Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATA-133 naar sata converter

Pagina: 1
Acties:

• runi215
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-11 22:35
Hallo,

Ik ben tijdens het opruimen een oude computer tegengekomen. Deze is helaas al een tijd geleden overleden, maar er staan nog wel foto's op de harde schrijf die we graag willen redden. Echter is deze harde schrijf (een Samsung SP1604N) wat aan de oude kant en gebruikt deze een ATA-133 connectie.

Sinds dat ik actief met computers aan het sleutelen ben is de connectie al sata, dus ik heb niks in huis om deze hdd op aan te sluiten.

Nu had ik het idee om een converter, maar ik vond de keuze aan connectoren nogal verwarrend. Zal zoiets als dit (link) werken? Of heb ik iets anders nodig?

Alvast bedankt.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:12
Ik zou eerder zeggen: zoek een USB behuizing met ATA133 intern.

Maar anders: inderdaad een PATA naar SATA convertertje achterop en gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Liegebeest op 07-09-2020 16:36 ]

Liege, liege, liegebeest!

• runi215
Liegebeest schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:32:
Ik zou eerder zeggen: zoek een USB behuizing met ATA133 intern.

Maar anders: inderdaad een PATA naar SATA convertertje achterop en gaan.
Een PATA -> SATA converter lijkt mij makkelijker.

Heb naast die langwerpige PATA connector nog een aparte stroomkabel nodig?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:55
@runi215 Ja, je hebt daar nog een andere voedingskabel voor nodig. 4 pins.
Wat inderdaad onder mij aangegeven is. Kon er even niet opkomen hoe het ook alweer heette. ;)
Heb al die tijden wel meegemaakt, maar soms raak je het even kwijt (zei opa met zijn 39 jaar).

Als het een 44 pins is wat vroeger met laptop PATA schijven vaak was, dan zat daar de voeding al in.
Maar dat lijkt me sterk.

[ Voor 77% gewijzigd door Arunia op 07-09-2020 16:53 ]

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 09:32
Arunia schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:48:
@runi215 Ja, je hebt daar nog een andere voedingskabel voor nodig. 4 pins.
Een "molex" om precies te zijn:
https://upload.wikimedia....olex_female_connector.jpg

• runi215
Top. Volgens mij doet de PSU van de pc het nog, dus die kan ik eventueel gebruiken voor stroom.

Ik ga een PATA -> SATA converter kopen en kijken of het daarmee lukt.

Ik heb in ieder geval weer wat geleerd over oude harde schrijf interfaces. Hartelijk bedankt iedereen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

runi215 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:03:
Top. Volgens mij doet de PSU van de pc het nog, dus die kan ik eventueel gebruiken voor stroom.

Ik ga een PATA -> SATA converter kopen en kijken of het daarmee lukt.

Ik heb in ieder geval weer wat geleerd over oude harde schrijf interfaces. Hartelijk bedankt iedereen.
Veel moderne voedingen hebben nog steeds een of meerdere molex aansluitingen dus die andere oude voeding heb je waarschijnlijk niet nodig.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
runi215 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:26:
...
Nu had ik het idee om een converter, maar ik vond de keuze aan connectoren nogal verwarrend. Zal zoiets als dit (link) werken? Of heb ik iets anders nodig?

Alvast bedankt.
Ja, dat werkt, MITS je de voeding van de oude computer erbij gebruikt: je oude 3,5"PATA harddisk heeft namelijk twéé voedingsspanningen nodig (5 Volt en 12 Volt) en die heb je echt nodig om de harddisk te laten werken.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Of anders zoiets als dit: pricewatch: LogiLink USB 2.0 to IDE & SATA Zwart.

Zo'n ding is ook nuttig om SATA harde schijven aan een laptop te hangen voor diagnose.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ja zo’n kastje dat @Jaap-Jan noemt gebruik ik er ook voor, prima oplossing om een losse schijf (zowel ata als sata) aan je pc te hangen.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:12
Jaap-Jan schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:32:
Of anders zoiets als dit: pricewatch: LogiLink USB 2.0 to IDE & SATA Zwart.

Zo'n ding is ook nuttig om SATA harde schijven aan een laptop te hangen voor diagnose.
Dat is best een fraaie en betaalbare oplossing. Veelzijdig ook. Nice.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1