Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

i9-10900k of AMD voor future-proof 4k gaming systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Forkey
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-05 15:37
Hallo allen, hieronder wat vragen - ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4k Gaming op minimaal 60 fps, máár deze moet komende 2/3 jaar nieuwe games ook op 4k 60FPS kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500

[b]Huidige build ziet er zo uit:
  • i9 10900K
  • RTX 3080 (wss watercooled versie) 1000 eur?
  • Kingston 32GB DDR4
  • Cooler master voeding 850W
  • MSI MPG Z490 Gaming Edge Wifi
  • MSI MAG Core Liquid 360R
  • (case weet ik nog niet en hardeschijf neem ik mee vanuit mn oude computer)
[/i]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar goede kwaliteit is, merk doet me niet zoveel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al zei, CPU dient future proof te zijn. Ik heb nu een intel i7 2600k - deze doet het nog prima voor een 9 jaar oud CPU.

Ga je overklokken?
Wellicht, koop een waterkoeling erbij dus zit er dik in.

Wat verwacht je van ons?
De volgende vragen:

• Is de waterkoeling voldoende, of zou ik toch voor een NZT moeten gaan?
• Welke behuizing ik nodig heb met een 360 waterkoeling. Daarnaast wil ik graag ook dat deze behuizing RGB mogelijkheden heeft. Glas is leuk - maar moet wel weinig onderhoud en goed eruit zien. Budget is ~130 eur.
• Welke keuze moet ik maken voor CPU, voor Intel gaan of toch AMD? Vrijwel alle reviews zeggen i9 10900k zal qua gaming beter doen, maar geldt dit ook voor titels die komende jaren uit zullen komen. Ik zie bij benchmarks soms tot 30fps verschil.
• Welke moederbord heeft het fijnste bios voor overclocken in de ~200 euro range?
• Wat betreft ram 3600? 3200?
• Toch RTX 3090 doen? Leek mij overkill?

Wellicht ook nog handig om te weten, ik ga onderdelen begin november kopen en bouwen.

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voor 60Hz heb je helemaal geen highend processor nodig, waarom geen Ryzen 3600 of eventueel 3700x? Kun je ook gelijk besparen op de koeling.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 06-09-2020 18:26 ]

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-11 22:38
Dit soort garanties zijn er niet.

https://knowyourmeme.com/memes/but-can-it-run-crysis

Als 'de volgende Crysis' uitkomt dan heb je geen garantie voor 4K max settings 60hz. Er is geen garantie dat (toekomstige) titels goed presteren met die settings omdat de drivers/game engine daar niet voor zijn geoptimaliseerd. Dit kan een keuze zijn (die buiten je macht ligt) omdat de developers er voor kozen HD/2K te optimaliseren omdat de playerbase daar vaker op speelt dan 4K.

Mijn voorstel is om dergelijke eis/wens los te laten. Ja het kan (bijna) allemaal wel als je er maar genoeg €€€ tegenaan gooit.

Dat gezegd hebbende - als je vooral gaat gamen dan is Intel net wat beter. Zo'n mega processor heb je daar niet voor nodig - een goede i5 is daar zat voor.

Pas wel op met de videokaart - het nieuwste van het nieuwste is leuk maar er kunnen serieuze driver issues zijn. Wacht even op de echte non-propaganda benchmarks, dat helpt om betere, meer overwogen keuzes te maken.

Ps: Welkom op Tweakers oOo

Team anti-scalp - wauw..

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Als je budget 2500 is en je wilt max gamen, dan pak je eerst de RTX 3090 en wat je over hebt bouw je een systeem die de videokaart laat shinen. Voor ongeveer 1000 euro minder heb je al een goede desktop met RTX 3080.

