Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Onze VvE is bezig met een sedumdak van ca 200 m2 op onze appartementen. Uitgaande van de levensduurverlenging van de huidige dakbedekking en in combinatie met een lokale subsidieregeling lijkt dat een activiteit te zijn die financieel best aantrekkelijk is. Bovendien hopen we dat met een sedumdak de appartementen in de zomer minder opwarmen.

De dakdekker heeft een aanvullende offerte toegevoegd om een laag XPS-platen, 12 cm. dik, aan te brengen onder het sedum (omgekeerd dak).

Het appartementencomplex uit 1989 heeft een betonnen dak met 7 cm. EPS isolatie. De huidige isolatiewaarde Rc is 2,0 m2K/W.

Toevoegen van 12 cm. XPS levert een Rc van ongeveer 5,0 m2K/W. Mogelijk zou het nog iets dikker kunnen.

Het toevoegen van deze laag isolatie is wel flink wat werk omdat de 14 zonnepanelen op het dak van hun plek moeten. Dat is een klassieke geballaste opstelling op het zuiden met 125 kg. ballasttegels per paneel (opgesteld in een set van zes en van acht).

Totale kosten voor deze extra isolatielaag van ca 200 m2 is €11.500. Hoewel het vast goedkoper kan, is dit in combinatie met het sedumdak, dus er valt niet veel aan de prijs te doen.

Is deze investering zinvol?

Een eenvoudige berekening op een Belgische website leert dat de TVT boven de 20 jaar ligt, vooral omdat er al een beetje isolatie aanwezig is. Daar komen we niet veel verder mee in de argumentatie naar de buren.

Vandaar de volgende subvragen:
  • Is extra dakisolatie merkbaar in wooncomfort in de winter? Ons appartement is redelijk geïsoleerd en heeft in de ruimtes waar gestookt wordt HR++ -glas.
  • Helpt de extra laag XPS ook nog tegen opwarming in de zomer?
  • Heeft deze extra isolatie invloed op het energielabel?

A'dam PVOutput

Beste antwoord (via ericplan op 09-09-2020 09:09)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Allereerst comlimenten voor je installateur! wat een goed advies!
bij XPS OP het dak moet je wel goed kijken naar een UV-bescherming.
XPS van 12cm dik kost zo €18/m2(dit is de hornbachprijs), dus 200M2 is dan €3600+ bescherming, montage en afdichting zo €5000 aan materiaal gok ik zo.

1: nee, verschil van Rc2 naar 5 ga je niet/nauwelijks merken. zal misschien 0,5graden schelen. energieverbruik zal wel lager zijn maar verwacht geen enorme waarden. Dit ook omdat ze een paar cm/dm van de rand blijven en je daar dus Rc2 houd.
2: tldr:ja! Ligt aan je zonnenpanelen, als die dakbedekkend zijn nemen die de meeste warmte weg, maar zomerwarmte is doorslagwarmte en gaat heel langzaam door de isolatie heen, uiteindelijk word alles warm.
De extra XPS zal dit process vertragen en wel zo dat je dit zeker gaat merken.
3: als ik moet gokken zou ik zeggen ja!

zeker als de kosten gedeeld zijn zou ik het zeker doen, als de sedum ligt ga je nooit meer het dak aanpakken. Isoleren doe je één keer goed

diskeltische lurker

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Allereerst comlimenten voor je installateur! wat een goed advies!
bij XPS OP het dak moet je wel goed kijken naar een UV-bescherming.
XPS van 12cm dik kost zo €18/m2(dit is de hornbachprijs), dus 200M2 is dan €3600+ bescherming, montage en afdichting zo €5000 aan materiaal gok ik zo.

1: nee, verschil van Rc2 naar 5 ga je niet/nauwelijks merken. zal misschien 0,5graden schelen. energieverbruik zal wel lager zijn maar verwacht geen enorme waarden. Dit ook omdat ze een paar cm/dm van de rand blijven en je daar dus Rc2 houd.
2: tldr:ja! Ligt aan je zonnenpanelen, als die dakbedekkend zijn nemen die de meeste warmte weg, maar zomerwarmte is doorslagwarmte en gaat heel langzaam door de isolatie heen, uiteindelijk word alles warm.
De extra XPS zal dit process vertragen en wel zo dat je dit zeker gaat merken.
3: als ik moet gokken zou ik zeggen ja!

zeker als de kosten gedeeld zijn zou ik het zeker doen, als de sedum ligt ga je nooit meer het dak aanpakken. Isoleren doe je één keer goed

