Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-11 20:58

Ttje

"We shall never surrender"

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

We zijn van plan om op korte termijn (voor de winter) onze schuur vol te leggen met zonnepanelen.
Jaarlijks zitten we op een verbruik van circa 5000 kWh en willen we een (zo groot mogelijk) deel daarvan afdekken door middel van zonnepanelen. Het plan is om de zonnepanelen zelf te gaan leggen. Aan technisch inzicht komt het niet te kort in ons huishouden, dus zijn we enthousiast om ons eigen dak zelf vol te gaan leggen.
Het elektra gedeelte laten we doen door mijn oom, kennis ontbreekt hierin gedeeltelijk en dit moet ook gewoon goed gebeuren waardoor we dit liever 'uitbesteden'. Hij werkt tevens voor een zonnepanelen fabrikant dus dat gaat goed komen _/-\o_ . Daarnaast zijn er nog wat praktische zaken waar ik niet genoeg vanaf weet en ik dankbaar ben dat ik hiervoor het Tweakers forum kan raadplegen! :)

Het dak van de schuur ligt op het zuiden met een kleine afwijking naar west. De vraag waarom we het niet op ons eigen dak leggen (welke pal zuid ligt) is simpelweg het aanzicht, ons dak ligt erg prominent aan de weg en verder past het ook niet bij het type woning (vrijstaand, bouwjaar 45) waardoor we besloten hebben om de (nieuwere) schuur als tweede optie tevens enige optie te gebruiken.

Om terug te komen op de schuur, deze is niet helemaal schaduwvrij (zie afbeelding). Naarmate de zon lager aan de hemel gaat staan (najaar) komt er steeds meer schaduw op het dak terecht. De veroorzakers hiervan zijn in eerste instantie de grote schoorsteen aan de achterzijde en (hoe lager de zon) ook de dakkapel aan de achterzijde. We zijn in overweging om de schoorsteen in te korten om schaduw zoveel mogelijk in te dammen :D .

Uiteraard hebben we zelf al erg veel vooronderzoek gedaan en diverse offertes opgevraagd als referentie voor onze eigen ideeën. En daarmee bewijzen de offerte's maar weer waarom de handen uit eigen mouw steken de moeite maar weer waard is (al ligt het zo makkelijk allemaal nog niet ;) )

Enkele gegevens van de schuur:
Afmeting (m): 2,15 x 10,8
Hoek van dak: ca 38 graden

Dak schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVsrZl_ledml44TXwsiEPsb9shU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSPz33PxVgwIkEYJGvcYuBwX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding van dak offerte van Coolblue:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnjtr5pTaPCfJ_z_YSobPCsMRug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAR3RXfujV4Mfepp6Aly05PV.png?f=fotoalbum_large

Aan de hand van de afmetingen passen er 10 panelen op het dak. Natuurlijk gaat de voorkeur uit naar zwarte panelen, echter omdat ze niet heel erg in het zicht liggen, is een type paneel met wat zichtbare strepen (mono kristal) ook wel acceptabel.

Tot nu toe hebben we het volgende (allemaal vanuit Solar Bouwmarkt):

- 10x Phono Solar PS390M1-24/TH 390WP Full Black ( 2010 x 1000 mm), type paneel staat nog niet vast en twijfel is over de afmeting
Optie 2: DENIM 395 WP FULL BLACK (U-M1-395-BB-144H)
Optie 3: Longi Solar LR4 445 WP Perc LR4-72HPH-445
- 10x Enphase IQ7+ Micro Omvormer
- Complete Montageset 10 Panelen Portrait op Horizontale rails (zwarte afwerking)
- Envoy S (metered echt nodig ?)
- 10x Enphase Q-Cable 3 fase Portrait
- 1x Enphase Q-Cable Einddop voor 3-fase kabel

Nog toe te voegen:

- Materiaal meterkast
- Kabel schuur -> meterkast
- Iets vergeten..?

