Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-04 15:03
Hi iedereen,

Ik wil binnenkort mijn eerste desktop PC bouwen na verschillende gaming laptops te hebben gehad. Ik ben een doorgewinterde laptopgebruiker maar heb niet veel kennis van compatibiliteit tussen hardware onderdelen anders dan cpu en moederbord op desktop gebied.

Ik wil dit dit topic beginnen omdat ik zie dat veel mensen net zoals ik een 3090 willen kopen voor VR met msfs2020. Mijn budget is tot 3200 inclusief monitor.

De keuze voor een 3090 lijkt uit verhouding tot hoeveel geld ik wil uitgeven voor een PC, maar omdat ik juist dit spel wil spelen in combinatie met de HP reverb G2 VR bril, heb ik zoveel grafische kracht nodig als dat ik maar kan krijgen (ook al betaal ik er een premium voor ;) )

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral simulatie gaming in VR. Als uitgangspunt Microsoft Flight Simulator 2020 in VR met een HP Reverb G2

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget reikt voor nu tot 3200 euro.

Wat neem je mee?
Ik heb 2 nvme SSD's die uit mijn laptop komen, de 1TB Samsung EVO 970 en de 1TB Samsung 970 EVO plus, waar ik waarschijnlijk mijn nieuwe windows OS op ga installeren. Ook heb ik een muis en keyboard beschikbaar. De HP reverb G2 heb ik gepre-ordered.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik alles uit de CPU wil halen met mijn budget denk ik dat de i9-10900k een goede keuze is voor gamen. Verder denk ik dat een 1000 watt psu genoeg is met 32GB DDR4 ram (of toch 64gb?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst een Intel CPU met een RTX 3090 GAMING X TRIO 24G, moederbord, RAM, PSU heb ik geen voorkeur voor

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een zo vloeiend mogelijke ervaring dat haalbaar is voor 3200 euro. RBG maakt me niet veel uit, een glazen wand in de kast vind ik daarentegen wel mooi.

Ga je overklokken?
Staat nog niet op de planning, omdat ik nog niet goed weet welke prestaties ik kan verwachten. Maar zou er wel geïnteresseerd in zijn in een later stadium

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen waar ik het best op kan bezuinigen in mijn komende build of juist niet, en of onderdelen passen. Aangezien ik MSFS2020 in VR wil spelen is elke 5fps meer, mooi meegenomen tot het budget dat ik heb. Graag zou ik ook advies willen over de CPU koeling, ik twijfel namelijk enorm over liquid cooling of air cooling. Ook zou ik willen weten welke monitor jullie aanraden op 144hz 1440p. Als laatste zou ik graag willen weten welke component de bottleneck is van deze built. Alvast heel erg bedankt! :)

Dit is mijn concept lijst die nog niet compleet is:

(ik ga uit van 1600 euro voor de MSI RTX 3090 GAMING X TRIO 24G)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10900K Avengers Edition Boxed€ 499,-€ 499,-
1MoederbordenMSI MAG Z490 Tomahawk€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black – Dark TG€ 136,55€ 136,55
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 105,90€ 105,90
1VoedingenCorsair RM1000x Zwart€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.185,25

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 12:16

tomic

Smexylittlebabe!

Interessante vraag - Ik wil ook gaan Flightsimmen met een HP Reverb G2 én moet ook upgraden.

Uit alle tests gekeken denk ik dat een I9-10900 overkill is. FS gebruikt niet zóveel van je processor. De videokaart is vaak de GPU de bottleneck, zeker op de 2x 2k schermen van de Reverb G2.

Heb je overwogen om gewoon een i5-10600k te nemen icm. de Nvidea 3070?
Dan zou je iig heel wat budget overhouden.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:57
De build ziet er eigenlijk best redelijk uit, er is alleen wel iets waar ik geen verstand van heb maar waar je wel even naar wil kijken. De 3090 is een PCI-e Gen 4 GPU. Ik weet niet of de PCI-e Gen 3 Intel CPU daar een bottleneck mee word met gamen (Als je het ding niet alleen voor gamen gebruikte dan was AMD sowieso the way to go).

Ook vraag ik me af of de 3090 wel echt nodig is, de 3080 heeft ook al aardige performance.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
tomic schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:27:
Interessante vraag - Ik wil ook gaan Flightsimmen met een HP Reverb G2 én moet ook upgraden.

