Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-09-2020
Hi,

Ik ben pas begonnen als ZZP'er en heb binnenkort een vervolggesprek bij een potentiële klant.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 01:09
Ik vraag mij af of er wel sprake is van een zzp-schap als ik dit zo lees.
Zzp’er is: kun je x voor mij regelen tegen y tarief per uur?
Werknemer is: jouw taken zijn x voor y uur per week en daarvoor krijg je z betaald elke maand en dien je te werken zoals de werkgever het bepaalt.

Het kenmerkende verschil is de gezagsverhouding. Als je werknemer bent moet je doen wat de baas zegt (zolang dat redelijk is) en bij zzp hoeft dat niet zolang het resultaat maar is wat je hebt afgesproken.
Gezien hetgeen je schrijft krijg ik de indruk dat je meer een werknemer bent dan een zzp’er.

Los hiervan zou ik gewoon goede afspraken maken. Je uurtarief is X je verwacht om y te behalen dat je ongeveer Z uur nodig hebt, dit kan minder of kan meer worden. Spreek dan een plafond af waarbij je tegen de opdrachtgever zegt ik heb nu zoveel uren gemaakt en de kosten zijn zus en zo, wil je dat ik door ga? Je kan ook afspreken dat je een vast tarief doet. Als ik x doe dan kost dat Y dan moet je wel weten of je de gevraagde werkzaamheden voor dat tarief kan doen. Een combinatie is ook mogelijk, betalen per uur maar Max x dan kan het goedkoper als je sneller klaar bent. Om te bepalen wat normale tijden en tarieven zijn zou ik kijken naar wat normaal is in jouw vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken hoe advocaten het regelen, die werken ook per uur. Hoe meer ervaring hoe hoger het uurtarief. Daarnaast als een gemiddelde advocaat voor het beoordelen van bv een contract 3 uur rekent en jij rekent 6 uur of slechts 1 uur dan is dat niet realistisch. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
@shadowlyse Bedankt! :) Het voelt nu meer als een parttime baan ja, maar uiteindelijk wil hij wel dat ik een hoop zelfstandig ga overpakken en ik bedenk hoe we dingen beter/sneller kunnen doen. Ook krijg ik de vrijheid om uiteindelijk werk uit te besteden als het resultaat maar goed is.

Dus het voelt niet helemaal als werknemer, ook niet helemaal als ZZP, vandaar mijn verwarring over het tarief bij een 'inwerkperiode'. Ik heb namelijk wel een uurtarief vastgezet, alleen zijn mijn eerste werkuren wellicht deels niet echt declarabel (want: leertijd). Doe je dit dan tegen bijv. 60% van je uurtarief of is dat gek? Ik zal niet bij elke vraag en 'studietijd' exact kunnen bijhouden hoeveel minuten/seconden dit kost.. Anders kan ik mijn werktijd minus studietijd doorberekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door caraseria op 06-09-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Als jij je presentaties moet voorbereiden en geven met je opdrachtgever lever je dan minder werk dan je normaal zou doen?

Ik kan je eigenlijk niet serieus nemen zo.

Wellicht kan je over een eenmalige korting praten van xxx euro, maar ik zou van een zzp'er toch gewoon verwachten: ik heb een bepaalde kwaliteit en daar hangt een prijskaartje aan.

Als je met korting gaat werken zit je opeens aan 60% van je uurtarief bij m vast onder het motto:" tja je doet goed je best maar je hebt het nog nét niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
Barrycade schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:58:
Als jij je presentaties moet voorbereiden en geven met je opdrachtgever lever je dan minder werk dan je normaal zou doen?

Ik kan je eigenlijk niet serieus nemen zo.

Wellicht kan je over een eenmalige korting praten van xxx euro, maar ik zou van een zzp'er toch gewoon verwachten: ik heb een bepaalde kwaliteit en daar hangt een prijskaartje aan.

Als je met korting gaat werken zit je opeens aan 60% van je uurtarief bij m vast onder het motto:" tja je doet goed je best maar je hebt het nog nét niet".
Dank voor je advies. Nee het voorbereiden en presenteren is natuurlijk gewoon werk wat ik erin stop (niet mindere prestaties dan normaal). Maar het leren omgaan met nieuwe systemen en bepaalde werkwijze van de klant is wel iets wat mij én hem tijd kost en waarvoor ik niet direct kwaliteit lever in die uren.

