Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Chopin11
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-04-2022
Hallo beste mensen,

Op dit moment probeer ik mijn 2-3 jaar oude systeem een boost te geven met een RAM-upgrade maar tot nu toe crasht mijn systeem bij het testen van het nieuwe setje.
Naar mijn kennis zouden onderstaande 2 Ram sets compitabel met elkaar moeten zijn (en mijn MOBA?).

Goede kans dat het setje gewoon dead on arrival is aangezien mijn PC om de haverklap freezed als ik ze test. Misschien zie ik iets over het hoofd. Alle tips zijn welkom!

https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1236452

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_alfkrpcdoFmiVgMCltyv9SCaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yvrk2LIMKh8bucVlgylzXXue.jpg?f=fotoalbum_large
MOBO: - Moederbord Specs Asus B350-Plus.:https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/specifications/

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:17
Twee setjes combineren is vrij lastig met Ryzen volgens mij. Liefst werkt Ryzen ook met twee reepjes i.p.v. vier. Kans is ook extreem groot dat als je het werkend krijgt je deze niet met (A-)XMP op 3000 mhz krijgt. Corsair maakt nog wel eens gebruik van diverse soorten geheugenchips, dus niet altijd aan te raden met Ryzen. Ik neem aan dat dit je orginele set is en voorheen altijd prima werkte?

Dit is puur een gokje, maar mogelijk door de verschillende geheugenchips dat die twee setjes niet goed samen gaan werken.

1: Heb je de setjes al los geprobeerd?
2: In welke sloten heb je dit geprobeerd?
3: Heb je al eens een BIOS update uitgevoert? Kan zijn dat dit voor verbeterde RAM-compatibiliteit zorgt.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:42
De Set staat op de QVL inderdaad.

https://dlcdnets.asus.com...000-Series-Processors.pdf

Je kan proberen eens 1 module erin te doen en dan opstarten. Werkt dat wel?
Vervang dan stick 1 met stick 2 en wederom opnieuw starten. Als dat allemaal werkt, dan is het geheugen goed.

Verder zoals @lamaa1 vermeld alle sloten testen en ook BIOS nog updaten om zeker te zijn dat jouw geheugen ook ondersteund wordt. De laatste dateert van eind juli dus is nog vrij recent.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Chopin11
@lamaa1 @Wylana hey en bedankt voor het medenken; dit is inderdaad de eerste set (Corsair Vengeance).

Hij werkte tot nu toe prima (nooit gecrashed in ieder geval). Ik ga meteen het geheugen nogmaals testen maar uit eerdere tests werkte het nieuwe geheugen niet stabiel (crashes om de 10 minuten of bij een hoog RAM gebruik).

Stel het geheugen werkt niet, raden jullie dan aan een nieuwe set DDR4 te kopen van 2x16 GB4 óf een setje van het originele erbij (Corsair Vengeane, exact dezelfde).

*EDIT* het geheugen nogmaals getest maar de PC crasht weer, zelfs in de bios. Het lijkt me dat dit setje Dead on Arrival is

[ Voor 11% gewijzigd door Chopin11 op 08-09-2020 15:25 ]

• lamaa1
2x16 is aan te raden. Vooral omdat je met Corsair niet weet welke geheugenchips erop zitten. Je kunt dan wel tweemaal hetzelfde Corsair Vengeance setje kopen maar dat betekent niet dat je allebei dezelfde geheugenchips hebt en of dat het samen gaat werken. En vaak krijg je met Ryzen het niet op de gewenste snelheid met XMP als je meer dan 2 geheugenreepjes gebruikt,.

Maar als je het nog niet hebt gedaan, zeker aan te raden om je BIOS te updaten. Samen zullen ze mogelijk niet werken maar kans is wel dat als je alleen de G.Skill reepjes test dat het wel werkt.

• Chopin11
oke top dan ga ik even op zoek naar een USB stick voor de bios update (of is er inmiddels een betere manier om dat te doen ?)

