Ik vroeg mij af wie er hier een bank als Revolut of N26 gebruikt als ‘1e’ bank, dus de bank waar je je salaris op laat storten en waar je je dagelijkse betalingen/afschrijvingen vanaf doet of wellicht zelfs je spaargeld onderbrengt. Ik heb nu nog ING maar ik wil misschien alles overzetten naar een online bank. Of is dat nog af te raden (gezien elke online bank z’n eigen tekortkomingen heeft)? Thx
Kijk eens beter in de voorwaardes van de online bank, dan zie je het antwoord.
Wat is precies je doel met dit topic? Als je kijkt in het N26 topic, zie je genoeg verhalen van mensen staan die deze bank als primaire bank hebben.
Ik heb sowieso 2 bankrekeningen 'voor het geval dat'. Als één van de banken een storing heeft, het pasje stuk is of wat dan ook, dan heb ik altijd de andere bank nog. Ik zou hierbij geen principieel onderscheid tussen online banken en gewone banken hebben.
Wel heb ik aanvullende criteria zoals dat ik iDeal wil hebben en liefst een Nederlandse bank. Vooral vanwege het ontbreken van iDeal vallen veel (buitenlandse) online banken voor mij af.
Wel heb ik aanvullende criteria zoals dat ik iDeal wil hebben en liefst een Nederlandse bank. Vooral vanwege het ontbreken van iDeal vallen veel (buitenlandse) online banken voor mij af.
Ik had bunq. Online en destijds nog vrijwel gratis. Maar dat ging toen opeens 8 euro per maand kosten. Dus toen alles overgezet op Moneyou Go. Dat was best een hoop werk. Alle incasso's enzo.
En zoals je wellicht ook vernomen hebt, nu stopt opeens Moneyou Go ermee. Dus nu kan ik alles wéér over gaan zetten. Ik ga nu naar ING, die bestaat waarschijnljk wat langer..
En zoals je wellicht ook vernomen hebt, nu stopt opeens Moneyou Go ermee. Dus nu kan ik alles wéér over gaan zetten. Ik ga nu naar ING, die bestaat waarschijnljk wat langer..
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik zit nu ongeveer een jaartje bij bunq, bevalt prima en gewoon bankgarantie. Dus ik maak me eigenlijk weinig zorgen.
Share and Enjoy!
Laat TS (en vele anderen) daar nu net niet zulke goede ervaringen mee hebben: housemusicrules in "Discussie over & Ervaringen met bunq".WCA schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:40:
Ik zit nu ongeveer een jaartje bij bunq, bevalt prima en gewoon bankgarantie. Dus ik maak me eigenlijk weinig zorgen.
Tsja, ik kom van de Rabobank af. Alles is zowat beter dan de Rabo en bunq sluit mooi aan bij wat ik wil en nodig heb. De nieuwe app is even wennen, maar al dat gesteiger in dat topic is echt zwaar overtrokken als je het mij vraagt.TexMex schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:30:
[...]
Laat TS (en vele anderen) daar nu net niet zulke goede ervaringen mee hebben: housemusicrules in "Discussie over & Ervaringen met bunq".
Enige wat echt beter kan is de communicatie naar jou als klant, maar goed, naast de app heb ik weinig (behoefte aan) contact met de bank eigenlijk.
Share and Enjoy!
Buiten dat de nieuwe app een lachertje is, gaat dat gesteiger juist in veel gevallen over de communicatie, dus wat dat betreft zijn we het eens. Zelfs Rabobank heeft overigens prima stappen gemaakt en doet op veel punten wat mij betreft niet meer onder voor ING of ABN AMRO.
Ik heb die topics een beetje doorgenomen idd, maar het was lastig om daaruit te filteren hoeveel mensen in het algemeen een online bank als primaire bank hebben, dus ik stelde de vraag maar even apartOrangelights23 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:32:
Wat is precies je doel met dit topic? Als je kijkt in het N26 topic, zie je genoeg verhalen van mensen staan die deze bank als primaire bank hebben.
Wat mijn doel is, is erachter komen of zo’n bank als primaire bank (in Nederland) voldoet voor mensen. Of dat de meeste mensen bijvoorbeeld toch een combinatie van b.v. ING en Revolut of N26 hebben. En hoe ze dat een beetje ‘georganiseerd’ hebben. Nu is dat deels persoonlijk natuurlijk, maar wellicht helpt het me aan ideeen.
Die zijn niet altijd overal even helemaal helder en duidelijk geformuleerd. En daarbij : ik denk dat je van dagelijkse ervaring met zo’n bank pas echt leert of het werkt in de praktijk99ruud99 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:29:
Kijk eens beter in de voorwaardes van de online bank, dan zie je het antwoord.
PreciesTexMex schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:30:
[...]