Daar zit mijn verwarring, mijn beeld van ZZPer was de expert die gewoon een resultaat verkoopt/uurprijs heeft. Maar nu zit ik in een situatie waarbij ik nieuwe dingen moet leren voordat ik dat resultaat aan mijn klant kan leveren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-06 21:27
Ik zou gewoon je volledige uurtarief rekenen, ook voor de "inwerkperiode". Iedereen heeft bij een nieuwe klus wat tijd nodig om dingen zich eigen te maken en daar gaan nou eenmaal iets meer uren inzitten. Als het goed is verdient dat zich gewoon weer terug als je eenmaal up to speed bent.

[ Voor 1% gewijzigd door Sebas1337 op 06-09-2020 21:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Het kan zomaar zijn dat er zich morgen een tweede klant aandient die wel meteen je volle uurtarief wil betalen. Je wil dan niet voor de keuze staan dat je of veel geld misloopt of in gebreke blijft bij je eerste klant. Ik zou dus gewoon het volle uurtarief rekenen. Dat geeft je opdrachtgever ook meer zekerheid. (En zo zou ik dat ook verkopen.)

Bovendien, zoals @Sebas1337 aangeeft, je zal je altijd moeten inwerken. Dat hoort erbij. Is het geen softwarepakket, dan zijn het misschien jaarverslagen, rapportages, collega's, protocollen, etc. die iemand zich eigen moet maken alvorens echt aan de slag te kunnen. (Enige uitzondering hierop is de ZZP'er die voor zijn voormalige werkgever blijft werken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 21:22
Inwerkperiode zou ik inderdaad ook vergeten. Je start per X datum voor x uur en x tarief.
ZZP'ers met wie ik heb gewerkt hadden ook geen inwerkperiode tarief. Het is vrij normaal dat je altijd bij een nieuwe klus wat tijd nodig hebt om eea uit te zoeken.

V-Strom 650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
caraseria schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:32:
Hi,

Ik ben pas begonnen als ZZP'er (marketing) en heb binnenkort een vervolggesprek bij een potentiële klant.

***members only***
Vraag me af of je deze klus wil aannemen. Opdrachtgever klinkt een beetje als een centenneuker.

Inwerkperiode gratis, van uurtarief naar vaste prijs (vaak garantie voor gezeik als het om diensten gaat).

Training is tricky, ga je nog iets doen met die training als dit project stopt? (Lees gaat die investering genoeg op brengen)

Pas op met kortingen..korting geven is makkelijk, korting terug draaien niet (tenzij de reden voor korting heel duidelijk is.) Voor je het weet heb je om de haverklap te maken met "inwerktijd" omdat er iets nieuws is.

[ Voor 15% gewijzigd door descon op 06-09-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:14
Werken = betalen. Als hij iemand wil die alle kneepjes van het vak kent dan hangt daar ongetwijfeld ook een hoger prijskaartje aan. Het komt op mij een beetje over alsof hij op zoek is naar een goedkope kracht. Niks mis mee, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat jij alles maar gratis of met korting moet doen. Ik ga er daarbij vanuit dat je tarief per uur is gebaseerd op de ervaring en kennis die je hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door NotSoSteady op 06-09-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 22:07

dr.lowtune

Deugt niet

Punt1: ja, ik reken gewoon volledig tarief. Waarom zou ik dat niet doen? Ik doe toch iets voor de opdrachtgever?

Punt2: on the job leren. Vragen stellen moet kunnen. Er zelf wat (onbetaalde) tijd in steken kan ook, maar houd het beperkt. Afweging bij “verplichte” trainingen is of opdrachtgever de training vergoed, of de uren, of beide: onderhandelen dus.

Punt3: ik heb een adviesklus er bij die ik op basis van fixed price doe. Van tevoren payment milestones afspreken. Ik heb bij start traject een percentage afgesproken en daarna Deliverable x = payment milestone y. Zorg wel dat je bij zo’n traject onvoorziene zaken (ruim) inprijst, je wil niet er achter komen dat iets je 2x meer tijd kost dan waarvoor betaald wordt (ik niet iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Dit is gewoon een verkapt dienst verband als ik dit zo lees en zo zal de belastingdienst er ook heel snel over denken... ik zou deze constructie dan ook heel snel loslaten want dit gaat jullie beiden een hoop geld kosten als de belastingdienst met terugwerkende kracht er loondienst van maakt.