Enkele obstakels waar we nog tegen aanlopen (en waar ik jullie kennis bij nodig heb):
- 3 of 1 fase?
Sinds we in onze huidige woning wonen (bijna 10 jaar), hebben we tijdens de verbouwing alle elektra aangepakt waarbij we ook een 3 fase groepenkast hebben laten plaatsen. Nu zie ik verschillende verhalen over de nieuwe salderingsregeling waardoor mijn gevoel naar een 3 fase pv installatie neigt. Is dit voor de hand liggend?

- Materiaal voor de meterkast
Hierin schieten mijn jaren natuurkunde toch nog iets te kort :9
We hebben eigenlijk geen (weinig) plek in de huidige zekeringenkast. Is bijvoorbeeld een extra losse module kast een optie, bijv: https://www.solar-bouwmarkt.nl/lege-kast-12-modules.html

Er moet namelijk een stopcontact bij in die op dezelfde fase als de panelen zit voor de Envoy. Daarnaast natuurlijk ook de aardlek etc. Daarnaast, is een Enphase Q-relay een must?

Graag hoor ik jullie meningen en tips! Alles is welkom waarvoor alvast dank! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Ttje op 09-09-2020 08:50 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Denk eraan dat een kortere schoorsteen mogelijk niet meer voldoet om hout in de kachel te stoken. Als de schoorsteen alleen visueel is is het natuurlijk prima.

Heeft die schuur een dakgoot? Zo ja dan zal met panelen van 2 meter bij een stortbui mogelijk niet meer alle regen in de dakgoot vallen. Laat staan met panelen van 2.11 m. Als je de regen wel in de dakgoot wilt zou je kunnen kijken naar Qcells of Longi's, die zijn net een stapje korter.

Je zou ook een enkelfase stringomvormer kunnen overwegen. Gaat iets minder goed om met schaduw maar wel goedkoper. Ik denk niet dat je de meerkosten voor micro's terug gaat verdienen.

Zo`n klein systeem doe je gewoon 1 fase. Je 3 fase energiemeter heeft 4 telwerken. Bugs daargelaten moet die gewoon 500 W netto teruglevering registeren bij 2000 W teruglevering op P1, 1000 W verbuik op P2 en 500 W verbruik op P3.
Je kunt het beste wel even de fase kiezen die met felle zon midden overdag de laagste netspanning heeft.

Heb je een foto van de hoofdmeterkast en is er ook een meterkast in de schuur? Gaat er een kabel direct van de hoofd meterkast naar de schuur zonder aftakking?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:57
Als je een 3x25A aansluiting hebt: Zolang je onder de 3600W blijft (16A Automaat) kun je met 1 fase af. Volgens mij komt dat met 10x de IQ7+ idd uit. (Max 295W output per micro). Op de meter worden de totalen verrekend.

Je zou ook de (iets) lagere opbrengst voor lief kunnen nemen en een enkele stringomvormer kunnen ophangen in de schuur. Simpel, geen Q-relay nodig, geen Envoy. In dat geval een tip als je de kabel nog moet leggen: UTP ook meteen doen, maakt het uitlezen van de omvormer gemakkelijk.

• Ttje

Ttje

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:58:
Denk eraan dat een kortere schoorsteen mogelijk niet meer voldoet om hout in de kachel te stoken. Als de schoorsteen alleen visueel is is het natuurlijk prima.

Heeft die schuur een dakgoot? Zo ja dan zal met panelen van 2 meter bij een stortbui mogelijk niet meer alle regen in de dakgoot vallen. Laat staan met panelen van 2.11 m. Als je de regen wel in de dakgoot wilt zou je kunnen kijken naar Qcells of Longi's, die zijn net een stapje korter.

Je zou ook een enkelfase stringomvormer kunnen overwegen. Gaat iets minder goed om met schaduw maar wel goedkoper. Ik denk niet dat je de meerkosten voor micro's terug gaat verdienen.

Zo`n klein systeem doe je gewoon 1 fase. Je 3 fase energiemeter heeft 4 telwerken. Bugs daargelaten moet die gewoon 500 W netto teruglevering registeren bij 2000 W teruglevering op P1, 1000 W verbuik op P2 en 500 W verbruik op P3.
Je kunt het beste wel even de fase kiezen die met felle zon midden overdag de laagste netspanning heeft.

