Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-04-2024
Hi Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Wat zoek ik?
Ik ben op zoek naar een complete stereo geluidsset van 2 speakers, subwoofer, versterker (liefst met ingebouwde DAC, denk ik?), eventueel ophangbeugels voor een gipsplaat muur en indien nodig een nieuwe geluidskaart voor mijn desktop PC. Als ik een belangrijk onderdeel vergeet hoor ik dat ook graag.

Wat is je budget?
2000 Euro (mag eventueel iets meer zijn)

De set wordt gebruikt voor:
- Muziek (via Spotify en Youtube: rap/hip-hop, rock/metal, drum 'n bass/electronische muziek)
- Games (voornamelijk Racing, MMORPG en FPS games). Enkel bij competitief gamen gebruik ik een headset.
- Video (Youtube, af en toe Netflix)

Ik zal de set voornamelijk (90% van de tijd) gebruiken op mijn desktop PC, en indien mogelijk ook aansluiten op mijn TV en laptop, maar dit is minder belangrijk.

Ik heb gelezen dat duurdere/professionele studiospeakers zo goed zijn, dat je de foutjes en vervelende tonen extra goed kan horen. Dit wil ik dus liever niet. Het moet voor mij als consument prettig klinken.

Verder hoop ik niet steeds de instellingen te hoeven veranderen wanneer ik bijvoorbeeld wissel tussen het luisteren van muziek of het spelen van games, en zoek ik dus een all-round systeem.

Relevante apparatuur
Moederbord desktop PC: Asus Rog Maximus X Hero (pricewatch: Asus ROG Maximus X Hero). Ik weet niet hoe goed de ingebouwde geluidskaart is, en of deze überhaupt nog iets doet nadat ik een versterker heb aangesloten. Daarnaast weet ik niet welke aansluiting ik het beste kan gebruiken (AUX, optisch, USB).

Headset: Razer Nari Ultimate (pricewatch: Razer Nari Ultimate). Deze heb ik via een WiFi USB-dongle aangesloten op een USB-switch, zodat ik gemakkelijk kan wisselen tussen PC en laptop (voor mijn werk). Het zou mooi zijn als ik deze ook op de versterker kan aansluiten, maar nog wel gemakkelijk kan wissel tussen pc en laptop.

TV: Hangt aan een andere muur en is via HDMI aangesloten op mijn pc. Als de speakers enigszins een ruimte van 4x5 meter vullen, zodat een slechte luisterhoek (al het geluid komt van rechts) een minder groot probleem is, is dat mooi meegenomen, maar geen eis. Eventueel kan ik hier later een goedkopere set speakers voor aanschaffen.

Plaatsing van de speakers
Ik heb een triple-monitor setup, waardoor een "perfecte" positionering van speakers eigenlijk niet mogelijk is. Wanneer ik de speakers onder of boven mijn monitors plaats zitten deze niet op dezelfde hoogte als mijn oren (helpt het als ik deze via een muurbeugel richting mijn oren richt?). Wanneer ik de speakers naast mijn monitors zou plaatsen, staan deze bij lange na niet in een gelijkzijdige driehoek met mijn oren.

Zie hier een schets die ik heb gemaakt van het voor- en bovenaanzicht, met verschillende opties (A, B en C): https://imgur.com/a/1sz70o4

De hoogte van mijn bureau tot mijn monitors is 10-15cm, dus wanneer ik de speakers (en versterker) hieronder plaats mogen deze niet te hoog zijn.

De beste optie lijkt mij dus om de speakers boven mijn monitors te plaatsen (optie A in de schets). In dat geval twijfel ik dan weer of ik deze moet ophangen (muur van gipsplaten, heeft mijn voorkeur) of op een standaard moet plaatsen (minder netjes, en zal ik mijn bureau naar voren moeten verplaatsen).

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb op dit moment geen voorkeur voor een bepaald merk, omdat ik hier geen ervaring mee heb.

