Mini/HTPC build voor retro gaming en media centre

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05 12:15
Hey tweakerts,

Sinds een behoorlijk lange tijd voorziet een RPI3B+ in mijn retro-gaming behoeftes en dat op een behoorlijk beperkte wijze. Hoewel de NES/SNES/Genesis emulatoren prima hun werk doen, gaat het bij de N64 op dit ding al vrij snel mis. Bij de bekende titels zoals Goldeneye, Perfect Dark, Banjo Kazooie/Tooie treedt er vrijwel altijd merkbare audio/video stutters op waardoor het toch net allemaal niet lekker speelt of volledig onspeelbaar is. Gamecube games durf ik geeneens aan te beginnen als de RPI3B+ de N64 al slecht trekt.

Om voor eens en altijd van deze beperkingen af te zijn wil ik dus graag een retro game systeem bouwen die niet al te veel opvalt naast de TV. Hierbij richt ik op matige overkill om te voorzien in de volgende eisen.
  • 100% snelheid in emulatie van volgende retro-systemen inclusief eventuele HD-texture packs, widescreen-hacks, etc (alles om oude retro games wat aangenamer voor het oog te maken op 16:9 HD Tvs): NES, SNES, Sega Genesis, N64, Gamecube
  • Mediacenter (Plex, Kodi?) voor 4K60 streaming content
  • Zoveel mogelijk draadoloos, de enige kabels zouden eigenlijk HDMI en stroom moeten zijn. Dus voor de rest wifi en bluetooth (voor koppeling met PS4 controller)
Om te voorzien in bovenstaande eisen had ik in gedachte om het volgende systeem in elkaar te zetten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 138,-€ 138,-
1KabelsDelock 88815 Grijs€ 6,95€ 6,95
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 22,95€ 22,95
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 141,55€ 141,55
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 73,50€ 73,50
1NetwerkaccessoiresDelock 88395€ 4,27€ 4,27
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 67,26€ 67,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,48

Mijn redenering is als volgt:
AMD processoren zijn naar mijn idee qua prijs/performance minstens net zo goed, dan wel niet (veel) beter dan Intel de laatste tijd. De 3400G is niet al te duur en met de geintegreerde GPU zit ik voor mijn idee precies in de matige overkill hoek waar ik naar op zoek ben voor retro-gaming (en ik hoop stiekem dat deze CPU ook geschikt is voor 4K content).

Verder heb ik in de pricewatch gekeken naar mini-ITX mobos en bijbehorende behuizingen, echter zijn alle mini-ITX behuizingen alsnog te groot voor mijn doeleindes (onopvallend doosje naast de tv) omdat deze behuizingen nog ruimte overlaten voor een aparte graka. Een graka wil ik niet in dit systeem omdat ik dan voor mijn gevoel meteen in de complete overkill hoek zit en dit ook niet past in de nogmaals mini-formfactor waar ik naar op zoek ben. Zodoende kom ik uit op de A300 barebone (tevens ook de enige barebone met een AMD4 socket?).

Deze A300 heeft helaas weer geen wifi/bluetooth aan boord, vandaar de AX200. De AX200 komt weer niet met kabels en antennes, vandaaar de Delock accesoires.

Mijn vragen aan jullie
  • Werken bovenstaande componenten lekker met elkaar? Met name de wifi gerelateerde onderdelen heb ik weinig ervaring mee (m'n desktop build werkt gewoon met LAN kabeltje 8)7 )
  • Is het geheugen geen bottleneckt voor de 3400G?
  • Voorziet deze build qua performance in mijn eisen?
Andere tips of ideeen natuurlijk ook van harte welkom! _/-\o_

Battle.net tag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:59
Je zou ook de deskmini wifi-kit pakken, wellicht handiger: pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit

Maar als je vrij wilt zijn in je moederbordkeuze is de pricewatch: In Win Chopin Zwart misschien wel iets voor je. Komt zonder gpu-bay en is ook lekker compact.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:11
Al vaker genoemd, bekijk de barebones van Asus met Ryzen 4000 mobile cpu. Bijv deze: https://tweakers.net/pric...pc-pn50-bbr545md-csm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40
Ik heb bij AliExpress een wifi set gekocht, bij deze verkoper voor €15,50. Binnen 10 dagen in huis, complete set met card, antennes en kabels.
Scheelt toch weer zo'n €10.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
jvanderneut schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:27:
Al vaker genoemd, bekijk de barebones van Asus met Ryzen 4000 mobile cpu. Bijv deze: https://tweakers.net/pric...pc-pn50-bbr545md-csm.html
die kost €395 terwijl een A300 + G3400 maar €280 kost
@DeBierVampier weet je zeker dat je een 3400G nodig hebt? Een 3200G (of zelfs 3000G) is een stuk goedkoper en als je nu op een Pi3 werkt nog steeds een enorme verbetering.
Zelfde geldt voor 16G ram en die dure ssd, is 8G niet meer dan zat en een kingston A2000 https://tweakers.net/soli...dAyJOoodtAVcA45Q2oWhBY1y8 snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
jvanderneut schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:27:
Oef! Meteen al bij een van de eerste reacties een alternatief dat me aan het twijfelen brengt. :P

Wat betreft de 4500U vs. de 3400G (op basis van deze site)
  • 4500U heeft lagere clock-snelheid t.o.v. de 3400G
  • 4500U heeft wel weer 2 cores meer dan de 3400G
  • 4500U heeft weer geen hyperthreading (3400G wel)
  • De igpu van de 4500U is weliswaar iets sneller geklokt dan de 3400G, maar heeft veel minder execution- en shader-units
Mijn gevoel zegt dat de 4500U meer gefocust is op zuinig dan op performance (wat ook te verwachten is van wat in feite een laptop-processor is) en ik twijfel of de nieuwere Zen-2 architectuur van deze cpu genoeg compenseert voor de focus op zuinigheid om de ruwe kracht van de 3400G te evenaren. Zal de 4500U voldoende zijn voor emulatie van de retro-systemen? Zeer waarschijnijk wel, maar ik ga niet voor voldoende of ruim voldoende. Ik ben op zoek naar matige overkill.

Ik volg al een tijdje de emulatie-scene en in mijn ervaring is wat veel gebruikers op verschillende fora als acceptabel of speelbaar neerplempen voor mij totaal niet voldoende is

Ik zie op die site nu overigens ook dat de 3400G met max DDR4-2933 geheugen overweg kan, klopt het 3200mt/s geheugen wat ik heb uitgekozen dan wel?
DanDGT schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:09:
Je zou ook de deskmini wifi-kit pakken, wellicht handiger: pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit

Maar als je vrij wilt zijn in je moederbordkeuze is de pricewatch: In Win Chopin Zwart misschien wel iets voor je. Komt zonder gpu-bay en is ook lekker compact.
Bedankt voor de tip! _/-\o_ Bij de specs staat alleen wel dat deze voor de Deskmini110 bedoelt is, is dit nog compatibel met de A300? Moeten trouwens bij alle wifi m2-kaarten beide connectoren met aparte antennes verbonden worden? Ik zie in de screenshots altijd twee antennes staan... :/
Rrob schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:55:
[...]

die kost €395 terwijl een A300 + G3400 maar €280 kost
@DeBierVampier weet je zeker dat je een 3400G nodig hebt? Een 3200G (of zelfs 3000G) is een stuk goedkoper en als je nu op een Pi3 werkt nog steeds een enorme verbetering.
Zelfde geldt voor 16G ram en die dure ssd, is 8G niet meer dan zat en een kingston A2000 https://tweakers.net/soli...dAyJOoodtAVcA45Q2oWhBY1y8 snel genoeg?
Ik ben niet op zoek naar een enorme verbetering t.o.v. Pi3. Deze is voor mij op z'n zachtst gezegd nogal grote teleurstelling geweest voor alle emulatie na de SNES-era consoles, dus een enorme verbetering zegt dan niet zoveel :P Nee, ik ben op zoek naar matige overkill. Zie 't als een soort overcompensatie voor jarenlang emulatie op een ondergeschikt systeem 8)7

Wat geheugen betreft heb ik begrepen dat als je volledig gebruik wil maken van de capaciteiten van de 3400G, je dual channel geheugen moet gebruiken (dus altijd 2 reepjes). Aangezien de A300 SODIMM geheugen pakt is 't enige setje van 2 repen geheugen kleiner dan 16GB, deze (wat ik op tweakers kan vinden temninste). Hoewel deze inderdaad iets goedkoper is dan 't geheugen wat ik eerst heb gekozen, is dit setje ook nergens meer leverbaar :|

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-05 13:50
Voor RAM zou je bijvoorbeeld de G.Skill F4-3000C16D-16GRS set kunnen gebruiken. Snel zat en scheelt toch weer €10. Tenzij je gaat overclocken, zal jouw gekozen RAM ook maar op 2933MHz draaien.