Heb je een foto van de hoofdmeterkast en is er ook een meterkast in de schuur? Gaat er een kabel direct van de hoofd meterkast naar de schuur zonder aftakking?
HectorMalot schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:15:
Als je een 3x25A aansluiting hebt: Zolang je onder de 3600W blijft (16A Automaat) kun je met 1 fase af. Volgens mij komt dat met 10x de IQ7+ idd uit. (Max 295W output per micro). Op de meter worden de totalen verrekend.

Je zou ook de (iets) lagere opbrengst voor lief kunnen nemen en een enkele stringomvormer kunnen ophangen in de schuur. Simpel, geen Q-relay nodig, geen Envoy. In dat geval een tip als je de kabel nog moet leggen: UTP ook meteen doen, maakt het uitlezen van de omvormer gemakkelijk.
Schoorsteen heeft inderdaad geen functie. Maar dat zal op zijn vroegst in het voorjaar gebeuren. We denken er nog even over na omdat de schoorsteen wel bij het karakteristiek van het huis hoort ;) .

Schuur heeft inderdaad een schoorsteen, de 445WP Longhi’s vallen sowieso af ivm afmeting. Ging er eigenlijk vanuit dat een “lang” paneel standaard 2010 mm was... Gister heb ik nogmaals even een en ander na gemeten waaruit blijkt dat er nog redelijk speling is boven en onder een 2010 paneel. Mocht het alsnog iets er overheen lopen is dit niet zo’n heel groot issue, om de schuur heen ligt namelijk gras/grind en bevind zich niet in een loop pad of iets dergelijks. Eventueel zijn de AEG AS-M1322B Mono Full Black half cel 360Wp een optie. Qua lengte zeker een passende maat en 360 wp is eigenlijk wel het minimale imo.

Wat betreft de micro omvormers: dit is ook deels in overweging genomen ivm de bijna plug and play installatie. De meerprijs wordt dan eigenlijk voor lief genomen. Mede ook door de lange garantie die op die dingen zit (en normale omvormers na 12-15 jaar vervangen moeten worden?)

1 fase verhaal is duidelijk, gaan we daar voor. Wat heeft de netspanning daarmee precies van doen?
Hieronder heb ik een foto van de meterkast bijgevoegd. De schuur heeft geen meterkast, die zit op een aparte groep (voed een aantal lampen en 3 stopcontacten waar 9/10 keer niks op aangesloten is).
Er ligt een schutbuis naar de schuur waar we een nieuwe kabel doorheen willen trekken rechtstreeks vanuit de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-8_4h02ziWiJr1QeteqpPI59I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1LmOFIhYzAoeWSezENd72UJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je toch voor 1 fase gaat pak dan een string omvormer. Als je de phono 390 panelen pakt zou ik de gw3600 dns kiezen. Als je die pakt met een setje Y stekkers zodat je beide trackers gebruikt ben je helemaal goed. Dan past er later eventueel ook nog wel 10 panelen op Noord bij. Als je geen tang voor mc4 stekkers hebt wil Solar bouwmarkt wel kant en klaar voor je maken, gewoon goed meten hoeveel kabel je nodig hebt en dan 1 meter meer pakken. Je schuurdak een extra dik gat maken is niet zo erg, het zijn maar 3 kabels, + - en aarde.

Redenen:

- Dit is 600 euro goedkoper
- goodwe heeft schaduw management voor je schoorsteen dingetje. (Makkelijk Uit te zetten indien geen schaduw meer)
- 10 jaar garantie op de omvormer
-makkelijk om er later 10 panelen bij te prikken op Noord (dat ga je een keer doen, je zit op Tweakers)
- geen extra kosten voor envoys, einddoppen etc etc.

Maar dat zou ik doen.
Excuses voor de brakke lay-out, mobieltjes typen kl###n.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:57
[/quote]
1 fase verhaal is duidelijk, gaan we daar voor. Wat heeft de netspanning daarmee precies van doen?
[quote]

als er veel mensen op dezelfde terugleveren zul je zien dat die spanning hoger is. Op een bepaald punt rond 253V gaat je omvormer uit. Bij ons in de straat heeft 1 van de fases bijna op een zonnige dag rustig een 5-10V hogere spanning dan de andere 2. En we staan regelmatig op 245-250V dus dat kan het verschil zijn tussen wel en niet terugleveren.

