Multiplex plaat aan muur bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 00:52
Mijn vraag
Ik heb een opslagruimte waar onder andere onze wasmachine en droger staan. Nu wil ik iets meer werkruimte maken zodat we wasmanden en wasmiddelen en andere (tijdelijke) zaken even op een blad kunnen zetten.

Ik wil hiervoor een (gegronde) populieren multiplex plaat gebruiken van 18mm dik en 190cm x 70cm. Ik heb bewust 70cm om de plaat voorbij de machines te laten komen.
Hieronder komen de wasmachine en droger (niet verhoogd) te staan en een of twee wasmanden (mogelijk op een verrijdbare constructie (idee wat opspringt terwijl ik dit typ).
De plaat komt in de hoek dus heeft een zij muur (links) en een achter muur, rechts is vrije ruimte waar een aantal cm tussen zit om een losstaande koelkast te faciliteren.
De zijmuur heeft twee waterleidingen op gemonteerd en de achtermuur heeft een afvoerpijp lopen. Hier moet ik dus wel rekening mee houden.

Mijn idee is nu het volgende

Op de zijmuur tussen de twee waterleidingen plaats ik een vurenbalk 44x69 van 40cm. Deze balk zit dan redelijk in het midden van de plaat gezien de ruimte tussen de achtermuur en de eerste waterleiding.
Op de achtermuur plaats ik twee vuren balken 44x69. Eentje van 90cm en eentje van 50cm, dit omdat de water afvoer hier tot ongeveer 110cm boven de grond uitkomt en nog een stuk naar rechts loopt om via een andere afvoerpijp in de hoofdpijp onder het huis uit te komen.
De vuren balken wil ik voorboren zodat ik deze boorgaten kan gebruiken om de muur te markeren.

Boven op de balken leg ik dan de multiplex plaat (afwerken met een lak voor op de trap zodat er redelijke krasvastheid ontstaat).
De plaat wil ik ook nog voorzien van een paar verstelbare meubelpoten op de vrije hoek en in het midden tussen de wasmachine en droger in om eventueel doorzakken te voorkomen
In de plaat maak ik uitsparingen om de leidingen en afvoerpijp ruimte te geven zodat de plaat tegen de muren aan komt.

LET OP: ik kan boren, ik kan zagen en ik kan schroeven. Echter geen idee wat goed is qua montage en keuze in afmetingen van balken en welke schroeven.
Mijn "skills" zijn dus een beetje de huis tuin en keuken skills om dingen op te hangen en monteren, niet echt constructie nog.

Hierbij mijn vragen:
1) Welke schroeven gebruik ik voor het monteren van de vuren balken aan de muur (huis is uit 64, het is geen beton volgens mij)?
Kozijnbouten kom ik het eerste tegen als adviezen, maar welke afmetingen zijn nodig.afmetingen van schroeven zijn gewenst, alleen de naam kom ik niet verder mee :)

2) Zijn de afmetingen van de vuren balken voldoende (met name de 44mm)?

3) Enige tips om de plaat op de balken te monteren? Schroeven vanaf bovenaf (lelijk) of met ijzeren hoekstukken monteren onder de plaat of gewoon vast lijmen

4) alternatief materiaal voor de plaat, of moet de plaat dikker? Bijvoorbeeld een 28mm grenen timmerpaneel?

Andere tips of ideeen?

Bij voorbaat dank voor de hulp

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:47

tha_crazy

Mafketel

Waarom ipv balken op de muur te bevestigen, gebruik je niet een 3-4 tal van deze

Afbeeldingslocatie: https://www.wovar.nl/uploads/product/images/plankdrager-met-schoor-gegalvaniseerd.jpg

Voorkomt ook dat je van bovenaf dan door je plaat heen moet schroeven, deze kan je gewoon van onderaf bevestigen en met een paar dikke bouten (of schroeven) aan de muur bevestigen

Qua schroeven gebruik je dan voor onderaf de diktste schroeven welke niet te lang zijn in principe, meeste kracht zal toch naar beneden zijn
Voor aan de muur kan je van die 6 kantse houtschroeven gebruiken bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/336/10/DV_8_5217559_01_4c_DE_20190422071753.jpg

Mocht je toch voor de balk manier gaan, goede montagekit doet wonderen, mijn oude bureau zat ook met een platte houten plank erop vast, maar toen ik deze eraf wilde halen had ik nog redelijk wat geweld nodig (deze zat er al 10+ jaar op)

Voor poten kan je gewoon meubelpoten gebruiken, of wat ik heb gedaan gewoon houten balken, deze hoeven niet zo dik te zijn.

