Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan524
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Mijn vraag
...
Google Chrome werkt af en toe niet op onze Citrix servers. We hebben er 4, en Chrome kan zomaar crashen op een willekeurig moment. Geen enkele gebruiker op die server kan Chrome dan nog opstarten. Na een reboot van de desbetreffende Citrix server, werkt Chrome weer.
We hebben al veel geprobeerd zoals andere versies, registry aanpassen, antivirus software nagekeken. Maar nog niet op een oplossing gekomen. Alle 4 de servers draaien op dezelfde image.
En handig om te weten is dat ik ook op het moment van de crash ook Firefox of Microsoft Edge heb geprobeerd om te zien of deze wel stabiel werken. Maar deze lijken precies hetzelfde probleem te hebben wanneer het probleem zich voordoet. Ik had iets gelezen over dat het met een userprofiel pad te maken kan hebben, maar kon nog niets concreets vinden. We werken met Roaming Profiles.
Weet iemand toevallig wat de oorzaak van dit hele gebeuren zou kunnen zijn? Ik hoor het graag :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Windows Server 2008 R2
Citrix Provisioning Services
RES One Workspace

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Eventviewer:

Event: 1000
Application error

Naam van toepassing met fout: chrome.exe, versie: 84.0.4147.135, tijdstempel: 0x5f3b0616
Naam van module met fout: chrome.dll, versie: 84.0.4147.135, tijdstempel: 0x5f3b0616
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutoffset: 0x000000000000aa36
Id van proces met fout: 0x36c8
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d68024820f98ae
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe
Pad naar module met fout: C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\84.0.4147.135\chrome.dll
Rapport-id: c0cde6aa-ec17-11ea-8ae9-0050568c3d69

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Alle 4 de servers draaien op dezelfde image.
-al een andere image geprobeerd

AV die in de weg zit?

Mooi moment om te migreren naar een windows versie die nog wel ondersteund wordt? :+

Daarnaast zou je nog debugging aan kunnen zet in chrome(https://support.google.com/chrome/a/answer/6271282?hl=en) mogelijk dat je daar meer informatie uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt een serieus probleem als al je browsers tegelijk voor alle users op alle servers "stoppen met werken".

En dan de rest van je issue: ik zie 0 handvatten.

- gebruik je Windows roaming profiles?
- of gebruik je RES ONE Workspace profiling?
- en voor welke setting / settings?

Ik zou in ieder geval eens proberen om voor 1 browser eens "Windows roaming" uit te zetten en een redirection toe te passen; dit is het makkelijkste te realiseren voor Chrome aangezien daarvan alles in 1 directory gemikt wordt.

Echter, gebruik je ONE, dan moet je je user-profiling per published / intercepted app instellen dus ik hoop / vermoed dat je dit elke keer doet & controleert bij elke image-update? Of is ONE ingesteld ergens 3 jaar geleden toen het image werd gebouwd en yolo?

Heb je al gekeken naar de Task Scheduler per server en/ook per user; er zitten (helaas) minstens 4 tasks per user per dag gekoppeld aan browsers maar omdat er een shared component gebruikt wordt, kan zomaar de hele stack zich ophangen en (bijvooooorbeeel!!!!!) internet.dll omver schoppen.

/edit: wat gebruik je van Citrix? Alleen PVS? Of ook Studio met policies voor je DG's?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2020 14:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 31-05 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

9 van de 10 keer is dit een "access denied".... Ik zou eens met procmon aan de slag.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan524
garriej schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:45:
Alle 4 de servers draaien op dezelfde image.
-al een andere image geprobeerd

AV die in de weg zit?

Mooi moment om te migreren naar een windows versie die nog wel ondersteund wordt? :+

Daarnaast zou je nog debugging aan kunnen zet in chrome(https://support.google.com/chrome/a/answer/6271282?hl=en) mogelijk dat je daar meer informatie uit kan halen.
De image wordt steeds geupdate en uitgerold. De geupdate versie wordt nadat de servers opnieuw opstarten opgestart ;)

Anti-virus hebben we nagekeken en zelfs een keer verwijderd voor de test of dit het probleem zou zijn. Maar het probleem bleef voor komen.

Klopt, nieuwe Windows versie is het een mooi moment voor. Het project naar een nieuwe omgeving is al in werking. Echter is hier nog een periode te overbruggen totdat de nieuwe omgeving beschikbaar is helaas. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nathan524 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:58:
[...]

De image wordt steeds geupdate en uitgerold. De geupdate versie wordt nadat de servers opnieuw opstarten opgestart ;)
En wanneer is het euvel dan opgetreden? Ben je al teruggegaan in image-versies? Draai je overigens Chrome "commercial" of "enterprise"? Zijn er policies in place?

