hoge com surrogate use

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
hallo,
PROBLEEM:
Bij een aantal mappen in mijn verkennerscherm krijg ik als ik die map open een groene balk boven in, alsof het heel langzaam geladen wordt, en ik heb dan een hoge COM surrogate use. Het staat op een toshiba ext. opslag disk volgens mij type nr. DTB305 500GB
Het gaat om een map met veel bestanden die ik liever behoud, dus vandaar dat ik het probeer te herstellen. Als ik in verkenner met rechtermuisklik op een file in die map klik gebeurd er niets, de file openen kan wel. ik begrijp dat het komt doordat deze map waarschijnlijk beschadigde bestanden bevat? ik zie daarover een filmpje: YouTube: How to fix COM Surrogate high CPU usage in Windows 10
als ik het videotje in de link volg, dan zegt hij op 1:22 "the problem is this file" hoe weet ik welke file ik moet hebben? als ik bij mij in die lijst kijk zie ik geen file die een media extentie heeft (mp4, webm, etc.)

AL GEDAAN
• Mbam scan
• Virusscan
• Zelftest modus: (door met de Fn toets op te starten.
• del iconcache* (is het goed gelukt? Zie knipsel

Verder viel mij op dat ik ook een hoge COM surrogate use houd als die map/verkenner scherm al heel lang gesloten heb, maar niet als ik mijn computer opstart en geen verkenner gebruik.

IK GEBRUIK
ik gebruik een dell vostro 3000 serie, windows 10 home edition,
Als jullie een andere manier weten behalve die hele map verwijderen of bovenstaande video volgen hoor ik het ook graag,
Ik weet niet of ik dit nu bij het goede forum gedeelte plaats, want ik weet niet of het een hardware of software probleem is, maar software algemeen zie ik niet.
Vriendelijke groet,

PS kan ik hier een screenshot bij plaatsen? bij del icon cache kreeg ik bij dir wel de lijst, maar bij del iconcache* gebeurde er niks, volgens mij had ik dit een tijdje geleden al gedaan

Beste antwoord (via l.vaneijck op 08-09-2020 16:58)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:07

M2M

medicijnman

Zijn de items in die folder thumbnails of zijn het icoontjes? Mocht het thumbnails zijn, dan zou je in de properties van explorer, de view settings eens op Always show icons, never thumbnails kunnen zetten. Dan worden de files niet 1 voor 1 ingelezen om een thumbnail te maken. Soms wordt dat bijzonder langzaam als er rare codecs gebruikt worden bij videofiles.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoeveel bestanden staan er in die map? Zijn het vooral foto/videobestanden? Het kan zijn dat de iconcache corrupt is of dat het simpelweg lang duurt om zoveel icons te laden op een trage externe harde schijf.

De iconcache legen heb je al geprobeerd maar je kan ook de cachegrootte verhogen. Mogelijk passen nu niet alle thumbnails in de cache en gaat Windows dan elke keer bij het openen weer thumbnails opzoeken. Zie ook: https://www.thewindowsclu...con-cache-size-in-windows

Een ander alternatief is misschien om de map te openen met gewoon een lijst van bestanden in plaats van de thumbnails of andere details op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

l.vaneijck schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:47:
...
AL GEDAAN
• Mbam scan
• Virusscan
• Zelftest modus: (door met de Fn toets op te starten.
• del iconcache* (is het goed gelukt? Zie knipsel
...
Heb je al eens een chkdsk gedraaid op die schijf?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
Brahiewahiewa schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:30:
[...]

Heb je al eens een chkdsk gedraaid op die schijf?
Hoe doe je chkdsk op een externe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:56:
Hoeveel bestanden staan er in die map? Zijn het vooral foto/videobestanden? Het kan zijn dat de iconcache corrupt is of dat het simpelweg lang duurt om zoveel icons te laden op een trage externe harde schijf.

De iconcache legen heb je al geprobeerd maar je kan ook de cachegrootte verhogen. Mogelijk passen nu niet alle thumbnails in de cache en gaat Windows dan elke keer bij het openen weer thumbnails opzoeken. Zie ook: https://www.thewindowsclu...con-cache-size-in-windows

Een ander alternatief is misschien om de map te openen met gewoon een lijst van bestanden in plaats van de thumbnails of andere details op te vragen.
Er staan 40 files in die map, allemaal muziek en video bestanden. cache vergroten lukt niet, kan ik zo een link met screenshot invoegen? er boven het issue met dir iconcahe
https://w44gqa.db.files.1...&height=768&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

l.vaneijck schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:08:
[...]

Hoe doe je chkdsk op een externe schijf?
Oh, dat ligt niet zo voor de hand, iid: in explorer rechtsklikken op de schijf | properties | tools | error checking

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
Chkdsk was executed in scan mode on a volume snapshot.