Ik heb vooral via Google gezocht naar bijvoorbeeld 'beste speakers 2020' en krijg dan behoorlijk veel resultaten, maar ik kan niet goed bepalen wat een betrouwbare bron is (i.v.m. gesponsorde artikelen etc.)

Daarnaast weet ik niet precies hoe ik mijn budget moet verdelen, en dus in welke prijsklasse per onderdeel (bijvoorbeeld 1000 euro voor speakers, 800 voor versterker, 200 voor subwoofer, etc.) ik zou moeten zoeken. Zo beweren sommigen dat je een DAC van 1000 euro nodig hebt, terwijl anderen geen verschil horen met een DAC van 1 euro. Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn oog viel op de Kef LSX of LS50 (pricewatch: Kef LSX Zwart) waarbij je volgens sommige reviews geen aparte versterker en subwoofer nodig zou hebben. Klinkt te mooi om waar te zijn. Volgens anderen zou een versterker en subwoofer wel degelijk veel toevoegen, en kan ik dus misschien beter zoeken naar passieve speakers in dezelfde prijsklasse.

Qua uiterlijk zoek ik iets zwart en/of wit zoals de B&W 600 series (https://cdn.mos.cms.futur...ESvku2QA5qSF8-1200-80.jpg), maar geluidskwaliteit vind ik belangrijker dan hoe de speakers/versterker eruit ziet.

Welke vragen heb je hier nog over?
Kort samengevat, zoek ik antwoord op onderstaande vragen:

- Hoe kan ik mijn budget het beste verdelen? (bijvoorbeeld 70% speakers, 30% versterker, etc.)
- Wat is de meerwaarde van een nieuwe intern/externe geluidskaart voor mijn PC?
- Kan ik de speakers het beste onder, boven of naast mijn monitors plaatsen?
- Indien ik mijn speakers boven mijn monitors plaats, kan ik deze dan beter aan de muur hangen (voorkeur) of op stands plaatsen?
- Kunnen jullie een aanbeveling doen voor een volledige set 2.1 speakers, subwoofer, versterker (met DAC) en eventueel een geluidskaart en muurbeugels?

Eisen: Goede kwaliteit rond mijn budget voor desktop PC (muziek, gaming, video), eventueel mogelijkheid om de speakers op te hangen.

Minder belangrijke wensen: Wifi, kwaliteit TV (mogelijk ook afstandsbediening o.i.d.) en headset, zwart en/of wit model.

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie reacties! Alle suggesties zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32
Lekker budget, daar kan je wel wat moois voor kopen!

De grote factoren die goed geluid maken zitten hem voornamelijk in de speakers en hun interactie met de ruimte. Een speaker moet een vlakke frequentie response hebben, niet teveel vervormen en geen resonanties hebben binnen zijn bereik. De interactie met de ruimte is nog wat ingewikkelder:
- in het laag wordt de weergave sterk beinvloed door ruimte resonanties: staande golven
- in het midhoog heb je te maken met reflecties, die anders klinken als een luidspreker onder hoeken een andere response heeft

Als ik 2K te besteden zou hebben, zou ik studio monitors nemen met 2 subjes en DAC/DSP met meetmic. Studio monitors zijn relatief betaalbaar voor hoe goed ze zijn. De JBL 300serie geeft onverslaanbare prijs/kwaliteit verhouding. Ze hebben een heel goed gecontroleerde directivity naast een behoorlijke rechte on axis response, wat goed werkt het 2e probleem (in het midhoog) te voorkomen. 2 subjes en een DSP om de pieken van staande golven mee te temmen, geven je heel strak sublaag. Dit alles netjes inregelen met een meetmic / REW maakt de integratie tussen de 2 goed.