Hij kan je inhuren tegen x tarief per uur. Of x bedrag per ontwerp maar inwerkuren vaste tijden etc etc dat is een werkgever - werknemer relatie overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hi,

Ik ben pas begonnen als ZZP'er (marketing) en heb binnenkort een vervolggesprek bij een potentiële klant.
Geen ZZP'er, maar wel een mening over je casus.

Members only:

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
Inwerkperiode is voor mij ook altijd vol tarief.

En als de klant graag heeft dat ik bepaalde klantspecifieke tools gebruik, dan mag hij me die aanleveren en de training betalen, of ik ga ergens anders heen.

Zie het alsof je een schilder inhuurt om je kozijnen te schilderen, en heel graag hebt dat hij een airbrush gebruikt ipv een normale kwast. Dan betaal je zodat die schilder goed leert airbrushen. Of je huurt direct een schilder in die kan airbrushen. Maar de meeste airbushende schilders zijn weer niet goed in kozijnen schilderen... dus rare klantvraag: klant mag daar zelf voor opdraaien.

Wat betreft betaling per resultaat: doe dat alleen als je heel heel zeker weet dat je kan leveren wat hij vraagt, binnen een acceptabele tijd. Ik heb dat 1x gedaan en er veel van geleerd zullen we maar zeggen. Voor mij voortaan gewoon uurtarief :)

[ Voor 17% gewijzigd door pirke op 07-09-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34
Zou je er ook genoegen mee nemen wanneer je bij een nieuwe werkgever in loondienst komt, en maar 60% loon kreeg die maand omdat je ingewerkt moet worden?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Wat betalen voor resultaat betreft, je hebt twee soorten opdrachten. Een waar je betaald per uur, de inzetverplichting. De ander betaal je voor realisatie van een bepaald doel, een resultaatverplichting. De resultaatverplichting moet je alleen doen als je bekend bent met alle factoren die bij het te behalen resultaat horen. Als voorbeeld, mijn werkgever heeft in het verleden ooit eens systemen aan een klant verkocht en we hebben die zelf in beheer. Na een paar jaar vraagt de klant "we willen feature X en Y ook hebben". Dan weet je wat er bij die klant staat, en je weet wat de huidige status er van is. Dan kun je met redelijke zekerheid een resultaatverplichting aangaan. Als je niet het overzicht hebt van wat er allemaal bij betrokken is, zou ik er voor kiezen om een inzetverplichting aan te gaan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:48
Hi,

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niet gehinderd door enige kennis of ervaring: ik zou de insteek omdraaien. "Fijn dat we het kunnen hebben over deze periode. Ik moet namelijk dure software aanschaffen en het mij in privé-tijd eigen maken. Hoe regelen we dat?" De opdrachtgever lijkt te vergeten dat het mes aan twee kanten snijdt (en dat je er dus beiden op moet vertrouwen dat de ander geen onredelijke dingen doet).

En wat betreft die afspraken op termijn: "Dat bezien we na X maanden, want dan kan ik iets zinnigs zeggen over het aantal uren."

[ Voor 9% gewijzigd door Thijsmans op 07-09-2020 10:47 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
Bedankt voor jullie tips, fijn om te weten dat het dus heel normaal is om vanaf het begin je uurtarief te berekenen!

Members only:

@Anoniem: 217290 De opmerking van een verkapt dienstverband neem ik ook zeker mee, zoiets wil ik zeker voorkomen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
Thijsmans schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:46:
Niet gehinderd door enige kennis of ervaring: ik zou de insteek omdraaien. "Fijn dat we het kunnen hebben over deze periode. Ik moet namelijk dure software aanschaffen en het mij in privé-tijd eigen maken. Hoe regelen we dat?" De opdrachtgever lijkt te vergeten dat het mes aan twee kanten snijdt (en dat je er dus beiden op moet vertrouwen dat de ander geen onredelijke dingen doet).

En wat betreft die afspraken op termijn: "Dat bezien we na X maanden, want dan kan ik iets zinnigs zeggen over het aantal uren."
Goeie om het zo in te steken, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:15
geef nooit korting! Jos Burgers https://www.managementboe...nooit-korting-jos-burgers.

vind je dit lastig? dan snel in loondienst

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 20:04
Ik ben al 15 jaar ZZP'er en heb dit soort vragen ook wel eens gehad.

