet zo van overtuigd. Die dingen hebben altijd een reactietijd en halfgeleiders op een te hoge spanning gaan veel sneller kapot. De reden dat die stekkerdozen (redelijk) werken is dat er nog een voeding van het apparaat tussen zit die over het algemeen wel een tijdelijk klapje kan opvangen, maar daar ben ik nu niet mee geholpen, want het probleem treedt op achter de netvoedingen.
Macsylver schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:51:
Wellicht dat je gebruik kan maken van het volgende?

https://www.amazon.com/Te...er-Splitter/dp/B017B6WFP8
Bovenstaande optical extractor + lange optische kabel -> deze aansluiten op je AV-receiver.
Ja, dat zou natuurlijk ideaal zijn, een optische kabel en dan heb je nooit meer last van electrische ellende. Maar helaas, omdat mijn receiver een rare tic heeft dat hij geen digitale signalen kan weergeven naar Zone2 en 3 (waar juist de speakers op mijn bureau staan) zou ik dus aan de andere kant van die kabel weer een DA-omzetter moeten gebruiken. Dat zou wel kunnen hoor, maar dat wordt dan toch weer een vrij complexe oplossing. Ik was op zoek naar iets eenvoudigers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:52
Er komen twee mogelijke oplossingen bij mij boven.

De ene is een bluetooth ontvanger met analoge audiouitgang. Dan heb je geen directe fysieke elektrische verbinding met je pc. Iets zoals deze, maar er zullen ongetwijfeld betere uitvoeringen van te vinden zijn. Weliswaar geeft bluetooth een kwaliteitsverlies, maar afhankelijk van in hoeveel je een hifi purist bent wellicht te overwegen.

De andere oplossing is wat ik zelf ook doe en dat is een externe geluidskaart welke via usb aan mijn pc hangt. Ik gebruik deze vooral voor muziekopnames en dergelijke, maar daar zitten vaak wel goede DAC's in en in de pro-audio wereld is er veel meer aandacht voor spanningsverschillen tussen de diverse massa's, Het loste voor mij in ieder geval het probleem van overspraak van de onboard audio van mijn moederbord op.

Edit:
Zoiets bijvoorbeeld.

Edit 2:
En ook een versie verkrijgbaar in Nederland met alleen uitgangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 08-09-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dus, heb ik net een mooie Dell Ultrasharp monitor ontvangen om mijn thuiswerkplek te verbeteren. Ik ben nu bezig met aansluiten, maar zoals gewoonlijk levert elk nieuw apparaat weer nieuwe problemen op. Ik wil de audio van de monitor (uit het HDMI signaal) weergeven op de speakers in de kamer. De monitor heeft hiervoor een 3,5mm jack, dus dit moet via een audiokabel (door de hele kamer) naar de AV-receiver.

Daarbij kom ik (letterlijk pijnlijk) tot de volgende conclusie: er bestaat een spanningsverschil van maar liefst 100V tussen de draad die afkomstig is van de monitor en de terminals van de AV-receiver.

Ik heb hier hele slechte ervaringen mee. Ik had dit verschijnsel eerder bij een normale PC. Die heb ik toen normaal aangesloten, want als de pluggen er eenmaal in zitten dan werkt alles gewoon. Maar toen kwam er een keer een onweersbui langs en tijdens een blikseminslag ging precies die apparatuur stuk waar een spanningsverschil bestond (destijds een Soundblaster geluidskaart en een vrij dure Philips versterker). Voor de duidelijkheid, er was verder niks beschadigd in huis (er stond genoeg apparatuur aan, waaronder tv, cd-speler etc) dus het was geen typische blikseminslag waarbij over het algemeen alles wat aan staat kapot gaat.

De vraag is dus: Bestaat er een apparaat waarmee ik audio kan koppelen (liefst met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies) maar wel de apparatuur galvanisch van elkaar kan scheiden?

Ik heb al wat gezocht op internet en wat doe-het-zelf projectjes gevonden, maar ik ben op zoek naar een kant-en-klaar oplossing. Ben voorlopig wel weer even klaar met solderen, nadat ik de hele avond al die stukjes audiokabel aan elkaar heb zitten frutten.
toon volledige bericht
zoek eens op mantelstroomfilter.

https://www.allekabels.nl...1b2QTvEAQYAiABEgJMmPD_BwE

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Invisible_man schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:08:
Er komen twee mogelijke oplossingen bij mij boven.

De ene is een bluetooth ontvanger met analoge audiouitgang. Dan heb je geen directe fysieke elektrische verbinding met je pc. Iets zoals deze, maar er zullen ongetwijfeld betere uitvoeringen van te vinden zijn. Weliswaar geeft bluetooth een kwaliteitsverlies, maar afhankelijk van in hoeveel je een hifi purist bent wellicht te overwegen.
Ja, heb ik aan gedacht en is een mogelijke oplossing. Kwaliteitsverlies is voor deze toepassing wel te overzien, maar de vertraging niet. Ik wil gewoon filmpjes kunnen kijken op m'n monitor en het geluid via de speakers kunnen horen, gelijktijdig welteverstaan ;) Ik kan ook het geluid naar de versterker streamen via StreamWhatYouHear, maar dat levert dezelfde problemen op.
De andere oplossing is wat ik zelf ook doe en dat is een externe geluidskaart welke via usb aan mijn pc hangt. Ik gebruik deze vooral voor muziekopnames en dergelijke, maar daar zitten vaak wel goede DAC's in en in de pro-audio wereld is er veel meer aandacht voor spanningsverschillen tussen de diverse massa's, Het loste voor mij in ieder geval het probleem van overspraak van de onboard audio van mijn moederbord op.