Uit alle tests gekeken denk ik dat een I9-10900 overkill is. FS gebruikt niet zóveel van je processor. De videokaart is vaak de GPU de bottleneck, zeker op de 2x 2k schermen van de Reverb G2.

Heb je overwogen om gewoon een i5-10600k te nemen icm. de Nvidea 3070?
Dan zou je iig heel wat budget overhouden.
Thanks voor je reactie! Jaa dit heb ik overwogen, echter maak ik ook muziek en heb ik zoveel mogelijk processorkracht nodig als voor nu maar kan. Ik ben niet van plan om de eerste 2 jaar te upgraden dus ik ga nu liever voor the best of the best (tot mijn budget) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
peize9 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:27:
De build ziet er eigenlijk best redelijk uit, er is alleen wel iets waar ik geen verstand van heb maar waar je wel even naar wil kijken. De 3090 is een PCI-e Gen 4 GPU. Ik weet niet of de PCI-e Gen 3 Intel CPU daar een bottleneck mee word met gamen (Als je het ding niet alleen voor gamen gebruikte dan was AMD sowieso the way to go).

Ook vraag ik me af of de 3090 wel echt nodig is, de 3080 heeft ook al aardige performance.
Dank voor je reactie! PCI-e gen 4 had ik over het hoofd gezien. Ik vind het vrij lastig om concrete voorbeelden te vinden over het verschil met pcie 3 in game situaties. Denk je dat het RAM geheugen op 3200MHz niet limiterend is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:34
Als je voor een 10900 gaat, dan is waterkoeling niet optioneel meer.
Dat ding produceert 250 Watt, wat met een luchtkoeler bijna niet meer te doen is.
En als ie niet goed gekoeld wordt, krijg je ook de laatste Mhz'en boost niet en haalt ie niet zijn maximale performance.

Noctua zelf geeft ook al aan dat hun koeling niet het maximale eruit haalt:
https://noctua.at/en/cpu/Intel_Core_i9-10900X
je krijgt "medium turbo". En turbo is alles boven de base clock.

[ Voor 26% gewijzigd door GarBaGe op 07-09-2020 15:41 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
GarBaGe schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:38:
Dat ding produceert 250 Watt, wat met een luchtkoeler bijna niet meer te doen is.
En als ie niet goed gekoeld wordt, krijg je ook de laatste Mhz'en boost niet en haalt ie niet zijn maximale performance.
Dank voor je reactie en duidelijk! Welke raad je aan die past op basis van de componenten die ik heb geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Anandtech heeft de laatste generatie NZXT Kraken getest:
https://www.anandtech.com...z63-x73-aio-cooler-review

Bij een load van 250W, blijkt de X73 de beste ogen te gooien.
Dat is een 360mm met 3x120mm fans.
Moet wel in je kast passen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik mis nog een M2 kaartje. PCI 4.0 is boven al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Waarom perse Intel? Op hogere resoluties verdwijnt het verschil tussen de procesoren qua prestaties.
Zeker met 2k*2k. Kijk naar een amd systeem, zit je gelijk goed met pci-e 4.0

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24
Als je toch toch de eerste 2 jaar niet wil upgraden en wil wachten op de RTX 3090, wacht dan een maandje of 2 langer. Neem je een 4900x (Zen 3) op een goed B550 bord.

Ik vermoed dat Zen 3 de Intel knock out slaat. Intel’s Rocket lake in 2021 blijft namelijk nogsteeds op 14nm. Een ontwerp uit 2015..

