Ik heb pas een notebook en daar in een RealTek 8139 pcmcia kaart geduwd. Op deze notebook heb ik Mandrake 8 gezet en Windows 2000. Windows 2000 heeft geen problemen met de kaart, maar in Mandrake 8 kan ik 'em niet aan de praag krijgen. Bij het opstarten krijg ik "Can not locate device eth0" ... er is wel een kernal module rtl8139 geladen, en ook is er een 8139too.o file in de modules... het lijkt allemaal goed te zijn, maar toch heb ik geen eth0 device... en wil het niet werken. Ik kan er niet uitkomen.
Mijn Mandrake 8.0 installatie wil de rtl8139 driver laden voor mijn internet netwerkkaart (geen pcmcia). Maar de driver is van naam veranderd. Je moet dus kijken met 'lsmod' of de 8139too module geladen is, want dat is de goede. Gebruik geen DrakConf (buggy), maar LinuxConf en vul daar handmatig de modulenaam in '8139too' (kies niet de module uit de lijst)!
Mogelijk een BIOS probleem. Zet bij de PCI configuratie Plug and Play op No. Zet reset configuration data op Yes. Zet de IRQ toewijzing op Auto. Kijk daarna in Linux met 'lspci' of je de kaart ziet. Lukt dat niet, probeer dan de kaart eens in een ander PCI slot.