Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimykooijman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-08 09:01
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met me handen in het haar. Ben al sinds me nieuwe build aan het tobben met de RX5700XT. De kaart geeft aardig wat geluid in idle en load. Waarbij het steeds erger wordt.

Ook krijg ik regelmatig blackscreens. Waarna het hele systeem opnieuw opstart. Vaak is kernel-power 41 (63) het probleem. Steeds vaker zijn het ook driver issue's. Daarom heb ik windows helemaal opnieuw geinstalleerd. Helaas kon ik niet meer terug naar 1909 en zit ik nu op 2004. Drivers van AMD heb ik de ''stabielste'' gekozen die er was volgens google. de 19.12.1. Deze ga ik zo testen met COD warzone. Waar ik vaak voor het loaden alweer een reboot krijg. In logboek staan soms ook WHEA 18/13 foutcodes.

Relevante software en hardware die ik gebruik;
Het is een volledige clean windows 10 pro installatie. Staat verder niks op. Alleen de benodigde AMD drivers CPU en GPU.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
De hele lijst wat op internet staat;
- Snel opstarten uitegeschakeld
- PCI-E powerbesparing uit
- HDD slaaptijd naar nooit (heb zelf een SSD)
- GPU verplicht undervolten
- Costum profiel geladen
- Audio drivers uitgezet
- windows 10 veilige omgeving
- Benchmarks zowel CPU/GPU
- MEMTEST
- PSU test
- Temperatuur over het hele systeem niet boven de 70 graden

Alles in 1 maand uit in de PC;
Ryzen 5 3600
Corsair vengeance LPX 3200Mhz
MSI B550 Tomahawk
500GB SSD kingston A2000
Coolermaster MWE 750w Gold

en natuurlijk de MSI RX5700XT gaming X

Het makkelijkste antwoord is het swappen van de PSU. Alleen lijkt dat me sterk, de benchmarks houdt hij het wel gewoon vol. Maar goed misschien toch maar :?

Heeft iemand hier ervaring mee en/of een oplossing. Word er aardig gek van en soms gebeurt het meerdere keren achter elkaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 17:16
En toch lees ik wel verhalen van mensen die de PSU veranderd hebben en alle problemen ineens verdwenen waren. Kan best zijn dat ze niet zo compatible met elkaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimykooijman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-08 09:01
Arunia schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:01:
En toch lees ik wel verhalen van mensen die de PSU veranderd hebben en alle problemen ineens verdwenen waren. Kan best zijn dat ze niet zo compatible met elkaar zijn.
Ik heb toch een nog een clean install gedaan. Tot nu toe geen black screen gehad.

MSI dragon center heb ik niet geïnstalleerd met daarbij behorende drivers. Zoals realtek.

Nu hopen dat het zo blijft. _/-\o_