Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:41
Mijn vrouw heeft een baan aangeboden gekregen als onderzoekster op een universiteit in Finland, Oulu University. Nu zijn wij aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn om daarheen te verhuizen voor een aantal jaar. Echter wil ik uiteraard ook graag blijven werken en zorgen voor inkomsten en zijn er in omgeving Oulu weinig grotere steden, dus ook bedrijven. Ik werk zelf in de informatiebeveiliging (voornamelijk processen en tijdelijke CISO-rollen) en ben dus op zoek naar manieren om 'werk op afstand' te vinden. Ik kan in iedere geval niet via mijn huidige werkgever aan de slag blijven, ook al heb ik sinds begin dit jaar grotendeels remote gewerkt.

Uiteraard ben ik bekend met de bekende remote jobs-websites, maar hier zitten weinig vacatures tussen die relevant voor mij zijn. Hebben jullie tips of ideeën hoe ik werk kan vinden dat past bij mijn kennis en ervaring en ook op afstand uitgevoerd kan worden? Ik weet dat er steeds meer bedrijven in de VS remote-only jobs aanbieden, dus dat is eventueel wel een optie (tijdverschil neem ik dan maar even voor lief), maar ik blijf het lastig vinden om daar een ingang vinden.

Het is overigens puur een inventarisatie. als ik niets kan vinden gaan we simpelweg niet verhuizen.

Bedankt voor het meedenken!

Korte update: Zweden en Noorwegen zijn ook mogelijke opties om naartoe te verhuizen. Mijn vrouw kan ook in deze locaties werken, op dit moment hebben we het geluk dat we mogen kiezen. Voorkeur is overigens Zweden, waarbij de locatie niet heel veel uitmaakt zolang het maar niet te noorderlijk is :)

[ Voor 10% gewijzigd door Orangelights23 op 07-09-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Werk je in de detachering? Heb je al gedacht aan je huidige of een voormalige klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
thlst schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:02:
Werk je in de detachering? Heb je al gedacht aan je huidige of een voormalige klant?
Nee, ik werk als consultant informatiebeveiliging. Ik mag daarom niet in dienst bij huidige en vorige klanten waar ik heb gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:50
Oulu heeft een grote techsector, dus zo moeilijk zou het niet moeten zijn om een baan te vinden.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Nederlander in Finland hier - een baan vinden in informatiebeveiliging is in Finland echt GEEN probleem, als je Engels op een fatsoenlijk nivo is.

Sterker nog, zelfs met maar halve inzet op solliciteren heb je binnen 2 weken een baan.

Dan - over dat remote werken. Dat is hier in Finland een stuk meer ingeburgerd dan in NL, ook al voor Corona. Zat bedrijven in/om Helsinki die het prima vinden als je eens per 2 weken eens een keer het kantoor in hobbelt. Meer of minder naar gelang benodigd in projecten etc. Maar nodig is het niet, techbedrijven zat in en om Oulu die staan te springen om kenniswerkers :)

Ik zou ook flink inzetten op uitzoeken hoe je het leven hier voor je ziet. Er is sociaal een stuk minder interactie in Finland vs NL, je zit 1/3e van het jaar tot je nek in de sneeuw in Oulu en daglicht heb je ongeveer 3u per dag.

Andersom heb je in de zomer weer geen nacht, goede gordijnen zijn een must voor je nachtrust :+

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 07-09-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Anoniem: 472287 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:39:
Nederlander in Finland hier - een baan vinden in informatiebeveiliging is in Finland echt GEEN probleem, als je Engels op een fatsoenlijk nivo is.

Sterker nog, zelfs met maar halve inzet op solliciteren heb je binnen 2 weken een baan.

Dan - over dat remote werken. Dat is hier in Finland een stuk meer ingeburgerd dan in NL, ook al voor Corona. Zat bedrijven in/om Helsinki die het prima vinden als je eens per 2 weken eens een keer het kantoor in hobbelt. Meer of minder naar gelang benodigd in projecten etc. Maar nodig is het niet, techbedrijven zat in en om Oulu die staan te springen om kenniswerkers :)

Ik zou ook flink inzetten op uitzoeken hoe je het leven hier voor je ziet. Er is sociaal een stuk minder interactie in Finland vs NL, je zit 1/3e van het jaar tot je nek in de sneeuw in Oulu en daglicht heb je ongeveer 3u per dag.

Andersom heb je in de zomer weer geen nacht, goede gordijnen zijn een must voor je nachtrust :+
Hier heb ik wat aan, bedankt!

Bij mijn huidige werk heb ik meerdere klanten internationaal, dus mijn Engels is meer dan goed. Als ik naar vacatures zoek, ook in Helsinki, zie ik niet specifiek staan dat remote mogelijk is. Blijkbaar is dat dus al eigenlijk standaard grotendeels zo, prima!

Hoe ben jij in Finland terecht gekomen? Heb je gewoon bedrijven benaderd of op een andere manier? Nog goede tips om ergens binnen te komen? Qua certificeringen en ervaring aan mijn kant moet het overigens wel goed komen, dus hier verwacht ik geen moeilijkheden.

