Denon AVR-X1600H - Diverse vragen/problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Sinds een weekje heb ik nu na lang zoeken de Denon AVR-X1600H in huis en alles aangesloten op mijn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1600H€ 389,-€ 389,-
1SpeakersBoston Acoustics A 25 set (Zwart)€ 0,-€ 0,-
2SpeakersCambridge Audio Minx Min 12 (Zwart)€ 75,-€ 75,-
1SpeakersJamo SUB 210 (Zwart)€ 186,73€ 186,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 650,73

Settings het ik ingesteld met de Audissey setup.
Verder heb ik niet heel veel bijzonders in gebruik.
Een PS4, Raspberry Pi met RasPlex en een decoder van Telfort/KPN (Motorola).

Nu ervaar ik echt de meest irritante problemen:

Bij het TV kijken via de decoder valt soms het geluid compleet weg en moet ik de Denon uit en aanzetten om weer geluid te krijgen. (Stereo of DD, maakt niet uit. Setting hard op DD/Stereo zelfde issue)
Ook de Raspberry Pi heeft dit euvel, alleen moet ik daar kiezen om de Pi te herstarten om weer geluid te krijgen.

En als laatste ervaar ik gewoon het standaard probleem wat ik vaker heb: Spraak is zacht maar de muziek en andere effecten bij meerkanaals audio is hard. Dus je zit continu met je volume te schuiven.

De Denon weet dat er geen Center speaker is, dus zou deze dat goed moeten omzetten naar de 2 fronts (imho). Maar ik lees net dat Dynamic Range Compression een optie is hiervoor?

Ik heb de HDMI CEC functies op de Denon al uitgezet want dat deed al andere rare dingen (Decoder aansluiting werd ineens RasPlex genoemd etc.)

Nu heb ik dus het idee (of de hoop) dat het een settings dingetje is, want anders gaat ie toch helaas terug en moet ik opnieuw naar de tekentafel voor een andere versterker.
Ik heb alleen geen idee waar ik het zou moeten zoeken. Deze issues had ik met de vorige versterker trouwens niet.

Als spraak een issue blijft, zal er ws "gewoon" een center gekocht worden, maar liever hou ik de setup zo.

Tips zijn welkom _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door RoRoo op 07-09-2020 11:36 . Reden: typo ]

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Beste antwoord (via RoRoo op 13-09-2020 22:57)

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:46
Dynamic range compression is bedoeld om het verschil tussen zachte en harde geluiden kleiner te maken, daarmee los je het probleem met het geluid dus mee op.

Een center gebruiken is natuurlijk wel een betere oplossing, maar moet je ook maar willen :)

Kijk verder in je apparaten eens of HDMI ARC ergens aanstaat voor het wegvallen van geluid probleem

Lichtpuntje...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 15:26
Alles aangesloten via HDMI? Probeer eens een setje nieuwe kabels, was bij mij met een soortgelijk probleem ook de oplossing. Vergeet ook de HDMI tussen versterker en tv niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Alle kabels nieuw aangesloten.
Behalve naar de TV dan.....
Zal er eens een nieuwe voor pakken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Dynamic range compression is bedoeld om het verschil tussen zachte en harde geluiden kleiner te maken, daarmee los je het probleem met het geluid dus mee op.

Een center gebruiken is natuurlijk wel een betere oplossing, maar moet je ook maar willen :)

Kijk verder in je apparaten eens of HDMI ARC ergens aanstaat voor het wegvallen van geluid probleem

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Thanks. Ik zal ARC eens bekijken. Volgens mij had ik dat al uitgezet op de versterker (de rest is te oud om ervan gehoord te hebben :+).

DRC kan ik niet vinden, maar een hoop menu opties zijn grijs.
Schijnt te zijn omdat ie dan een input signaal niet krijgt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@RoRoo

Even het boekje doorlezen hè :+

Dynamic Comp.
Compress dynamic range (difference between loud and soft sounds).

[ Voor 6% gewijzigd door LuisjeNL op 07-09-2020 22:38 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
LuisjeNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:38:
@RoRoo

Even het boekje doorlezen hè :+

Dynamic Comp.
Compress dynamic range (difference between loud and soft sounds).
Ja had ik gedaan en gevonden :)
Some setting items cannot be set while playback is stopped. Make the settings during playback.

Vet onhandig!!

Zal morgen even moment zoeken waarin de zooi niet door kids en/of vrouw in gebruik zijn en een echt surround kanaal opgooien om die settings te activeren.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ik ben flink aan het nalopen gegaan en heb geen oorzaak gevonden voor het random wisselen van input.
Zo zit ik bijv netflix te kijken via de KPN decoder. En ineens knalt ie naar het internet radio input waardoor de muziek ineens keihard door de kamer galmt.

Niet fijn als de kids liggen te slapen....

Ook klinken mijn surrounds alsof ze kapot zijn bij de hogere tonen.

Ik heb de audissey (volgens mij) ongedaan gemaakt en wat zaken handmatig ingesteld maar die surrounds blijven ruk klinken.

Het kan aan mij liggen, maar waarom moet ik bij elk input signaal alles instellen? En lijkt het erop dat ie niet goed overweg kan met verschillende soorten audio binnen dezelfde bron??

Rasplex biedt stereo = OK
Rasplex biedt DD 5.1 = OK
Rasplex biedt DTS = Stilte tot ik de rasplex herstart.

Zit ik TV te kijken, valt ook soms geluid weg tot ik versterker uit en aan zet.

Ik snap er geen jota meer van. Spul moet toch gewoon werken?

Of zit ik nu gewoon tegen “features” aan te hikken die leuk zijn als je wil “spelen” met je settings, maar niks zijn als je gewoon plug & play wil?

Vind het niet erg om te finetunen, maar dan moet de basis wel ok zijn.
Twijfel erover om m retour te sturen :’(

Edit:
Factory reset gedaan en het verrotte geluid uit de surrounds is nu weg. Die dingen werden gewoon te hard aangestuurd :(
Rechts achter lijkt nu ook opgeblazen. :|

Nu blijft nog over het random switchen naar een random source en het stil zijn van bepaalde audio streams.

Alles wat maar CEC is staat nu uit. Behalve de CEC tussen tv en Rasplex voor menu bediening. Al het “slimme” is verder uit.

Edit 2:
Ding gaat definitief terug.
Heen een weer zappen met tv waarbij sommige zenders dus stereo zijn en anderen DD, zorgt ervoor dat de versterker helemaal wappie wordt en dus verkeerd schakelt waardoor hij dus overal denkt stereo te krijgen en je dus uiteindelijk zonder geluid komt te zitten.

Maandagochtend model of slechte firmware of wat dan ook.
Ik ben er klaar mee.

Bedankt voor de assistentie om me verder te helpen. Helaas is het niet helemaal gelukt.

[ Voor 26% gewijzigd door RoRoo op 13-09-2020 22:57 ]

Pagina: 1