Kortom:
- Speakers: JBL lsr305 mk2
- Subs: naar keuze, Jamo maakt kleine betaalbare subs, bijv de s810. SVS sb1000 kan ook (gaat dieper maar is duurder).
- Minidsp 2x4 hd (dsp met digitale input)

Edit: ik zou de speakers boven je monitors hangen met een wall mount, tweeter aan onderzijde (dus op zn kop), en beetje naar beneden gericht. Bijvoorbeeld met deze wallmount.

[ Voor 7% gewijzigd door Jag op 06-09-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
Hi Jag,

Bedankt voor je reactie!

Allereerst wil ik aangeven dat ik weinig (geen) verstand heb van audio.

Om je een idee te geven; de kamer is ongeveer 4 bij 5 meter, met aan de achterkant van mijn zitpositie een schuin aflopend dak. Verder heb ik links een dikke betonnen muur (scheiding van de woning) en zowel voor als rechts van mij een dunnere gipsplaten muur. De hoogte van de kamer is 2,5 meter.

Ik heb nog een aantal vragen:

De speakers die je aanbeveelt zijn slechts 120 Euro per stuk (240 voor 2). Zijn deze kwalitatief vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Kef LSX of B&W 606? Wat is precies de reden voor studio speakers ten opzichte van reguliere speakers? Ik had begrepen dat studio speakers juist de lelijke foutjes in audiobestanden extra goed laten horen, zodat producers deze gemakkelijker kunnen verbeteren. Klopt dit?

Kan ik beter 2 goedkopere of 1 duurdere subwoofer aanschaffen? Het plaatsen (en instellen) van 1 sub lijkt mij iets makkelijker, maar als dit veel toevoegt zal ik dit zeker overwegen.

Wat doet de dsp precies? Heeft dit dezelfde functie als een DAC? Heb ik daarnaast ook niet een versterker nodig? Als ik een versterker met geïntegreerde dsp/dac kan kiezen heeft dat mijn voorkeur, aangezien ik dan minder apparatuur hoef je gebruiken. Als enkel deze dsp beter resultaat bied hoor ik dat uiteraard graag.

Verder raad je een meetmic aan. Ik kan niet direct vinden wat dit is, maar ik neem aan dat dit wordt gebruikt om de apparatuur te testen en in te stellen? Ik weet niet of ik hier veel mee kan, en zoek ik dus iets meer in de richting 'plug and play'.

Als ik alles bij elkaar optel via de door jou doorgestuurde websites (2x JBL lsr305 mk2 Speakers, 2x s810 subwoofer, Minidsp, 2x wall mount) kom ik op iets meer dan 1000 euro. Dit is ongeveer de helft van mijn budget. Ik begrijp dat duurder niet altijd beter is, maar waar zit eventueel nog mogelijkheid tot verbetering in?

Bedankt en ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Rev-Up schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:44:
Hi Jag,

Bedankt voor je reactie!

Allereerst wil ik aangeven dat ik weinig (geen) verstand heb van audio.

Om je een idee te geven; de kamer is ongeveer 4 bij 5 meter, met aan de achterkant van mijn zitpositie een schuin aflopend dak. Verder heb ik links een dikke betonnen muur (scheiding van de woning) en zowel voor als rechts van mij een dunnere gipsplaten muur. De hoogte van de kamer is 2,5 meter.

Ik heb nog een aantal vragen:

De speakers die je aanbeveelt zijn slechts 120 Euro per stuk (240 voor 2). Zijn deze kwalitatief vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Kef LSX of B&W 606?
Dit is wat ik zelf zou kopen voor dat budget. De kef lsx zijn niet slecht, maar zeker niet heel goed voor die prijs.
Wat is precies de reden voor studio speakers ten opzichte van reguliere speakers? Ik had begrepen dat studio speakers juist de lelijke foutjes in audiobestanden extra goed laten horen, zodat producers deze gemakkelijker kunnen verbeteren. Klopt dit?
Dat studio speakers alle fouten laten horen is wat mij betreft niet echt ergens op gebaseerd. Het zijn ook gewoon speakers met een tweeter en een woofer, er is niks essentieels anders aan.
Kan ik beter 2 goedkopere of 1 duurdere subwoofer aanschaffen? Het plaatsen (en instellen) van 1 sub lijkt mij iets makkelijker, maar als dit veel toevoegt zal ik dit zeker overwegen.
Een dubbele subwoofer geeft meer garantie dat je goed sublaag op je luisterpositie krijgt dan met een enkele, maar voor 1 plek kan je het vaak met een enkele ook al redelijk tot goed krijgen. Een dubbele subwoofer is beter dan een enkele. Je kan ook beginnen met 1 en evt 2e bijplaatsen als het niet goed genoeg wordt. Zelf zou ik beginnen met 2.
Wat doet de dsp precies? Heeft dit dezelfde functie als een DAC? Heb ik daarnaast ook niet een versterker nodig? Als ik een versterker met geïntegreerde dsp/dac kan kiezen heeft dat mijn voorkeur, aangezien ik dan minder apparatuur hoef je gebruiken. Als enkel deze dsp beter resultaat bied hoor ik dat uiteraard graag.
Een DAC is een heel modieus apparaat geworden met heel veel fabels eromheen. Geen idee hoe dat komt, het is gewoon een digitaal naar analoog omzetter. De ene DAC genereert iets minder ruis dan de andere, maar bij velen ligt het ruis niveau sowieso onder het hoorbare. De speakers die ik linkte zijn actief (of eigenlijk powered): die hebben een eigen versterker. Geen losse versterker nodig. Het enige nadeel hiervan is dat ze heel zachtjes ruisen. Net hoorbaar in een stille kamer. Als je dat echt vreselijk vindt, dan ben je beter af met passieve speakers.
]Verder raad je een meetmic aan. Ik kan niet direct vinden wat dit is, maar ik neem aan dat dit wordt gebruikt om de apparatuur te testen en in te stellen? Ik weet niet of ik hier veel mee kan, en zoek ik dus iets meer in de richting 'plug and play'.
Een meetmic, bijvoorbeeld de umik1, geeft idd de mogelijkheid tot meten. Op zich is dat niet erg moeilijk, maar als je helemaal nooit iets met audio hebt gedaan dan zal je er wel ff aan moeten wennen. Op zich kan ik zoiets vrij makkelijk voor je op afstand doen, heb dat al een aantal keer eerder voor users gedaan, ik vind dat geen probleem (het kost <30minuten als je de software kent). Maar het kost je wel enige investering. Maar het wordt er wel veel beter van (het laag).
Als ik alles bij elkaar optel via de door jou doorgestuurde websites (2x JBL lsr305 mk2 Speakers, 2x s810 subwoofer, Minidsp, 2x wall mount) kom ik op iets meer dan 1000 euro. Dit is ongeveer de helft van mijn budget. Ik begrijp dat duurder niet altijd beter is, maar waar zit eventueel nog mogelijkheid tot verbetering in?

Bedankt en ik hoor het graag!
Verbetering zit hem voornamelijk in nog betere speakers. Je kan grotere nemen uit dezelfde serie, de 306 of 308. Die gaan harder, geven meer laag maar zijn ook groter dat moet je willen/kwijt kunnen.

Je kan evt nog een duurdere dsp nemen, deze gaat ook gebalanceerd uit, scheelt mogelijk iets ruis op de lijn naar je speakers en hij heeft een volume knop op de voorkant (=gewoon handig).

En je kan evt nog duurdere speakers nemen. Maar het wordt al snel heel veel duurder dan. Dutch&dutch bijvoorbeeld. Kali maakt ook betaalbare monitors, maar die ken ik iets minder goed. Die JBLs heb ik vaak gehoord, reviews van gezien, die zitten echt goed in elkaar en zijn bijna gratis. Kan je je geen buil aan vallen.

