Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor nu foto editen. Ik doe ook af en toe video edits, dit zal in de toekomst meer worden. Een vereiste is dat Lightroom/Photoshop op hoge snelheid met Hi-res foto's om kunnen gaan. Daarnaast wil ik er 4K-video mee kunnen editen zonder haperingen. Gamen is niet belangrijk, dat zal ik er niet op doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro (liefste natuurlijk minder). Er is evt wat marge als dat echt flinke voordelen oplevert, maar ik ga uit van 1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al. Daarnaast heb ik al een behuizing, voeding, 1 ssd en 1 HDD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier is wat ik al heb gevonden. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Mijn vragen:
1. Is deze CPU geschikt? Ik twijfel tussen deze 3 opties
2. Ik lees verhalen dat een B450 moederbord niet het maximale haalt uit een snelle processor. Tot in hoeverre is dit waar? Als dit waar is, geldt het voor alle 3 de processor opties? Kan ik beter een B550 of X570 chipset nemen? (bijvoorbeeld MSI MAG B550 Tomahawk)
3. Is een CPU-koeler van toegevoegde waarde? Gaat de stock koeler vaak blazen bij edit werk?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik en laag geluidsproductie zou fijn zijn. De PC staat best wat uurtjes aan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Wat advies en hulp bij mijn vragen
Voor nu foto editen. Ik doe ook af en toe video edits, dit zal in de toekomst meer worden. Een vereiste is dat Lightroom/Photoshop op hoge snelheid met Hi-res foto's om kunnen gaan. Daarnaast wil ik er 4K-video mee kunnen editen zonder haperingen. Gamen is niet belangrijk, dat zal ik er niet op doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro (liefste natuurlijk minder). Er is evt wat marge als dat echt flinke voordelen oplevert, maar ik ga uit van 1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al. Daarnaast heb ik al een behuizing, voeding, 1 ssd en 1 HDD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier is wat ik al heb gevonden. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
| CPU | AMD Ryzen 7 3700X | €289 |
| MOBO | ASRock B450M Pro4 | €70 |
| RAM | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | €103 |
| GPU | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | €230 |
| M2 SSD | Samsung 970 EVO 1TB | €140 |
| €832 |
Mijn vragen:
1. Is deze CPU geschikt? Ik twijfel tussen deze 3 opties
| AMD Ryzen 5 3600 (6-core) | AMD Ryzen 7 3700X (8-core) | AMD Ryzen 9 3900X (12-core) |
2. Ik lees verhalen dat een B450 moederbord niet het maximale haalt uit een snelle processor. Tot in hoeverre is dit waar? Als dit waar is, geldt het voor alle 3 de processor opties? Kan ik beter een B550 of X570 chipset nemen? (bijvoorbeeld MSI MAG B550 Tomahawk)
3. Is een CPU-koeler van toegevoegde waarde? Gaat de stock koeler vaak blazen bij edit werk?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik en laag geluidsproductie zou fijn zijn. De PC staat best wat uurtjes aan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Wat advies en hulp bij mijn vragen
[ Voor 27% gewijzigd door Zaanone op 07-09-2020 22:44 ]