Inmiddels heb ik m allang aan de praat gekregen. Ik kan reeds ook me SCSI ook aansluiten, maar er resteren nog altijd een aantal problemen :(:
- Ik kan niet van me SCSI cd-rom booten (SCSI hd weet ik niet, aangezien ik r geen heb), omdat er geen NTLDR word gevonden. Met dezelfde bootable cd kan ie wel vanaf ATAPI cd-rom booten. Nu is de vraag: moet ie de NTLDR op de cd-rom of de HD vinden. En wat doe ik pcies fout dan?
- Het lukt me nog steeds niet om direct van de IDE RAID array te booten. Ik moet nog steeds via een bootable cd-rom opstarten. Dat gaat als volgt in zijn werk: de bios vind de bootable cd-rom in de ATAPI speler. Vervolgens wordt gevraagd of ik van de cd wil opstarten. Ik kies nee (door op geen enkele toets te rammen), waarna me comp normaal doorstart (m.b.v de RAID dus en niet vanaf de cd). Wat doe ik verkeerd en hoe krijg ik m zover dat ie direct vanaf de RAID start?
PS I: Een aantal kanttekeningen:
- Ook als ik me SCSI kaart eruit trek wil me comp ng nie van de IDE RAID booten.
- De bootsequence is: flop, cd, scsi, ide-0 (niet aanwezig), other devices.
- Overige informatie gewenst? Vraag t en ik zal antwoorden!
PS II: Als ik me RAID kaart in een ander PCI slot plaats, kan ik ook niet meer booten via de ATAPI cd-rom speler met de bootable cd ('slechts' een keer getest, dus ik kan me vergissen). Iemand enig idee hoe dit komt?
Alvast bedankt
- Ik kan niet van me SCSI cd-rom booten (SCSI hd weet ik niet, aangezien ik r geen heb), omdat er geen NTLDR word gevonden. Met dezelfde bootable cd kan ie wel vanaf ATAPI cd-rom booten. Nu is de vraag: moet ie de NTLDR op de cd-rom of de HD vinden. En wat doe ik pcies fout dan?
- Het lukt me nog steeds niet om direct van de IDE RAID array te booten. Ik moet nog steeds via een bootable cd-rom opstarten. Dat gaat als volgt in zijn werk: de bios vind de bootable cd-rom in de ATAPI speler. Vervolgens wordt gevraagd of ik van de cd wil opstarten. Ik kies nee (door op geen enkele toets te rammen), waarna me comp normaal doorstart (m.b.v de RAID dus en niet vanaf de cd). Wat doe ik verkeerd en hoe krijg ik m zover dat ie direct vanaf de RAID start?
PS I: Een aantal kanttekeningen:
- Ook als ik me SCSI kaart eruit trek wil me comp ng nie van de IDE RAID booten.
- De bootsequence is: flop, cd, scsi, ide-0 (niet aanwezig), other devices.
- Overige informatie gewenst? Vraag t en ik zal antwoorden!
PS II: Als ik me RAID kaart in een ander PCI slot plaats, kan ik ook niet meer booten via de ATAPI cd-rom speler met de bootable cd ('slechts' een keer getest, dus ik kan me vergissen). Iemand enig idee hoe dit komt?
Alvast bedankt
Schopje: niemand ook maar enig benul!? Er lopen toch nog wel meer tweakertjes met IDE RAID en SCSI rond!?
wat ik je wel kan vertellen is dat je raid controller ook als een scsi device wordt gezien.
(eingenlijk niet helemaal waar. Het is een mass storage controller, net als een scsi controller. Het ligt er dus maar net aan in welke pci slot je welke kaart stopt.)
Ondersteunt je scsi controller wel het booten van cd/hd ?
(eingenlijk niet helemaal waar. Het is een mass storage controller, net als een scsi controller. Het ligt er dus maar net aan in welke pci slot je welke kaart stopt.)
Ondersteunt je scsi controller wel het booten van cd/hd ?
Verwijderd
Heb zelf een Abit MB, en bij de installatie van Win 2k kwam ik erachter wat ze bedoelde met de driver flop: HotRod.
Geen idee wat het was, maar Win 2k installeerde niet. Bij de reboot werd de HD niet meer herkend.
Tot het moment dat ik de HotRod drivers installeerde als SCSI device (gevalletje van eerst doen, dan pas lezen).
Voor de aansturing van de HD heb ik een tweede BIOS. Daar is in stellen van waar er geboot moet worden (HD).
