Slimme verlichting op momenten zelf aan/uit zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenerator
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 14:25
Ik overweeg om een aantal slimme lampen te installeren, maar ik ben echt een newbie met smart home etc. Ik heb geprobeerd om een antwoord te zoeken maar ik kom er niet helemaal uit. Ik begrijp dat het de bedoeling is dat lampjes altijd aan moeten staan (wandschakelaar). Maar ik zit er ook over na te denken om mijn normale verlichting in zowel mijn woon als slaapkamer met slimme lampjes te vervangen. Hoe zorg ik ervoor zonder dat ik via een app of stem, het lichtje nog dom aan/uit kan zetten met de schakelaar? Het voorbeeld dat ik in gedachte heb, is als je thuis komt en het is donker en je wilt jouw woonkamer licht aan doen, maar hij staat al aan omdat het een slim lampje is. In een situatie als dit, heb ik dan zowel een slimme schakelaar nodig als een slim lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02
Als je een gewone schakelaar hebt (en dus niet een dimmer) kun je het beste een module achter je bestaande knop zetten, die zowel reageert op de wandschakelaar, als 'slim' aan/uit gezet kan worden (bijvoorbeeld met een ingesteld schema).

Shelly is zo'n module.

1) Monteer je in de wandcontactdoos achter je schakelaar
2) hij weet of je op de knop drukt, en de knop blijft dus áltijd werken
3) hij kan het licht aan/uit doen op schema/automatisch/alexa/etc. ongeacht de positie van de knop op de muur

Enige voorwaarde is dat hij permanent stroom moet hebben.
Komt erop neer dat er achter je knop (als je hem van de muur haalt om even te kijken bijv.) je een blauwe, bruine en zwarte draad moet hebben.

/edit
Met bovenstaande blijf je dus gewoon je huidige lamp gebruiken. Daar verandert niks aan. Je maakt namelijk de schakelaar 'slim', niet de lamp. De lamp maakt verder niet uit wat je erin schroeft.

[ Voor 11% gewijzigd door thaan op 06-09-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
svenerator schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:31:
Het voorbeeld dat ik in gedachte heb, is als je thuis komt en het is donker en je wilt jouw woonkamer licht aan doen, maar hij staat al aan omdat het een slim lampje is.
Waarom zou je een lamp aan willen zetten die al aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenerator
AllesKan schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:55:
[...]

Waarom zou je een lamp aan willen zetten die al aan staat?
Het lampje heb je daarvoor al 'uit' gedaan met de app. Wandschakelaar staat nog aan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenerator
thaan schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:39:
Als je een gewone schakelaar hebt (en dus niet een dimmer) kun je het beste een module achter je bestaande knop zetten, die zowel reageert op de wandschakelaar, als 'slim' aan/uit gezet kan worden (bijvoorbeeld met een ingesteld schema).

Shelly is zo'n module.

1) Monteer je in de wandcontactdoos achter je schakelaar
2) hij weet of je op de knop drukt, en de knop blijft dus áltijd werken
3) hij kan het licht aan/uit doen op schema/automatisch/alexa/etc. ongeacht de positie van de knop op de muur

Enige voorwaarde is dat hij permanent stroom moet hebben.
Komt erop neer dat er achter je knop (als je hem van de muur haalt om even te kijken bijv.) je een blauwe, bruine en zwarte draad moet hebben.

/edit
Met bovenstaande blijf je dus gewoon je huidige lamp gebruiken. Daar verandert niks aan. Je maakt namelijk de schakelaar 'slim', niet de lamp. De lamp maakt verder niet uit wat je erin schroeft.
toon volledige bericht
Mooie suggestie, moet ik even kijken of het wat voor mij is. Maar het idee waarom ik ook de slaap en woonkamer slim wil maken is dat je bijvoorbeeld met Google kan zeggen; zet de woonkamer op 50%. Ik weet niet of dit ook nog werkt met enkel een slimme schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met Hue heb je genoeg schakelaars en motion sensors die je kan gebruiken om verlichting aan te doen wanneer je wilt.

Maar makkelijker is om regels in te stellen die dit automatisch doen. Bijvoorbeeld bij zonsondergang of als je 's avonds laat thuis komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Als je een slimme lamp hebt, kan je die alsnog aanzetten met de schakelaar. Kwestie van uit en aan zetten.
Als je een Google home oid hebt, zou je bij thuiskomt kunnen zeggen dat deze de lamp aan moet doen.