/edit: Er is overigens een berg met overbodige reg-keys in een image aanwezig elke keer als je Chrome update; het verdient aandacht om eerst Chrome te deinstalleren, keys opruimen, Chrome clean installen, user-profiles updaten en dan pas verder. Ben het artikel even kwijt maar volgens mij heeft Google Groups ooit iets geschreven over dat user-profiles binnen Chrome maar N+1 versie "houdbaar" zijn en eigenlijk niet oneindig mogen doormigreren

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan524
MAX3400 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:45:
Je hebt een serieus probleem als al je browsers tegelijk voor alle users op alle servers "stoppen met werken".

En dan de rest van je issue: ik zie 0 handvatten.

- gebruik je Windows roaming profiles?
- of gebruik je RES ONE Workspace profiling?
- en voor welke setting / settings?

Ik zou in ieder geval eens proberen om voor 1 browser eens "Windows roaming" uit te zetten en een redirection toe te passen; dit is het makkelijkste te realiseren voor Chrome aangezien daarvan alles in 1 directory gemikt wordt.

Echter, gebruik je ONE, dan moet je je user-profiling per published / intercepted app instellen dus ik hoop / vermoed dat je dit elke keer doet & controleert bij elke image-update? Of is ONE ingesteld ergens 3 jaar geleden toen het image werd gebouwd en yolo?

Heb je al gekeken naar de Task Scheduler per server en/ook per user; er zitten (helaas) minstens 4 tasks per user per dag gekoppeld aan browsers maar omdat er een shared component gebruikt wordt, kan zomaar de hele stack zich ophangen en (bijvooooorbeeel!!!!!) internet.dll omver schoppen.

/edit: wat gebruik je van Citrix? Alleen PVS? Of ook Studio met policies voor je DG's?
Het issue is vaak op één van de Citrix servers tegelijk, dus dat scheelt nog. En Internet Explorer is de enige Browser die het op dat moment nog doet. Maar dat is ook zeker niet ideaal.

We maken gebruik van Roaming Profiles die op een andere storageserver staan.
We werken niet met RES One Workspace Profiling

Ik zou de redirect gaan proberen en kijken naar de task scheduler.

We gebruiken geen Citrix app center. Voornamelijk PVS . Geen studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan524
MAX3400 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:00:
[...]

En wanneer is het euvel dan opgetreden? Ben je al teruggegaan in image-versies? Draai je overigens Chrome "commercial" of "enterprise"? Zijn er policies in place?

/edit: Er is overigens een berg met overbodige reg-keys in een image aanwezig elke keer als je Chrome update; het verdient aandacht om eerst Chrome te deinstalleren, keys opruimen, Chrome clean installen, user-profiles updaten en dan pas verder. Ben het artikel even kwijt maar volgens mij heeft Google Groups ooit iets geschreven over dat user-profiles binnen Chrome maar N+1 versie "houdbaar" zijn en eigenlijk niet oneindig mogen doormigreren
Probleem is al vanaf dat ik hier kwam. Teruggaan in image-versies is helaas niet meer mogelijk |:( We draaien Chrome commercial zonder enige policies.

Dat heb ik ook een keer gelezen en al geprobeerd, helaas zonder succes. Note: Een fresh install van Firefox of Edge heeft hetzelfde probleem wanneer dit probleem zich ook op Chrome bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:51
Een (gedeelde) schijf die vol loopt?
Een cache dir die aan z'n max zit?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik ben er even een beetje uit maar je kan RES ONE Workspace in "learning mode" zetten en dan specifiek naar 1 of 2 processen laten kijken. Of, en misschien nog handiger, even 1 app publiceren in Workspace voor jezelf of voor 1 slimme collega, naar chrome.exe en daar de hele dag mee werken. Als dan Chrome stopt met werken, heb je grote(re) kans dat er ook logging in Workspace wordt vastgelegd en misschien dat dat handvatten geeft waarom ook een andere browser vastloopt.

Welke zaken gebruiken jullie dan eigenlijk wel binnen Workspace? Want het is de go to standaard tool om alles van je user-sessies te beheren / publiceren / inzien. En wat gebruik je: Windows roaming profiles... ;) Ik probeer wat aanwijzingen te horen van je waar we wel op kunnen ingrijpen binnen Workspace, if needed.
Teruggaan in image-versies is helaas niet meer mogelijk
Want? Ik lees nergens een retentie of onbekend changelog ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2020 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 31-05 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nathan524 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:09:
[...]
Ik zou de redirect gaan proberen en kijken naar de task scheduler.
Probeer eerst de oorzaak te achterhalen, voordat je "blind" allerlei changes gaat doorvoeren...

Een access denied is redelijk eenvoudig te achterhalen met procmon. Concentreer je eerst op het maken van een goede analyse van je probleem.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Check eens of het pad wat in je temp variabele staat bereikbaar is tijdens de crash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:36
Ik heb een vergelijkbaar euvel in een Citrix sessie, regelmatig ben ik de openstaande Edge kwijt. Normaal kan ik Edge gewoon weer opstarten alleen gisteren moest ik de gehele VDI opnieuw starten. Ik heb ook geen idee waar het aan ligt.