• Forkey
mitsumark schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:25:
Voor 60Hz heb je helemaal geen highend processor nodig, waarom geen Ryzen 3600 of eventueel 3700x? Kun je ook gelijk besparen op de koeling.
Omdat ik na 5 jaar wss een nieuwe GPU koop. Als ik dan een CPU heb die redelijk high end is gaat hij iig mee tot dan. Dan kan ik een nieuwe GPU kopen en ben ik good to go voor nog een 5 jaar. Dat heb ik nu ook gedaan met mijn i7 2600k.
Djarune schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:31:
Als je budget 2500 is en je wilt max gamen, dan pak je eerst de RTX 3090 en wat je over hebt bouw je een systeem die de videokaart laat shinen. Voor ongeveer 1000 euro minder heb je al een goede desktop met RTX 3080.
Waar ik een beetje mee zit is het feit dat ik liever meer geld steek in een CPU dan. Want over 5 jaar is mijn GPU wss niet zoveel meer waard. Kijk maar naar RTX 2080ti, die was 1250 en nu kun je een sneller videokaart krijgen voor 699. Dat is pijnlijk.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:29:
Dit soort garanties zijn er niet.
Dat gezegd hebbende - als je vooral gaat gamen dan is Intel net wat beter. Zo'n mega processor heb je daar niet voor nodig - een goede i5 is daar zat voor.
Niet per se garantie, maar een vrij goede prediction kan iig helpen. Denk je dat je met een i9 10900k over 5 jaar nog op 4k kunt gamen? Eventueel als je een nieuwe GPU erbij neemt. Dat ging wel goed met mijn i7 2600k.

i5 is leuk, maar ik wil juist nu de beste nemen zodat ik (eventueel met overclocking) hem iig 5/10 jaar kan gebruiken. Maar ik vraag me dus af - is dit ook te bereiken met een AMD. En welke AMD CPU zou ik dan kunnen nemen?

Thanks voor de replies btw!

[ Voor 62% gewijzigd door Forkey op 06-09-2020 20:12 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Forkey schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:06:
[...]
Waar ik een beetje mee zit is het feit dat ik liever meer geld steek in een CPU dan. Want over 5 jaar is mijn GPU wss niet zoveel meer waard. Kijk maar naar RTX 2080ti, die was 1250 en nu kun je een sneller videokaart krijgen voor 699. Dat is pijnlijk.
Klopt. Dat is een inherent probleem aan high-end spul. Dat zul je ook krijgen met een i9-10900k. Je kunt daarom ook veel beter een systeem samenstellen van 1500 euro ipv 2500 euro.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-11 22:38
@Forkey Feit is (met GPU zeker, CPU wat minder) - zodra je de winkel uitloopt zakt de waarde er van in elkaar. Bij high end componenten gaat dat een stuk sneller dan middenmoot. Bij GPUs een waardeverlies van 35~50% over 2 jaar is niet raar of ongekend. Doe jezelf een plezier en prik er tegen die tijd een andere kaart in. Anders blijf je de hoofdprijs betalen en heb je telkens de gok of de drivers goed zijn (en de componenten goed compatible).

Wil je echt verder dan 5 jaar kijken, dan zou ik even wachten op AM5 (het nieuwe socket ontwerp van AMD). Die komt nog dit jaar uit, volgens mij deze maand zelfs. Dat socket zal daarna nog een jaar of 5 (minimaal) ondersteund worden waardoor je er later een andere CPU erin kan prikken mocht je willen. Intel is met socket ondersteuning redelijk ruk - bij een nieuwe generatie intel CPUs mag je doorgaans ook een nieuw moederbord kopen (en dus alles opnieuw installeren/opbouwen).

Over het 5+ jaar future proof willen - kijk voor de grap eens naar de game ontwikkelingen in de afgelopen 5 jaar. VR kwam op, cloud based gaming liet/laat z'n kop zien en dat was slechts de afgelopen 5 jaar. De komende 5+ jaar zal het niet saaier/rustiger worden qua ontwikkelingen op gebied van zowel hardware, software, gametypen, platformen en ???. DDR5 wordt dan hopelijk volwassen, PCIe 4.0 idem (oh ja PCIe 5 zal tegen die tijd ook wel komen) en dat is enkel wat ik nu zo op zondag avond kan bedenken.

