Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan een CPU de oorzaak zijn van een flikkerende monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-06 16:37
OPGELOST
Ik moest mijn monitor aspect ratio via de OSD instellen op ''just scan''. Alle refresh rates en resoluties werken nu weer top en ik heb helemaal geen flikkeringen meer! Dus heeft iemand ooit flikkering problemen op je iGPU, probeer je aspect ratio op ''just scan'' te zetten!

b]Mijn vraag [/b]
Kan een CPU de oorzaak zijn van een flikkerende monitor, als je de integrated GPU niet gebruikt (dus bij gebruik van een dedicated GPU).

Toelichting
Ik probeer te achterhalen waarom mijn beeldscherm flikkert, alleen los daarvan wil ik uitzoeken of een CPU de oorzaak kan zijn van het flikkeren dus vandaar deze vraag, even los van mijn probleem.

Ik heb zelf heel het internet afgezocht maar kan nergens een concreet antwoord vinden op de vraag of een CPU (zonder de iGPU te gebruiken maar met een dedicated GPU) de oorzaak kan zijn van een flikkerend beeldscherm.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
I9 9900k

Ik hoop dat jullie mij hier een concreet antwoord op kunnen geven. Alvast bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door zar op 10-09-2020 19:02 ]

Alle reacties

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lijkt me sterk. Kan je de monitor aansluiten op een andere bron, desnoods je settopbox (tv-kastje)?

Edit: Je GPU eruit halen en je HDMI/DP kabel op het moederbord aansluiten is ook een goede test

[ Voor 33% gewijzigd door jodeltje op 08-09-2020 01:08 ]

• zar
jodeltje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:02:
Lijkt me sterk. Kan je de monitor aansluiten op een andere bron, desnoods je settopbox (tv-kastje)?
Hoihoi, bedankt voor je reactie! Het probleem wat ik heb is behoorlijk uitgebreid ik heb een andere topic die in de details gaat over het probleem. Ik heb deze topic aangemaakt om na te gaan welke hardware voor flikkeringen kan zorgen. Het enige waarvan ik dit niet weet is het moederbord en de CPU. Daarom hoop ik hier te leren of een CPU mogelijk een oorzaak kan zijn, zelfs als de kans klein zou zijn.

Maar om in het kort op je vraag terug te komen: de monitor werkt prima als ik hem bijvoorbeeld op mijn laptop aansluit. Zelfs via de PC werkt de monitor prima maar ALLEEN op 120hz, alle andere refresh rates zorgen voor flikkeringen. Maar goed dat zal ik buiten deze topic houden. Mocht je mijn probleem willen bekijken zou dat uiteraard top zijn (de details kun je vinden in mijn andere topic).

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-11 17:13
Simpel gezegd, een flikkerende monitor kan niet worden veroorzaakt door een CPU.

Een flikkerende monitor is 9 van de 10 keer een langzaam falende GPU zoals ik zelf heb gehad, zowel als een 3-tal vrienden van mij. 9 van de 10 keer van die 1 van de 10 keer is het een PSU die niet voldoende stroom levert en anders is het of een mobo of een ssd (want die dingen kunnen soms rare problemen geven).

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• jodeltje
  • Niet online
zar schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:09:
[...]

Hoihoi, bedankt voor je reactie! Het probleem wat ik heb is behoorlijk uitgebreid ik heb een andere topic die in de details gaat over het probleem. Ik heb deze topic aangemaakt om na te gaan welke hardware voor flikkeringen kan zorgen. Het enige waarvan ik dit niet weet is het moederbord en de CPU. Daarom hoop ik hier te leren of een CPU mogelijk een oorzaak kan zijn, zelfs als de kans klein zou zijn.