Edit:
Zoiets bijvoorbeeld.
Ja, dat is zeker een mogelijkheid die ik ga onderzoeken. Ziet eruit als precies wat ik zoek, wellicht zijn die scheidingstrafo's ook los te krijgen, dat is waarschijnlijk nog wat goedkoper.
Ja, die dingen bestaan, maar ik geloof niet dat ze werken. Ik kan geen scenario bedenken waarin een filter dit probleem oplost, want het is niet gerelateerd aan de frequentie. Ik heb ook geen last van brom. Wellicht dat zo'n filter wel brom kan wegfilteren, maar geen 100V AC. Ik koop pas iets als ik begrijp hoe het werkt en bij dit soort producten heb ik daar ernstige twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 13:58

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Koop gewoon een usb audio interface met spdif als output. Dan gebruik je dat glasvezel kabeltje als input naar je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
PhilipsFan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:17:
Ja, dat is zeker een mogelijkheid die ik ga onderzoeken. Ziet eruit als precies wat ik zoek, wellicht zijn die scheidingstrafo's ook los te krijgen, dat is waarschijnlijk nog wat goedkoper.
Zoiets dus :)
ocdaan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:18:
Koop gewoon een usb audio interface met spdif als output. Dan gebruik je dat glasvezel kabeltje als input naar je versterker.
Heeft hij al geprobeerd blijkbaar, maar zijn versterker werkt niet goed met spdif met meerdere audio zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar wat ik niet begrijp, waarom wil je hiervoor de audio uitgang van de monitor gebruiken en niet deze van de, correct geaarde, PC?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:17:
[...]

Ja, die dingen bestaan, maar ik geloof niet dat ze werken. Ik kan geen scenario bedenken waarin een filter dit probleem oplost, want het is niet gerelateerd aan de frequentie. Ik heb ook geen last van brom. Wellicht dat zo'n filter wel brom kan wegfilteren, maar geen 100V AC. Ik koop pas iets als ik begrijp hoe het werkt en bij dit soort producten heb ik daar ernstige twijfels bij.
Eh dat ding doet precies wat jij vraagt, galvanisch scheiden van signalen. Er kan geen stroom van A naar B gaan lopen omdat daar geen verbinding is!

daarbij zijn het zeer gevoelige spoelen die erin zitten dus dat brand eerder door dan whatever je erop aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Mijn hemel, en dan heb ik er ook nog 2 nodig :) . Bij dit soort prijzen komt het zelfbouwscenario weer om de hoek kijken, een paar trafo'tjes zullen toch niet zoveel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 13:58

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Je kan in windows gewoon aangeven welke applicatie naar welke audiouitgang moet. De koptelefoonuitgang van de laptop kan je dan toch ook gebruiken? Of heeft die ook zoveel spanning op de lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
PhilipsFan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:23:
[...]

Mijn hemel, en dan heb ik er ook nog 2 nodig :) . Bij dit soort prijzen komt het zelfbouwscenario weer om de hoek kijken, een paar trafo'tjes zullen toch niet zoveel kosten.
Nee, heeft twee kanalen. De andere zit op de achterkant. Maar dit is een snel gevonden google resultaat, er zullen ongetwijfeld wel goedkopere alternatieven zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Invisible_man op 08-09-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:40
ocdaan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:18:
Usb kan ook naar een extern dacje en dan analoog via cinch of xlr naar de versterker

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Waarom werkt dat niet? De meeste monitoren hebben toch gewoon een geaarde netstekker?

[...]

Ik dacht at first glance een ferrietkern te zien, misschien had @PhilipsFan hetzelfde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]

daarbij zijn het zeer gevoelige spoelen die erin zitten dus dat brand eerder door dan whatever je erop aansluit.
Ja, als dat inderdaad een scheidingstrafo is (die zit ingebouwd in een kabel) dan is het precies wat ik zoek. Maar uit de foto's kan ik dat niet opmaken, het lijkt eerder op een normaal ontstoringsfilter wat je heel vaak aan kabels ziet zitten. Maar ik zal het verder onderzoeken. Als het werkt is het de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
ocdaan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:24:
Je kan in windows gewoon aangeven welke applicatie naar welke audiouitgang moet. De koptelefoonuitgang van de laptop kan je dan toch ook gebruiken? Of heeft die ook zoveel spanning op de lijn?
Als de laptop op de monitor is aangesloten dan staat daar inderdaad ook 100V op, dat had ik al gecontroleerd.
Invisible_man schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:25:
[...]