Betreffende de dikte van het materiaal, dat hangt er vanaf wat je erop wilt zetten, ik gebruik het als werkbank en heb 1 of ander gecoat werkblad als afdanker bij de bouwmarkt kunnen krijgen voor een prikkie, deze zit met 4 van die plankdragers vast en 3 houten poten en kan in het midden (en dan bedoel ik niet boven de paal) makkelijk 200+ kg hebben

Maar mocht je er alleen wat wasmanden op willen zetten dan is 18mm dik genoeg.

Om je even een idee te geven, zo stond het in het oude huis en deze is 1 op 1 mee gegaan naar ons nieuwe huis (met een upgrade :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4H8RcvRfryTYKuCehOKOetcv0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDUXe360qxIFlQf0Asbu0egK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door tha_crazy op 08-09-2020 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
tha_crazy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 02:04:
Waarom ipv balken op de muur te bevestigen, gebruik je niet een 3-4 tal van deze

[Afbeelding]
Op 4 van deze had ik een standaard aanrechtblad liggen in de bijkeuken. Zonder extra poten.
Heeft jaren prima gefunctioneerd.
Wel de grootste gepakt die onder het aanrecht pasten.

Multiplex 18mm is niet zo dik.
Als je 2 platen op elkaar lijmt krijg je 36mm multiplex.
Dat heb ik jaren als werkbank in de schuur gehad, los liggend op 45x70mm balkjes.
Zoals je op de foto nog net kunt zien heb ik aan de voorzijde ook een balk van muur naar muur.
Als je die weglaat kun je prima poten onder het blad schroeven omdat het blad sterk genoeg is.

Voor de beeldvorming, ik kan hier op staan met 100kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyiLlwoj3lGdlPStTzP9keTX3bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBN3SkUic3AuKgTJUHqX8sjd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 08-09-2020 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
@tha_crazy Die bouten hoe lang/dik zouden deze moeten zijn en kunnen die zonder plug de muur in?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@WPN Ik zie 'm niet helemaal voor me, heb je wellicht een schetsje?

Alvast antwoord op je vragen, ervan uitgaande dat je indd voor de door jouw voorgestelde constructie gaat:

1) Ik zou goede slagpluggen gebruiken (fischer, de rest is meuk imo) en ook nog een paar rillen high tack kit op de balk. Huis uit '64 is waarschijnlijk kalkzandsteen trouwens. Dat kan wel wat hebben.

2) 44x69 is prima en wordt veel gebruikt voor dit soort constructies.

3) Stoelhoekjes kan, maar ik zou het persoonlijk schroeven en de koppen laten verzinken. Ik zou het niet lijmen. Heeft mijns inziens geen meerwaarde hiervoor en je maakt het jezelf alleen maar lastig als het ooit weer weg moet.

4) Hoeveel gewicht komt erop te staan denk je? Ik ben een beetje bang dat een enkele 18mm plaat op den duur gaat vervormen. Misschien is het een goed idee om 2x18mm te gebruiken. Doorzakken van hout kun je hier berekenen: https://www.woodbin.com/calcs/sagulator/

Edit: je zou er ook voor kunnen kiezen om de bovenste plaat van gelamineerde spaanplaat te nemen. Of zelf HPL aanbrengen. Scheelt afwerking en kan tegen een stootje (de meeste IKEA-meubels en keukens zijn hier ook van gemaakt, mocht je niet precies weten wat dit is :))

Edit 2: Als het allemaal past en niets in de weg zit, is het gebruiken van muurbeugels zoals @tha_crazy noemt overigens ook een goed idee. Inderdaad houtdraadbouten gebruiken met goede pluggen (ik raad Fischer Duopower aan). 8x40 pluggen en 8x50 bouten (afhankelijk van de staaldikte van de beugel).

