Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:22
In het kort: ik zoek een am4 moederbord (liefst x570) welke geen cmos clear doet als je de CPU wisselt. (of de optie hebt om dit te onderdrukken)
Geen idee of ieder bord een clear cmos bij een CPU wissel doet, maar misschien heeft hier iemand ervaring?

Achtergrond:
Ik heb hier 2 MSI borden: een b350 tomahawk en een x370 gaming plus. Allebei met de laatste bios en een volle cr2032 batterij. Met een 1600x cpu werken ze zoals ik verwacht, maar op beide borden heb ik een vreemd issue met de 3950x geïnstalleerd: als ik de stroom van de PC haal voor een minuut of langer en dan boot, dan komt hij met de melding dat er een CPU of memory change is gedetecteerd en daardoor de cmos cleared. Super irritant natuurlijk... Ander geheugen heb ik al geprobeerd, maar dat is het niet.
Ik heb MSI al gecontact en die denken dat er mogelijk iets met mijn CPU is... Dat zou natuurlijk kunnen, maar aan de andere kant zijn beide borden nou niet echt 100% geschikt voor deze processor (zwakke VRM's), dus het kan toch ook zomaar aan de borden liggen.
Aangezien ik de CPU (destijds sealed) overgenomen heb van iemand anders (zonder bon 8)7) kan ik de cpu niet terug sturen, daarom ben ik voor de zekerheid op zoek naar een bord waarin de CPU "normaal" zou kunnen werken als blijkt dat het toch aan de CPU ligt. De CPU is trouwens verder super stabiel...

Beste antwoord (via savale op 08-09-2020 20:11)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nee. Alle moederborden doen een clear cmos wanneer het contact verbroken wordt met een processor. Volgens mij (corrigeer me als ik het verkeerd heb) heeft dat te maken met het beschermen van een eventuele beschadiging van de processor als die wordt vervangen voor één met andere specificaties.

Kan je misschien iets meer info geven omtrent waar je de processor vandaan hebt? Want zo'n dure jongen koop je niet zomaar lijkt me. Vooral niet als je alleen maar twee 3-serie bordjes ter beschikking hebt.....

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Nee. Alle moederborden doen een clear cmos wanneer het contact verbroken wordt met een processor. Volgens mij (corrigeer me als ik het verkeerd heb) heeft dat te maken met het beschermen van een eventuele beschadiging van de processor als die wordt vervangen voor één met andere specificaties.

Kan je misschien iets meer info geven omtrent waar je de processor vandaan hebt? Want zo'n dure jongen koop je niet zomaar lijkt me. Vooral niet als je alleen maar twee 3-serie bordjes ter beschikking hebt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
bierschuit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:13:

Ik heb hem hier van een medetweaker overgenomen (met goede rating) voor zo'n 15% onder de destijds winkelprijs. Destijds had ik enkel een b350 bord ter beschikking. Het plan was het bord ook te upgraden, maar eigenlijk liep het wel prima. (3,8ghz op alle cores) De pc stond toen nog 24/7 aan dus heb ik het clear cmos issue voor lief genomen. Ik was eigenlijk wel 100% overtuigd dat het aan het bord zou liggen.
Vanwege tijdgebrek om de CPU over te zetten heb ik de CPU eerst een paar maanden laten rekenen voor het COVID virus. Nu wil ik hem eindelijk in gaan zetten voor z'n echte doel: rendering en audio productie.
Enkel de CPU dus overgezet naar mijn huidige systeem en toen bleek op het x370 bord het clear cmos issue ook aanwezig te zijn. Nu twijfel ik dus of het misschien toch de CPU is...

edit: VRM's op beide borden zijn vrij zwak, maar met zo veel CPU power hoef ik niet perse het uiterste eruit te persen. Het moet ook allemaal weer gekoeld kunnen worden, met alle herrie van dien. In benchmarks doet het ook allemaal niet veel onder aan stock x570 setups, dusja waarom het bord upgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 08-09-2020 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Aan de VRMs zou het niet liggen, die doen alleen mee wanneer de processor aan het werk moet. Een VRM probleem is alleen tijdens workload te ondervinden. Je zou een goedkoper b550 bord kunnen proberen.. Aangezien je geen bon hebt kan je eigenlijk niet veel meer dan een ander bord proberen die wat meer up to date is en dan zou ik iets anders kiezen dan MSI, want dat merk heb je al 2x.
Zelf heb ik een 3950x draaien op een x470 crosshair vii en doet het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
bierschuit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:14:
Aan de VRMs zou het niet liggen, die doen alleen mee wanneer de processor aan het werk moet. Een VRM probleem is alleen tijdens workload te ondervinden. Je zou een goedkoper b550 bord kunnen proberen.. Aangezien je geen bon hebt kan je eigenlijk niet veel meer dan een ander bord proberen die wat meer up to date is en dan zou ik iets anders kiezen dan MSI, want dat merk heb je al 2x.
Zelf heb ik een 3950x draaien op een x470 crosshair vii en doet het goed.
Zelf heb ik ook goede ervaringen met vooral msi en asus borden, dus dat gaat dan een asus worden in het geval dat ik een ander bord ga proberen.
Er is gelukkig ook nog wel een workaround en dat is de PC van mijn stekkerblok (met schakelaar) afhalen en continue aan de stroom laten. Desnoods een usb stickje erin waarin de bios config opgeslagen is, zodat ik die iedere keer kan terughalen na een 230v powerloss... Niet ideaal, maar acceptabel.

• savale
Misschien handig voor als iemand anders ooit ditzelfde probleem heeft: Ik heb nu de 3950x in een asus x570 moederbord zitten. Helaas hetzelfde gedrag. Als ik de PSU voor een paar minuten loskoppel dan komt hij altijd met een clear cmos terug. Toch iets vreemds met de CPU dus...
Gelukkig ondersteund dit asus bord wel bios profielen, dus gaat het terugzetten een stuk makkelijker. Als workaround laat ik de PC dan maar gewoon altijd in het stopcontact. Ik zal eens meten, maar tegenwoordig is het sluipverbruik dan echt verwaarsloosbaar.

Een andere workaround zou zijn: de atx standby voorzien van ~5v, want dan blijft het probleem weg.
Een aparte 5v adapter of bijvoorbeeld een 1 of 2 cell powerbank zou hiervoor kunnen werken. De powerbank oplossing kan handig zijn als je de pc veel los moet koppelen o.i.d.

offtopic: de x570 voegt gelukkig wel iets toe tov van de x370: mijn RAM kon van 3200mhz cl14 naar 3533mhz cl14 stabiel + de VRM's zijn niet meer de bottleneck. Draait nu dus 4.0ghz ipv 3.8ghz all cores (en de VRM's worden tenminste niet meer 90 graden +)

[ Voor 13% gewijzigd door savale op 10-09-2020 10:16 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou eens beginnen met een laatste bios flashen op je 300-series. Zonder biosflash wordt je CPU helemaal niet ondersteund.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1