Maar om in het kort op je vraag terug te komen: de monitor werkt prima als ik hem bijvoorbeeld op mijn laptop aansluit. Zelfs via de PC werkt de monitor prima maar ALLEEN op 120hz, alle andere refresh rates zorgen voor flikkeringen. Maar goed dat zal ik buiten deze topic houden. Mocht je mijn probleem willen bekijken zou dat uiteraard top zijn (de details kun je vinden in mijn andere topic).
Dan zou ik al helemaal de GPU eruit halen en dan kijken, waarschijnlijk is je GPU niet helemaal lekker meer

• zar
peize9 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:09:
Simpel gezegd, een flikkerende monitor kan niet worden veroorzaakt door een CPU.

Een flikkerende monitor is 9 van de 10 keer een langzaam falende GPU zoals ik zelf heb gehad, zowel als een 3-tal vrienden van mij. 9 van de 10 keer van die 1 van de 10 keer is het een PSU die niet voldoende stroom levert en anders is het of een mobo of een ssd (want die dingen kunnen soms rare problemen geven).
Hoi hoi, bedankt voor je reactie!

Als het flikkeren niet gebeurt op 120Hz maar wel op alle andere refresh rates, kan dit dan alsnog een moederbord probleem zijn? Of zou het probleem er dan ook op 120Hz zijn?

En nog een klein vraagje: Kan een iGPU niet goed werken maar de CPU zelf wel, of is het zo dat als een iGPU van een CPU niet meer goed werkt dat de CPU zelf dan ook niet goed zal werken zelfs met een dedicated GPU?

Nogmaals bedankt voor je reactie!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-11 17:13
zar schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:14:
[...]

Als het flikkeren niet gebeurt op 120Hz maar wel op alle andere refresh rates, kan dit dan alsnog een moederbord probleem zijn? Of zou het probleem er dan ook op 120Hz zijn?

En nog een klein vraagje: Kan een iGPU niet goed werken maar de CPU zelf wel, of is het zo dat als een iGPU van een CPU niet meer goed werkt dat de CPU zelf dan ook niet goed zal werken zelfs met een dedicated GPU?

Het kan zeker dat het op 120hz wel goed werkt... falende GPU's doen aparte dingen.

Het kan zeker dat een iGPU kapot is maar de rest van de chip nog gewoon werkt naar behoren. Het is waarschijnlijk echt je dedicated GPU die het flikkeren veroorzaakt.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• zar
jodeltje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:11:
[...]

Dan zou ik al helemaal de GPU eruit halen en dan kijken, waarschijnlijk is je GPU niet helemaal lekker meer
Het dingetje is nou juist dat toen ik mijn GPU verkocht en nu tijdelijk mijn iGPU (UHD 630) gebruik het probleem pas begon. Ik heb nu geen dedicated GPU. Ik heb de vraag gesteld alsof ik een dedicated GPU heb, omdat ik wil weten of als ik een nieuwe gpu heb het probleem dan weer is opgelost, of dat het probleem dus misschien de CPU of het moederbord is.

• jodeltje
  • Niet online
zar schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:14:
[...]

Nee, als je een losse GPU heb ligt het echt niet aan je mobo.
Theoretisch kan je iGPU los van je CPU kapot gaan, maar ik heb dit nog nooit gehoord of gelezen. CPU is over het algemeen ‘dood of werkend’.

Haal je GPU eruit! En test!

• jodeltje
  • Niet online
zar schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:18:
[...]

Het dingetje is nou juist dat toen ik mijn GPU verkocht en nu tijdelijk mijn iGPU (UHD 630) gebruik het probleem pas begon. Ik heb nu geen dedicated GPU. Ik heb de vraag gesteld alsof ik een dedicated GPU heb, omdat ik wil weten of als ik een nieuwe gpu heb het probleem dan weer is opgelost, of dat het probleem dus misschien de CPU of het moederbord is.
Duuuude. Die info is wel handig :o

• zar
peize9 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:17:
[...]

Het kan zeker dat het op 120hz wel goed werkt... falende GPU's doen aparte dingen.

Het kan zeker dat een iGPU kapot is maar de rest van de chip nog gewoon werkt naar behoren. Het is waarschijnlijk echt je dedicated GPU die het flikkeren veroorzaakt.
Oke dat is heel goed om te weten, thanks. Ik heb trouwens geen dedicated GPU op dit moment.