Wij komen overigens al jaren in heel Scandinavië en zijn gewend aan de lange en eenzame winters, juist iets wat we leuk vinden :)

Weet je toevallig of dit ook enigszins hetzelfde werkt in Noorwegen en Zweden? Ik was blijkbaar iets te voorbarig qua nieuw locatie, het blijkt dat mijn vrouw ook terecht kan in deze twee landen. Onze voorkeur gaat op dit moment overigens uit naar Zweden. Ik vul dat nog even aan in de openingspost.

[ Voor 5% gewijzigd door Orangelights23 op 07-09-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Orangelights23 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:00:
Voorkeur is overigens Zweden, waarbij de locatie niet heel veel uitmaakt zolang het maar niet te noorderlijk is :)
Zo zou ik ook kiezen, te licht in de zomer en te donker in de winter is één ding, maar de beschikbaarheid van vers en afwisselend eten neemt ook behoorlijk toe naar mate je zuidelijker komt. Misschien zijn er mensen die er helemaal geen last van hebben, maar dat vind ik altijd wel een dingetje als ik in het noorden van Europa ben.

En natuurlijk is Zweeds ongeloofelijk veel makkelijker te leren dan Fins.

Op zich kan ik me niet voorstellen in Zweden te werken zonder fika en hele strakke kantoortijden, maar ook daar zal de wereld niet stil gestaan hebben in mijn afwezigheid :)

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Orangelights23
Een mooie update: ik heb een baan gevonden in Stockholm en we gaan in Zweden wonen. Een huis hebben we vandaag gekocht, voor 50K een huis dat de komende jaren geen onderhoud nodig heeft en voldoende ruimte voor twee kinderen. Ook zit er 3 hectare grond bij, waarbij een zonnepaneleninstallatie aanwezig is met maar liefst 50 panelen. Een droom die uitkomt! Het huis ligt in omgeving van Östersund en ik moet elke week 1 dag op kantoor zijn, de rest kan remote. Salaris ook meer dan prima (stukken hoger dan in Nederland).

Enorm blij en zin in dit avontuur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 19:41
Dicht bij Åre - bewuste keuze? En moet je vrouw op en neer naar Oulu...?

Tot slot... foto’s van wat je voor 50k koopt in die hoek van Zweden? 8)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:02
2 dagen onderweg en al een huis gekocht en een nieuwe baan! Pff... wat een tempo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Orangelights23 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:54:
Een mooie update: ik heb een baan gevonden in Stockholm en we gaan in Zweden wonen. Een huis hebben we vandaag gekocht, voor 50K een huis dat de komende jaren geen onderhoud nodig heeft en voldoende ruimte voor twee kinderen. Ook zit er 3 hectare grond bij, waarbij een zonnepaneleninstallatie aanwezig is met maar liefst 50 panelen. Een droom die uitkomt! Het huis ligt in omgeving van Östersund en ik moet elke week 1 dag op kantoor zijn, de rest kan remote. Salaris ook meer dan prima (stukken hoger dan in Nederland).

Enorm blij en zin in dit avontuur!
Heb je wel gechecked dat je daar ook mag wonen? Ik heb recent ook voor een halve scheet een huis gekocht in Centraal Finland, maar het addertje bij die goedkope huizen is dat ze enkel voor recreatiegebruik zijn. Krijg je ineens de deksel op je neus zodra je wilt inschrijven.

Kwa prijs is het inderdaad even wennen, ik betaalde <10k voor een huis met een halve hectare grond, een sauna-gebouw, grill/buitenkeuken gebouw en gastenverblijf voor 3 personen apart.

Daar krijg je in NL een parkeerplaats voor.

Het wordt tijd voor een Tweakers-in-de-Nordics meet :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 09-09-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:37

Yucon

*broem*

Leuke update! Het is sowieso een groot voordeel aan zweden tov finland dat het veel beter haalbaar is de taal te leren. Zweeds ligt best prima binnen bereik maar Fins is echt een heel ander verhaal. En ondanks dat je je in het Engels in beide landen wel kunt redden lijkt de lokale taal spreken me toch echt bijdragen aan je mate van plezier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:55
wm1234 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:20:
2 dagen onderweg en al een huis gekocht en een nieuwe baan! Pff... wat een tempo!
nou inderdaad ik ben al 2 jaar bezig om de zolder op te ruimen 8)

maar succes daar in zweden heb daar nog wintertraining gehad meer dan 30 jaar geleden :'( mooi land

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54

neh

Orangelights23 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:54:
Het huis ligt in omgeving van Östersund en ik moet elke week 1 dag op kantoor zijn, de rest kan remote.
Dat is ongeveer de afstand Amsterdam-Parijs, ik neem aan dat je binnenlandse vluchten gaat gebruiken voor die ene dag?

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

neh schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:30:
[...]

Dat is ongeveer de afstand Amsterdam-Parijs, ik neem aan dat je binnenlandse vluchten gaat gebruiken voor die ene dag?
Afstand, ja, maar dan lekker rustig op de weg. Best aan te rijden hoor, voor die ene keer per week.