Wij hebben beneden 3 slimme hue lampen en boven 2.
Beneden en boven een Google home. We gebruiken de schakelaars voor aan-uit en de home om de lampen te dimmen (behalve 1 lamp, die kan alleen aan en uit via home) maar dan zeggen we "oké Google, lamp kast uit" en dan gaat deze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 20:27
svenerator schreef op maandag 7 september 2020 @ 00:03:
[...]

Het lampje heb je daarvoor al 'uit' gedaan met de app. Wandschakelaar staat nog aan dan.
voor het aan-uit kun je inbouwschakelaars gebruiken zoals shelly
of iets kosten technische interessanter Sonoff (echter wel meer werk qua instellen)
daarnaast heb je ook klik-aan klik-uit welke je kunt koppelen aan google home

jou doel lichten dimmen kan ook met dimmers, van bijv sonoff, in de draad te klussen
of de lampen vervangen met slimme varianten van Hue, Milight of andere "wifi"lampen op aliexpress van ~7e per stuk
kijk dan wel even of je z'n kunt terug vinden op communities van bijv. OpenHAB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@svenerator Als je naar slimme lampen gaat dan wordt een wandschakelaar inderdaad non-existent. Naar mijn idee is het ook gebruiken van de niet-smart schakelaar gewoon ruk. Dat ik vragen om gezeur met de WAF.

Zoals thaan meldt zou je de wandschakelaar naar een module als een Shelly kunnen leiden of die zelf je (niet smart) lamp laten schakelen/dimmen. Je grootste vijand hierbij is de vendor lock. Zolang je het simpel wilt houden ben je volledig in handen van het merk wat je kiest. (Iets dat überhaupt geldt voor het cloud aspect van de meeste systemen).

Dit kan je overkomen door iets als Home Assistant (of OpenHAB, Domoticz etc) te gaan gebruiken. Maar dit is wel lastiger en kost je exponentieel meer tijd. Krijg je wel wat voor terug (alles kunnen mengen, geen cloud afhankelijkheid, complexere zaken mogelijk) maar dit moet wel iets zijn wat je leuk vind om te doen. Anders zou ik er niet aan beginnen.

En haalde het even aan, dimmen. Je zou dus ook voor een dimmer module in de installatie (plafond/muur) kunnen gaan. Voordeel is dat deze eigenlijk allemaal ook kunnen werken met de bestaande schakelaar. Nadeel is dat je hem in moet bouwen en dat je alleen kunt dimmen. Als in, niet los de kleurtemperatuur kunt aanpassen (ook al kan je dat deels opvangen met DimTone/WarmDimmen lampen) en geen kleur.

Ofwel, ik zou vooraf goed nadenken over wat je wilt bereiken en hoeveel tijd/energie je er in wilt steken. Dan kan je daarna beter kijken bij verschillende fabrikanten wat ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Hsb-3 schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:16:
Als je een slimme lamp hebt, kan je die alsnog aanzetten met de schakelaar. Kwestie van uit en aan zetten.
Als je een Google home oid hebt, zou je bij thuiskomt kunnen zeggen dat deze de lamp aan moet doen.

Wij hebben beneden 3 slimme hue lampen en boven 2.
Beneden en boven een Google home. We gebruiken de schakelaars voor aan-uit en de home om de lampen te dimmen (behalve 1 lamp, die kan alleen aan en uit via home) maar dan zeggen we "oké Google, lamp kast uit" en dan gaat deze uit.
Als je niets met de schakelaar doet (dus niets inbouwt) zul je de stroom van je slimme lamp afhalen als je de lamp met de schakelaar uitzet. Die heeft dan geen stroom meer, en is dus ook niet met Google Home te bedienen (en niet te automatiseren).
Je kunt hem dan dus inderdaad wel aanzetten (door eerst de stroom eraf te halen, en dan weer erop te zetten). Maar, zeker in het begin, zal de lamp ook regelmatig uit staan als je een commando aan je Google Home wil geven.