Het probleem begon pas toen ik deze week mijn GPU verkocht en nu tijdelijk mijn iGPU gebruik. De vraag heb ik gesteld alsof ik een dedicated GPU heb omdat ik wil weten of als ik straks weer een dedicated GPU heb en het probleem nog aanwezig blijkt te zijn, of het dan mogelijk de CPU is of het moederbord.

• zar
jodeltje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:21:
[...]

Duuuude. Die info is wel handig :o
Begrijp ik, alleen ik probeer op verschillende forums al enkele dagen een antwoord/oplossing te vinden en heb gemerkt dat als ik het gehele probleem beschrijf, het meestal niet veel opschiet. Daarom dat ik nu eigenlijk het probleem in stukjes verdeel voor mezelf om uiteindelijk zelf te kunnen kijken wat mijn probleem veroorzaakt. Nu weet ik bijvoorbeeld dankzij deze topic, dat als ik straks een nieuwe GPU heb en het probleem er dan nog steeds is, dat het niet mijn CPU kan zijn, dus dan ben ik weer een stap verder met het uitzoeken hehe.

• zar
Begrijp ik, alleen ik probeer op verschillende forums al enkele dagen een antwoord/oplossing te vinden en heb gemerkt dat als ik het gehele probleem beschrijf, het meestal niet veel opschiet. Daarom dat ik nu eigenlijk het probleem in stukjes verdeel voor mezelf om uiteindelijk zelf te kunnen kijken wat mijn probleem veroorzaakt. Nu weet ik bijvoorbeeld dankzij deze topic edit: (als ik dat goed heb begrepen), dat als ik straks een nieuwe GPU heb en het probleem er dan nog steeds is, dat het niet mijn CPU kan zijn, dus dan ben ik weer een stap verder met het uitzoeken hehe.

[ Voor 9% gewijzigd door zar op 08-09-2020 01:30 ]

• jodeltje
  • Niet online
Ja dat klopt. Maar dan heb je nog steeds een probleem waar je omheen werkt. Dat mobo zal gaan falen. Misschien pas over een flinke tijd als je mazzel hebt. Heb je geen andere video out op je mobo? Als die werkt is het misschien gewoon die poort die brak is.

[ Voor 13% gewijzigd door jodeltje op 08-09-2020 01:34 ]

• zar
jodeltje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:33:
Dat mobo zal gaan falen. Misschien pas over een flinke tijd als je mazzel hebt. Heb je geen andere video out op je mobo? Als die werkt is het misschien gewoon die poort die brak is.
Wat bedoel je precies met dat het moederbord zal gaan falen? En ja ik heb een HDMI en DisplayPort aansluiting en die heb ik beide geprobeerd en ze geven beiden flikkeringen dus het ligt niet aan de poort (heb ook meerdere kabels geprobeerd)

• jodeltje
  • Niet online
Nou ja als er iets flikkert, zit er iets niet goed. Mijn ervaring is dat als er iets stuk gaat aan een moederbord, er later iets anders stuk gaat (geen idee waarom, maar dat is de ervaring).

[ Voor 5% gewijzigd door jodeltje op 08-09-2020 01:39 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Klinkt als een G-Sync of Freesyc scherm zonder dat deze goed samenwerkt met de GPU.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jodeltje
  • Niet online
Wim-Bart schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:41:
Klinkt als een G-Sync of Freesyc scherm zonder dat deze goed samenwerkt met de GPU.
Goede suggestie, check die settings eens

• zar
Wim-Bart schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:41:
Ik heb een scherm met “Adaptive Sync” en heb deze functie uitgeschakeld om te kijken of dat het oploste maar helaas had dit geen effect. Ook heb ik HDR uitgezet maar dat had ook geen nut helaas. Ik dacht dat het misschien een driver issue is/was maar heb windows opnieuw geïnstalleerd en de laatste drivers, maar dat heeft het ook niet opgelost. Ik hoop er op dat als ik straks een dedicated videokaart heb dat alles dan weer prima werkt zoals vorige week met een dedicated GPU, maar het blijft natuurlijk een vreemd probleem.