Checking file system on E:
Volume label is TOSHIBA EXT.

Stage 1: Examining basic file system structure ...
137984 file records processed. File verification completed.
Phase duration (File record verification): 4.80 seconds.
27 large file records processed. Phase duration (Orphan file record recovery): 0.00 milliseconds.
0 bad file records processed. Phase duration (Bad file record checking): 2.28 milliseconds.

Stage 2: Examining file name linkage ...
1960 reparse records processed. 156810 index entries processed. Index verification completed.
Phase duration (Index verification): 25.70 seconds.

Phase duration (Orphan reconnection): 64.23 milliseconds.

Phase duration (Orphan recovery to lost and found): 12.38 milliseconds.
1960 reparse records processed. Phase duration (Reparse point and Object ID verification): 17.10 milliseconds.

Stage 3: Examining security descriptors ...
Security descriptor verification completed.
Phase duration (Security descriptor verification): 13.27 milliseconds.
9414 data files processed. Phase duration (Data attribute verification): 1.30 milliseconds.
CHKDSK is verifying Usn Journal...
40243344 USN bytes processed. Usn Journal verification completed.
Phase duration (USN journal verification): 1.06 seconds.

Windows has scanned the file system and found no problems.
No further action is required.

488384511 KB total disk space.
246099584 KB in 72820 files.
26828 KB in 9415 indexes.
258675 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
241999424 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
122096127 total allocation units on disk.
60499856 allocation units available on disk.
Total duration: 31.69 seconds (31698 ms).

----------------------------------------------------------------------

Stage 1: Examining basic file system structure ...

Stage 2: Examining file name linkage ...

Stage 3: Examining security descriptors ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

OK, dan wordt het probleem niet veroorzaakt door beschadigde files

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
zoveel verstand heb ik er niet van, maar is het niet zo dat chkdsk het ding controleert waarop opgeslagen is, en dat dat ok kan zijn, maar dat de bestanden daarop nog best beschadigd kunnen zijn? zou het kunnen dat Revo te grondig schoon gemaakt heeft, waardoor bestanden nog wel bruikbaar zijn, (ik kan ze nog afspelen) maar dat ik daardoor toch dit issue met thumbnails/icons krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

l.vaneijck schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:03:
zoveel verstand heb ik er niet van, maar is het niet zo dat chkdsk het ding controleert waarop opgeslagen is, en dat dat ok kan zijn, maar dat de bestanden daarop nog best beschadigd kunnen zijn? zou het kunnen dat Revo te grondig schoon gemaakt heeft, waardoor bestanden nog wel bruikbaar zijn, (ik kan ze nog afspelen) maar dat ik daardoor toch dit issue met thumbnails/icons krijg?
Je bestanden zijn in de visie van het file-system niet beschadigd. Dat wil idd niet zeggen dat ze voor de applicatie waarmee je ze opent ook zinnige informatie bevatten. Maar dat wordt dan ook de eerstvolgende vraag: "kun je zo nog openen?" En gaat dat openen wel snel, of gaat dat ook traag?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
als ik met het programma films en TV open openen ze direct

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:07

M2M

medicijnman

Zijn de items in die folder thumbnails of zijn het icoontjes? Mocht het thumbnails zijn, dan zou je in de properties van explorer, de view settings eens op Always show icons, never thumbnails kunnen zetten. Dan worden de files niet 1 voor 1 ingelezen om een thumbnail te maken. Soms wordt dat bijzonder langzaam als er rare codecs gebruikt worden bij videofiles.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
hoe zie ik wat het zijn?

Hoe kom ik in de properties explorer? als ik doe rechtermuisklik op het explorer pictogram en dan kies eigenschappen dan kom ik bij een scherm informatie over de computer weergeven

[ Voor 79% gewijzigd door l.vaneijck op 08-09-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
ik zie hier een optie: altijd pictogrammen weergeven, nooit miniaturen, nu ik die aanklik houd ik lege vakken boven de filenaam, ik zag nog een optie daarover die ik aan kon vinken, probleem lijkt opgelost, dankjewel!!

[ Voor 51% gewijzigd door l.vaneijck op 08-09-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 22:32
Rechts klikken op het pictogram van de betreffende schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Nu online
ik heb nu ik die optie: altijd pictogrammen weergeven, nooit miniaturen het issue niet meer dat verkenner blijft laden, dus het probleem is dan opgelost.

ik heb nu: bestandspictogram op miniaturen weergeven geselecteerd, maar ik blijf witte vlakken boven de bestandstitels houden

[ Voor 29% gewijzigd door l.vaneijck op 08-09-2020 17:29 ]

• l.vaneijck
  • Nu online
witte vlakken zijn ook weg, probleem opgelost
Pagina: 1