Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p4patat
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Voor een nieuwe build twijfel ik tussen de Seagate FireCuda 520 en Samsung 980 Pro (1 TB). De FireCuda 520 bestaat al sinds 2019 en kan wellicht 'bewezen' genoemd worden. De Samsung 980 Pro aan de andere kant is erg recentelijk uitgekomen, maar puur gebaseerd op de specs lijkt het sneller (beter?) te zijn.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1490540;1601832/

Er vanuit gaande dat ik een van de twee in een (nog uit te komen) AMD Zen 3 systeem stop, welke zal ik nemen?

De FireCuda lijkt een veel langere levensduur te hebben (1,8 PB vs 600 TB), maar ik heb geen idee of ik 600 TB zal aantikken. Het klinkt weinig, maar ik denk dat het in praktijk best mee valt en genoeg is. Ik ben in ieder geval wel van plan om er minimaal zes (bij voorkeur 8+) jaar mee te doen. Video beeldbewerking is een toepassing dat wel vaak terug zal komen, waaronder het overzetten van SD kaarten (ruim genomen 'slechts' 400 GB per maand) naar M.2 SSD naar uiteindelijk externe HDD opslag.

Of misschien als derde optie: is het beter om genoegen te nemen met iets minder snels rekening houdend met de prijs? Zo ja, wat is dan misschien beter? :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom geen PCIe 4.0 wanneer je toch een AMD systeem gaat bouwen?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
In de praktijk verschillen die ssd's niets. Zelfs al zou je er een pci-e 3.0 ssd in stoppen dan is het verschil nihil. Pci-e4.0 kan je pas volledig benutten als je van een 4.0 naar een 4.0 ssd exporteert. In andere gevallen is de snelheid afhankelijk van het traagste medium, bij jou dus de SD kaart en de externe HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

En over de hoeveelheid geschreven data moet je hard je best doen om dat in normaal verband te halen. Alleen als je de hele dag aan videobewerking doet en zo'n SSD als scratchdisk gebruikt, zou je er na 10 jaar wat van kunnen merken.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p4patat
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Wim-Bart schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:05:
Bedankt voor je antwoord, maar dat zijn ze ook? Ik weet niet waarom je denkt dat ze geen PCIe 4.0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Als je echt bezonkers wil gaan, kun je zo'n PCI-Expres 16x insteekkaart met 4 M.2 aansluitingen halen. Met een geschikt moederbord dat 4x4x4x4 bifurcation ondersteund zou je de set in raid0 kunnen drukken. Als je dan een TRX40 plank neemt en daar twee PCI-Express 16x sloten voor inlevert en 8 van die dingen in raid0 drukt wordt de limiterende factor, de doorvoersnelheid van de processor.

Maargoed, voor normaal gebruik zal er nauwelijks verschil te merken zijn tussen PCI-Express 4.0 of 3.0 snelheid. 4k random read/write wordt daar nauwelijks tot beinvloed, en dat is de grootste factor in de voelbare snelheid.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:05:
Dat zijn beide ;)

@p4patat Beide geven 5j fabrieksgarantie. verschil qua snelheid van beide ga je in de praktijk weinig van merken. pricewatch: Kingston A2000 1TB geeft ook 5j fabrieksgarantie, en doet het in tests met de laatste firmware prima voor €100,- (ook 600TB)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1