• zar
Dit is een video die ik heb opgenomen van het probleem: YouTube: Monitor flickering on every refresh rate EXCEPT FOR 120Hz
Hierin kun je ook zien dat zodra ik het scherm weer op 120Hz zet, het flikkeren stopt. Maar dat alle andere refresh rates flikkeren.

• jodeltje
  • Niet online
Cyriel85 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:26:
https://amp.reddit.com/r/...uck_on_120hz_at_1440p_on/

Geen oplossing, maar je bent niet de enige. Ga er vanuit dat nieuwe GCard het probleem inderdaad oplost.
Uit je andere topic, er zijn dus meer mensen met een uhd630 met dit probleem. Dan heb je je antwoord toch? UHD630 bug, nieuwe GPU erin prikken en alles vergeten..?

• zar
jodeltje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:57:
[...]

Uit je andere topic, er zijn dus meer mensen met een uhd630 met dit probleem. Dan heb je je antwoord toch? UHD630 bug, nieuwe GPU erin prikken en alles vergeten..?
Die persoon lijkt toch een ander probleem te hebben. Ik heb zelf niets kunnen vinden met genoeg overeenkomsten met mijn probleem. Maar ik denk ergens wel dat het gewoon ergens een setting of comptabiliteit probleem is, want vorige week toen ik mijn dedicated GPU nog had was alles prima. Dus ik heb er goede hoop in dat als ik straks weer een nieuwe GPU heb dat alles dan weer prima werkt, ook op 144hz.

• jodeltje
  • Niet online
..vreemdste troubleshoot ever..

• zar
Haha, ja ik weet in ieder geval ongeveer wat ik wilde weten. Maar ik snap dat het beetje vaag is allemaal. Ik zal zodra ik eind deze maand mijn nieuwe GPU heb, even een update plaatsen hier.

Voor nu in ieder geval bedankt allemaal!

• jodeltje
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door jodeltje op 08-09-2020 04:29 ]

• zar
jodeltje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 02:42:
[...]

Ik had je opgehangen als je me dit verteld had op m’n werk.

Maar fuckit we zijn er. Veel plezier met je nieuwe GPU :)
Hahah, thanks^^. Ik hoop dat het probleem weg is met de nieuwe GPU.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 09:44
Het is ook mogelijk dat er nog drivers in de war zijn omdat je voorheen een dGPU had en deze nu uit je PC is verwijderd. Heb je de mogelijkheid om een clean install te proberen? Desnoods op een andere partitie of schijf. Of inderdaad instellingen die nog actief zijn maar niet goed samenwerken met je iGPU.

• zar
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:28:
Het is ook mogelijk dat er nog drivers in de war zijn omdat je voorheen een dGPU had en deze nu uit je PC is verwijderd. Heb je de mogelijkheid om een clean install te proberen? Desnoods op een andere partitie of schijf. Of inderdaad instellingen die nog actief zijn maar niet goed samenwerken met je iGPU.
Hi, yep ik heb een fresh windows installation gedaan en ook geprobeerd om mijn intel graphic drivers opnieuw te installeren. Maar dat heeft beide niet geholpen.

Maar het zou mij alsnog niet verbazen als er ergens nog een setting is of iets die dit veroorzaakt. Want 120Hz werkt prima dus dat doet mij vermoeden dat het geen hardware issue is.

• zar
Goed nieuws, het probleem is opgelost!

Iemand op de forums van Intel had hetzelfde probleem en de oplossing is heel simpel: Ik moest mijn monitor aspect ratio via de OSD instellen op ''just scan''. Alle refresh rates werken nu weer top en ik heb helemaal geen flikkeringen meer! Dus heeft iemand ooit flikkering problemen op je iGPU, probeer je aspect ratio op ''just scan'' te zetten via je monitor OSD.

Nog bedankt allen voor het helpen en fijne avond!
Pagina: 1