HIFI audio streamen naar SPDIF

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-10 14:24
Goeiemiddag,

In het land van de streamers en media pc's is door de bomen voor mij het bos niet meer te zien. Ondertussen al een paar jaar fanatiek bezig met muziek en dan zeg je automatisch ook spotify, Deezer etc. Nu is het zo dat er een simpele chromecast in de tv gestoken zit om hem iets van smart te maken. Daarvandaan gaat het met spdif richting m'n mcintosh mx134 voorversterker welke een vrij aardige dac intern heeft zitten. Het is me al regelmatig opgevallen dat lp's opvallend veel mooier klinken dan dezelfde muziek via een van de streamingdiensten over de chromecast (en dan met name spotify). Dus laatst eens het een en ander uit gaan zoeken en verrek... Spotify ondersteunt helemaal geen 320kbps via die chromecast en het apparaatje zelf is ook niet zo om over naar huis te spreken. Ik ben nu dus opzoek naar een vervanger voor de chromecast of een toevoeging aan het systeem. Omdat het alleen maar van de streamingdienst naar spdif hoef zonder dat er iets analoogs of dure dac's bij komen kijken dacht ik de vraag hier maar eens te stellen.

Heeft er iemand een (bij voorkeur betaalbare) oplossing in gedachten en klopt het dat als het signaal digitaal blijft het niet zoveel uitmaakt waar het signaal doorheen gaat?

Groetjes,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38
Het kan zeker wel uitmaken. Bijna alle streaming diensten (met een paar uitzonderingen zoals Tidal) gebruiken lossy codecs. Dat betekent ook, dat de decoder invloed heeft op het output signaal. Daarnaast kan je, ondanks dat het digitaal blijft (na het decoden), samplerate conversies krijgen, wat weer kan leiden tot artefacts/ aliasing in het signaal.

En inderdaad, bizar dat ze op de Chromecast alleen AAC met max 256Kbps ondersteunen, ipv de 320 Kbps Vorbis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
Borft, Bedankt voor de uitleg!

Grappig dat je ook Tidal benoemt, Toevallig licht een abonnement bij ze momenteel in overweging. Op hifi gebied worden er een heel aantal streamers aangeboden, Hier even de top volgens What-HIFI:

https://www.whathifi.com/...ming/best-music-streamers

Er zitten zeker bijzonder mooie spelers tussen (lees ook prijzig), Wel vind ik het jammer dat deze spelers geen Youtube, Netflix etc zou kunnen draaien zodat het geluid overal knap is.

Waar moet ik nu op letten als ik een streamer of multimedia achtig iets uit ga kiezen, En iemand wellicht suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
Wat jammer dat er weinig mensen hier mee bezig zijn!

Ik zal dit toch even bijhouden, Na het verder verdiepen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk of een beetje aardige instap streamer en een high end streamer dezelfde informatie over een digital out sturen. Het gedeelte met de ingebouwde dac's snap ik, Een knappe dac kost immers grof geld. Om eerst maar eens te proberen is de keuze gevallen op een klein "wonderdoosje" de Steljes Audio MS2, Als je de reviews mag geloven. Hier het artikel waar hij met leuk spul wordt vergeleken.

https://www.alpha-audio.n...cellente-audio-streamers/
https://www.alpha-audio.n...llente-audio-streamers/2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

2JvLo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:13:
Wat jammer dat er weinig mensen hier mee bezig zijn!
Wellicht omdat je hier niet in het goede subforum zit en/of niet gezocht hebt aangezien er reeds meerdere topics over dit onderwerp zijn. Ik gok dat je in Audio en HiFi meer succes hebt. Let alleen wel dat een site als Alpha Audio er op GoT niet al te goed vanaf komt en ook het stuk over DACs wat je beschreef kan een dingetje worden...

Ik schop het topic die kant wel even op: MSH > AUD

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.