PCIe 4.0 scheelt trouwens niet veel. Ongeveer 1 of 2% aan prestaties. Game afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Een waterkoeler is niet echt nodig, een NH-D15 (Chroma black, je wil de bruine gewoon niet...) of een Dark Rock Pro 4 kunnen makkelijk 250w aan, en daarbij gebruikt de 10900 echt vrijwel nooit zo veel. Vooral niet als je de focus op gaming legt. Als hij de focus ook op rendering/andere workstation dingen legt dan is de I9 soweiso niet echt een goede optie ivm PCIe Gen 4.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
DRaakje schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:45:
Ik mis nog een M2 kaartje. PCI 4.0 is boven al genoemd.
De twee nvme ssd's zijn m2 of mis ik wat? Misschien niet duidelijk vermeld. Echter zijn deze idd maar pcie 3, maar scheelt dit echt in lees of schrijf snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:33
peize9 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:28:
Een waterkoeler is niet echt nodig, een NH-D15 (Chroma black, je wil de bruine gewoon niet...) of een Dark Rock Pro 4 kunnen makkelijk 250w aan, en daarbij gebruikt de 10900 echt vrijwel nooit zo veel. Vooral niet als je de focus op gaming legt. Als hij de focus ook op rendering/andere workstation dingen legt dan is de I9 soweiso niet echt een goede optie ivm PCIe Gen 4.
Misschien niet nodig, maar bij deze bedragen zou dat voor mij wel een vereiste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
arbraxas schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:54:
Waarom perse Intel? Op hogere resoluties verdwijnt het verschil tussen de procesoren qua prestaties.
Zeker met 2k*2k. Kijk naar een amd systeem, zit je gelijk goed met pci-e 4.0
Helder. Heb je een concreet voorbeeld met de i9-10900k en de ryzen 9? Want het prijs verschil vind ik niet een reden om te switchen. Het 2% pcie 3 vs pcie 4 verschil in frames vind ik de komende 2 jaar nog een te klein verschil, maar zit voor nu nog te twijfelen tussen de i9 en ryzen 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
Djarune schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:22:
Als je toch toch de eerste 2 jaar niet wil upgraden en wil wachten op de RTX 3090, wacht dan een maandje of 2 langer. Neem je een 4900x (Zen 3) op een goed B550 bord.

Ik vermoed dat Zen 3 de Intel knock out slaat. Intel’s Rocket lake in 2021 blijft namelijk nogsteeds op 14nm. Een ontwerp uit 2015..

PCIe 4.0 scheelt trouwens niet veel. Ongeveer 1 of 2% aan prestaties. Game afhankelijk.
Dank voor je reactie! Ik begreep dat de sockets van amd tot 2021 nog hetzelfde blijven. Klopt dit? Dan zou ik op een B550 eerst nog een ryzen 9 kunnen nemen en als de prijzen dalen later eventueel een zen 3. Heb op dit moment geen pc, en wacht al 2 maanden alleen op de rtx 3090, nog twee maanden wachten heeft niet m'n voorkeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
NotSoSteady schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:04:
[...]

Misschien niet nodig, maar bij deze bedragen zou dat voor mij wel een vereiste zijn.
Een closed loop waterkoeler wordt grotendeels alleen gekocht voor de looks. De nieuwe grote luchkoelers presteren net zo goed en dat voor bijna de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
peize9 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:11:
[...]

Een closed loop waterkoeler wordt grotendeels alleen gekocht voor de looks. De nieuwe grote luchkoelers presteren net zo goed en dat voor bijna de helft van de prijs.
Dat las ik inderdaad ook al. Zie deze video: https://www.youtube.com/watch?v=rOCrcOfTsLg
Zijn er koelers die tussen de 100 en 200 euro zijn die de noctua compleet uit het veld slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Niet echt, de 2 beste luchtkoelers op de markt zijn de NH-D15 Chroma Black (Want de look van die bruine koeler is genoeg negatieve reden om hem buiten te sluiten) en de Be Quiet Dark Rock Pro 4. Dat kan bijna alles koelen, AMD Epyc, Intel Xeon en zeker een I9.

[ Voor 6% gewijzigd door peize9 op 07-09-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
Djarune schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:22:

Na het inlezen denk ik inderdaad dat ik toch maar ga wachten op de Zen 3... Raad je de B550 aan boven de X570? En welke koeler denk je dat genoeg potentie heeft om de Zen 3 te koelen, of kan je daar nog niks over zeggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_vdlaan
peize9 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:25:
Niet echt, de 2 beste luchtkoelers op de markt zijn de NH-D15 Chroma Black (Want de look van die bruine koeler is genoeg negatieve reden om hem buiten te sluiten) en de Be Quiet Dark Rock Pro 4. Dat kan bijna alles koelen, AMD Epyc, Intel Xeon en zeker een I9.
Haha de bruine koeler vind ik ook afgrijselijk. Als ik toch voor de ryzen 9 ga (waarschijnlijk de Zen 3, 4950x), welke koeler zou je dan aanraden, of is daar nog niks over te zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
GarBaGe schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:38:

Noctua zelf geeft ook al aan dat hun koeling niet het maximale eruit haalt:
https://noctua.at/en/cpu/Intel_Core_i9-10900X
je krijgt "medium turbo". En turbo is alles boven de base clock.
Da's de X van het proplatform. Niet de K/non K van het mainstream consumenten platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:14
Ik heb op verschillende plekken gelezen dat juist voor VR AMD de betere keuze is. Voor gaming zegt men nog steeds veelal Intel maar specifiek als het om VR gaat schijnen vooral het aantal cores nog verschil te maken. Mijn volgende build wordt waarschijnlijk rond een high-end Ryzen met een 3080, ik heb het gevoel dat het verschil tussen de 3080 en 3090 de prijs niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24
thomas_vdlaan schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:04:
Raad je de B550 aan boven de X570? En welke koeler denk je dat genoeg potentie heeft om de Zen 3 te koelen, of kan je daar nog niks over zeggen :?
Een X570 alleen nemen als je 2 videokaarten erin wil zetten of 2x een PCIe 4.0 x4 SSD. Anders gaan voor een B550. Die is nieuwer, goedkoper heeft dezelfde of betere VRM als de X570 en je krijgt er vaker extra's bij zoals 2,5Gbps ethernet.

Dark Rock Pro is geschikt voor alle AM4 processors. Ook die nog moeten komen. Let wel dat de 4900x te koop komt eind dit jaar. De 4950x zal waarschijnlijk nog een half jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
eL_Jay schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:10:
[...]

Da's de X van het proplatform. Niet de K/non K van het mainstream consumenten platform
De 10900K is ook niet misselijk.
125W TDP as base clock en 250+ op volle snelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hob7M7Nh2nsr2ndPY8qPyKG64UY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oj0mXV7CFnthVKGoBIPf0sHT.png?f=fotoalbum_large

In vergelijking, een AMD 3900X (12-core) met een TDP van 105W doet zo'n 140 Watt full load.
Dat is daarmee de helft van de 10900K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

thomas_vdlaan schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:20:
[...]

Thanks voor je reactie! Jaa dit heb ik overwogen, echter maak ik ook muziek en heb ik zoveel mogelijk processorkracht nodig als voor nu maar kan. Ik ben niet van plan om de eerste 2 jaar te upgraden dus ik ga nu liever voor the best of the best (tot mijn budget) :)
Ook daar misschien een AMD ryzen wel beter in. Alleen in aantal VSti count enkele minder (echt enkele), alle andere blinkt dde 3650X momenteel uit. Echter is support ook wat waard. ik zit in de exact zelfde split. Ik koop nu een thunderbolt B550 board met een cheap ass Ryzen 3 tijdelijk om zo te upgraden naar een Ryzen 4000 series top end proc.

Voordeel is dat je ook een redelijke NVMe sd kaart op volle toeren laten lopen met sample libraries als Kontakt of VSL.. afhankelijk wat je gebruikt.

Djarune heeft mij goeie tips gegeven, overigens. Mijn build is einde week compleet binnen. En de gfx + cpu + memory voor de uiteindelijke build wanneer ze uit komen.

Ik zet er nu tijdelijk mijn oude GFX 780 in, en zometeen de 3080.

Houd rekening als je nu tijdelijke build koopt, net als ik, niet full-on op dure memory gaat zitten. Vermeer cpus kunnen vermoedelijk hogere memory clock gebruiken, en die zijn nu gewoon erg duur nog.

Crucial schijnt overigens beste keus te zijn. But don't pin me on it.

VR wil ik ook overigens gaan doen een keer, maar gok dat voorlopig de 3080 best mee kan. :D

Ik heb overigens de NZXT Z73 gekocht... beetje ongein natuurlijk. maar het ding staat prominent in mijn studio, dus vond dit wel geinig. Ook met razer spulletjes met rgb. Functioneel overigens, in WoW als tank zal het me beter waarschuwen :9 (jaja, natuurlijk..)

[ Voor 8% gewijzigd door gitaarwerk op 09-09-2020 12:41 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
Ik zou toch een aio watercooler kopen hoor.
De 3090 gaat lekker warme lucht door je aircooler stoten en hoe cooler hoe beter zou ik denken.
Gamers nexus op YouTube heeft een filmpje air vs water en water gaat toch koeler zijn...

YouTube: Liquid Cooling vs. Air Cooling Benchmark In-Depth (NH-D15, NZXT X62,...

Ik ben altijd een air cooler fan geweest maar ga me met zen3 toch ook een aio schaffen.

[ Voor 39% gewijzigd door adrenalen op 09-09-2020 15:45 ]

Pagina: 1