* Inwerktijd niet betaald... Ben je betoeterd! Dat doe ik dus absoluut NIET. Ik lever kwaliteit en daar heb je voor te betalen.
* Korting? Idem.
* Dure software nodig? Prachtig. Mag de klant leveren dan. Of ik dien een factuur in voor de aanschaf van de software. Kies maar.
* betalen per uur of per product / resultaat? Kan wat mij betreft allebei. Meestal werk ik gewoon "uurtje-factuurtje" dus per uur. Soms ook, meestal een korte klus, per resultaat. Dan maak ik een offerte voor die klant met daarin een voorstel van mijn aanpak en werkwijze, verwachting aantal uren etc en daar komt dan een prijs uit. Vervolgens aan de klant of ze dit wel of niet accepteren. Let daarbij wel echt op dat je realistisch offreert en dat de te behalen doelen glashelder omschreven zijn. Je wil geen gezeik achteraf. Ik begroot dit ook *altijd* ruimer zodat ik niet het schip in ga. Je neemt namelijk meer risico met zo'n constructie. Prima als dat risico niet bij de klant ligt maar bij mij, maar dat risico kost ook geld. Dus zeker 20% marge in je offerte bakken.

Let inderdaad ook op je gezagsverhouding! Gebruik bij voorkeur ook een modelcontract.

[ Voor 11% gewijzigd door zaphod_b op 07-09-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

zaphod_b schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:46:
Let daarbij wel echt op dat je realistisch offreert en dat de te behalen doelen glashelder omschreven zijn. Je wil geen gezeik achteraf. Ik begroot dit ook *altijd* ruimer zodat ik niet het schip in ga. Je neemt namelijk meer risico met zo'n constructie. Prima als dat risico niet bij de klant ligt maar bij mij, maar dat risico kost ook geld. Dus zeker 20% marge in je offerte bakken.
Ik heb ook gewerkt per project als ZZP-er, maar ik ben daar juist mee gestopt omdat het met veel klanten *ALTIJD* gezeik oplevert. Vooral de discussie of iets een bug of feature is. Klanten vinden namelijk alles bugs, ook als de kleur achteraf verkeerd is, of als men van mening veranderd over de opzet van de interface ( of als klant erachter komt dat hij een verkeerde belastingberekening heeft ingeleverd etc ).

Eigenlijk moet je altijd al +10% offereren om te dealen met gezeur (kost je ook zoveel tijd) +10-20% om een volledig dichtgetimmerde opdracht aan te leveren die niet multi-opvatbaar is ( en dus elk miniscuul detail dat wordt gebruikt uitschrijven ) .

Mijn punt is dat in het begin ( onervaren ) gevaarlijk kan zijn omdat dingen altijd langer duren dan je begroot en het gevaar dat je of in een ongezellige discussie komt of enorm veel 'gratis' werk moet gaan duren vrij groot is.

----

Qua inwerken zou ik niets apart afspreken, zeker niet als het klantwens is. Maar zou wel streng op jezelf zijn in het begin. ZZP-en vergt ook een bepaalde routine en als iets gebeurt wat je zelf valt aan te rekenen of je neemt ergens een zijweggetje om te onderzoeken kan je die uren altijd niet indienen natuurlijk.

Gaandeweg leer je de hakken in de zand en durven vragen wel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Basszje op 07-09-2020 15:29 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caraseria
Members only:

[ Voor 55% gewijzigd door caraseria op 08-09-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:13
caraseria schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:08:

Daar zit mijn verwarring, mijn beeld van ZZPer was de expert die gewoon een resultaat verkoopt/uurprijs heeft. Maar nu zit ik in een situatie waarbij ik nieuwe dingen moet leren voordat ik dat resultaat aan mijn klant kan leveren.
Dan is het de vraag of je met deze opgedane kennis en ervaring later meer geld kan vragen bij bijvoorbeeld een concurrent. Ik heb ook klanten die niet de hoofdprijs betalen omdat ze/we samen gegroeid zijn. Zonder mijn eerste drie klanten was ik nooit zo makkelijk op mijn huidige niveau gekomen. Ja, met drie jaar onbetaalde zelfstudie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
inwerken is gewoon werken en valt onder je uurtarief.
Pagina: 1