[ Voor 26% gewijzigd door sOid op 08-09-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-06 10:20
Op de muur bevestigen kan ook met kastophangrails. 2 stukken die in elkaar grijpen.

https://www.hornbach.nl/s...tuks/5160740/artikel.html

[ Voor 43% gewijzigd door degrashopper op 08-09-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPN
@sOid Bij deze, beste manier om te laten zien lijkt me....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UO8bRH5lqM0w3M5mk66zYqMHHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yiv4gsodrcJ5vzn5NuHn5tjW.png?f=fotoalbum_large

Qua gewicht verwacht ik denk ik max 30KG ongeveer, een paar flessen wasmiddel, af en toe wasmand met schone was. Zo nu en dan een tas boodschappen die deels in de koelkast ernaast verdwijnt.

@tha_crazy
Had bij wovar gekeken voor kozijnpluggen. Dat beugels zijn wel een interresante optie

Waar ik dan voornamelijk naar opzoek ben is de formaten van de pluggen/schoreven/moeren en of sommige wel/geen plug nodig hebben dan.

Ik ga ook nog kijken naar een dikkere plaat. Niet bij stil gestaan dat 18mm inderdaad best dun is (mijn huidige kleine bureau heeft een blad van 18mm en dat buigt al enigsinds als ik er op leun, laat staan een plaat die 70cm breder is en 10cm dieper).

[ Voor 9% gewijzigd door WPN op 08-09-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:12
Antwoord is al gegeven toch? Beugels kan met 8mm schroeven met plug. In de bouwmarkt kun je schroef en plugsetjes kopen van Fischer. Voor de poten kun je ook nog de kant en klaar poten overwegen, dat vind ik net even mooier. Werkblad is ook een optie, voordeel is dat het gelamineerd is dus een mooi oppervlak en makkelijk schoon te houden. Wel een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
@gron74 OPties zijn gegeven. Maten zag ik niet staan bij post van tha_crazy :) EDIT: ik zie op de site van wovar de maten :)

Poten wil ik inderdaad kant en klaar poten kopen verstelbaar gezien de hoogte van het blad mogelijk geen standaard afmeting zal zijn en de vloer niet per definitie egaal is omdat er tegels liggen :) (oude huis, niet alles is kaarsrecht)

[ Voor 6% gewijzigd door WPN op 09-09-2020 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Hoe ik dat heb aangepakt: horizontale houten balk/lat tegen de achterwand en zijwand. En houten balken/staanders aan de voorkant. Doordat je meerdere bevestigingspunten in de houten balken hebt kan dit vrij veel hebben qua constructie (staat bij ons o.a. een droger op).

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 02:08

Nox

Noxiuz

Normaliter schroef je met slagpluggen een houten balk tegen de muur waar je de balk op monteert. YouTube: Balk aan de muur bevestigen - Kozijnpluggen zoiets dus.

Die plankdragers zijn er eigenlijk niet voor bedoeld, vanwege de driehoeksverbinding maak je er wat minder flexibele ruimte van.

Mijn bureau zit met stalen knietjes/hoekjes van 20mm breed tegen de muur, maar bij zoiets zou ik toch voor een balk gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 09-09-2020 00:09 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
@Foamy
dat is inderdaad wat ik probeer te bereiken :)

@Nox @Foamy (en de rest)
Mijn voornaamste onkunde is welk formaat schroeven/pluggen ik moet gebruiken om het goed te doen.
Een balk van ~4cm dik is dus minsten een plug/schroef van 8cm lang of langer? (is er iets als een stelregel dat de schroef twee keer de afmeting moet hebben ofzow?), maar dan is de volgende vraag hoeveel mm dik, logischerwijs is 4mm niet voldoende maar 10mm lijkt me dan weer wat overkill.

De driehoeken zijn wel interessant, maar leveren wel een paar (al dan niet overkoombare) gebruikers beperking op onder het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nox schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:09:
Normaliter schroef je met slagpluggen een houten balk tegen de muur waar je de balk op monteert. YouTube: Balk aan de muur bevestigen - Kozijnpluggen zoiets dus.

Die plankdragers zijn er eigenlijk niet voor bedoeld, vanwege de driehoeksverbinding maak je er wat minder flexibele ruimte van.

Mijn bureau zit met stalen knietjes/hoekjes van 20mm breed tegen de muur, maar bij zoiets zou ik toch voor een balk gaan.
Als je die 'plankdragers' welke @tha_crazy laat zien middels een paar 10mm 'Fisher' pluggen en bijbehorende bouten aan de muur schroeft dan komt 't spul ook nooit meer naar beneden (tenzij de muur 't niet aan kan).

