Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Vijf jaar geleden hebben we in onze woning vloerverwarming laten aanleggen. Over acht groepen verdeeld zo'n 90 m2. Bevalt erg goed.

We willen graag onze keuken aanpakken en daardoor komt er een gedeelte vloer waar geen vloerverwarming is gelegd vrij. De basis van deze vloer is gewoon stampbeton, is namelijk voormalige garage. Met de vloerverwarming er op is het prima te doen en qua verbruik gaat het ook wel aardig.

Is het mogelijk om een bestaande vloerverwarmingsgroep soort van open te breken en zo door te leggen / verlengen? Dit zou aan de groep van de bijkeuken worden, wat in principe de kortste groep is (weet helaas niet de exacte lengtes). Andere mogelijkheid zou zijn het vrijgekomen stuk vloer te voorzien van elektrische vloerverwarming, maar ik twijfel heel erg of dit wel samen kan met de bestaande? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Dit is wel te doen.
Wel moeten er dus 2 koppelingen komen, niet in de vloer. Dit houdt dus in dat waar je de bestaande vloer openbreekt je dus naar de wand toe moet. Misschien kun je ze ook doorboren en de koppeling in de kruipruimte maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 07-09-2020 22:49 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom niet in de vloer? Vriend van mij heeft net een nieuwbouwhuis en daar heeft de aannemer een heleboel perskoppelingen in het beton gestort. Dan moet dat toch wel kunnen? (Vond het ook raar hoor)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Technisch kun je alles aan elkaar knopen. Maar je gaat dan een groep wel heel veel vergroten. De balans tussen de groepen onderling is dan weg.

Koppelen, ook in de vloer, kan best met perskoppelingen. Maar dat voegt wel wat weerstand toe. En dus nog meer onbalans.

Is er geen manier om een losse leiding te leggen? Door de kruipruimte ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Jim423 schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:49:
Wel moeten er dus 2 koppelingen komen, niet in de vloer.
Waarom niet in de vloer ? Zie regelmatig dit soort dingen:

https://www.vloerverwarmi...nelkoppeling-14mm-x-2mm-2

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:53:
Technisch kun je alles aan elkaar knopen. Maar je gaat dan een groep wel heel veel vergroten. De balans tussen de groepen onderling is dan weg.

Koppelen, ook in de vloer, kan best met perskoppelingen. Maar dat voegt wel wat weerstand toe. En dus nog meer onbalans.

Is er geen manier om een losse leiding te leggen? Door de kruipruimte ofzo?
Hm moet eerlijk zeggen dat ik die optie niet eens heb overwogen, een extra groep toevoegen is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.

Zal eens onderzoeken hoe de kruipruimte ook alweer precies zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Als het even kan, is een extra groep toevoegen toch wel een veel nettere oplossing.
Koppelingen onder de vloer is prutswerk, als dat gaat lekken zegt verzekering "niet volgens regels van goed vakmanschap, dus eigen schuld".

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

naftebakje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:25:
Als het even kan, is een extra groep toevoegen toch wel een veel nettere oplossing.
Koppelingen onder de vloer is prutswerk, als dat gaat lekken zegt verzekering "niet volgens regels van goed vakmanschap, dus eigen schuld".
Als de fabrikant zegt dat het kan is er m.i. niks aan de hand. Goede perskoppeling (henco/ uponor) mag weggesmeerd worden, en kan dus m.i. gewoon gebruikt worden. Hoe denk je dat een eventueel lek door een ongeluk hersteld wordt?

Maakt de situatie in deze overigens niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

naftebakje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:25:
Nonsens. In nieuwbouwwoningen is dit heel normaal (wel met perskoppelingen).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ben eindelijk onder de vloer geweest. Helaas is de conclusie dat ik niet zo ver kan komen dat we via de kruipruimte de vloerverwarming kunnen aanvoeren.

Echter wel wat verder gekeken en ik denk dat ik door gebruik te maken van een kanaal van de voormalige luchtverwarming in elk geval wel in de keuken kan komen, het laatste stuk zal ook wel lukken tijdens de verbouwing. Ik schat echter in dat de afstand die dan afgelegd gaat worden bijna 15 meter wordt. Vraag mij af hoe efficiënt het dan nog is, en hoe groot de kans op verschillende temperatuur in de vloer is?

M'n andere optie, elektrische verwarming, heb ik helemaal geen ervaring mee. Zou dat te combineren zijn in 1 ruimte?
Pagina: 1