• lamaa1
Chopin11 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:26:
oke top dan ga ik even op zoek naar een USB stick voor de bios update (of is er inmiddels een betere manier om dat te doen ?)
Sommige merken hebben een Live Update mogelijkheid in de BIOS. Dan hoef je niks klaar te maken met een USB. Dan ga je naar je BIOS toe en daar zal ergens de mogelijkheid zijn om de BIOS te updaten, dan haalt die de nieuwste versie zelf van het internet af. Geen idee of jouw mobo dat ook heeft.

EZ Flash 3
Update the BIOS via the internet, without leaving the BIOS interface. Dus jouw moederbord ondersteunt dat. Zie ook: https://www.asus.com/us/M...PRIME-B350-PLUS/overview/

[ Voor 16% gewijzigd door lamaa1 op 08-09-2020 15:37 ]

• Chopin11
Helaas heeft de biosupdate niks opgeleverd: beide nieuwe ram sticks leveren een blue screen of death/ crash op.

Misschien een beetje off-topic maar zouden jullie een goede CPU upgrade kunnen aanraden ? (Ryzen 2600x nu). Ik ga zowieso de 3070GTX halen + Ram upgraden maar een betere CPU is zeker welkom.
Budget voor CPU is ruw +- 300.

• lamaa1
Chopin11 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:58:
Helaas heeft de biosupdate niks opgeleverd: beide nieuwe ram sticks leveren een blue screen of death/ crash op.

Misschien een beetje off-topic maar zouden jullie een goede CPU upgrade kunnen aanraden ? (Ryzen 2600x nu). Ik ga zowieso de 3070GTX halen + Ram upgraden maar een betere CPU is zeker welkom.
Budget voor CPU is ruw +- 300.
Dan zou ik wachten op de 4000 serie van AMD. Volgens mij is deze niet meer geschikt voor je moederbord maar kan het mis hebben.De 3700x gaat wrs te weinig prestatieverbetering opleveren voor games ben ik bang. Welke resolutie wil je gaan gamen met de 3070?

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Mee eens, ik denk niet dat je een betekenisvolle verbetering gaat merken van een upgrade op dit moment, daarvoor is de 2600X gewoonweg niet traag genoeg. Voor het onderstaande ga ik uit van gamen, bij gebrek aan betere informatie. Je merkt weinig van extra kernen zodra je boven 4 a 6 (multithreaded) kernen komt en dan kom je als vervanging op de 3600 uit die een iets hogere IPC biedt, maar dat verschil is niet spectaculair en alleen meetbaar maar niet merkbaar. Overigens moet je wel een 'user case' hebben waarin je tegen geheugenlimiteringen loopt met 16GB, want dat is ook met moderne spellen niet heel normaal. In dit artikel wordt in een 'worst case' (Call of Duty Black Ops 4 op 4k) 12GB van de 32GB RAM gealloceerd, dus verwacht geen wonderen van 32GB systeemgeheugen.

Als je toch een upgrade wil doen zou ik, uitgaande van gamen, het oude setje verkopen. Naar een werkend systeem met een B350+2600X+16GB is nog wel vraag, want het is nog best acceptabel voor de meesten. Daar zou je denk ik nog wel €200-250 moeten kunnen krijgen, en dan is je budget opeens €500. Dan kan je opeens een B550+3600+32GB set kunnen kopen misschien zelfs met 3600CL16 geheugen (deze bijvoorbeeld, check de QVL ook even). Zoals gezegd denk ik dat je je systeem beter op 16GB kan laten en misschien een 10600K systeem kan overwegen. Die pieken in games iets hoger en laten wat ruimte voor overklokken. Een Z490+i5-10600K+16GB zou je ook iets van €500 kosten (zelfs met wat strak getimed geheugen) en is dus een fractie sneller afhankelijk van het testscenario. Check deze review ook voor meer info over deze CPU.

Persoonlijk zou ik mijn geld overigens in de zak houden als ik geen merkbare bottleneck zou hebben en gewoon upgraden als dat wel zo wordt. Dan heb je alle kennis van dan en kan je op dat moment evalueren wat er kosteneffectief en beschikbaar is. Die Ryzen 4000 serie gaat direct na het lanceren waarschijnlijk niet meteen voor de adviesprijs te koop zijn, kijk maar naar de 3300X nu, nergens te krijgen... Misschien helpt het echter wel om de prijzen van oudere componenten te drukken.
Pagina: 1