Revel M16 is nog een idee als je voor passieve speakers wilt gaan.
Er zijn uiteraard 1000 andere mogelijkheden, maar blind speakers aanraden kan alleen maar met goede waarvan metingen beschikbaar zijn en waarvan je op basis daarvan weet dat ze in alle ruimtes gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:15
Mocht je voor studio monitors kiezen, kan je ook eens kijken naar de Adam Audio T reeks.
Vergelijkbaar in prijs en kwaliteit met de JBS reeks die @Jag aanraadt.
Ik heb zelf de T5V, maar in dezelfde reeks heb je ook de T7V, T8V en een subwoofer.

Mocht je nog wat meer reviews willen zien van o.a. de JBL's, Adams of passieve speakers,
dan zou ik eens het Youtube kanaal van ZREVIEWS opzoeken. YouTube: Z Reviews
Hij heeft de vermeldde speakers allemaal al gereviewed (en nog heel veel andere :) )
Tussen al het gebabbel van Zeos door, kan je wel een goed beeld krijgen van een speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal deze week inderdaad na het werk een aantal reviews van JBL, Adam en Revel opzoeken. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom studio speakers in mijn geval beter zouden zijn dan consumenten speakers (zijn deze overpriced?), maar mogelijk wordt hier in de reviews ook meer over verteld.

Ik maak mij wel een beetje zorgen om de ruis/sissend geluid, zoals Jag aangeeft, omdat ik mijn speakers ook vaak stil/idle heb, en tevens in dezelfde kamer slaap. Ik weet nu al dat ik mij hieraan ga irriteren haha. Passieve speakers zijn dan mogelijk een betere optie voor mij. Zou de setup er dan als volgt uitzien?

PC (moederbord) -> DSP -> Versterker -> Passieve speakers + Subwoofer(s)

Of bestaat er in dat geval een goede geïntegreerde DSP in een versterker?

Ook denk ik dat ik mij iets meer in de techniek (zoals DSP) moet verdiepen om te begrijpen wat en waarom ik iets koop, want zoals ik het nu begrijp is de DSP een belangrijk onderdeel, terwijl ik hier tot gisteren nog nooit van had gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Ik was op voorhand ook ongerust over de ruis, maar in praktijk valt het mee als ik aan het werk ben. Verdwijnt meestal tussen ander achtergrond geluid. En na het werk zet ik via een afstandsbediening sowieso de stroom uit van laptop,monitors,docking,speakers etc.tegenwoordig heel makkelijk. 1 afstandsbediening die 4 stekkerdozen apart aanstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Rev-Up schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:24:
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal deze week inderdaad na het werk een aantal reviews van JBL, Adam en Revel opzoeken. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom studio speakers in mijn geval beter zouden zijn dan consumenten speakers (zijn deze overpriced?), maar mogelijk wordt hier in de reviews ook meer over verteld.

Ik maak mij wel een beetje zorgen om de ruis/sissend geluid, zoals Jag aangeeft, omdat ik mijn speakers ook vaak stil/idle heb, en tevens in dezelfde kamer slaap. Ik weet nu al dat ik mij hieraan ga irriteren haha. Passieve speakers zijn dan mogelijk een betere optie voor mij. Zou de setup er dan als volgt uitzien?

PC (moederbord) -> DSP -> Versterker -> Passieve speakers + Subwoofer(s)

Of bestaat er in dat geval een goede geïntegreerde DSP in een versterker?

Ook denk ik dat ik mij iets meer in de techniek (zoals DSP) moet verdiepen om te begrijpen wat en waarom ik iets koop, want zoals ik het nu begrijp is de DSP een belangrijk onderdeel, terwijl ik hier tot gisteren nog nooit van had gehoord.
Eens met @wiemelen wat betreft de Adams t5v, ook goed ding.