• Ttje

Ttje

Topicstarter
Lardman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:59:
Als je toch voor 1 fase gaat pak dan een string omvormer. Als je de phono 390 panelen pakt zou ik de gw3600 dns kiezen. Als je die pakt met een setje Y stekkers zodat je beide trackers gebruikt ben je helemaal goed. Dan past er later eventueel ook nog wel 10 panelen op Noord bij. Als je geen tang voor mc4 stekkers hebt wil Solar bouwmarkt wel kant en klaar voor je maken, gewoon goed meten hoeveel kabel je nodig hebt en dan 1 meter meer pakken. Je schuurdak een extra dik gat maken is niet zo erg, het zijn maar 3 kabels, + - en aarde.

Redenen:

- Dit is 600 euro goedkoper
- goodwe heeft schaduw management voor je schoorsteen dingetje. (Makkelijk Uit te zetten indien geen schaduw meer)
- 10 jaar garantie op de omvormer
-makkelijk om er later 10 panelen bij te prikken op Noord (dat ga je een keer doen, je zit op Tweakers)
- geen extra kosten voor envoys, einddoppen etc etc.

Maar dat zou ik doen.
Excuses voor de brakke lay-out, mobieltjes typen kl###n.
Goed punt inderdaad, panelen uitbreiden zit ik nog over te twijfelen. Dit gaat voorlopig nog niet gebeuren aangezien de woning niet voorzien is van vloerverwarming etc en we net een nieuwe CV ketel hebben... En daarnaast is het budget er nu niet voor om het huis (nog een keer) overhoop te gooien. Dus extra stroom lijkt vooralsnog nog niet nodig. Daarnaast gaan hopelijk de eerste twee van de drie binnen nu en een aantal jaar uit huis waardoor het energieverbruik naar verwachting daalt naar een kleine 3500 - 4000 kWh (dit jaar is de verwachting 4400 kWh na vele energiebesparende maatregelen, itt tot 6000 kWh van 2 jaar terug >:) ).
HectorMalot schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:52:

als er veel mensen op dezelfde terugleveren zul je zien dat die spanning hoger is. Op een bepaald punt rond 253V gaat je omvormer uit. Bij ons in de straat heeft 1 van de fases bijna op een zonnige dag rustig een 5-10V hogere spanning dan de andere 2. En we staan regelmatig op 245-250V dus dat kan het verschil zijn tussen wel en niet terugleveren.
Oke, duidelijk verhaal. Punt is een beetje dat destijds, bij het aanleggen van de nieuwe meterkast er niet echt nagedacht is over het verdelen van de groepen over de fases (of misschien dus juist wel). Het gevolg hiervan is dat de wasmachine en warmtepompdroger op de 1e fase zitten, keuken apparatuur op de 2e en 2 keukenboilers + tv etc op de 3e fase (kleinverbruik buitenbeschouwing gelaten). Daardoor twijfel ik nog over 3 fase met de kijk op het afbouwen/veranderen van de salderingsregeling. Voor nu lijkt dat nog wel oke, maar ik heb liever dat ik nu safe speel dan dat ik over enkele jaren nog eens achter mijn oren krab O-) .

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Het is al meerdere keren gezegd hier op Tweakers, ik zeg het nog maar een keer. Een 3 fasen aansluiting saldeert intern over alle drie de fasen. gebruik-opwek fase 1 + gebruik- opwek fase 2 + gebruik- opwek fase 3 = totaal stroom verbruik.
Als je 1kw gebruikt op fase 1, 1kw op fase 2 en 0,5 kw gebruik op fase 3 en je levert 3kw op met je zonnepanelen dan registreert de meter 1+1+.05 - 3 = -0,5. De meter verrekend intern.

