Loze leiding verstopt na 30 cm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-10 19:40
Hallo,

Ik wil een cat5 kabel door een loze leiding trekken. Van beide kanten uit lijk ik op zelfde punt te eindigen, en met een endoscoop camera zie ik een stuk beton op 30 cm in de leiding zitten. Kan ik daar met een stuk metaal op in gaan rammen? Of welk advies hebben jullie? Het stuk beton vult de complete leiding op.

Thanks

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Dat kan, maar verwacht niet dat de leiding heel blijft op dat punt. Die sla je ook naar de mallemoer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:39
hoeveel beton is het ? weet je zeker dat de leiding daar niet ophoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als je erbij kon met een lange boor, kon je het kapot boren.. maar er zit zeker eerst een bocht in?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
Gaat het hier om een leiding die in de muur gefreesd is, of gaat ie onder de vloer door. Is er iets aan de buitenkant zichtbaar als je weet waar ongeveer de buis loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zet een boormachine op je trekveer en kijk of je kan boren.
Beter: vind de verstopping en maak een gat in je muur. Maak het gat daarna weer dicht.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TisTOBmB3UUMCTmCvPH5OyFGso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h8DqkzrqYa3yZ43o43PTtz7O.jpg?f=user_large

Geen idee of foto duidelijk is, maar zit in een pvc leiding op 30cm van begin af, wat volgens mij precies midden van de vloer is tussen 2 verdiepingen. Heb het idee dat ik als ik er een stukje af krijg het in beweging krijg.

Betreft nieuwbouw, dus anders wordt het aan de aannemer om het op te lossen, maar dacht dat ik misschien beetje kon helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Je kan eventueel ook proberen om de stofzuiger er op te zetten. Met een beetje geluk zuigt ie het op. Dat gaat dan alleen als het wat betongruis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-10 13:31
Gewoon door de aannemer laten oplossen dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:47
1979sentinel schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:46:
[Afbeelding]
Betreft nieuwbouw, dus anders wordt het aan de aannemer om het op te lossen, maar dacht dat ik misschien beetje kon helpen :)
Niet zelf doen, echt. Dat beetje helpen is vanuit een servicegerichte gedachte top, maar kan in dit scenario averechts werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
zzattack schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:47:
Gewoon door de aannemer laten oplossen dan!
Eens, maar lijkt nog niet veel beweging in te zitten. En als dan elektricien komt en die zegt daar kan ik niets aan doen, moet iemand anders voor komen, ben ik nog langer bezig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1979sentinel
mgizmo schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:49:
[...]

Niet zelf doen, echt. Dat beetje helpen is vanuit een servicegerichte gedachte top, maar kan in dit scenario averechts werken.
OK, ik blijf eraf, duidelijke stelling, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10 16:25
1979sentinel schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:50:
[...]

Eens, maar lijkt nog niet veel beweging in te zitten. En als dan elektricien komt en die zegt daar kan ik niets aan doen, moet iemand anders voor komen, ben ik nog langer bezig :)
Maar als jij het nu erger maakt, zegt de aannemer "Ja, helaas, zelf kapot gemaakt, kan ik ook niks aan doen." en ben je nog langer bezig...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:47
Rensjuh schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:51:
[...]

Maar als jij het nu erger maakt, zegt de aannemer "Ja, helaas, zelf kapot gemaakt, kan ik ook niks aan doen." en ben je nog langer bezig...
Exact, been there.... met de geel-groene jongens.

BTW check gelijk al je loze leidingen. Nu is de impact nog beperkt, maar als je alles gestuct hebt, dan krijg je helaas niet alles voor elkaar.

[ Voor 18% gewijzigd door mgizmo op 07-09-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-10 13:31
Goed, als je het nu direct opgelost moet hebben omdat je je kabels erin wilt hebben voordat de stucadoor morgen komt dan moet je de muur even openmaken en een stukje buis vervangen. Maar waarschijnlijk heb je genoeg andere zaken om te doen en kun je dit gemakkelijk aan de aannemer overlaten, mits planning dat toestaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

1979sentinel schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:46:
[Afbeelding]

Geen idee of foto duidelijk is, maar zit in een pvc leiding op 30cm van begin af, wat volgens mij precies midden van de vloer is tussen 2 verdiepingen. Heb het idee dat ik als ik er een stukje af krijg het in beweging krijg.

Dit ziet er uit alsof de leiding losgeschoten is; twee buizen met een koppelstukje doorverbonden. Tijdens het storten van het beton is het koppelstukje er af gegaan. De buizen sluiten nu niet meer op elkaar aan
(Ik mis trouwens wel de schakeldraad die er normaal gesproken in zou moeten zitten)

De aannemer gaat er niks aan doen, die betaalt alleen de meerprijs voor die loze leiding terug

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-10 18:11

Managelorian

“This is the workflow.”