AX200 kaartje kan je inderdaad ook op Aliexpress aanschaffen. Ik zou in ieder geval de Delock kabels en antennes die je in jouw lijstje opgenomen hebt op Aliexpress bestellen. Dan betaal je minder dan de helft van de prijs voor exact hetzelfde product.

Verder kan je zeker ook nog besparen op de SSD mocht je dat willen.

PS: Op Youtube heeft ETAPrime (en LowSpecGamer ook) enkele interessante video's waarin hij de Deskmini, de 3400G en ook de 3000G gebruikt voor emulatie-doeleinden. Misschien kan je op basis hiervan uitmaken of de 3000G, de 3200G of de 3400G het best geschikt is voor jouw gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
@DeBierVampier als je voor matige overkill gaat snap ik de 3400Gen de 16G ram.
Alleen die ssd is totale overkill in benchmark snelheid (ga je niet merken) terwijl hij met 250G niet echt groot is. Volgens mij heb je echt meer aan een ssd die op papier ietsje minder snel is maar wel twee keer zo groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Rrob op 09-09-2020 21:10 ]

• Cooni
Hou er ook rekening mee dat de stock koeler die bij de 3400G geleverd wordt niet past. De stock koeler van de 3200G past wel, mits je de plastic shroud er afneemt.
Hoe dank ook, onafhankelijk van de processor, gaan veel Deskmini eigenaren op zoek naar een betere en stillere koeler. Die zoektocht eindigt meestal bij de Noctua NH-L9a-AM4.

• DeBierVampier
Cooni schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:41:
Voor RAM zou je bijvoorbeeld de G.Skill F4-3000C16D-16GRS set kunnen gebruiken. Snel zat en scheelt toch weer €10. Tenzij je gaat overclocken, zal jouw gekozen RAM ook maar op 2933MHz draaien.

AX200 kaartje kan je inderdaad ook op Aliexpress aanschaffen. Ik zou in ieder geval de Delock kabels en antennes die je in jouw lijstje opgenomen hebt op Aliexpress bestellen. Dan betaal je minder dan de helft van de prijs voor exact hetzelfde product.

Verder kan je zeker ook nog besparen op de SSD mocht je dat willen.

PS: Op Youtube heeft ETAPrime (en LowSpecGamer ook) enkele interessante video's waarin hij de Deskmini, de 3400G en ook de 3000G gebruikt voor emulatie-doeleinden. Misschien kan je op basis hiervan uitmaken of de 3000G, de 3200G of de 3400G het best geschikt is voor jouw gebruik.
Thanks voor de geheugen tip, zal ik zeker even naar kijken! Wat betreft Aliexpress, ik ben daar een beetje huiverig voor (zelfde als amazon, marktplaats, bol.com, etc) :/ Ik ben altijd een beetje bang dat in het geval er iets mis gaat of kapot gaat, je veel minder makkelijk het product kan terugsturen of je geld terug kan krijgen vergeleken met kopen bij een webshop met bijv. een thuiswinkel waarborg of een beetje degelijke klantenservice afdeling. Aangezien die Delock accesoires toch al spot goedkoop zijn, zie ik die paar euro extra dan maar als een soort peace-of-mind-tax 8)7
Rrob schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:08:
@DeBierVampier als je voor matige overkill gaat snap ik de 3400Gen de 16G ram.
Alleen die ssd is totale overkill in benchmark snelheid (ga je niet merken) terwijl hij met 250G niet echt groot is. Volgens mij heb je echt meer aan een ssd die op papier ietsje minder snel is maar wel twee keer zo groot.
Cooni zei ook al dat ik nog kan besparen op de SSD. Ik dacht dat 60-70 euro voor een m2 ssd toch redelijk schappelijk was. Wat had jij in gedachte dan? Weet je overigens zeker dat de tragere snelheid geen bottleneck gaat vormen met de andere componenten?
Cooni schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:43:
Hou er ook rekening mee dat de stock koeler die bij de 3400G geleverd wordt niet past. De stock koeler van de 3200G past wel, mits je de plastic shroud er afneemt.
Hoe dank ook, onafhankelijk van de processor, gaan veel Deskmini eigenaren op zoek naar een betere en stillere koeler. Die zoektocht eindigt meestal bij de Noctua NH-L9a-AM4.
Zeer scherp! Dat was ik nog vergeten te melden inderdaad. Ik meen me te herinneren dat over die koeler ergens gelezen te hebben. Alleen die noctua waar je naar linkt heeft als eerste een review met het volgende negatieve punt: "Weet een Ryzen 5 3400G (tdp 65W) niet koel te houden in games als Civ6 op laagste settings, temperatuur gaat naar >85°C. Hetzelfde bij benchmark tools. Idle temperatuur 40°C"

