Draadloze deurbel ontvanger steelt/stoort signaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 18:34
Hoi,

Ik heb een RFXCOM die een signaal stuurt aan:
1. Grundig draadloze deurbel ontvanger (https://www.bol.com/nl/p/...tvangers/9200000026728744)
2. Blokker aan/uit ontvanger (https://www.blokker.nl/p/...afstandsbediening/1872156)

Locatie RFXCOM is in huis.
Locatie grundig + blokker zitten in een schuur +- 20 meter verder.

Als ik de ontvangers los test (lees: 1 op het stroomnet en de ander er vanaf), werken ze beide 100% goed.
Echter, wanneer ik ze beide op het stroomnet zet, werkt alleen de grundig ontvanger nog. De blokker ontvanger doet dan helemaal niets meer. Hij kan dan ook niet meer geleerd worden om op een ander signaal te reageren.

Ik heb met verlengkabel de units al een eind uit elkaar gezet, maar dat levert niets op.
Mijn gok is dat de grundig het stroomnet gebruikt als antenne en hierdoor de blokker niets meer ontvangt?

Hebben jullie een idee? Wat zou ik nog kunnen proberen?

• Mir
Staat het misschien in het verkeerde forum? Wellicht in Modding, Mechanica & Elektronica plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
Topic bij deze verplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En als ze niet op dezelfde groep zitten? Maakt dat nog verschil?

Of, maar dat wordt al bewerkelijker: een scheidingstrafo er tussen :-)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

1 stekker omdraaien?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ik kan het niet fatsoenlijk testen op een andere groep, want dan plaats ik ze veel dichter bij de ontvanger (in huis, dit speelt zich namelijk 20 meter van het huis af) en dan is het signaal sterk genoeg.

Ik heb het vaak geprobeerd, maar ik zal eens kijken als ik 1 stekker omdraai. gezien het formaat doe ik ze waarschijnlijk altijd op dezelfde manier in het stopcontact.

Zijn jullie het eens dat het iets met het vaste net moet zijn? Het kan niet zo zijn dat het signaal weg wordt gekaapt? Of dat de grundig gaat zenden terwijl hij het signaal ontvangt, waardoor de blokker weggedrukt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mir op 25-09-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Ik verwacht niet dat de Grundig het net als antenne gebruikt, een antenne heeft voor iedere golflengte een specifieke lengte (of een veelvoud van die lengte) om het signaal te ontvangen. Voor het ontvangen van signalen op 433MHz zie je vaak een helical antenne met een lengte van ongeveer 2cm.

De draadloze deurbel ontvanger is vrijwel zeker alleen een ontvanger en heeft zelf niet de mogelijkheid om signalen terug te sturen.

Daarom denk ik dat er iets fout gaat in de (configuratie van de) RFXCOM transceiver. Als test zou ik die uitschakelen en kijken of ze met de originele transmitters (de Grundig deurbeldrukker en Blokker afstandsbediening) wel gelijktijdig gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Het meeste van dat spul heeft een superhetrodyne ontvanger, en de lokale oscillator daarvan wilt meer dan eens een beetje 'lekken', en daarmee kun je een ontvanger in de buurt doof maken.

Ook twee van die schakelbare WCD's naast elkaar wil om die reden problemen geven.

In dit geval is of de Grundig een aardige stoorzender, of de blokker bakjes zijn snel gestoord, maar ik gok op het eerste.

Nu is in een schuur 20 meter verderop en wellicht ook nog door een paar muren heen toch al over het randje van wat je normaal van 433 spul mag verwachten. Als het op die afstand werkt heb je geluk.
Dus op die afstand is die bovengenoemde "doofheid" een extra probleem, als het daar net op het randje nog werkt dan is maar het minste beetje storing nodig om het niet meer te laten werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Sine op 25-09-2020 17:49 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
Ik heb net met een verlengkabel de grundig wat verder neergelegd en dat lijkt te werken. Maar heel vlekkeloos is het niet.

Kan ik dat lekken voorkomen? Waarschijnlijk niet, want daarmee zal ik ook het ontvangen verstoren?

Of kan ik de antenne van de blokker verlengen? Met dubbel de lengte (van een donor blokker ontvanger?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mir schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:17:
...
Kan ik dat lekken voorkomen? Waarschijnlijk niet, want daarmee zal ik ook het ontvangen verstoren?...
Je kunt gaan experimenteren met een schermpje van aluminium folie o.i.d. geplaatst tussen de deurbel ontvanger en de kaku kloon

Alternatief kun je investeren in een echte kaku set; althans dat die ontvangers elkaar storen heb ik nooit gemerkt. Misschien zijn die blokker klonen iets te goedkoop geproduceerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Afschermen gaat je niet lukken, als een eind uit elkaar zetten al niet werkt zal dat ook weinig opleveren.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1