@WPN Waar bestaat de wand (muur), waar je het spul aan wilt gaan ophangen, uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 09-09-2020 00:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 02:08

Nox

Noxiuz

WPN schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:16:
@Foamy
dat is inderdaad wat ik probeer te bereiken :)

@Nox @Foamy (en de rest)
Mijn voornaamste onkunde is welk formaat schroeven/pluggen ik moet gebruiken om het goed te doen.
Een balk van ~4cm dik is dus minsten een plug/schroef van 8cm lang of langer? (is er iets als een stelregel dat de schroef twee keer de afmeting moet hebben ofzow?), maar dan is de volgende vraag hoeveel mm dik, logischerwijs is 4mm niet voldoende maar 10mm lijkt me dan weer wat overkill.

De driehoeken zijn wel interessant, maar leveren wel een paar (al dan niet overkoombare) gebruikers beperking op onder het blad.
Je ziet het filmpje toch? ;) Daar staat alles in uitgelegd :?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

WPN schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:16:
@sOid Bij deze, beste manier om te laten zien lijkt me....

[Afbeelding]

Qua gewicht verwacht ik denk ik max 30KG ongeveer, een paar flessen wasmiddel, af en toe wasmand met schone was. Zo nu en dan een tas boodschappen die deels in de koelkast ernaast verdwijnt.

@tha_crazy
Had bij wovar gekeken voor kozijnpluggen. Dat beugels zijn wel een interresante optie

Waar ik dan voornamelijk naar opzoek ben is de formaten van de pluggen/schoreven/moeren en of sommige wel/geen plug nodig hebben dan.

Ik ga ook nog kijken naar een dikkere plaat. Niet bij stil gestaan dat 18mm inderdaad best dun is (mijn huidige kleine bureau heeft een blad van 18mm en dat buigt al enigsinds als ik er op leun, laat staan een plaat die 70cm breder is en 10cm dieper).
toon volledige bericht
2 simpele opties die hier al genoemt zijn idd

1. Gewoon van die zware beugels a la model plankendrager met slagpluggen in je muur

2. langs de achterzijde en zijwand een houten balk met slagpluggen in je muur.

Als werkblad kun je nog kijken of je marktlaats een oude keukenblad kunt scoren en op maat zagen.

Als je die 18mm plaat al hebt kun je er misschien een paar latjes onder vrlijmen en schroeven tegen doorbuigen om extra stevigheid te verkrijgen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Volgens mij heb je nu zat antwoorden hoor, in mijn post schreef ik ook al over het formaat van de pluggen en bouten ;)

Nu ik de foto zie twijfel ik wel een beetje aan het materiaal van de wand. Kan het niet goed zien maar lijkt op cellenbeton. Dat kan niet zo veel hebben. Kun je er een gaatje in maken met een (dunne) schroevendraaier zonder veel moeite? Of zonder veel weerstand een gaatje in boren met standaard accuboor zonder klopstand?

@Fraggert Wat zou het voordeel zijn van slagpluggen icm zo'n beugel? Dat zie ik niet echt. Dan liever een gewone plug imo. (Overigens kun je duopower-pluggen ook prima als slagplug gebruiken. Serieus, die dingen zijn fantastisch :p)

[ Voor 23% gewijzigd door sOid op 09-09-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sOid schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:09:
@Fraggert Wat zou het voordeel zijn van slagpluggen icm zo'n beugel? Dat zie ik niet echt. Dan liever een gewone plug imo. (Overigens kun je duopower-pluggen ook prima als slagplug gebruiken. Serieus, die dingen zijn fantastisch :p)
Nou ken ik duopower pluggen zelf niet, maar sinds ik slagpluggen gebruik, gebruik ik nooit meer conventionele pluggen met schroeven.

ik gebruik ze ook om van die rails voor F-plankenhouders tegen de muur te meppen.

Gaatje boren met diameter en dipete volgens handleiding, beugel plaatsen,. plug erin, grote klap erop (of twee :P ) en het spul zit vast.