Edit: Ik heb wel de volgende log gevonden in de nacht waarin Edge er uit knalde en ook niet meer op te starten was. Ik zie deze melding ook veel voor VSCode voorkomen, maar misschien dat die er wat beter tegen kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6lGEvMx3WlZKPfeuwFkCC7upgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s3DJePqFOrkA5OXI8xWVpVzF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Luc45 op 09-09-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

VDI != RDS Host; allicht is een eigen topic handiger? Echter, puur tijd & inhoud van screenshot doet me vermoeden dat jouw IT'ers aan de slag moeten met een (betere) implementatie van Teams en O365 en/of de oplocks in de backup van de fileservers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:36
Ik ben zelf een Citrix-leek, vandaar dat ik geen idee heb dat het twee verschillende platformen zijn. Zelf heb ik er nog geen erge last van, mocht dat wel zo zijn ga onze Servicedesk natuurlijk lastigvallen.
Wellicht dat TS hier wat aan had kunnen hebben :)

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-04 00:45
Ten eerste: Ga je OS eens upgraden, want ik kan me amper voorstellen dat jullie met 4 machines een extended support contract hebben afgesloten. ;)

Toen wij Google Chrome introduceerden in onze Citrix omgevingen liepen we ook tegen dit soort geklooi aan. Het niet willen starten van Chrome is 9/10 keer een chrome.exe proces die een of andere file handle vasthoudt. Als jij de Chrome profielen van de users niet netjes in hun eigen appdata folders laat wegschrijven, dan kan 1 hangend Chrome proces de complete RDS gijzelen.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
- Heb je al uitzondering toegevoegd aan je anti virus / windows defender voor chrome?

- installeer je wel chrome for business?

- hardware acceletation al uitgeschakeld?

- worden er extensions of andere custom zaken gebruikt?

- is syncing met gmail actief bij sommige gebruikers?

[ Voor 55% gewijzigd door Xelefim op 17-09-2020 01:18 ]

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 23:21
Welke Citrix versie gebruik je? Als je Citrix xenapp/xendesktop 7.x gebruikt en je hebt advanced/platinum licenties kan je je roaming profiles migreren via een policy naar Citrix upm profielen. Citrix upm is sowieso the way to go ipv die vervelende roaming profiles. Je kan een groep aanmaken migratetoupm waar je de accounts in zet die voortaan Citrix upm gaan gebruiken ipv roaming profiles. Wel even de Citrix policies nakijken en opzetten, want je dient ook bepaalde best practices te doen voor Citrix upm, zoals het excluden van bepaalde directories zodat er niets "breekt". Daar vind je wel veel topics van.

Voor je nieuwe opzet citrix/RDS farm zou ik sowieso gaan voor fslogix profielen voor toekomstige O365 support. Of als je ook migreert naar de laatste LSTR build van Citrix kan je nog overwegen om Citrix UPM te blijven gebruiken. Zij ondersteunen O365 Outlook containers.

Edit: ik lees net dat je geen gebruik maakt van Studio. Dan ga je bovenstaande niet kunnen doen. Maar kijk misschien iets waar je bij de nieuwe farm wel gebruik van kan maken.

[ Voor 9% gewijzigd door cooLopke op 17-09-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat voor omgeving is dit? Citrix op Windows Server 2008R2. Dat is gezien de oudheid van de producten vragen om problemen. Daarnaast het gebruik van de "normale" Chrome in plaats van de Enterprise versie van Chrome. De laatste versies van Chrome hebben zo veel problemen met Server 2008R2 dat dit al een reden is om van 2008R2 af te stappen. Daarnaast zal je binnenkort ook TLS 1.0/1.1 moeten uitzetten want anders werkt het sowieso niet meer.

Ik lees dat jullie RES One gebruiken, dus neem ik aan dat de instellingen ook via RES worden veilig gesteld in de home folder van de gebruiker? Wanneer je geen Chrome Enterprise gebruikt heb je namelijk het issue dat er profile corruptie ontstaat met als gevolg dat Chrome onderuit knalt.

Daarnaast kan je met RES One ook nog bepalen of processen die te veel CPU gebruiken afgebroken worden. Een optie die trouwens ook in Citrix XenApp zelf ook zit. Beide conflicteren met elkaar.

Ik raad je aan om de complete omgeving zo snel mogelijk te vervangen door een Server 2019 (eventueel 2016) omgeving in combinatie met de meest recente XenApp en Ivanti RES One versies. Maar maak eerst een goed design.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
typisch gevalletje van API hooking van Citrix. je moet chrome.exe even toevoegen aan deze key:

https://support.citrix.com/article/CTX107825

dan is je probleem opgelost

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1