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Past het wel met je dakrand?
Als je de dakrand ook moet vernieuwen wordt het een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:14:
Past het wel met je dakrand?
Als je de dakrand ook moet vernieuwen wordt het een stuk duurder.
De dakdekker (zeer ervaren oudere man) is op het dak geweest. Ik ga er vanuit, ook als ik het zelf bekijk, dat 12 cm. moet kunnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:38:
Totale kosten voor deze extra isolatielaag van ca 200 m2 is €11.500. Hoewel het vast goedkoper kan, is dit in combinatie met het sedumdak, dus er valt niet veel aan de prijs te doen.
Ik zou wel even contact zoeken met de aanbieder. Je kunt uitleggen dat de prijs van deze optie gewoon te hoog is, mogelijk dat ze deze optie wel iets goedkoper kunnen aanbieden.
(De aanbieder pakt ook z'n marge hierop, maar misschien kan hij die op de optie weggeven, omdat het voor hun wel meer volume is)
Een eenvoudige berekening op een Belgische website leert dat de TVT boven de 20 jaar ligt, vooral omdat er al een beetje isolatie aanwezig is. Daar komen we niet veel verder mee in de argumentatie naar de buren.
Die website gaat uit van €30.000 kosten, terwijl jij 'maar' €11500 hebt. Dus een terugverdientijd van meer dan 7 jaar klopt meer. (Kan nog steeds meer dan 20 jaar zijn 8) )
Dit is volgens mij het belangrijkste argument. De terugverdientijd is voor veel mensen niet heel spannend, je hebt het over tientjes werk. (Bij 20 jaar terugverdientijd heb je €50 per maand minder kosten als complex)
Maar als het in de zomer een week of 2 net een paar graden koeler blijft, dan scheelt dat flink in comfort.
Warmtedoorslag heeft ook tijd nodig, dus extra cm's isolatie zorgen er ook voor dat bij een paar warme dagen het complex minder snel opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
ericplan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:24:
[...]

De dakdekker (zeer ervaren oudere man) is op het dak geweest. Ik ga er vanuit, ook als ik het zelf bekijk, dat 12 cm. moet kunnen.
veel al zie je dat dan in het midden het word verhoogt tot 12cm en dan de rand er om heen gewoon de oude hoogte blijft.
dit kan soms een jammer zijn , maar niet altijd. (afhankelijk van de situatie.)
maar ik zeg altijd maar zo: als je je kopje koffie op een stenen plaat zet, dan koelt die rap af. (totaal ongeïsoleerd)
zet je hem op een wollen dekentje, dan blijft hij toch langer warm, ondanks dat niet alle kanten geïsoleerd zijn. ;)
het blijft helpen dat het dak minder warmte verliest.
(perfectie is de dooddoener van goed genoeg. ;) )

kosten, jep het klinkt duur.
te duur, geen idee.
materiaal kosten kun je nog aardig uitrekenen, maar dat is maar een gedeelte van de kosten.
de tijd die nodig is om het aan te leggen, dat is vaak het duurste.
(denk aan al die handelingen die je extra hebt per regenpijp aansluiting, of hoek of pijp, etc etc.
die tikken hard aan.)

verder, sedum dak, het is mooi en gaaf.
maar verwacht niet speciaal een betere isolatie of een betere(mindere) warmte doorslag er mee.
(wil je warmtedoorslag voorkomen, dan is het verstandig om in de zomer het sedum even te besproeien
is goed voor de plantjes, en geeft weer een tijdje ruimte om te verdampen en het dak te koelen.)
sedum daken zijn vooral tof voor de gemeente, er gaat een bak water in zo een dak zitten, wat weer gefaseerd langzaam word los gelaten.
dit bespaart flink op de riolering kosten. (als er dus veel mensen zijn die dit doen, zullen de riool kosten dus minder hard stijgen of misschien dalen, in theorie, praktijk doen te weinig mensen dit.)

zonnepanelen en sedum daken, tja ik vind het niet de beste oplossing.
het is gewoon dat de plantjes toch vreemde dingen gaan doen, zoals groeien op net de verkeerde plaatsen.
dus je krijgt er wel licht/ligt onderhoud bij.
(niks waar je te bang voor moet zijn, maar zorg dat je er goed bij kunt voor dat onderhoud.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:33
Ik vraag me ook af of dat sedum het doet als het 12 cm boven de dakrand komt te liggen. Dat is denk ik droger dan dat dit gewoonlijk wordt aangelegd. Dat het dan ook nog deels onder zonnepanelen komt te liggen, maakt het niet kansrijker vrees ik.

Zou je het sedum niet liever weglaten? Voor de levensduur van moderne dakbedekking hoef je het niet te doen en met 12cm extra isolatie heb je de opwarming al veel beter opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
blissard schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:10:
Ik vraag me ook af of dat sedum het doet als het 12 cm boven de dakrand komt te liggen. Dat is denk ik droger dan dat dit gewoonlijk wordt aangelegd....
Ik heb sedum groeien in een muur, ongeveer 1.5m boven de grond. In de zomer staat die wekenlang droog, en ook als het regent komt er nauwelijks water op. En die plantjes genieten en bloeien mooi.
Sedum kan er tegen om droog en heet te staan, het is geen gazon wat je moet besproeien.