Ik heb diverse zakjes met verschillende maten slagpluggen liggen dus grijp altijd die. Genoeg geklooi gehad met gewone pluggen en dat je daar eerst weer een schroef bij moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:14:
[...]

Nou ken ik duopower pluggen zelf niet, maar sinds ik slagpluggen gebruik, gebruik ik nooit meer conventionele pluggen met schroeven.

ik gebruik ze ook om van die rails voor F-plankenhouders tegen de muur te meppen.

Gaatje boren met diameter en dipete volgens handleiding, beugel plaatsen,. plug erin, grote klap erop (of twee :P ) en het spul zit vast.

Ik heb diverse zakjes met verschillende maten slagpluggen liggen dus grijp altijd die. Genoeg geklooi gehad met gewone pluggen en dat je daar eerst weer een schroef bij moet gaan zoeken.
Haha. Ok. Het grote voordeel van duopower is dat het voor praktisch elke ondergrond geschikt is. Slagpluggen kun je alleen gebruiken in steviger ondergronden (niet in gipsplaten of holle baksteen bijvoorbeeld).

Ander nadeel van slagpluggen vind ik dat je beperkt wordt door de diameter van de plug. Stel dat het gat in de beugel 5mm is en je een 6mm slagplug hebt. Dan kun je die niet als slagplug gebruiken. Terwijl je met een normale 6mm plug en een 4 tot 5mm schroef de beugel wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sOid schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:27:
[...]

Haha. Ok. Het grote voordeel van duopower is dat het voor praktisch elke ondergrond geschikt is. Slagpluggen kun je alleen gebruiken in steviger ondergronden (niet in gipsplaten of holle baksteen bijvoorbeeld).

Ander nadeel van slagpluggen vind ik dat je beperkt wordt door de diameter van de plug. Stel dat het gat in de beugel 5mm is en je een 6mm slagplug hebt. Dan kun je die niet als slagplug gebruiken. Terwijl je met een normale 6mm plug en een 4 tot 5mm schroef de beugel wel gebruiken.
snap ik, ik heb alleen beton, ytong en baksteen hier, dus nooit nood gehad aan een andere oplossing :)

en daarom heb ik een zwik slagpluggen in alle maten, die dingen kosten geen ruk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Anoniem: 37297 zou je niet toch een gelamineerd, of in ieder geval glad afgewerkt blad overwegen? Met de wasmachien en -droger lijkt het mij erg fijn er gelijk even wat te kunnen opvouwen op een glad en schoon werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:29:
[...]

snap ik, ik heb alleen beton, ytong en baksteen hier, dus nooit nood gehad aan een andere oplossing :)

en daarom heb ik een zwik slagpluggen in alle maten, die dingen kosten geen ruk :P
Ik heb 1x slagpluggen van een ander merk dan Fischer gehad. Wat een ramp. Meerdere schroeven braken halverwege af. Probeer maar om die er vervolgens uit te krijgen :X

Voor mij echt alleen nog maar a-merk schroeven en pluggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sOid schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:32:
[...]

Ik heb 1x slagpluggen van een ander merk dan Fischer gehad. Wat een ramp. Meerdere schroeven braken halverwege af. Probeer maar om die er vervolgens uit te krijgen :X

Voor mij echt alleen nog maar a-merk schroeven en pluggen!
snap ik, dat is volkomen waardeloos, ik weet zo 1,2,3 niet welk merk ik heb, volgens mij gewoon redelijk merkloos van de bouwmarkt, zal ik wel even melden hier als ik er aan denk naar te kijken :)

wel een goede waarschuwing om te onthouden, een afgebroken bout draai ik er nog wel uit met wat kunst- en vliegwerk maar een gebroken slagplug is haast knap kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar soortgelijk iets heb ik op onze zolder gemaakt.
Simpel stalen hoeklijntje op de wand geboord (zo'n dun ding van de Gamma ofzo, niet een 'echte' hoeklijn). Een houten regel voldoet ook prima. Je kan dan zelf kiezen waar je deze bevestigd i.v.m. leidingwerk.
Ikea werkblad/keukenblad en verstelbare poten ook van de Ikea.

Sterk genoeg voor het gebruik. Als ik nog een keer zou maken zou ik wellicht 4 poten doen, of een regel voorlangs. Hangt een beetje af van het materiaal van het blad.