Laat TS (en vele anderen) daar nu net niet zulke goede ervaringen mee hebben: housemusicrules in "Discussie over & Ervaringen met bunq".
Als primaire bank (vallend onder een depositogarantiestelsel) zijn N26 en Openbank waarschijnlijk het meest compleet. Er zijn op Tweakers zeker wel voorbeelden te vinden van mensen die volledig op zo'n bank zijn overgestapt (met name N26). Toch zal de grote meerderheid er een traditionele bank naast houden. Waarschijnlijk vooral voor de veiligheid en een enkele incassant, maar qua functies zou je het in veel gevallen moeten kunnen redden met een online bank.
Revolut kan ook interessant worden zodra zij gebruik gaan maken van een Europese banklicentie. In Litouwen doen ze dat al, maar er zijn ook geruchten over een Ierse banklicentie voor West-Europa. Ze schijnen dit jaar ook betalen via iDeal te gaan invoeren, al is dat wellicht niet eens echt nodig aangezien online betalen met een credit/debitcard bijna altijd een optie is. Revolut is vooral ook fijn als je rekeningen in andere valuta wilt aanhouden.
Revolut kan ook interessant worden zodra zij gebruik gaan maken van een Europese banklicentie. In Litouwen doen ze dat al, maar er zijn ook geruchten over een Ierse banklicentie voor West-Europa. Ze schijnen dit jaar ook betalen via iDeal te gaan invoeren, al is dat wellicht niet eens echt nodig aangezien online betalen met een credit/debitcard bijna altijd een optie is. Revolut is vooral ook fijn als je rekeningen in andere valuta wilt aanhouden.
Al jaren maak ik gebruik van de online bank KNAB. Geen enkel probleem om dat alleen te gebruiken. Dat ik nog een ING rekening heb is puur vanwege de hypotheek. Die rekening gebruik ik verder vrijwel niet. KNAB doet voor mij alles wat het moet doen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
KNAB lijkt volgens mij iets meer op een degelijke ‘klassieke’ bank of zie ik dat verkeerd?Gé Brander schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:00:
Al jaren maak ik gebruik van de online bank KNAB. Geen enkel probleem om dat alleen te gebruiken. Dat ik nog een ING rekening heb is puur vanwege de hypotheek. Die rekening gebruik ik verder vrijwel niet. KNAB doet voor mij alles wat het moet doen.
Ik ben er een beetje op afgeknabt
Aan de andere kant: over KNAB lees je nergens dat van mensen hun rekening zomaar omgezet of zelfs geblokkeerd wordt zonder enige vorm van communicatie, of dat soort gekke acties.
[ Voor 10% gewijzigd door housemusicrules op 08-09-2020 11:09 ]
Je kan ook iets pakken als ASN: Hebben geen fysieke locaties, maar zijn wat traditioneler dan KNAB etc.
Er zijn in Nederland ook zorgverzekeringen en werkgevers die niet naar een Duits IBAN overmaken of er vanaf schrijven. Daar moet je ook even op letten. N26 geeft volgens mij nog steeds een Duits IBAN uit bij je aanvraag. Hoewel een Nederlands bedrijf dit officieel gezien moet accepteren kan het zijn dat dit dus nog niet gebeurt.housemusicrules schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:40:
[...]
Ik heb die topics een beetje doorgenomen idd, maar het was lastig om daaruit te filteren hoeveel mensen in het algemeen een online bank als primaire bank hebben, dus ik stelde de vraag maar even apart
Wat mijn doel is, is erachter komen of zo’n bank als primaire bank (in Nederland) voldoet voor mensen. Of dat de meeste mensen bijvoorbeeld toch een combinatie van b.v. ING en Revolut of N26 hebben. En hoe ze dat een beetje ‘georganiseerd’ hebben. Nu is dat deels persoonlijk natuurlijk, maar wellicht helpt het me aan ideeen.
Ik ben 2 jaar geleden overgestapt op N26, ik had de Maestro en de MasterCard kaarten. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de Rabobank omdat dat voor mij veel beter en soepeler werkt. De random reader heb je tegenwoordig ook niet meer nodig, vrijwel alles kan met de iDeal QR en overboekingen naar andere banken worden ook direct verwerkt.
Zucht...