Heb je zelf ervaring met deze koeler toevallig? Zou het kunnen zijn dat de reviewert misschien koelpasta is vergeten ofzo? :P

Battle.net tag

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 12:46
DeBierVampier schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:51:
[...]

Thanks voor de geheugen tip, zal ik zeker even naar kijken! Wat betreft Aliexpress, ik ben daar een beetje huiverig voor (zelfde als amazon, marktplaats, bol.com, etc) :/ Ik ben altijd een beetje bang dat in het geval er iets mis gaat of kapot gaat, je veel minder makkelijk het product kan terugsturen of je geld terug kan krijgen vergeleken met kopen bij een webshop met bijv. een thuiswinkel waarborg of een beetje degelijke klantenservice afdeling. Aangezien die Delock accesoires toch al spot goedkoop zijn, zie ik die paar euro extra dan maar als een soort peace-of-mind-tax 8)7
Daar geef ik je gelijk in, de 10 euro die je hier zou besparen door het bij Ali te halen is het echt niet waard. Ik koop alleen bij Ali als het product 1/3 van de prijs kost. Gaat het stuk, dan koop ik er gewoon nog één en ben ik nog steeds goedkoper uit. Maar ik zou zelfs gewoon de Asrock kit kopen dan ben je écht zeker.
[...]

Cooni zei ook al dat ik nog kan besparen op de SSD. Ik dacht dat 60-70 euro voor een m2 ssd toch redelijk schappelijk was. Wat had jij in gedachte dan? Weet je overigens zeker dat de tragere snelheid geen bottleneck gaat vormen met de andere componenten?
60-70 euro is schappelijk, maar 250GB is echt weinig. Een pricewatch: Kingston A2000 1TB is 4 x groter en kost maar 50% meer. Die gaat het systeem ook helemaal niet ophouden. De 500GB versie (pricewatch: Kingston A2000 500GB) is zelfs goedkoper dan 250 GB Samsung.

Maar ik bewaar mijn ROMs op een NAS en dat merk je alleen bij het starten van de game (vanaf de generatie van de PS2 en GC). Dus je hebt effectief geen grote SSD nodig, maar je hebt ook helemaal geen snelle SSD nodig.
[...]

Zeer scherp! Dat was ik nog vergeten te melden inderdaad. Ik meen me te herinneren dat over die koeler ergens gelezen te hebben. Alleen die noctua waar je naar linkt heeft als eerste een review met het volgende negatieve punt: "Weet een Ryzen 5 3400G (tdp 65W) niet koel te houden in games als Civ6 op laagste settings, temperatuur gaat naar >85°C. Hetzelfde bij benchmark tools. Idle temperatuur 40°C"

Heb je zelf ervaring met deze koeler toevallig? Zou het kunnen zijn dat de reviewert misschien koelpasta is vergeten ofzo? :P
In zo'n klein systeem ga je met zo'n relatief zware processor altijd de afweging moeten maken tussen geluid en temperatuur, moet je misschien wat spelen met de fan curve. Op zich kan die CPU 85°C gewoon aan. En eigenlijk zou die Noctua niet slechter mogen werken dan een Wraith Stealth, dus misschien deed ie toch iets verkeerd.