Vaak is de dakrand redelijk hoog (halve meter zie je vaak), dus 12cm + substraat en plantjes komt wellicht niet boven de dakrand uit.

Wel moet je jaarlijks eens onkruid wieden, je wil geen bomen op je dak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
blissard schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:10:
Ik vraag me ook af of dat sedum het doet als het 12 cm boven de dakrand komt te liggen. Dat is denk ik droger dan dat dit gewoonlijk wordt aangelegd. Dat het dan ook nog deels onder zonnepanelen komt te liggen, maakt het niet kansrijker vrees ik.

Zou je het sedum niet liever weglaten? Voor de levensduur van moderne dakbedekking hoef je het niet te doen en met 12cm extra isolatie heb je de opwarming al veel beter opgelost.
Voor het sedumdak krijgen we een lokale subsidie, dat maakt het zeer aantrekkelijk. Op het geheel van 200 m2 dakoppervlak vormen die zonnepanelen met ca 25 m2 geprojecteerd oppervlak natuurlijk maar een klein deel. De dakrand ligt rondom hoger dan 12 cm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:34:

Vaak is de dakrand redelijk hoog (halve meter zie je vaak), dus 12cm + substraat en plantjes komt wellicht niet boven de dakrand uit.

Het gaat niet alleen om de dakrand maar om de nood overlopen, de aansluitingen op de regenpijp en het opgaande zinkwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:53:
[...]
Het gaat niet alleen om de dakrand maar om de nood overlopen, de aansluitingen op de regenpijp en het opgaande zinkwerk.
Dakrand is afgewerkt in bitumen met een mastiekschroot. Er is geen opgaand zinkwerk. Het nalopen en eventueel aanpassen van de dakuitlopen is inbegrepen in de offerte van de dakdekker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien kun je met een aantal bewoners wat betekenen, bijvoorbeeld de zonnepanelen de- en monteren.

Mit e.e.a. veilig kan uiteraard.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:08
naftebakje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:34:
[...]
Ik heb sedum groeien in een muur, ongeveer 1.5m boven de grond. In de zomer staat die wekenlang droog, en ook als het regent komt er nauwelijks water op. En die plantjes genieten en bloeien mooi.
Sedum kan er tegen om droog en heet te staan, het is geen gazon wat je moet besproeien.

Hier ligt het op het dak. We wieden 2x per jaar onkruid en mesten dan ook gelijk. Na 4 weken geen regen (en hoge temperaturen), begint het licht te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
jerh schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:04:
[...]
Hier ligt het op het dak. We wieden 2x per jaar onkruid en mesten dan ook gelijk. Na 4 weken geen regen (en hoge temperaturen), begint het licht te lijden.
@jerh Wat is je ervaring met invloed op de binnentemperatuur, bijvoorbeeld tijdens de afgelopen hittegolf?

En voor degenen die later afgestemd hebben, het gaat dus om deze subvragen:
  • Is extra dakisolatie merkbaar in wooncomfort in de winter? Ons appartement is redelijk geïsoleerd en heeft in de ruimtes waar gestookt wordt HR++ -glas.
De keus is sedumdak met extra laag XPS of sedumdak zonder XPS, meer smaken zijn er niet.

[ Voor 38% gewijzigd door ericplan op 08-09-2020 17:37 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:55
Wil je de warmte buiten houden, neem dan een isolatie die een hoge warmte opslag capaciteit heeft.
Bijvoorbeeld houtvezel, hennep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:28:
Wil je de warmte buiten houden, neem dan een isolatie die een hoge warmte opslag capaciteit heeft.
Bijvoorbeeld houtvezel, hennep.
Op een plat dak wss wel lastiger omdat de meeste van deze isolaties dampopen geplaatst dienen te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:08
ericplan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:14:
[...]

@jerh Wat is je ervaring met invloed op de binnentemperatuur, bijvoorbeeld tijdens de afgelopen hittegolf?

En voor degenen die later afgestemd hebben, het gaat dus om deze subvragen:
De keus is sedumdak met extra laag XPS of sedumdak zonder XPS, meer smaken zijn er niet.
Het ligt bij ons op de (geisoleerde, 14 cm steenwol, tripple glas) garage en carport. Het scheelt een paar graden, hangt ook af of de deuren open hebben gestaan etc. In de winter scheelt het ook wel iets, maar dat is lastiger te beapelen, omdat de temperaturen vaker sneller wisselen.

Bij ons is in de bouw al rekening gehouden met een sedum dak, er is xps onder afschot opgelegd.

Overigens is de biodiversiteit toegenomen en wordt er in een hoosbui duidelijk minder water afgevoerd, het totale dak is 100m2, 16 m2 ligt zonnepanelen op, rest is groendak. Wij hebben een laag grind liggen als afscheiding en ter opvang van het water dat van de panelen afkomt.
Pagina: 1