BastaRhymez schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:38:
[...]
Gelukkig houden constructeurs zich over het algemeen afzijdig over afwerking (type steen, kleur, etc.). Maar constructeurs rekenen wel met bepaalde uitgangspunten. Als @
OkeeSjon aangeeft bijv. een houten afwerking te willen (gezien zijn tekening is het niet zo) en jij rekent als constructeur een compleet houten constructie uit, terwijl de aannemer straks een stenen constructie wilt toepassen... Tja, dan heb je weinig meer aan de berekening van de constructeur, hoe goed dat de berekening (met de gegeven uitgangspunten) ook is.
Wellicht heeft de aannemer namelijk al wel ervaring opgedaan bij een van de buren en heeft daarbij al een bepaald beeld van de (on)mogelijkheden.
Of je moet heel zeker zijn, wat je wilt hebben. Dan kan je inderdaad vragen wat je wilt aan de constructeur en daar de geschikte aannemer bij zoeken. Maar mijn uitgangspunt zou toch eerder andersom zijn. Met alle respect, maar een constructeur vind je "makkelijker" dan een goede aannemer, zeker in deze tijd.
Echt kleuren, type stenen -> daar zijn anderen voor
Nou als je een houten constructie laat doorrekenen en de aannemer komt met een stenen constructie. Dan is er ergens iets niet helemaal goed gegaan... Want je vraagt min of meer aan een aannemer om een houten schuur en hij wil een stenen huis bouwen... (gechargeerd). Als opdrachtgever ga jij over de uitgangspunten (wat wil je hebben, hoe groot, wat moet er in, welk materiaal, hout of steen) en de randvoorwaarden (welke grondslag, normstelling etc) zijn voor iedere aannemer en constructeur hetzelfde.
Het doorbreken van een gevel om een uitbouw te maken zijn over het algemeen redelijk voorspelbaar; metselwerk en/of dak opvangen boven de sparing (latei/stalen balk), krachten naar de bestaande fundering brengen (soms bestaand metselwerk of kolommen). Daarnaast een fundering ontwerpen voor de uitbouw, meestal dragend op zichzelf zonder af te dragen op de bestaande fundering (op staal staal/palen). Het zijn altijd leuke puzzels en over het algemeen is er redelijk goed uit te komen. Maar als constructeur uitgaan van een houten skelet + afwerking en de aannemer komt met het alternatief steen is wel heel ver gezocht.
En toch... In mijn wijk zijn er meerdere mensen die een soortgelijke uitbouw hebben laten realiseren als ik, ik heb bij de gemeente van nagenoeg alle plannen de boel in gezien voor wij zelf aan de gang gingen... ze zijn nagenoeg allemaal verschillend (constructieve ontwerpen, ook een aantal aantoonbaar fout trouwens, maar dat is een andere discussie).
Eens dat je een goede constructeur gemakkelijker vindt dan een goede aannemer in deze tijd. Maar die heeft dan ook wat minder tijd nodig om zijn werk te doen ;-). Voor een paar honderd euro ben je wel klaar met een constructeur.
Als je een door de aannemer aangedragen constructeur vraagt, is dat ook prima. Maar de vraag die voor lag is; moet ik eerst een berekening hebben voor een offerte. Ik zou zeggen normaliter niet echt, maar deze verbouwing is niet een standaard aanbouw van 2.5 meter waarin alleen standaard dingen zitten. Als dat aannemers of de aannemer(s) van je shortlist er van weerhoudt om een offerte te maken, dan zul je wel moeten.... of in ieder geval moet je een idee hebben waar wat constructief moet komen zonder dat dat nou heel gedetailleerd is uitgewerkt.