@svenerator
Als je echt een slim huis wil maken, moet je ook iets van software daarvoor gaan draaien. Ik gebruik zelf Home Assistant, maar Domoticz zou ook kunnen. Voor beide software-pakketten zijn uitgebreide topics hier op GoT te vinden.
Domoticz is wat makkelijker om mee te beginnen, maar Home Assistant maakt ook flinke stappen in gebruiksvriendelijkheid.

Verder heb ik op dit moment nog een aantal slimme lampen in de slaapkamer, zonder dat daar iets als een Shelly achter hangt. Dat heeft dus als effect dat die soms niet beschikbaar zijn in Home Assistant of Google Home, omdat ze dus met de knop uitgezet zijn.

Om er voor te zorgen dat ze altijd beschikbaar zijn, heb je een aantal opties:
  • Je kunt een Shelly bij de knop plaatsen, in combinatie met een domme lamp. Voor niet dimbare lampen kun je een Shelly 1 gebruiken, voor dimbare lampen een Shelly Dimmer (2).
  • Als je toch graag de slimme lamp behoudt (omdat je bijvoorbeeld ook kleurtemperatuur wil kunnen instellen voor sfeerverlichting) kun je een Shelly 1 gebruiken bij de knop, en die zo instellen dat hij niet het relais schakelt. De Shelly schakelt dan dus niet de stroom naar de lamp, maar kan een commando geven om de slimme lamp aan en uit te zetten.
  • Naast Shelly (wat via WiFi werkt) zijn er ook vergelijkbare oplossingen die via Z-wave of Zigbee werken. Dat heeft als voordeel dat je niet allemaal extra apparaten op je router krijgt, wel heb je daar een extra module of hub voor nodig om te signalen op te kunnen pakken.
Als je eenmaal met Home-Assistant bezig bent, en je het leuk vindt, zul je steeds meer dingen gaan toevoegen. Ik heb nu notificaties voor mijn container, die automatisch aanpassen als de ophaaldag een keer anders is vanwege een feestdag of zo, kan mijn robotstofzuiger bedienen en bijvoorbeeld na het eten via een commando aan Google Home alleen de ruimte om de eettafel even laten stofzuigen, ik ben bezig met een slimme deurbel die op gezette tijden (als de kinderen slapen) het geluidssignaal uitzet en dan een notificatie naar de telefoon stuurt, etc, etc.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 12:44

BaRF

bijna kerst

Als je niet helemaal zeker bent dat je een custom domotica systeem wil bouwen "from scratch" kun je ook altijd overwegen om bv KlikAan KlikUit te kiezen. Die hebben inderdaad van die schakelblokjes die je in je "ouderwetse" muurknoppen zet en waarmee je dus je lampen aan en uit kunt zetten, maar ook altijd via je app (of als je bv combi maakt met google home met je stem)

Ik gebruik zelf niet zo'n schakelaar maar ik heb hier in huis het probleem dat mijn vrouw nog stééds af en toe lampen uit doet met de wandschakelaar en ja, dan krijg je later een keer "Sorry het lijkt er op dat eettafel niet beschikbaar is"... Dus misschien toch eens iets inbouwen :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
BaRF schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:55:
Als je niet helemaal zeker bent dat je een custom domotica systeem wil bouwen "from scratch" kun je ook altijd overwegen om bv KlikAan KlikUit te kiezen. Die hebben inderdaad van die schakelblokjes die je in je "ouderwetse" muurknoppen zet en waarmee je dus je lampen aan en uit kunt zetten, maar ook altijd via je app (of als je bv combi maakt met google home met je stem)

Ik gebruik zelf niet zo'n schakelaar maar ik heb hier in huis het probleem dat mijn vrouw nog stééds af en toe lampen uit doet met de wandschakelaar en ja, dan krijg je later een keer "Sorry het lijkt er op dat eettafel niet beschikbaar is"... Dus misschien toch eens iets inbouwen :P
Ik zou dan zelf Shelly adviseren:
  • Bij de KaKu blokjes heb je iets nodig om het 433 Mhz signaal op te vangen.
  • KaKu is éénrichting, je kunt dus wel commando's sturen, maar je krijgt geen confirmatie terug, en je kunt nergens (behalve natuurlijk aan de lamp zelf) zien of het commando gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BaRF schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:55:

Ik zou bij die troep wegblijven. Dan zou ik eerder naar Hue compatibel schakelaars kijken: https://www.beaumotica.nl/philips-hue-schakelaars

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenerator
Dank voor alle reacties en input, heel interessant om het allemaal te lezen. Ik denk dat ik wel een idee heb hoe ik het wil gaan aanpakken. Goed om in het achterhoofd te houden is zo'n lokale services zoals home assistant, maar ik denk dat ik mij hier (nog) niet aan ga vastleggen. Ik ga eerst even tweaken en kijken hoe ver ik kom. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
TheFes schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:49:
[...]