Er is ook een prima bussen systeem (Onnibus in Finland, ook in Zweden? andere naam wellicht), kan je lekker tukken onderweg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
@Anoniem: 472287 Mag er wonen :) Het huis is van een verre kennis van een verre kennis (ook een Tweaker) en is prima onderhouden. In de buurt is niet heel veel, maar een basisschool en een supermarkt is meer dan voldoende voor nu. We hebben allebei aangegeven bij onze nieuwe werkgevers dat we dit max. twee jaar willen proberen en daarna kijken we of dit bevalt.

@neh Ik ga in eerste instantie ouderwets met de auto, het is wat langer inderdaad maar voor die ene dag per week prima te doen. Ik overnacht dan voorafgaand aan mijn on-site werkdag in een hotel in de buurt, die kosten zijn aardig laag nu we geen hypotheek hoeven af te sluiten.

Mag overigens aan de slag voor een mooi bedrijf dat iets met muziekstreaming doet, de meesten van jullie hebben er vast wel van gehoord :). Erg gaaf en een erg gaaf avontuur!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:02
Je kan ook je vliegbrevet halen en een Cessna kopen, ben je zo op locatie.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een leuk topic ! :D
Binnen een paar dagen een woning plus baan fixen!

Veel plezier daar :).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 10-09-2020 16:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:46
Veel plezier bij Spotify! Ooit is gesolliciteerd en het kantoor gezien en was erg leuk. Toen zelf voor Amazon gekozen maar Spotify stond hoog op het lijstje. Klinkt als een mooi avontuur ook, af en toe foto's posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:38
Leuk avontuur @Orangelights23! Ah Spotify, die hebben mij ook geprobeerd naar Stockholm te krijgen voor een hele leuke rol, maar ik ben teveel gehecht aan Amsterdam 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Orangelights23 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:33:
@Anoniem: 472287 Mag er wonen :) Het huis is van een verre kennis van een verre kennis (ook een Tweaker) en is prima onderhouden. In de buurt is niet heel veel, maar een basisschool en een supermarkt is meer dan voldoende voor nu. We hebben allebei aangegeven bij onze nieuwe werkgevers dat we dit max. twee jaar willen proberen en daarna kijken we of dit bevalt.

@neh Ik ga in eerste instantie ouderwets met de auto, het is wat langer inderdaad maar voor die ene dag per week prima te doen. Ik overnacht dan voorafgaand aan mijn on-site werkdag in een hotel in de buurt, die kosten zijn aardig laag nu we geen hypotheek hoeven af te sluiten.

Mag overigens aan de slag voor een mooi bedrijf dat iets met muziekstreaming doet, de meesten van jullie hebben er vast wel van gehoord :). Erg gaaf en een erg gaaf avontuur!
Check ook airbnb/booking.com apartments. Is vaak veel goedkoper dan de "gevestigde orde" hotels, plus persoonlijk vind ik het relaxter in een apartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54

neh

Orangelights23 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:33:

Voor zower ik gehoord heb van kennissen die daar werken zitten die nog tot volgende zomer thuis :-)

Als je met de auto komt kan ik je aanraden om de spits rond Stockholm te vermijden.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
wm1234 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:20:
Ik vind het ook te snel. Wij wonen hier nu twee jaar, in de tussentijd ook naar huizen gekeken. Financieel prima te doen, net als in Zweden, maar we blijven hier hoogstwaarschijnlijk niet. Ik zou altijd eerst een jaar gaan huren om te zien of het bevalt. Je loop toch tegen dingen aan waar je later pas achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
gold_dust schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:04:
[...]

Ik vind het ook te snel. Wij wonen hier nu twee jaar, in de tussentijd ook naar huizen gekeken. Financieel prima te doen, net als in Zweden, maar we blijven hier hoogstwaarschijnlijk niet. Ik zou altijd eerst een jaar gaan huren om te zien of het bevalt. Je loop toch tegen dingen aan waar je later pas achter komt.
We hebben al meerdere malen langere periodes (enkele maanden) in verschillende landen in Scandinavië gewoond/vakantie gehouden, dus dit voelt al als ons tweede huis. Als het niet bevalt of wat dan ook, gaan we gewoon terug, niet heel spannend.

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:01
Geweldig dat jullie dit gaan doen. Maar ehmm... de bekende remote-job websites? welke zijn dat dan?

• Orangelights23
Malandro schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:16:
Geweldig dat jullie dit gaan doen. Maar ehmm... de bekende remote-job websites? welke zijn dat dan?
Onder andere de website die hier genoemd worden. Ook ninjajobs.com, wat specifiek voor mijn vakgebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:01
Orangelights23 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:01:
[...]

Onder andere de website die hier genoemd worden. Ook ninjajobs.com, wat specifiek voor mijn vakgebied is.
Dank, ik zal eens kijken. Het is voor mij altijd de vraag wat is echt en wat niet..
Pagina: 1