NZXT AIO coolers: pomp zelf instellen zonder CAM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Over CAM zelf zal ik het hier niet hebben. Ik wil die rotzooi niet op mijn systeem draaien.

En als tweaker zou je verwachten dat je in staat zou moeten zijn in full control te zijn over het koelingsgedeelte van de AIO: de pomp en de radiator fans.

De radiator fans zijn aan te sluiten op de moederbord fan headers, dus die kan je totaal regelen in het BIOS.

Maar de pomp?

Ik heb overal op internet afgestruind naar oplossingen om zelf het profiel van de pomp in het BIOS in te stellen, maar nergens iets bruikbaars kunnen vinden.

Het lijkt erop dat NZXT modellen (x52, x62 etc) gewoon standaard alleen in silent mode kunnen draaien.
Om een ander profiel te gebruiken wordt je verplicht de CAM software in te zetten.

De truuk om éénmaal CAM te gebruiken, het juiste profiel in te stellen en dan CAM te deinstalleren werkt niet. Na een reboot draait de pomp gewoon weer op silent.

Ik heb het idee dat het gewoon niet kan.

Heeft hier iemand een werkende oplossing?

(Ik heb zelf een x52, maar het blijkt ook te gelden voor alle andere x modellen)

[ Voor 4% gewijzigd door Xymox op 08-09-2020 11:00 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Gaat de pomp niet op een fan/pump header waarbij je zelf een curve in kan stellen als een ventilator?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:22:
Gaat de pomp niet op een fan/pump header waarbij je zelf een curve in kan stellen als een ventilator?
Deze zit al op de pump_header, maar in het BIOS kan je deze niet instellen. Wel zie je de RPM in het BIOS.
Elke wijziging, van PMC of DC wordt niet opgepakt door de pomp.

Het lijkt erop dat de cooler via de firmware altijd silent profiel forceert van de pomp en dat de regeling via software in te stellen is. Dus dat de pump_header eigenlijk alleen gebruikt wordt om de RPM door te geven. En andere instellingen (volt etc) niet via pump_header gaan, maar via de ingebakken profiel en alleen bestuurbaar is via de USB kabel.

Was het maar zo simpel.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Op Reddit, op de vraag of de USB kabel benodigd is kwam dit antwoord:
Pump is powered from sata cable. CPU_FAN header is for pump tach only. Motherboard cannot control pump speed, it’s only possible via USB. If you have firmware 2.1.8, then x52 will stay at it’s default low speed and will not react to liquid temp change. IMO you need to connect the usb cable, the default pump/fan speed is too low. If you have firmware 3.0.5 then it’s a different thing. This one can react to liquid temp change without CAM running and might work ok without usb connected.
Als dit waar is dan is het inderdaad niet mogelijk zonder CAM software de pomp in te stellen.
En dat is wat mij betreft een erg groot nadeel van deze modellen.

Voor de echte tweaker zal je dus niet voor NZXT moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

jbbrans

Ik gebruik Argus monitor om onder andere mijn X62 aan te sturen, zowel fans als pomp en ook op watertemperatuur. Hierbij hoeft NZXT Cam niet geinstalleerd te worden.