Problemen met videokaart of drivers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 17:31
goeiemorgen,

Vorige week pc in elkaar gestoken specs zijn.

AMD RYZEN 5 3600X
AMD RADEON 5600 TX
GIGABYTE B450 S2H
Samsung ssd500gb m.2 sam
Ripjaws 2x8 gb

Alles in elkaar gestoken zonder problemen.
Windows 10 geinstalleerd, geactiveerd en laten updaten.
Chipset drivers gedaan.
Videocard drivers ook gedaan.

Vanaf dan begonnen de problemen:
Knipperend scherm, soms signal lost ( moest dan rebooten)

Als ik de videocard drivers eraf haal stopt scherm met knipperen maar kan ik vb fortnite niet opstarten wegens geen drivers...

Bij fortnite geeft hij gewoon app has crashed. Bij world of warcarft geeft hij 3d acceleration crash aan. Als de drivers opstaan.

Word er echt moedeloos van hoe dit op te lossen.

Dingen die ik al gedaan heb:

Videokaart uit en ingehaald. Alles opnieuw aangesloten vanbinnen.
Hdmi kabel gecontroleerd.
Videokaart drivers eraf met uninstall utility ( voor volledige verwijdering) en er weer op.

Niets helpt.

Iemand ideeën?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8LUYIJH2IFjOFgzTd1gtk92J4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHfxanPlt7SiPrLH585IFkor.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Dit was toen world of warcraft crashte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:14
heb je de HDMI kabel ook vervangen? Mogelijk kun je ook het scherm testen op een ander HDMI apparaat (tv box of laptop oid.) Kijken wat het scherm doet bij verschillende resoluties.

Als de kabel niet helemaal lekker is, dan gaat het sneller mis bij hoge resoluties (= meer data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou zeggen: ga eerst eens meten.

- laat iets als Afterburner ofzo meelopen
- draai wat benchmarks als PassMark of Furmark ofzo

Als dat al vastloopt, is in ieder geval uitgesloten dat het aan (brakke) games ligt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Heb al een programma gebruikt om de videokaart wat te doen werken en die gingen prima. Alles bleef stabiel.

Kan het aan de hdmi kabel liggen? Krijg je dan ook foutmeldingen? 3d acceleration enzo.

Ben een leek met software problemen dus excuses voor domme vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:14
Aerix1987 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:25:
Heb al een programma gebruikt om de videokaart wat te doen werken en die gingen prima. Alles bleef stabiel.

Kan het aan de hdmi kabel liggen? Krijg je dan ook foutmeldingen? 3d acceleration enzo.

Ben een leek met software problemen dus excuses voor domme vragen
een stelregel die ik gebruik: als het niet getest is kan het er aan liggen.
Het kan dus lonen om het hele pad te doorlopen. Het wegvallen van beeld doet mij de HDMI kabel vermoeden, dus ik zou die zeker proberen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Juist getest. Ligt niet aan hdmi kabel of monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-10 17:56
Probeer eens de laatst WHQL driver te installeren en uit te proberen?
Wel uiteraard de oude eerst verwijderen via DDU.

Dit heeft toen bij mij ook veel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Ook gebeurt. Geen verandering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
tl;dr Met drivers problemen, zonder drivers geen problemen maar dan geen games kunnen starten?
Toevallig een andere videokaart om mee te testen?
Ziet er naar uit dat de GPU wel eens stuk kon zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door ocwil op 07-09-2020 13:55 ]

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Geen drivers kan ik niet omdat de games dan afgeven dat drivers niet voldoende zijn.

Wel drivers, crasht alles.

Gpu kapot zou raar zijn is een nieuwe kaart 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
En heb een programma gedownload om de videokaart te testen. Zon benchmark iets. En alles werkte. Deed de test vlekkeloos. Met de drivers erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-10 11:12
Run eens een heaven benchmark en post hier je score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Welke RX 5600 XT is het exact?
Is deze voorzien van een OC bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wordt die monitor wel als 1920x1080 herkend? Niet dat je al je games windows full screen in 1919x1079 draait ofzo met overscan aan in de driver, als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
MAX3400 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:13:
Wordt die monitor wel als 1920x1080 herkend? Niet dat je al je games windows full screen in 1919x1079 draait ofzo met overscan aan in de driver, als voorbeeld.
Hoe kijk ik dit na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Uszka schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:09:
Welke RX 5600 XT is het exact?
Is deze voorzien van een OC bios?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQDyFVfDnNB2D0QekAv71hfPhHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry2xhSp4vggCMpIFZABGS10s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Windows Control Panel, misschien? Tenminste, ik ga er vanuit dat je een recent & geupdate Microsoft OS hebt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
MAX3400 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:20:
[...]