Nee, heeft twee kanalen. De andere zit op de achterkant. Maar dit is een snel gevonden google resultaat, er zullen ongetwijfeld wel goedkopere alternatieven zijn.
Ah, gelukkig, dat scheelt weer 220 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Xander schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:26:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, de monitor heeft inderdaad een geaarde stekker, maar ik heb daar geen geaard stopcontact. Mijn huis dateert blijkbaar uit een periode dat die nog niet verplicht waren, dat is tegenwoordig wel zo. Maar ik kan het natuurlijk wel even uitproberen met een verlengsnoer naar de keuken. Wordt vervolgd.

Ik dacht inderdaad ook aan een ferrietkern. Er zijn tegenwoordig zoveel fake-producten te koop dat je heel erg moet opletten wat je koopt, straks denk je veilig te zijn en gaat de boel alsnog kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
PhilipsFan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:31:
[...]
Dat zou inderdaad kunnen, de monitor heeft inderdaad een geaarde stekker, maar ik heb daar geen geaard stopcontact. Mijn huis dateert blijkbaar uit een periode dat die nog niet verplicht waren, dat is tegenwoordig wel zo. Maar ik kan het natuurlijk wel even uitproberen met een verlengsnoer naar de keuken. Wordt vervolgd.
Als je laptopadapter ook een geaarde stekker heeft, steek ze dan allebei even in dat verlengsnoer (of test met de laptop op accu).

Voordat je de HDMI uitgang van je laptop sloopt door een potentiaalverschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 12:15

SLeddert

SLeddert

Gewoon de audio out van je laptop pakken en de HDMI alleen voor beeld gebruiken.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:28:
[...]

Ja, als dat inderdaad een scheidingstrafo is (die zit ingebouwd in een kabel) dan is het precies wat ik zoek. Maar uit de foto's kan ik dat niet opmaken, het lijkt eerder op een normaal ontstoringsfilter wat je heel vaak aan kabels ziet zitten. Maar ik zal het verder onderzoeken. Als het werkt is het de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
dat is inderdaad een scheidingstrafo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Er staat ongeveer 115 Vac op de massa van een niet-geaard apparaat met schakelende voeding, t.o.v. aarde, door de condensatoren van het netfilter. Deze hebben slechts een kleine capaciteit en zullen nauwelijks stroom doorlaten. Zodra je een kabel aansluit, valt de spanning weg. Alleen als je de kabels loshaalt of aansluit met de apparaten aan, bestaat er de kans dat er een in- of uitgang kapot gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 08-09-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik heb inmiddels ontdekt dat een geaard stopcontact het probleem inderdaad oplost.

Dus dan ga ik denk ik een geaard verlengsnoer naar de keuken aanleggen en wegwerken. Denk dat dat de makkelijkste oplossing is. Eventueel andere oplossing is een aardedraad naar het stopcontact trekken, maar dan moet ik eerst uitzoeken waar deze vandaan komt.

Iedereen bedankt voor de hulp en suggesties!

[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 08-09-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

toon volledige bericht
Je praat over spanningsverschillen. Maar ten opzichte van wat meet je? Je computer en receiver zijn zwevend, je kan makkelijk een spanningsverschil meten tussen twee apparaten die niet galvanisch verbonden zijn. 100 V is best veel. Als je beide kanten beet pakt, prikt het dan? Zoniet, dan vereffen je op dat moment de spanning tussen die twee apparaten. En anders zou inderdaad een mantelstroomfilter je probleem oplossen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

PhilipsFan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:56:
Ik heb inmiddels ontdekt dat een geaard stopcontact het probleem inderdaad oplost.

Dus dan ga ik denk ik een geaard verlengsnoer naar de keuken aanleggen en wegwerken. Denk dat dat de makkelijkste oplossing is. Eventueel andere oplossing is een aardedraad naar het stopcontact trekken, maar dan moet ik eerst uitzoeken waar deze vandaan komt.

Iedereen bedankt voor de hulp en suggesties!
Dos geen galvanische scheiding maar juist verbinden!

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
evilution schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:59:
[...]

Dos geen galvanische scheiding maar juist verbinden!
Klopt, maar dat mag ook. Op deze manier wordt de electrische spanning op de buitenkant kortgesloten naar de aarde, waardoor er geen spanningsverschil meer met de receiver bestaat. Ik heb het net nagemeten.

Op zich zou dit ook kunnen door gewoon de massa van de receiver te verbinden met de buitenkant van de monitor (feitelijk doet de massaleiding van de audiokabel dit ook) maar het probleem bij tulpstekkers is dat de signaal-ader eerder contact maakt dan de massa. Waardoor een risico ontstaat dat je iets opblaast. Door een geaard stopcontact te gebruiken is die verbinding er al, los van de audiokabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:18

M14

@PhilipsFan gebruik een DI-box. Die zijn bedoeld om audio galvanisch te scheiden.

Maar ergens denk ik dat je foute conclusies maakt met je meting en wat je wil zonder problemen zou moeten kunnen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1