Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 23:41
Goedendag,

Ik ben bezig met een plannetje te maken voor groot onderhoud aan ons vakantiehuisje. Deels omdat het nodig is, want de houten gevelbekleding is behoorlijk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0WqH6y2hQUIEI0udPQfk8lyj5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yp4fZsIJe7ieERmyvijTbtQG.jpg?f=fotoalbum_large

Het plan is om de gevel bekleding te gaan vervangen voor stalen platen met een potdekselprofiel in houtlook. Ik weet nog niet hoe de wand verder geisoleerd is, in het voorjaar ga ik een deel van het hout verwijderen om te kijken hoe de muur nu opgebouwd is qua isolatie e.d. Het enige dat ik weet is dat er wel een betonnen/stenen binnenmuur is. Ik gok een houten framewerk met isolatie en misschien een vochtscherm tegen te komen?

Maargoed dat onderhoud stel ik even uit naar het voorjaar, net zoals het vervangen van een enkelglas aluminium schuifpui en de rest van het enkelglas in het huisje. De kozijnen zien er nog goed uit, dus ik vervang liever het enkelglas in plaats van het complete kozijn. Ik heb geen probleem met de kozijnen eens in de zoveel tijd te schuren en te schilderen.

Wat ik misschien wel zou willen doen is het isoleren van het dak. Hoe het nu opgebouwd is is dat er in de kamers een gipsplaten plafond ,zit, met vermoedelijk isolatie daarboven en dan een underlayment plaat, die te zien is als je de vlizotrap op gaat in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CppbxX5Uh3fYLWpIMtTrG0XoYCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu3pz1JLd6rP1ZyCgwxqTIOH.jpg?f=fotoalbum_large
Op het zoldertje kijk ik tegen vochtbestendig spaanplaat aan, met vermoedelijk daar de stalen dakpanplaten op. Ik kan niet zien of er nog isolatie zit tussen het spaanplaat en de dakpanplaten, maar van de zomer was het bizar heet daar boven.

Zou het verstandig zijn om het zoldertje te isoleren met bijvoorbeeld piepschuim, of eps of rockwool of iets dergelijks? Of kan ik beter de gipsplaten van het plafond verwijderen? Ik weet dus niet wat daar achter zit maar misschien kan het beter isoleren beter vanuit daar uitgevoerd worden?

Alvast bedankt voor de informatie!

...

[ Voor 3% gewijzigd door KoenVW76 op 07-09-2020 14:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:00
Als het uit de jaren 60 is dan is er vast geen vlok isolatie aanwezig. Dus isoleren onder je nieuwe gevelbekleding, lekker XPS of PIR platen op de gevel, rachelwerkje en daar je metalen platen overheen. Plafonnetje eruit, of als je er via de ruimte op de foto bij kan van bovenaf. Rockwool werkt dan het makkelijkst. Kun je gewoon uitrollen over je plafond.

[ Voor 42% gewijzigd door No Hands op 07-09-2020 15:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Het kan zijn dat de gevelbekleding al een keer vervangen is in het verleden. Zou ik dan bijvoorbeeld het dak kunnen isoleren met 5cm piepschuim? Of is dikker of een ander materiaal beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
KoenVW76 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:10:
Het kan zijn dat de gevelbekleding al een keer vervangen is in het verleden. Zou ik dan bijvoorbeeld het dak kunnen isoleren met 5cm piepschuim? Of is dikker of een ander materiaal beter?
5 cm piepschuim doet niks. lekker 14cm rockwool uitrollen over je plafonnetjes. dat is makkelijker want dat is flexibeler, piepschuim moet je allemaal inmeten en pas maken = veel werk in krappe ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ok klinkt goed, het enige is dat we het zoldertje ook gebruiken voor opslag, dus dat zou met rockwool liggend op de vloer daar niet heel handig zijn. Kan de rockwool dan ook tegen het dak aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rockwool kan ook tegen het dak aan, maar dan zou ik zelf toch weer eerder een harde plaat pakken. Dat is tegen het dak aan weer handiger. b keus pir van 10+ cm bijvoorbeeld. Er is een heel topic over beste methodiek schuin dak/zolder isoleren. Vol met handige tips en foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 14:53

H-W

Vochtbestendig spaanplaat klinkt niet heel erg dampdoorlatend. Ik zou daar geen isolatie tegenaan maken zonder een goede ventilatie ertussen. Dat is wel van belang voor een juist vochttransport in je dak. Maar beter is het te verwijderen, nieuwe isolatie ertussen (80mm PIR of 140mm glas- of steenwol), dampremmende laag eroverheen en opnieuw afwerken.
Voor de gevel goed kijken wat er straks tevoorschijn komt en dan deskundig advies inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

ericplan

5180 Wp PV

Dat bakstenen onderstuk, is dat een muur met spouw, of een enkele steen? Als het een enkele steen is, dan kan je misschien beter de hele buitenschil aanpakken, door er iets isolerends voor te maken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
ericplan schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:37:
Dat bakstenen onderstuk, is dat een muur met spouw, of een enkele steen? Als het een enkele steen is, dan kan je misschien beter de hele buitenschil aanpakken, door er iets isolerends voor te maken.
Het gemetselde deel onder heeft wel een spouw. Of daar nu iets in zit weet ik nog niet. Ik denk dat Rockwool uitrollen over het plafond de makkelijkste/beste optie is al ik het zo begrijp. Je hebt van rockwool ook wat steverige platen zie ik, dan kan ik daar toch wel een paar platen op leggen dicht bij de vlizotrap zodat ik daar weer wat spullen op kwijt kan?
Pagina: 1