Dit is een klassieker: buis is losgeschoten of kapotgetrild tijdens het storten van het beton. Gebeurt heel erg vaak en heeft eigenlijk altijd als reden dat de bouwvakkers in kwestie niet voorzichtig genoeg werken. Als je ziet wat de meerprijs van een loze leiding is, dan is het echt schandalig dat men hier zo mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Je zou zo'n ding nog kunnen proberen: https://www.bol.com/nl/p/...f-avoer/9200000061192240/

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Zat er geen trekdraad in?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Brahiewahiewa schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:16:
[...]

Dit ziet er uit alsof de leiding losgeschoten is; twee buizen met een koppelstukje doorverbonden. Tijdens het storten van het beton is het koppelstukje er af gegaan. De buizen sluiten nu niet meer op elkaar aan
(Ik mis trouwens wel de schakeldraad die er normaal gesproken in zou moeten zitten)

De aannemer gaat er niks aan doen, die betaalt alleen de meerprijs voor die loze leiding terug
Ik ga eerlijk zeggen dat ik die schakeldraad geprobeerd had, dusdanig weerstand voelde dat ik daar geen trekveer aan vast durfde te maken. Dat ik zo aan schakeldraad getrokken heb en uiteindelijk heel moeilijk in beweging heb gekregen. Mijn fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-10 20:37

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Gezien de aard en inhoud van dit topic geef ik hem een schopje richting WVB ;)

NT -> WVB.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Melden bij de aannemer en die het "probleem" laten oplossen!

Zelf niet gaan lopen klootviolen, want dan heb jij het straks gedaan...
Wel mis ik de trekdraad. Volgens mij worden alle loze leidingen voorzien van een trekdraad, zodat je daar makkelijk je trekveer aan kan bevestigen.... Die zie ik ook niet op je foto terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
BastaRhymez schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:43:
Melden bij de aannemer en die het "probleem" laten oplossen!

Zelf niet gaan lopen klootviolen, want dan heb jij het straks gedaan...
Wel mis ik de trekdraad. Volgens mij worden alle loze leidingen voorzien van een trekdraad, zodat je daar makkelijk je trekveer aan kan bevestigen.... Die zie ik ook niet op je foto terug...
Ik voelde teveel weerstand op die trekdraad dus durfde er geen trekveer aan vast te maken (ja stom ik weet het). Dan wachten we de aannemer maar af, maar klinkt vooralsnog dat het een powerline adapter moet gaan worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1979sentinel schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:45:
Hallo,

Ik wil een cat5 kabel door een loze leiding trekken. Van beide kanten uit lijk ik op zelfde punt te eindigen, en met een endoscoop camera zie ik een stuk beton op 30 cm in de leiding zitten. Kan ik daar met een stuk metaal op in gaan rammen? Of welk advies hebben jullie? Het stuk beton vult de complete leiding op.

Thanks
Toevallig dat ik dit topic zie... Is het een nieuwbouwhuis of een ouder huis waar (al) een loze leiding in zat? Ik heb zelf ook zo'n issue... Ik heb diverse kabels vervangen door CAT6a kabels, maar bij 1 leiding zit er een blokkade (na een CM of 20 vanaf de bovenverdieping gezien) en ik ben een beetje worstelende hoe ik dit nou kan bekijken. De oude draad (telefoondraad) kreeg ik er bijna niet door getrokken en is uiteindelijk zonder CAT6a kabel eraan geknoopt eruit gekomen... Met de trekveer voel ik na een CM of 30 een dergelijke blokkade... Ik ga ook eens een endoscoop camera op het werk lenen en een ontstoppingsveer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
fredkroket schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:24:
[...]

Toevallig dat ik dit topic zie... Is het een nieuwbouwhuis of een ouder huis waar (al) een loze leiding in zat? Ik heb zelf ook zo'n issue... Ik heb diverse kabels vervangen door CAT6a kabels, maar bij 1 leiding zit er een blokkade (na een CM of 20 vanaf de bovenverdieping gezien) en ik ben een beetje worstelende hoe ik dit nou kan bekijken. De oude draad (telefoondraad) kreeg ik er bijna niet door getrokken en is uiteindelijk zonder CAT6a kabel eraan geknoopt eruit gekomen... Met de trekveer voel ik na een CM of 30 een dergelijke blokkade... Ik ga ook eens een endoscoop camera op het werk lenen en een ontstoppingsveer proberen.
Nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:31

The Zep Man

🏴‍☠️

Als een loze leiding in nieuwbouw niet bruikbaar is, kan dit dan opgevoerd worden als gebrek?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
The Zep Man schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:28:
[...]
Als een loze leiding in nieuwbouw niet bruikbaar is, kan dit dan opgevoerd worden als gebrek?
Aannemer is op de hoogte, maar zoals ik al lees gaat het voorstel vrij snel zijn dat de kosten voor loze leiding vergoed worden, waarmee mijn probleem nog niet verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
1979sentinel schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:29:
[...]