Ik heb N26 en Revolut eens uitgetest gisteren en had, vooral van N26 na alle goede verhalen, net iets meer verwacht qua functies. Qua creditcard en maestro ging het goed, maar het is wel een redelijk beperkte basic app. Toen dacht ik: wellicht dat dat met een premium-account veel beter wordt, maar als ik het zo lees krijg je daar niet echt veel meer functies voor. Online banken zijn meer ICT-bedrijven dan klassieke banken, dus je zou verwachten dat die zich volledig richten op een (naar eigen wens in te richten) app met allemaal vernieuwende functies en diensten die je niet had bij de oude banken. Zonde dat ik bij N26 niet eens zelf voor zoiets simpels kan kiezen of ik bijvoorbeeld voor een light of dark mode ga. Dat kon ik zelfs bij de ING-app al een jaar volgens mij.TexMex schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:54:
Als primaire bank (vallend onder een depositogarantiestelsel) zijn N26 en Openbank waarschijnlijk het meest compleet. Er zijn op Tweakers zeker wel voorbeelden te vinden van mensen die volledig op zo'n bank zijn overgestapt (met name N26). Toch zal de grote meerderheid er een traditionele bank naast houden. Waarschijnlijk vooral voor de veiligheid en een enkele incassant, maar qua functies zou je het in veel gevallen moeten kunnen redden met een online bank.
Dat was iets wat Bunq wel weer geweldig deed: een community die ze mee laten denken en constant nieuwe features blijven lanceren. De app was in beweging. Jammer alleen van die ene feature die ze hebben: random accounts gaan blokkeren. 😕
Ik was juist op zoek eigenlijk naar een iets minder traditionele bank, omdat ik zo klaar was met zaken als scanners, wachten op PIN-codes en andere zaken per post en ouderwetse apps zonder al te vernieuwende diensten en functies (alleen diensten die ze eerst 2-3 jaar getest hebben tot het extreem ‘safe’ en foutloos was).Basekid schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:19:
Je kan ook iets pakken als ASN: Hebben geen fysieke locaties, maar zijn wat traditioneler dan KNAB etc.
Na een beetje research en testen met online banken kom ik wel een beetje tot de conclusie dat de ideale online of oude bank (voor mij) niet lijkt te bestaan. Toch vreemd...
Mijn ‘eisen’:
- Een frisse, vernieuwende, wat speelse app die flink in beweging is (natuurlijk wel in de basis veilig). Liever iets teveel functies dan te weinig.
- GEEN fysieke scanners/readers
- Incasso’s kunnen laten afschrijven (en als het kan: liefst per incasso altijd een akkoord moeten geven)
- Geen post/papier (op het pasje na)
- Apple Pay
- Meerdere rekeningen, en (online) passen makkelijk kunnen koppelen (en ook weer kan switchen) aan een rekening
- Een goede budget-tool
- Een prepaid MasterCard of Visa (die je ook aan een sub-rekening kan koppelen)
- Instant payments met de meeste grote banken
- Betaalverzoeken kunnen sturen naar mensen met ABN, ING etc
Voor zoiets ben ik bereid gerust wat te betalen. Is
het nou zo moeilijk om een online bank op te zetten die gewoon de dingen vanuit ‘best of both worlds’ aanbiedt vraag ik me af?
Bunq leek ontzettend dichtbij te komen, maar ja...
Mijn ‘eisen’:
- Een frisse, vernieuwende, wat speelse app die flink in beweging is (natuurlijk wel in de basis veilig). Liever iets teveel functies dan te weinig.
- GEEN fysieke scanners/readers
- Incasso’s kunnen laten afschrijven (en als het kan: liefst per incasso altijd een akkoord moeten geven)
- Geen post/papier (op het pasje na)
- Apple Pay
- Meerdere rekeningen, en (online) passen makkelijk kunnen koppelen (en ook weer kan switchen) aan een rekening
- Een goede budget-tool
- Een prepaid MasterCard of Visa (die je ook aan een sub-rekening kan koppelen)
- Instant payments met de meeste grote banken
- Betaalverzoeken kunnen sturen naar mensen met ABN, ING etc
Voor zoiets ben ik bereid gerust wat te betalen. Is
het nou zo moeilijk om een online bank op te zetten die gewoon de dingen vanuit ‘best of both worlds’ aanbiedt vraag ik me af?
Bunq leek ontzettend dichtbij te komen, maar ja...
@housemusicrules Revolut ontwikkelt zijn app inderdaad een stuk sneller en beter dan N26. Zonder depositogarantiestelsel zou ik er alleen geen echt grote bedragen op zetten. Maar hopelijk komt dat ook nog eens. En zodra zij iDEAL aanbieden, komen er vast ook iDEAL-betaalverzoeken.
Van mijn bank vind ik het niet echt vervelend als ze de boel extreem safe willen maken. Dat is immers de basis (en het bestaansrecht) van een bank.housemusicrules schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:39:
[...]
Ik was juist op zoek eigenlijk naar een iets minder traditionele bank, omdat ik zo klaar was met zaken als scanners, wachten op PIN-codes en andere zaken per post en ouderwetse apps zonder al te vernieuwende diensten en functies (alleen diensten die ze eerst 2-3 jaar getest hebben tot het extreem ‘safe’ en foutloos was).
Maar misschien was het handiger geweest als je meteen bij de opening al had gemeld wat jij als 'online bank' beschouwt. En wat je daarbij belangrijk vindt.
Pagina: 1