Wireless Access Point afmonteren: direct op stugge kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Inmiddels heb ik veel geleerd op GoT in de afgelopen 3 weken over het netjes aanleggen van een thuisnetwerk. O.a. dat je stugge (solid) netwerkkabel door leidingen trekt en afmonteert op een WCD en patchpaneel waarna je met soepele (stranded) dunne patchkabels van de WCD naar het device gaat. Dit ga ik ook vooral zo uitvoeren.

Echter zit ik even te dubben wat ik aanmoet met de Wireless Access Points. Ik denk er aan om van die Ubiquiti UniFi pannenkoeken op een paar punten tegen het plafond te monteren. Die zijn zo ontworpen dat er een uitsparing inzit om direct uit een klein gat in de muur/het plafond (10-20mm Ø) een netwerkkabel in het WAP te steken.

Als ik de stugge netwerkkabel eerst moet afmonteren in een doos om vervolgens met een patchkabeltje naar het WAP te gaan wordt dit een stuk lelijker en onnodig veel gemonteer dan dat ik het WAP direct over een 20mm Ø kabelgat plaats. Maar wanneer ik dit laatste doe, zie ik geen andere oplossing dan de stugge netwerkkabel af te monteren met een RJ45 connector en deze in het WAP te steken.

Wat is jullie advies? En wat voor type connector kan ik het beste gebruiken om een stugge netwerkkabel af te monteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Je hebt connectoren die ook geschikt zijn voor stugge/solid kabels: https://www.onlinekabelsh...etwerkkabel-vast-10-stuks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Technisch weet je al wat het beste is, optisch is dat een ander verhaal. Extra wcd, losse kabel, in zicht.....

Ik zou dat voor een AP best acceptabel vinden, dat zijn geen apparaten die je 3x per dag verplaatst.

Dus juiste connectoren gebruiken en lekker direct aansluiten zou mijn advies zijn.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Zie mijn post in het andere topic:
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

RJ45 connector en keystone op de foto was puur ff ter overbrugging, inmiddels hangen alle AP's in huis ( 2 x NanoHD en 1 x AP-AC-PRO) op hun plek. Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.

[Afbeelding]

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Die field connectoren heb ik even zitten YouTuben en lijken degelijk spul te zijn. Denk dus dat ik daar voor kies voor het WAP. Kwestie van een gaatje in de muur laten waar de kabel uithangt en later het WAP bevestigen.

Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Oscar Whiskey schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:49:
Die field connectoren heb ik even zitten YouTuben en lijken degelijk spul te zijn. Denk dus dat ik daar voor kies voor het WAP. Kwestie van een gaatje in de muur laten waar de kabel uithangt en later het WAP bevestigen.

Dank u!
Idd, field connector aan de kabel maken, niet teveel overlengte houden want dat werkt weer lastiger weg natuurlijk als je de kabel al terug kunt stoppen in het plafond. En vervolgens dmv de witte plastic beugel de gaatjes aftekenen en boren maar :9

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Dat is het plan.

Afmonteren boven tegen een muur is misschien wat makkelijker maar tegen het plafond in het midden van de overloop is weer wat netter. Wordt dus flink wat gleuven frezen maar zo komen we er wel. (hopelijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Oscar Whiskey schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:56:
Dat is het plan.

Afmonteren boven tegen een muur is misschien wat makkelijker maar tegen het plafond in het midden van de overloop is weer wat netter. Wordt dus flink wat gleuven frezen maar zo komen we er wel. (hopelijk...)
Misschien wel, maar niet alle ap's zijn daar voor geoptimaliseerd, kijk even naar het afstraal patroon van je de antenne's van je ap's om te bepalen of dat een goed idee is.

Somige vendoren (Ruckus, Huawei) maken gebruik van antenne clusters die ap's zijn daar wat minder gevoelig voor dat is dan vaak wel weer professioneel spul.