Windows Control Panel, misschien? Tenminste, ik ga er vanuit dat je een recent & geupdate Microsoft OS hebt draaien?
Ja hoor. Windows 10 en alle updates gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Welke biosversie staat erop? Kan je uitlezen met GPU-Z of HWinfo64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als TS aangeeft. Ik heb exact dezelfde kaart als TS (gigabyte gaming), maar ook ik heb af en toe last van een knipperend scherm. Dit gaat als volgt:

Eerst werkt alles wel 8 uur probleemloos, en dan begint het opeens:
beeld gaat zwart voor 1 a 5 seconden, gaat dan weer aan, blijft dan aan voor 1 a 5 seconden, en gaat dan weer zwart, enzovoort.

Als ik de display kabel er even uit en in doe, dan werkt alles weer probleemloos, totdat het weer na een X aantal uur weer begint.

Ik heb ook al geprobeerd de drivers opnieuw te installeren (met factory reset), maar dit hielp niet. GPU Bios heb ik ook al geupdate.

Benchmark scores zijn verder wel uitstekend. Is de kaart waarschijnlijk kapot? Hij kan gelukkig nog gewoon retour.

[ Voor 13% gewijzigd door Montu op 07-09-2020 14:36 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aerix1987
Effe een update voor de mensen die geholpen hebben. Zijn dus de drivers van amd. Ze hebben hun kaarten bijna onbruikbaar gemaakt.

Winkel geweest. Kaart gebenchmarkt met hun programma. Sloeg compleet tilt. Ze halen ze eruit en in hun pc met de drivers. Juist zelfde.

Ze dachten kaart kapot. Nemen nieuwe uit winkel. Juist etzelfde. Blijkbaar grote problemen laatste tijd.

Kaart omgeruild voor nvdia en rara alles werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Montu schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:32:
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als TS aangeeft. Ik heb exact dezelfde kaart als TS (gigabyte gaming), maar ook ik heb af en toe last van een knipperend scherm. Dit gaat als volgt:

Eerst werkt alles wel 8 uur probleemloos, en dan begint het opeens:
beeld gaat zwart voor 1 a 5 seconden, gaat dan weer aan, blijft dan aan voor 1 a 5 seconden, en gaat dan weer zwart, enzovoort.

Als ik de display kabel er even uit en in doe, dan werkt alles weer probleemloos, totdat het weer na een X aantal uur weer begint.

Ik heb ook al geprobeerd de drivers opnieuw te installeren (met factory reset), maar dit hielp niet. GPU Bios heb ik ook al geupdate.

Benchmark scores zijn verder wel uitstekend. Is de kaart waarschijnlijk kapot? Hij kan gelukkig nog gewoon retour.
Zo vlug mogelijk retouren. Winkel zei het. Ze zijn goedkoper dan nvidia maar de miserie is niet te doen. Liever nvidia dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Aerix1987 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:32:
[...]

Zo vlug mogelijk retouren. Winkel zei het. Ze zijn goedkoper dan nvidia maar de miserie is niet te doen. Liever nvidia dan.
Dank voor de update. Wel vreemd dat hier op dit moment dan nauwelijks over te lezen is op het internet. Als het een driverissue is (maar dus niet aanwezig was op de vorige driver), dan zal het wellicht gefixt worden in de volgende driver?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Montu schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:02:
[...]

Dank voor de update. Wel vreemd dat hier op dit moment dan nauwelijks over te lezen is op het internet. Als het een driverissue is (maar dus niet aanwezig was op de vorige driver), dan zal het wellicht gefixt worden in de volgende driver?
Ja idd. Maar als je dan verder leest blijkt amd redelijk slecht te zijn met drivers en wil de problemen niet meer. Ga dan maar voor de duurdere meer betrouwbare optie ipv te wachten op een update.

Winkel was Alternate en daar zeiden ze dat er veel problemen bekend zijn met de 5600 en 5700 reeks van amd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-02-2023
Na meer dan een week van problemen en eindelijk een work-around gevonden te hebben toch maar even op GoT kijken of er anderen zijn met dezelfde problemen.
Toen zag ik dit topic.

Ik heb geen echte oplossing behalve dat ik met display port geen problemen heb die ik wel met HDMI heb. Dat is dus mijn work-around.

Op beide Iiyama monitoren die ik heb krijg ik geen beeld met de laatste Radeon drivers icm HDMI.
Dit zowel met een R9 290, 5600XT, en mijn werk laptop met een RX 640. En allemaal geven wel beeld op mijn TV als ik die verbind met HDMI.

Beide monitoren heb ik ook gecontroleerd of daarvan de HDMI nog wel werkt en daar lijkt geen probleem mee te zijn want zowel Chromecast als RasperryPi geven beeld op beide.

Bij de op 1 na laatste update had ik al last van het feit dat er geen geluid meer doorgegeven werd via HDMI en dat was op te lossen door de drivers van medio mei te installeren in plaats van de laatste.
Misschien is dat dus ook een oplossing voor jou Aerix1987, om gewoon een oudere versie van de drivers te installeren.

Dat het nu weer de drivers zijn kwam ik puur toevallig achter tijdens het opnieuw installeren van Windows 10. Wanneer ik dat verbonden met het internet deed lukte het mij niet de installatie af te maken, maar bij het uitschakelen hiervan wel. |:(
Pagina: 1