Zoek uiteraard wel de fase met de laagste volts overdag voor je panelen, daar wordt iedereen in de wijk blijer van.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:07
Als je het echt netjes wilt doen, gebruik je de 'fasulator' om op basis van je huisnummer te bepalen op welke fase jij je PV zou moeten aansluiten.
Hier staat uitleg daarover.

• WackoH
Ttje schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:46:
[...]
Wat betreft de micro omvormers: dit is ook deels in overweging genomen ivm de bijna plug and play installatie. De meerprijs wordt dan eigenlijk voor lief genomen. Mede ook door de lange garantie die op die dingen zit (en normale omvormers na 12-15 jaar vervangen moeten worden?)
Dat plug&play argument snap ik niet. Niets zo eenvoudig als een stringomvormer, want minste aantal stekkerverbindingen.

Die 25 jaar garantie klinkt mooi. Maar er is geen enkel product waar zo'n lange garantie op wordt gegeven. Dus hoe realistisch is het?

• Ttje

Ttje

Topicstarter
Lardman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:29:
Het is al meerdere keren gezegd hier op Tweakers, ik zeg het nog maar een keer. Een 3 fasen aansluiting saldeert intern over alle drie de fasen. gebruik-opwek fase 1 + gebruik- opwek fase 2 + gebruik- opwek fase 3 = totaal stroom verbruik.
Als je 1kw gebruikt op fase 1, 1kw op fase 2 en 0,5 kw gebruik op fase 3 en je levert 3kw op met je zonnepanelen dan registreert de meter 1+1+.05 - 3 = -0,5. De meter verrekend intern.

Zoek uiteraard wel de fase met de laagste volts overdag voor je panelen, daar wordt iedereen in de wijk blijer van.
Oke bedankt voor je uitleg, dit is mij ontgaan 8)7 . Het gaat dus gewoon een 1 fase aansluiting worden, simpel.
WackoH schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:38:
Als je het echt netjes wilt doen, gebruik je de 'fasulator' om op basis van je huisnummer te bepalen op welke fase jij je PV zou moeten aansluiten.
Hier staat uitleg daarover.
WackoH schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:40:
[...]

Dat plug&play argument snap ik niet. Niets zo eenvoudig als een stringomvormer, want minste aantal stekkerverbindingen.

Die 25 jaar garantie klinkt mooi. Maar er is geen enkel product waar zo'n lange garantie op wordt gegeven. Dus hoe realistisch is het?
Handige tool, in mijn geval de 2e fase dus. Wat betreft de Enphase, dit leek mij inderdaad handig, naast de plug&play ook voor eventuele uitbreidingen in de toekomst. Maar dit lijkt al ontkracht te zijn.
Ik ga me verdiepen in de (normale)omvormers. Voornamelijk die gene die reeds hierboven ergens al is genoemd.

Qua panelen ben ik er nog niet helemaal over uit. Het formaat van de Phono Solar lijkt toch te passen en lijken mij deze voornamelijk interessant vanwege hun hoge vermogen. Verder schijnen AEG's goed te scoren. Tips over zonnepanelen?

• WackoH
AEG is geen producent maar een groothandel die een stickertje op (onbekende) Chinese panelen en omvormers plakt. Dat hoef te te betekenen dat het slechte kwaliteit is, maar het kan vandaan van producent A, en morgen van producent B komen. Ook het portal werkt niet echt probleemloos en had vorig jaar een datalek.

• Ttje

Ttje

Topicstarter
WackoH schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:56:
AEG is geen producent maar een groothandel die een stickertje op (onbekende) Chinese panelen en omvormers plakt. Dat hoef te te betekenen dat het slechte kwaliteit is, maar het kan vandaan van producent A, en morgen van producent B komen. Ook het portal werkt niet echt probleemloos en had vorig jaar een datalek.
Hmm, oke dat geeft een gemend gevoel. Ze geven wel 20 jaar garantie op de panelen, dus blijkbaar hebben ze er wel vertrouwen in...

Ik zie dat de Phono Solar 390wp panelen weer op voorraad zijn bij Winkelman. Dit lijkt mij een mooie combinatie van alle wensen, hoog vermogen, zwart en juiste (passende) afmetingen.
Pagina: 1