Ik vind dat hier wel erg zware bouten etc. genoemd worden. Ik gebruik gewoon 5x50 met normale Fischer pluggen. Sterk zat.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kMCMNQr/IMG-6248.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 09-09-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cheesy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:53:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar soortgelijk iets heb ik op onze zolder gemaakt.
Simpel stalen hoeklijntje op de wand geboord (zo'n dun ding van de Gamma ofzo, niet een 'echte' hoeklijn). Een houten regel voldoet ook prima. Je kan dan zelf kiezen waar je deze bevestigd i.v.m. leidingwerk.
Ikea werkblad/keukenblad en verstelbare poten ook van de Ikea.

Sterk genoeg voor het gebruik. Als ik nog een keer zou maken zou ik wellicht 4 poten doen, of een regel voorlangs. Hangt een beetje af van het materiaal van het blad.

Ik vind dat hier wel erg zware bouten etc. genoemd worden. Ik gebruik gewoon 5x50 met normale Fischer pluggen. Sterk zat.

[Afbeelding]
een hoeklijn aan de de achterzijde is een prima alernatief voor beugels of een houten regel. De beugels bieden alleen wel wat steun naar het midden van het blad. Dat was nog een dingetje ivm mogelijk doorbuigen waardoor TS al op zoek ging naar een ander blad.

ik weet niet wat je met "zware bouten" bedoeld, maar een 5x50mm slagplug is niks "zwaarder" dan jouw losse plug en schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:59:
[...]
ik weet niet wat je met "zware bouten" bedoeld, maar een 5x50mm slagplug is niks "zwaarder" dan jouw losse plug en schroef.
Ik zag een plaatje van een houtdraadbout in dit topic, daar staat inderdaad geen maat bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cheesy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:07:
[...]

Ik zag een plaatje van een houtdraadbout in dit topic, daar staat inderdaad geen maat bij ;)
hahahahaha, ja klopt, hier op mijn werkplek ging ik ook al even naar achter zitten, hij meet op mijn Dell in elk geval minstens 20x100 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb hier een zelfgemaakt vast bureau in een hoek. Breedte zal ongeveer 180 cm zijn, denk ik. Ik heb gewoon een standaard bouwmarkt blad (van dat gelamineerde waaibomenhout) gebruikt en dat op een rechthoekig frame gelegd. Dus:
- linker zijkant: balk met flinke slagpluggen vast aan de muur.
- achterkant: balk met flinke slagpluggen vast aan de muur.
- rechter zijkant: ook een balk, maar dan nergens vastgezet.
- voorkant: ook een balk, maar dan nergens vastgezet.
- de "vrije hoek" van het bureau wordt ondersteund door een verstelbare poot van de IKEA. Had ik toevallig nog liggen.

De balken van het frame zitten nog met RVS hoekbeugeltjes én een dikke verzonken schroef aan elkaar vast. Dat frame heb ik gedaan tegen doorbuigen en dat werkt echt uitstekend. Bureau kostte bijna niks en is echt stevig. Had er op een bepaald moment een zware PC in een beugel onder hangen, A3 printer + laptop + beeldscherm op het bureau.... Dan kan ik er nog op gaan hangen en dan buigt het nog steeds niet door.

Heb nog gekeken naar een steviger en dikker blad, maar dat werd exponentieel duurder.

• WPN
Iedereen bedankt voor de antwoorden waar ik soms even over wat detail heen had gelezen maar alsnog gezien heb. Iedereen heeft wel goede bruikbare antwoorden gegeven. De ijzeren hoeken zijn ook een optie maar gezien ik nog meer onder de plaat ga plaatsen kan ik mogelijk tegen wat ruimte verlies aanlopen (of heel goed bekijken waar ze geplaatst moeten worden.

Heb juist gewacht met halen van spullen tot ik wat antwoorden hier had. Het wordt een dikker blad, met die site van sOid gezien dat met een paar mm dikkere plaat er geen doorbuiging zal zijn met meer belasting dan ik verwacht erop te zetten.

Ik ga voor de balk aan de muur en daar de plaat op. De plaat ga ik nog in een traplak zetten zodat deze enigsinds glad is en er dus ook op gevouwen kan worden en met doekje schoongemaakt kan worden.
De poten haal ik bij de praxis of gamma.

Pagina: 1