Je systeem zal over 5 jaar nog prima meegaan en, mocht je mijn adviezen ten harte nemen, ook goed te upgraden zijn. Maar plannen dat je dan 'alles' op 4K kan knallen, ga daar niet vanuit. Echter, gezien je budget zal je er niet van wakker liggen om over 5 jaar weer eens te gaan shoppen denk ik :+.

Team anti-scalp - wauw..

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:13
Forkey schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:06:
Denk je dat je met een i9 10900k over 5 jaar nog op 4k kunt gamen? Eventueel als je een nieuwe GPU erbij neemt. Dat ging wel goed met mijn i7 2600k.
Niet zo verwonderlijk dat dat met je 2600K wel kon. De ontwikkeling van cpu's heeft van 2011 tot 2017 vrijwel stil gelegen tot AMD met Ryzen kwam. Intel heeft al die tijd op lauweren kunnen rusten omdat het toch heer en meester was. In 2017 was de top consumenten cpu nog steeds 4 cores en 8 threwads, net als de 2600K. Alleen de kloksnelheid was hoger en de IPC iets verbeterd. Sindsdien loopt Intel mijlenver achter op AMD wat cpu ontwikkeling betreft. Maximaal 10c/20t op het consumentenplatform en dat voor de hoofdprijs en het presteert niet beter dan AMD Ryzen maar verbruikt wel bijna 2x zoveel stroom. Ze moeten ook nog eens PCI-e4.0 missen iets wat misschien wel een dingetje kan worden icm RTX 3xxx.
i5 is leuk, maar ik wil juist nu de beste nemen zodat ik (eventueel met overclocking) hem iig 5/10 jaar kan gebruiken. Maar ik vraag me dus af - is dit ook te bereiken met een AMD. En welke AMD CPU zou ik dan kunnen nemen?
Haal een 3600. Van het bespaarde geld koop je over 5 jaar een cpu, moederbord en ram dat veel sneller is dan een 10900K/3900X op dat moment (althans, dat is wat ik verwacht)

• mitsumark
  • Nu online
Je hebt over een paar jaar natuurlijk altijd nog de keus om je 3600 te vervangen door een 4700x of zelfs 4900x.

• Forkey
Uszka schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:47:

Haal een 3600. Van het bespaarde geld koop je over 5 jaar een cpu, moederbord en ram dat veel sneller is dan een 10900K/3900X op dat moment (althans, dat is wat ik verwacht)
Verwacht je dat een 3600 met een RTX 3080 prima zal werken? Is het niet zonde om daar wél op z'n minst een 3700X, 3900X mee te combineren? Als ik die CPU's check dan neig ik weer naar intel omdat die qua gaming performance dan het maximum eruit halen en dat combineren met RTX 3080 is dan vanzelfsprekend sweet.

Ik zou niet willen dat ik een RTX 3080 koop en een te low end CPU daar aan koppel, if that makes sense...

• mitsumark
  • Nu online
Voor 4k 60Hz heb je een high end gpu nodig en is een low end cpu al prima.
3700x kan natuurlijk ook voor 100 euro meer, nodig is het niet voor 60Hz.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:13
Forkey schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:54:
[...]

Verwacht je dat een 3600 met een RTX 3080 prima zal werken?
Ja
Is het niet zonde om daar wél op z'n minst een 3700X, 3900X mee te combineren?
Voegt niets toe op als je op 4K gamed. Kan je beter die centen besparen en er over een paar jaar een Ryzen 4xxx in stoppen.
Als ik die CPU's check dan neig ik weer naar intel omdat die qua gaming performance dan het maximum eruit halen en dat combineren met RTX 3080 is dan vanzelfsprekend sweet.
Laat maar eens wat 4K benchmarks zien waaruit dat duidelijk blijkt.
Ik zou niet willen dat ik een RTX 3080 koop en een te low end CPU daar aan koppel, if that makes sense...
Maakt op 4K dus niet uit.
Pagina: 1