Betreft het geheugen, 2933 MHz is wat de CPU officieel ondersteunt, je kúnt wel hoger. Hoeveel is dan afhankelijk van de kwaliteit van de CPU en van het moederbord (kwaliteit en of die het toelaat). De Asrock Deskmini A300 zou het moeten toelaten, maar het snelste wat ik heb gelezen dat die haalt is 3200 MHz. Ik zou het dus toch proberen, het prijsverschil met 3000 MHz geheugen is heel klein, kan die het niet aan dan kan het 3200 MHz geheugen gewoon ook gewoon op 2933 MHz werken.

• Cooni
Wat betreft Aliexpress, ik ben daar een beetje huiverig voor ... zie ik die paar euro extra dan maar als een soort peace-of-mind-tax 8)7
Daar kan ik zeker inkomen. Al zou ik Bol.com en Amazon (met uitzondering van de externe verkopers op beide platformen) niet onder dezelfde noemer als AliExpress rekenen. En in dit geval scheelt het voor het AX200 kaartje zelfs niet zoveel in prijs. Lekker lokaal kopen dus!

In tegenstelling tot wat MacPoedel hierboven aanraadt, zou ik wel voor het AX200 kaartje gaan en niet voor de ASRock kit. Voor dezelfde prijs heb je echt een beter kaartje, meer antennes, sneller, wifi 6 vs 5(futureproof), bluetooth 5.1 vs 4.2,...
In de Deskmini build die ik zelf (na veel research) samengesteld heb, heb ik voor de Samsung 970 EVO 500GB gekozen. Kost nu €75, toen ik mijn build samenstelde slecht €69. De A2000 heb ik ook bekeken, maar daar las ik net iets teveel probleemverhalen over dan me lief was.
De A300 schijnt kieskeurig te zijn wat opslaggeheugen betreft. Kies bij voorkeur een schijf die expliciet vermeld staat op de QVL lijst van ASRock.

(Nog) geen persoonlijke ervaring mee. Ik heb besloten nog even te wachten op de opvolger van de A300, de X300 (vind ik net wat mooier). Maar eens die beschikbaar is, koop ik sowieso de Noctua als koeler.
Ik kan geen uitspraken doen over de quote waarnaar jij refereert maar als je wat YT video's over de A300 kijkt of de A300 thread op het SFF forum doorleest, zal je merken dat de meeste mensen de beste resultaten halen met de Noctua. Uiteraard kan het nog beter, er zijn mensen die grote koelers aan de buitenkant van de A300 bevestigen, maar die hebben naar mijn mening het verkeerde formaat PC uitgekozen. 8)7

De Wraith Stealth (geleverd bij de 3200G) doet inderdaad prima zijn werk, de Noctua doet het alleen beter en vooral een stuk stiller. Zoals gezegd, de koeler van de 3400G (Wraith Spire) past niet in de A300. De Wraith Stealth lijkt niet los te koop. Door de beperkte ruimte in de A300 zijn er bar weinig koelers die voldoen aan de ruimte-restricties. Dus als je voor de 3400G kiest, heb je eigenlijk (bijna) geen andere keus dan een Noctua aan te schaffen. :P Er bestaat ook een zwarte versie van de Noctua mocht je belang hechten aan de looks.
MacPoedel schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:14:
Betreft het geheugen, 2933 MHz is wat de CPU officieel ondersteunt, je kúnt wel hoger. Hoeveel is dan afhankelijk van de kwaliteit van de CPU en van het moederbord (kwaliteit en of die het toelaat). De Asrock Deskmini A300 zou het moeten toelaten, maar het snelste wat ik heb gelezen dat die haalt is 3200 MHz. Ik zou het dus toch proberen, het prijsverschil met 3000 MHz geheugen is heel klein, kan die het niet aan dan kan het 3200 MHz geheugen gewoon ook gewoon op 2933 MHz werken.
3200 Mhz is inderdaad de sweet spot, daarboven krijgen velen het niet stabiel. Let wel, dit is mits overclocken. Indien je niet van plan bent om te overclocken, lijkt 3200MHz ram m.i. een onnodige kost.
Pagina: 1