Als je niets met de schakelaar doet (dus niets inbouwt) zul je de stroom van je slimme lamp afhalen als je de lamp met de schakelaar uitzet. Die heeft dan geen stroom meer, en is dus ook niet met Google Home te bedienen (en niet te automatiseren).
Je kunt hem dan dus inderdaad wel aanzetten (door eerst de stroom eraf te halen, en dan weer erop te zetten). Maar, zeker in het begin, zal de lamp ook regelmatig uit staan als je een commando aan je Google Home wil geven.
Klopt, maar de vraag is hoe erg je dat vindt. We vinden het zelf prettig dat we niet elke lamp apart aan of uit hoeven te zetten met Home, we zetten met de schakelaar aan wat we aan willen hebben. We hebben graag die fysieke controle. We zouden natuurlijk ook een nepschakelaar kunnen inbouwen, maar op deze manier werkt het voor ons.
Je kan het op allerlei manieren doen, en TS gaf aan graag met een schakelaar z'n lamp aan te willen kunnen zetten. En dat kan ook gewoon met hue. Vandaar dat ik dit benoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

de Peer

under peer review

Ik gebruik gewoon een Sonoff die ook aangesloten is op de schakelaar. Bedienen kan dus op allerlei manieren. Het is maar net hoe je het programmeert.

Wat je moet voorkomen is dat je oude schakelaar het 'slimme deel' van de stroom aftrekt, want vanaf dan is het alleen nog via die schakelaar te bedienen en niet meer via app bijvoorbeeld. Dat moet je niet willen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hsb-3 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:05:
[...]

Klopt, maar de vraag is hoe erg je dat vindt. We vinden het zelf prettig dat we niet elke lamp apart aan of uit hoeven te zetten met Home, we zetten met de schakelaar aan wat we aan willen hebben. We hebben graag die fysieke controle. We zouden natuurlijk ook een nepschakelaar kunnen inbouwen, maar op deze manier werkt het voor ons.
Je kan het op allerlei manieren doen, en TS gaf aan graag met een schakelaar z'n lamp aan te willen kunnen zetten. En dat kan ook gewoon met hue. Vandaar dat ik dit benoem.
Als je er dus een Shelly 1 achter zet met het relais uit kun je beide. Je hebt de fysieke knop, waarmee je de lamp aan en uit kunt zetten, en je hebt bediening via Google Home.
Maar het voordeel is dat je zelfs als je de lamp met de knop uitgezet hebt, je hem toch weer met Google Home aan kunt zetten. Je hebt dus nooit situaties waarbij de Google Home zegt dat je lamp niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hsb-3 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:05:
We vinden het zelf prettig dat we niet elke lamp apart aan of uit hoeven te zetten met Home, we zetten met de schakelaar aan wat we aan willen hebben.
Maar elke lamp via de schakelaar aanzetten wel?

Maakt mij verder niet uit, je moet doen wat je fijn vind, maar dat vind ik niet smart (en juist een stap terug). En dat laat ook wel een beetje het probleem zien, de term smart wordt tegenwoordig al gebruikt als er iets draadloos is. Maar voor mij is dat niet smart, daarvoor moeten dingen die nu in meerdere handelingen gebeuren nu met een enkele handeling gebeuren. Bijvoorbeeld met een enkele handeling al het licht op de gewenste stand. Of nog beter, door sensors geen handelingen of een versimpelde handeling. Bijvoorbeeld automatisch licht aan in de berging of verlichting in de juiste stand/scene aan de hand van licht/donker.

Vandaar dus mijn advies, ga goed na wat je wat je wilt bereiken. Gaat het je alleen om het (draadloos) kunnen dimmen? Of wil je licht automatisch aan? Of ook nog fysieke knop? Of wil je echt aan de slag met smarts?
Pagina: 1