Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 21:26
Dag allemaal,

ik overweeg serieus om zonnepanelen te nemen sinds de komst van een hybride auto. De stroomrekening is omhoog geschoten en ik verwacht nu zo'n 4500 tot 5000 kWh per jaar er doorheen te jagen. Ik ben me bewust van de aflopende salderingsregelingen e.d..

Ik ben zelf een full-time loondienster maar doe ik hierbij nog wat ZZP activiteiten. Marginaal, een aantal uur per maand. Omzet in het jaar is maximaal €5000,-. Ik kom dus in aanmerking voor de KOR (kleine ondernemers regeling). Ik heb me echter hiervoor nog niet aangemeld.

Nu begrijp ik dat als ik al ondernemer ben voor de BTW dat ik elk jaar bij mijn BTW aangifte ook de teruggeleverde stroom moet terugbetalen aan de belastingdienst. Waar de particulier dit maar eenmalig even hoeft te doen en de rest in zijn eigen zak kan stoppen.

Is het nu zo als ik deze maand de zonnepanelen aanschaf en laat installeren, ik vervolgens BTW aangifte doe over tijdsvak 3 (jul-sept). Vervolgens hierbij de BTW terugvorderen van de aanschaf en verrekenen met de teruggeleverde stroom over dat tijdvak (wat bijna niets zal zijn). Als ik me meteen die maand erna aan meld voor de KOR, en dan ben ik niet meer BTW plichtig.

Ik twijfel of mijn beredenatie klopt en hoe jullie dit zien. Zelf denk ik dat dit prima kan. Zonder de BTW teruggave is het een stuk minder interessant namelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07 12:55
Er is een heleboel gedoe met de KOR. Sinds begin dit jaar ook nieuwe regels wat betreft vrijstelling enzo en wanneer je weer zelf btw enzo kan terugvragen zonder financieel nadeel.

Het lijkt me een goed idee om dit na te vragen bij de belastingdienst omdat ik al een apart parpieren formulier moest invullen toen ik bij het volgende huis ook zonnepanelen had en wilde terugvragen.

Aangezien degene die contract heeft bij energie de terugvraag moet doen, kun je, als je een partner hebt die ook nog eens geen zzper is en geen ambitie, alles op die naam zetten en die terug laten vragen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Stroomrekening en zonnepanelen op naam van je partner zetten, dan heb je het voordeel van een particulier.

Zo niet, dan heb je pecht. Je krijgt BTW op de installatie terug maar moet betalen over de opbrengst, zoals eigenlijk met alles in je onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
Mijn accountant heeft terugvragen van de BTW via mijn onderneming gedaan. Maar heeft volgens mij de aanschafkosten gecorrigeerd zodat deze niet afgetrokken worden. Hierdoor kreeg ik alleen de BTW terug.
Dit zorgt er als het goed is voor dat het geen zakelijke aankoop is geweest aangezien de kosten niet afgetrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Ook met die constructie mis je het BTW voordeel dat particulieren met zonnepanelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:53
Volgens mij klopt je redenatie wel. Als je je aanmeldt voor de KOR heb je dezelfde voordelen als een "normale" particulier. Hou er alleen rekening mee dat je dan verplicht voor een aantal jaar vast zit aan de KOR. Je kunt er niet meer zelf voor kiezen om er bijvoorbeeld na 1 jaar mee te stoppen. Uit mijn hoofd is dit volgens mij 3 jaar., maar dit is prima terug te vinden op de website van de Belastingdienst. Dit betekent dus dat je ook geen BTW meer kan aftrekken, dus ook voor zakelijke uitgaven moet je dan gewoon BTW betalen. Mocht je omzet plotseling hoger worden dan een bepaalde grens (25k?) dan zal je wel met de KOR moeten stoppen.

Het is overigens wel handiger/makkelijker om het inderdaad op naam van je partner te doen, indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

Heb je een partner? Zet het dan op diens naam. Dat scheelt je heel driemaandelijks rekenwerk en geld heen en weer schuiven naar de belastingdienst. Zodra het op naam van de partner staat: terugvragen BTW en direct een vrijstelling aanvragen voor verdere aanslagen.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-07 19:54
Extra tip, zet je energiecontract ook op naam van je partner en de offerte/factuur van de zonnepanelen. Dan maakt het verder niet meer uit dat jij zzper bent en hoef je verder nergens over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 21:26
dank alle voor jullie reacties

ik heb een partner, echter het huis waar we in wonen staat 100% op mijn naam. Zij betaald enkel wat inwoon geld aan mij. Ook staat de energierekening op alleen mijn naam met een jaar contract die ik graag wil afmaken ivm cashback.

