Scherm langdurig (12 uur) aanhouden Anno 2020?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 15:33

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hey hoi!

Ik heb een mooie zoektocht gehad op Google, waar ik eigenlijk alleen nostalgische topics tegen kwam, over iPhone 6, 7 en oudere.

Nu vraag ik mij af, kan het anno 2020 kwaad als ik mijn iPhone 11 Pro Max’s scherm een goede 12 uur lang aan laat, en aan de oplader. Op het scherm zal een simpele screensaver spelen met een bewegend object.

Wat ik lees, is dat dit vroeger echt geen aanrader was. Dode pixels, bevroren pixels, touchscreen die niet meer werken.

Maar, hoe zit dat anno 2020?

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Vettigedennis schreef op maandag 7 september 2020 @ 04:02:
Een Oled scherm wil je echt niet zo lang aan laten. Heb je straks je home scherm met alle apps ingebrand ;)
Nu je dat zegt, wil ik dat mijn toestel niet aan doen 😬.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Met een screensaver zal dat wel meevallen. Oled brand in wanneer het beeld de hele tijd hetzelfde blijft.
Verder geen idee of je daar problemen mee kan krijgen, zijn genoeg mensen die hun oled tv 12 uur lang aanhebben dus zolang het beeld steeds verandert lijkt mij het geen probleem. Voor de zekerheid niet op max helderheid.

Maar waarom precies wil je dat?

[ Voor 11% gewijzigd door Plugin op 07-09-2020 04:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:36

Yucon

*broem*

Mensen gebruiken die dingen urenlang als navigatie. Dan heb je zelfs bepaalde delen van het scherm zelfs zo lang stilstaand beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:44
Kan prima, zeker als je het niet maanden achter elkaar elke dag doet.
Hoe denk je dat de MediaMarkt /BCC etc het doen?

Let wel op dat je een goede oplader pakt, je wilt niet de accu alsnog opblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Yucon schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:18:
Mensen gebruiken die dingen urenlang als navigatie. Dan heb je zelfs bepaalde delen van het scherm zelfs zo lang stilstaand beeld.
Klopt.
En op mijn Galaxy S7 kon je dan ook perfect zien waar de "knoppen" binnen Waze op het scherm zaten... :o

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 17:38

Kryziek

bb || !bb

Pietervs schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:19:
[...]

Klopt.
En op mijn Galaxy S7 kon je dan ook perfect zien waar de "knoppen" binnen Waze op het scherm zaten... :o
Mijn S8 was ook mooi ingebrand. Daar waren de navigatieknoppen, notificatiebalk en de doorstuur knoppen enzo van Whatsapp permanent in beeld. ;w

Dus ik zou het zeker NIET aanraden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:31
Kryziek schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:23:
[...]

Mijn S8 was ook mooi ingebrand. Daar waren de navigatieknoppen, notificatiebalk en de doorstuur knoppen enzo van Whatsapp permanent in beeld. ;w

Dus ik zou het zeker NIET aanraden!
Dat is Samsung.

Ik heb mijn iPhone X meerdere keren voor uren als navigatie gebruikt (op maximale helderheid). Na ruim drie jaar nog steeds geen burn-in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:41:
[...]

Dat is Samsung.

Ik heb mijn iPhone X meerdere keren voor uren als navigatie gebruikt (op maximale helderheid). Na ruim drie jaar nog steeds geen burn-in.
Af en toe enkele uren navigeren zal echt geen probleem zijn. Het oled-paneel in de iPhone X is overigens afkomstig uit de fabrieken van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 12:44
De meeste panelen van Apple zijn afkomstig uit een Samsung fabriek :P 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:11
Als je een screensaver afspeelt is oled juist de beste keus. Als je stilstaande objecten op het scherm hebt is LCD waarschijnlijk beter omdat die idd minder last hebben van burn-in.

Maar uiteindelijk, maakt het echt uit? Ik neem aan dat je een telefoon niet voor de lol 12 uur per dag aan zet, dus het zal een nuttige toepassing hebben. Wij hebben op kantoor bijvoorbeeld tablets bij de meeting-ruimtes hangen waarop je de beschikbaarheid kunt zien. Misschien zijn die schermen over 2 of 3 jaar ingebrand, wie weet. Maar ze zijn iig nuttig gebruikt dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:31
S1NN3D schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:09:
[...]

Af en toe enkele uren navigeren zal echt geen probleem zijn. Het oled-paneel in de iPhone X is overigens afkomstig uit de fabrieken van Samsung.
Dat klopt. Maar de software die heeft Apple ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 11:15
Ik heb heel wat oled schermpjes in mijn handen gehad en nog nooit een apple scherm met burn in gezien,
Dit komt door apple's pixel shifting. Zorg dus wel dat je een origineel apple scherm hebt en geen namaak China etc.

https://www.reddit.com/r/...ng_to_prevent_burn_in_on/

Kan dus prima. Let wel op de hitte als je hem ergens inbouwt of een slecht hoesje neemt kan de batterij flink slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 18:50

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Pietervs schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:19:
[...]

Klopt.
Precies hetzelfde hier op precies hetzelfde toestel helaas :( Ik zou het niet aandurven om dat 12 uur te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05
turkeyhakan schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:31:
[...]

Dat klopt. Maar de software die heeft Apple ontwikkeld.
Je snapt wel dat dit een hardware probleem is he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 15:51

SomerenV

It's something!