Dus niet de standaard BIOS: flop, cd, hd, etc.
Wellicht geldt dit ook jouw systeem, geen idee.
Geen idee wat het was, maar Win 2k installeerde niet. Bij de reboot werd de HD niet meer herkend.
Tot het moment dat ik de HotRod drivers installeerde als SCSI device (gevalletje van eerst doen, dan pas lezen).
Voor de aansturing van de HD heb ik een tweede BIOS. Daar is in stellen van waar er geboot moet worden (HD).
Wellicht geldt dit ook jouw systeem, geen idee.
Correctwat ik je wel kan vertellen is dat je raid controller ook als een scsi device wordt gezien.
Correct: de kaart met het hoogste IRQ wordt als eerts gedectecteerd. Een probleem echter: als ik me IDE RAID de hoogste IRQ geef dan wordt daarna heel me SCSI nie meer gedecteerd tijdens de boot (pas als windows is opgestart wordt ie gevonden). Als ik t andersom doe worden ze wel allebei netjes gedecteerd (momenteel geef ik me RAID kaart het hoogste IRQ (automatisch toegekend), omdat als ik m in een ander PCI slot zet (met dus een lager IRQ), de RAID config wel word herkend, maar niet meer geboot van kan worden!?)(eingenlijk niet helemaal waar. Het is een mass storage controller, net als een scsi controller. Het ligt er dus maar net aan in welke pci slot je welke kaart stopt.
Jawel: ik weet niet meer exact joe de optie heet, maar ergens in me SCSI bios kan ik de herkenning van bootbale media activeren.Ondersteunt je scsi controller wel het booten van cd/hd ?
Bij mij is t een los IDE RAID kaartje van Abit, dat ik tijdens de installatie van Win2k idd op die manier met de HotRod flop heb geinstalleeerd. (Dit heb ik echter nooit met me SCSI kaart (Diamond Fireport 40) gedaan, omdat die flop niet werkt. Dat maakt echter niks uit, omdat de driver hiervan door Windows zelf daarna word geladen)Heb zelf een Abit MB, en bij de installatie van Win 2k kwam ik erachter wat ze bedoelde met de driver flop: HotRod.
Correct. Althans je bedoelt de bios van de RAID kaart? Maar daar kan ik alleen kiezen welke hd van geboot moet worden (logisch toch?)(hoewel het niet van toepassing is aangezien het een raid0 opstelling is en de 'geactiveerde boot hd' dus niet werkelijk de boot partitie bevat). Maar daar heb jij meer opties of begrijp ik je nu verkeerd? En wat doe ik dan met de bootsequence in me reguliere bios?Voor de aansturing van de HD heb ik een tweede BIOS. Daar is in stellen van waar er geboot moet worden (HD).
Verwijderd
je moet in iig zorgen dat je array bootable is..verder moet je zorgen dat er tijdens windows setup verder geen disks inhangen anders zet windows daar doodleuk je bootfiles op...
En hoe doe ik dat pcies? Er is in het bios van de RAID kaart een bootschijf aangegeven (hoewel deze er eigenlijk niet is angezien het een raid0 opstelling is). Op dat moment zat er niks anders in me comp qua hd (hoewel er misschien wel een flop in zat, maar denk t nie). Maar dan nog: alle system files staan netjes op de raid0! Wrom zou ie dan de MBR op die flop hebben gezet!? En kun je wel naar win booten zonder MBR op je hd?
Verwijderd
bij mijn fasttrak kan ik bij het aanmaken van de array aangeven dat ie bootable is
toen ik er nog een 3de hd in had merkte ik dat ie in 1ste instantie van m'n 3de disk boote en dan pas boote van de raid...ondanks dat windows op de raid stond...geheel booten van de raid lukte pas nadat ik opnieuw instaleerde zonder de 3de disk erin(die aan de normale ide hing)...
toen ik er nog een 3de hd in had merkte ik dat ie in 1ste instantie van m'n 3de disk boote en dan pas boote van de raid...ondanks dat windows op de raid stond...geheel booten van de raid lukte pas nadat ik opnieuw instaleerde zonder de 3de disk erin(die aan de normale ide hing)...
Aangezien er geen andere hd's in me comp hingen ten tijde van de installatie (nu nog steeds niet) moet t op de raid array staan... En ik heb aangegeven dat ie bootable is....Dus nog steeds geen opheldering
Pagina: 1