Als je dus ook richting de toekomst flexibel wilt zijn met je keuze voor toekomstige AP's is plafond montage i.m.h.o de beste keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door mash_man02 op 07-09-2020 19:51 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:15
ik heb het wel gedaan , op draka uc400, maar mijn pijpje is 19mm enn komt gelijk uit de muur (dus geen inbouwpot) is pakweg 30cm lang in totaal.
Pijp komt op zolder onder het schuine dak uit, dus overschot kon ik zeer gemakkelijk naar boven duwen (daar ligt nog +- 2m reserve)

ik had wel een beetje pech dat mijn wap571 zn ethernetpoort langs onder heeft , dus ik moest mn bracket dmv van een paar rondelletjes naar voor brengen zodat mn kabel erachterlangs kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAJB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02-2023
Hallo allemaal, ik vroeg mijn eigen af of deze Field connectoren nog steeds goed passen met de nieuwe unifi AP wiffi 6.

Ik zou de Cat6 versie nemen, een ervaren jullie geen problemen in de praktijk om het "tooless" is? Mvg Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:41

WoBBeL

*zwaai*

@JAJB zo ver ik weet wel. De ruimte achter bij de connectors is, zo ver ik ze heb gezien, niet significant anders (zowel bij de Lite als de Pro)

[ Voor 12% gewijzigd door WoBBeL op 25-04-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAJB
@WoBBeL
Bedankt voor je reactie, momenteel alles aan het bestellen voor een compleet nieuw netwerk.

Ik loop tegen het feit aan dat ik een paar apparaten rechtstreeks op de stugge kabel wil aansluiten, ik lees verschillende verhalen over rj45 stekkers op stugge kabel, vooral de passtrough stekkers.

Is dit beter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In heb een hele zooi geknepen met stekkers van de Hornbach. https://www.hornbach.nl/s...10-stuks/10032507/artikel . html

Doordat er een kammetje in zit gaat het op volgorde leggen van de adres best makkelijk. Het knijpen gaat ook prima, van de ongeveer 30 kabeltjes geen enkele mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAJB
@sypie , hoe moet ik dat zitten, de aders gaan in de geleider, daarna knip je ze strak af en gaat de geleider in de rj45?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
JAJB schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:19:
@sypie , hoe moet ik dat zitten, de aders gaan in de geleider, daarna knip je ze strak af en gaat de geleider in de rj45?
Dat is wel hoe ik ze ken inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@JAJB Klopt inderdaad. Het voordeel is dat je de aders niet zolang hoeft te masseren totdat zo op hun plek blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Geen gewone RJ45 aanknijpen en zeker niet op kabel met stugge aders.
Dat kan even goed lijken te gaan maar geeft op den duur altijd problemen.
Koop zo iets en monteer daar die kabel mee af.

https://www.onlinekabelsh...jZWppyTs7cihoCBzkQAvD_BwE

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Sabo_0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Ben(V) schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:13:
Geen gewone RJ45 aanknijpen en zeker niet op kabel met stugge aders.
Dat kan even goed lijken te gaan maar geeft op den duur altijd problemen.
Koop zo iets en monteer daar die kabel mee af.

https://www.onlinekabelsh...jZWppyTs7cihoCBzkQAvD_BwE
Sorry voor het schopje, maar hoe kijken jullie hier tegenaan?

Is deze onderstaande dan geschikt voor gebruik met een unfi AP U6+ in het plafond? De link hierboven zegt CAT5/5E.

https://www.onlinekabelsh...oor-cat6-utp-netwerkkabel

Met deze kabel:

https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Ja hoor die kabel is prima geschikt voor deze connector.

Die kabel heeft stugge aders en is AWG23 en die connector is geschikt voor kabels met stugge aders van AWG23 t/m AWG26

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb al mijn aps en cameras rechtstreeks op stug met een rj45 geknepen.

Tot nu toe geen problemen (24maanden)

Hoort het, nee.
Werkt het (goede tang en stekker) ja
Zou ik het anders doen, nee.

Ps. Ik gebruik wel altijd die doorsteek utp stekkers en de bijbehorende tang

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 31-08-2023 16:07 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1