Op 't werk gebruiken wij Zebra's (de TC51 volgens mij). Qua specs niks speciaal en volgens mij een relatief gemiddeld LCD-scherm, maar de toestellen die al wat langer in de omloop zijn hebben zichtbare burn in. Vaak staat het scherm zo ingesteld dat deze naar standby gaat na een minuut of 30, maar vaak staat het scherm 4 tot 7 uur aan per dagdeel (dus keer 2 op een dag). Veel dingetjes op scherm staan overigens altijd op dezelfde plek, en juist die zaken zijn ingebrand.

Een screensaver is juist bedoeld om pixels vaak genoeg te verversen om inbranden te voorkomen. In theorie kun je dus prima je scherm 12 uur aan laten staan, mits het scherm om de zoveel tijd wat anders laat zien (wat een screensaver dus doet). Volgens mij zijn er ook legio apps of ingebouwde functies om op die manier een klok te tonen bijvoorbeeld, of foto's. Een beetje als een digitaal fotolijstje, maar dan middels je smartphone.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik dacht dat Apple wat trucjes had toegevoegd om burn-in te voorkomen? Iets met subpixels die heen en weer shiften, maar het is alweer een paar jaar geleden (rond introductie X) dat ik de achtergrond daarvan heb gelezen :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pixelshift kan scherpe randen bij icoontjes die altijd in beeld staan wat uitsmeren bij het inbranden, waardoor het moeilijker zichtbaar wordt. Dus het helpt zeker, maar het kan niet het fundamentele probleem van inbranden voorkomen, tenzij ze echt serieuze afstanden de handel verschuiven. Ik neem aan dat je Apple batterij-icoontje niet ineens een halve centimeter lager staat: Je kan bij een telefoon gewoon heel weinig pixel shiften voordat het shiften zelf irritant wordt.

Eens gekeken bij mijn S7, nu ik het specifiek zocht kon ik de burn-in van mijn bovenste balkje die altijd in beeld is wel zien. Wel een behoorlijk subtiel effect, en gezien die balk toch bijna altijd in beeld is, maakt het weinig uit dat er wat burn-in is :P.

Anyway voor de vraag van TS is het heel simpel: Zolang alle elementen van die screensaver bewegen, is er geen probleem. Als er stilstaande elementen zijn, en je wil dit een paar keer doen, is er geen probleem. Als er stilstaande elementen zijn, en je gaat dit dagelijks doen, dan ga je problemen krijgen met inbranden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AltTabKeys schreef op maandag 7 september 2020 @ 03:30:
Nu vraag ik mij af, kan het anno 2020 kwaad als ik mijn iPhone 11 Pro Max’s scherm een goede 12 uur lang aan laat, en aan de oplader. Op het scherm zal een simpele screensaver spelen met een bewegend object.
Nu vragen wij ons af: waarom zou je dat willen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:44
com2,1ghz schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:53:
[...]

Je snapt wel dat dit een hardware probleem is he?
Waar Apple wel een software oplossing voor heeft toegevoegd: https://9to5mac.com/2017/09/11/ios-11-iphone-x-burn-in/

@AltTabKeys Apple waarschuwt om dit niet te doen: https://support.apple.com/en-us/HT208191

[ Voor 14% gewijzigd door ex87 op 09-09-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05
ex87 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:36:
[...]

Waar Apple wel een software oplossing voor heeft toegevoegd: https://9to5mac.com/2017/09/11/ios-11-iphone-x-burn-in/

@AltTabKeys Apple waarschuwt om dit niet te doen: https://support.apple.com/en-us/HT208191
Haha is niet echt een oplossing maar een mitigatie. Net als dat televisiekanalen hun logo ook om de zoveel tijd van plek laten veranderen.

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:19:
[...]

Nu vragen wij ons af: waarom zou je dat willen? ;)
Sorry voor de lange stilte :P.

Er is een app genaamd COIN, een Geomining app.

Om de app zijn werk te laten doen, is het open houden van de app verplicht, en het scherm moet aanblijven.

Nu heeft COIN zelf een screensaver in-geprogrammeerd, waarbij het logo zoals de oude DVD-Logo op TV's heen en weer beweegt. Dit om pixel-sterfte te voorkomen. Maar, dat is natuurlijk geen garantie.

PS: Via deze referral-link krijgen we beiden bonussen als je geïnteresseerd bent: *snip* Geen referrals ;)

Vandaar mijn vraag wat de gevolgen waren :P

[ Voor 11% gewijzigd door Daedalus op 17-09-2020 17:54 . Reden: referrals ]

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Ik heb net even op YT e.d gekeken naar Apple's OLED-Burn in's, en iemand heeft een iPhone X, die hij sinds de lancering actief heeft gebruikt, en heeft na 3 jaar nog geen Burn-In. Je zou verwachten dat het batterij-icoontje rechts bovenin een Ghost-effect zou gaan hebben, maar niks nada noppus.

Ik denk dat Apple een foefje heeft toegevoegd dat statische afbeeldingen geen Burn-In kunnen creeeren, door zoals hier boven eerder gespeculeerd, Pixel-Shifting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
20 jaar geleden hadden we AdAdvantage, ik dacht dat zulke concepten dood waren.
Om de app zijn werk te laten doen, is het open houden van de app verplicht, en het scherm moet aanblijven.
Ah. Minimale helderheid zou al een heel stuk moeten helpen.
Pagina: 1