Aannemer is op de hoogte, maar zoals ik al lees gaat het voorstel vrij snel zijn dat de kosten voor loze leiding vergoed worden, waarmee mijn probleem nog niet verholpen is.
Lekker makkelijk.....

Wel lastig trouwens want uiteindelijk is dat natuurlijk hoe het is. Echter als jij nu een loze leiding wil laten leggen zijn de kosten vele malen hoger. Dan vraag ik mij af of het juridisch niet kan vallen onder vervolgschade.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dit ook een keer gehad en uiteindelijk voor elkaar gekregen met een trekveer en trekveerpomp. Met die pomp kan je een behoorlijke 'duw' geven aan je veer en met een beetje geluk beuk je door de verstopping heen.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
1979sentinel schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:29:
[...]

Niet mee akkoord gaan dus

Je hebt om een loze leiding gevraagd (als extra optie, of vanuit de bouw al vastgesteld, dat maakt niet uit).
Voor het geld dat je terug krijgt, kan je geen nieuwe loze leiding laten aanleggen.

Niet van "hun probleem" je eigen probleem maken.

Ja, ze zullen zeggen dat ze er niks meer aan kunnen doen (niet waar, ze kunnen de muur frezen, herstellen en weer dichtsmeren. Maar dat kost hun veel tijd, geld en energie).
Ja, ze zullen op je gevoel spelen ("jij wilt er toch ook snel in...", "kan je niet deze loze leiding gebruiken en in combinatie met een kabelgootje of afwerking achter de plint?")
Ja, ze zal er moeite voor moeten doen om te krijgen wat je wilt...

Maar stel diegene ook gewoon de wedervraag: Zou jij dit thuis wel accepteren dan?! Of wat als je een nieuwe auto besteld en je krijgt niet de opties waar je wel voor hebt betaald? Ben jij dan tevreden?!

• FonzD
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09-2020
Als je een loze leiding expliciet laat aanleggen, dan hoort die open te zijn en is het een garantiekwestie.
Maar is de loze leiding een niet-genomen optie, dan is het veelal teveel werk om deze weg te laten. Vooral als er prefab materiaal gebruikt is.

In dit laatste geval wordt de leiding vaak dicht gestort met een dot cement of beton. Daar had ik er twee van.
Die prop zit dan vaak inderdaad zo'n 30 cm diep onder de einddoos of uitgang van de leiding.

Het beste is dan uitboren, hoewel dat uit de hand kan lopen (zie foto). Het stuk in de muur loopt vaak over in een leiding in de vloer en dat kun je gewoon uitboren en vervangen. Het kan zelfs beter zijn als dat laatste halve metertje van die ellendige flexleidingen zijn. Die vreten zich ongelooflijk vast in de kabels die je trekt. Bij beton is het wat lastig, maar cement breek je zo open.

Mijn laatste project is dit: prop is weg, maar nu zit er in het midden iets niet goed en ik komt er ook niet met een camera. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfWbsLpFmkI5BgfdA489egLxBqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3mzOx1ZWcnx14YLuBdQo5Zq.jpg?f=fotoalbum_large

• o1o92o2o
  • Laatst online: 30-09-2020
Zie;
YouTube: Verstopte loze leiding uitzuigen
en
YouTube: Loze leiding verstopt met gips?
en
YouTube: Verstopte loze leiding: Doorbraak

Daar heeft iemand een trekveer als 'beitel' gebruikt. Met heel veel geduld kun je dan korreltje na korreltje van die kluit afhalen.

Maar ik lees dat je die zwarte draad er wel uitgetrokken hebt gekregen?

Al geprobeerd met de stofzuiger, afwisselend aan beide einden? Andere einde de compressor er nog bij..

Inderdaad eerst bij de bouwers reclameren.

[ Voor 8% gewijzigd door o1o92o2o op 10-09-2020 20:07 ]

• o1o92o2o
  • Laatst online: 30-09-2020
FonzD schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:24:

Mijn laatste project is dit: prop is weg, maar nu zit er in het midden iets niet goed en ik komt er ook niet met een camera. :'(

[Afbeelding]
Waarom kom je er niet met een camera? Geen dunne lange endoscoop?

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 18:48
Let op dat een installateur meestal garantie weigert, indien je de controledraad hebt verwijderd!

Het is overigens een controledraad en geen trekdraad!!!!
90% van de particuliere maakt die denkfout.
Pagina: 1