Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 22:58
Mede tweakers,

Hopelijk zijn er hier collega's aanwezig die mij met feiten kunnen onderbouwen wat de licentiestructuur is rondom SFB toestellen (de 3PIP phones).
Een klant van mij is momenteel bezig met het uitfaseren van de telefooncentrale en de huidige SFB implementatie (SFB on-premise) verder uit te rollen over het land. Tot nu toe is SFB geimplementeerd met EV en Anywhere365, maar dit zijn allemaal users via de Windows client.

In het land gaat het anders worden: Users zijn onderdeel van de Core Cal's, maar hebben geen SFB plus CAL. Er komen 3PIP toestellen in het land waar deze gebruikers gebruik van zullen maken. Het zullen allen CAP toestellen worden in vergaderruimtes en recepties (bedoeling is dus niet dat ze zelf gaan inloggen).
Om te mogen bellen met deze toestellen, moeten voor deze toestellen dat de SFB Device Enterprise+ Plus CAL's worden aangevraagd? Veelal wordt er aangegeven (bijv Yealink publiceert dat publiekelijk) dat er een license bij het toestel zit, maar volgens mij is dat puur een device license om met SFB te mogen werken, vergelijkbaar met de Windows OEM license, waar je bovenop nog de CAL's moet afnemen.

Ik krijg het helaas niet online gevonden. In de Lync licensing guide wordt er kort over gesproken, maar niet duidelijk naar mijn idee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skype for Business is toch al onderweg naar de achterdeur voor geleidelijke afvoer? Of je dat nu nog wilt implementeren/uitrollen is de vraag. Sta je straks weer aan de (Teams)tekentafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 22:58
Verwijderd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:17:
Skype for Business is toch al onderweg naar de achterdeur voor geleidelijke afvoer? Of je dat nu nog wilt implementeren/uitrollen is de vraag. Sta je straks weer aan de (Teams)tekentafel
Ja de Online variant is naar de achterdeur. De on-premise variant wordt nog jaren gesupport.Cloud architectuur is even van een andere orde, dat dit eerst door allerlei commissies heen moet zeg maar en de telefooncentrale moet uitgefaseerd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 08-09-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Inmiddels ancient tech ntrlk, voor O365 heeft MS inmiddels zowel een room license als een CAP license die je moet aanschaffen voor elke kamer of device voor de benodigde functionaliteit.
Hoe het 'vroeger' in Skype zat is inmiddels wel uit de MS documentatie verdwenen, omdat veel organisaties naar een PUR agreement zijn gegaan (of naar de cloud). Omdat je voor een CAP on prem alleen een contact aanmaakt en geen user/mailbox is mijn redenatie altijd geweest dat de bijgeleverde device licentie voldoende is om gebruik te maken van Skype on prem.
Maar, stel nu dat je O365 licensing PUR gebruikt om on premises Skype te draaien, dan kun je jezelf afvragen of je dan CAP licenses moet gaan afnemen voor ieder device. Zeker aangezien jij nu CAP lijkt in te zetten voor echte gebruikers ipv ruimtes. Die vraag zou ik iig aan je licensing partner gaan stellen als je zeker wilt weten of je binnen de voorwaarden zit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:17:
Belangrijke vraag inderdaad.

Kanttekening is dan wel dat SfB on-prem nog vijf jaar supported is vanuit MS, én dat nog niet alle features en integraties die klanten soms willen al beschikbaar zijn in Teams. Met name de integratie van Anywhere en Teams vind ik momenteel gebrekkig en een "noodoplossing". (ligt overigens meer aan het nog niet beschikbaar zijn van API's vanuit Teams, dan aan de leverancier van het produkt).

Wat ik nu heel vaak zien is dat klanten toch in een soort hybride vorm zitten. Users die kunnen gaan richting Cloud, users die nog mogelijkheden vanuit SfB nodig zijn blijven op een on-prem SfB omgeving zitten.
wagenveld schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:04:
Die vraag zou ik iig aan je licensing partner gaan stellen als je zeker wilt weten of je binnen de voorwaarden zit te werken.
Dit inderdaad, het goed uitzoeken van licenses kan zo enorm veel tijd kosten. Een belletje naar een licensing partner is veel sneller.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B