Ik verwacht komende 3 jaar sowieso niet boven de 25k omzet te komen, het zijn echt nevenactiviteiten waar ik wat factureer af en toe. Dus wellicht toch aanschaffen, BTW aangifte doen en terugvorderen en dan aanmelden voor de KOR om BTW vrijstelling te hebben zoals kings54 ook aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patlick08
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 15:01
dikkiedik schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:43:
Is het nu zo als ik deze maand de zonnepanelen aanschaf en laat installeren, ik vervolgens BTW aangifte doe over tijdsvak 3 (jul-sept). Vervolgens hierbij de BTW terugvorderen van de aanschaf en verrekenen met de teruggeleverde stroom over dat tijdvak (wat bijna niets zal zijn). Als ik me meteen die maand erna aan meld voor de KOR, en dan ben ik niet meer BTW plichtig.

Ik twijfel of mijn beredenatie klopt en hoe jullie dit zien. Zelf denk ik dat dit prima kan. Zonder de BTW teruggave is het een stuk minder interessant namelijk.
Ik weet dat dit topic al bijna 1 jaar oud is, echter loop ik nu tegen exact hetzelfde probleem aan. Is bovenstaande aanpak uiteindelijk geslaagd?

Mijn situatie is ongeveer hetzelfde: ik heb onlangs panelen aangeschaft en ben zelf in loondienst. Daarnaast heb ik me voor toekomstige activiteiten ingeschreven als ZZP'er. Mijn omzet hiermee is nog nihil (<1000,- /jr).

Het energiecontract staat op mijn naam en de energieleverancier weigert om dit op naam van mijn vrouw (geen ZZP'er) te zetten, omdat dit volgens hen contractbreuk betreft (tussentijds openbreken van het contract).

Mijn huidige contract loopt nog tot ergens in 2022. Ik zou dan een nieuw contract kunnen afsluiten op naam van mijn vrouw en alsnog de BTW van de zonnepanelen via haar kunnen terugvragen.

Ik wil echter niet tot dan wachten en liefst zo snel mogelijk de BTW terugvragen. Ieder tijdvak aangifte doen over de opgewekte stroom doe ik liever niet.
Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
patlick08 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ik weet dat dit topic al bijna 1 jaar oud is, echter loop ik nu tegen exact hetzelfde probleem aan. Is bovenstaande aanpak uiteindelijk geslaagd?

Mijn situatie is ongeveer hetzelfde: ik heb onlangs panelen aangeschaft en ben zelf in loondienst. Daarnaast heb ik me voor toekomstige activiteiten ingeschreven als ZZP'er. Mijn omzet hiermee is nog nihil (<1000,- /jr).

Het energiecontract staat op mijn naam en de energieleverancier weigert om dit op naam van mijn vrouw (geen ZZP'er) te zetten, omdat dit volgens hen contractbreuk betreft (tussentijds openbreken van het contract).

Mijn huidige contract loopt nog tot ergens in 2022. Ik zou dan een nieuw contract kunnen afsluiten op naam van mijn vrouw en alsnog de BTW van de zonnepanelen via haar kunnen terugvragen.

Ik wil echter niet tot dan wachten en liefst zo snel mogelijk de BTW terugvragen. Ieder tijdvak aangifte doen over de opgewekte stroom doe ik liever niet.
Tips zijn welkom!
Dit lijkt me ook echt een verschrikking ja, al die rompslomp. Wel vreemd dat ze de tenaamstelling niet kunnen/willen veranderen. Misschien via een andere route nog eens proberen? Soms krijg ik verschillende antwoorden via de telefoon vs. mail... En wat zou de boete zijn van het opbreken van het contract?

Ik werk ook als freelancer naast mijn baan maar heb me vorig jaar ingeschreven voor de KOR. Als ik geen partner had waren we ook flink genaaid hiermee, want als je de KOR hebt mag je sowieso geen btw terugvragen. Gelukkig kunnen we de nieuwe contracten / facturen etc. gewoon op naam van mijn vrouw zetten.

Eigenlijk raar dat er niet gewoon een aparte module voor is, maar ze zullen het wel druk genoeg hebben daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 23:09
Ik heb ook iets dergelijks...
Echter ik vraag me af of het volstaat of het huidige energiecontract van naam te laten veranderen.
Immers het klantnummer blijft hetzelfde.
Contract is vrij maar overstappen levert niet veel op..
Pagina: 1