Wat betreft de ruis, @JvS kan wel vertellen hoe hoorbaar dat is. Die heeft zo'n setje staan. Bij de JBL lsr305 is de ruis net hoorbaar op 2m in een muisstille ruimte. Als je gaat slapen zet je het uit lijkt me :). Ik denk dat de meeste computers overigens een veelvoud aan herrie maken, tenzij passief.

Studio monitors worden degelijk ontworpen hebben een grote afzet markt. Daarom goed en betaalbaar. Met hifi speakers is het wat meer all bets are off.

Een dsp kan je gebruiken om je laag mee te corrigeren. Doordat lage frequenties qua golflengte in je ruimte passen, krijg je daar resonanties van. Vergelijkbaar met in een bierflesje blazen, alleen dan lagere frequenties door grotere afmeting. Dit geeft enorme, maar dan ook echt enorme, pieken en dalen in de response. De pieken kan je electronisch temmen met EQ, dat scheelt de wereld. Anders heb je vaak, niet altijd, one note bass.

Als je uurtje kan missen, kan je deze bekende video kijken. Stoomcursus belangrijkste problemen van audio in huiskamer formaat ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 09:25
even over de positionering van je speakers: ik heb zelf ook een 3-monitor setup en natuurlijk geen ruimte meer daarnaast.
Deze twee monitor statieven gekocht: INNOX die ik aan de zijkant van mijn tafel heb geklemd.
werkt helemaal prima. geluids positionering is helemaal goed en ik kan de speakers bijdraaien als dat nodig is.
werkt erg fijn, kost je bijna geen desktop ruimte en je hoeft niets op te hangen.
wel even uitkijken: de speakers staan los op de statieven. Dus je kunt ze er perongeluk af stoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

Videopac

Rommelt wat aan.

Jag schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:47:
Lekker budget, daar kan je wel wat moois voor kopen!

De grote factoren die goed geluid maken zitten hem voornamelijk in de speakers en hun interactie met de ruimte. Een speaker moet een vlakke frequentie response hebben, niet teveel vervormen en geen resonanties hebben binnen zijn bereik. De interactie met de ruimte is nog wat ingewikkelder:
- in het laag wordt de weergave sterk beinvloed door ruimte resonanties: staande golven
- in het midhoog heb je te maken met reflecties, die anders klinken als een luidspreker onder hoeken een andere response heeft

Als ik 2K te besteden zou hebben, zou ik studio monitors nemen met 2 subjes en DAC/DSP met meetmic. Studio monitors zijn relatief betaalbaar voor hoe goed ze zijn. De JBL 300serie geeft onverslaanbare prijs/kwaliteit verhouding. Ze hebben een heel goed gecontroleerde directivity naast een behoorlijke rechte on axis response, wat goed werkt het 2e probleem (in het midhoog) te voorkomen. 2 subjes en een DSP om de pieken van staande golven mee te temmen, geven je heel strak sublaag. Dit alles netjes inregelen met een meetmic / REW maakt de integratie tussen de 2 goed.

Kortom:
- Speakers: JBL lsr305 mk2
- Subs: naar keuze, Jamo maakt kleine betaalbare subs, bijv de s810. SVS sb1000 kan ook (gaat dieper maar is duurder).
- Minidsp 2x4 hd (dsp met digitale input)

Edit: ik zou de speakers boven je monitors hangen met een wall mount, tweeter aan onderzijde (dus op zn kop), en beetje naar beneden gericht. Bijvoorbeeld met deze wallmount.
toon volledige bericht
Zijn die JBL luidsprekertjes a 114 euro per stuk niet een beetje matig als je totale budget 2000 euro is?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die Adam T5V's zijn in elk geval zeker niet matig en ik denk zelfs nog wel beter dan menig "hifi" speaker. Zeker gezien er versterking in zit, is het echt prima spul, weinig vervorming, doen goed wat voor goed geluid echt essentieel is: Goede directivity, wat betekent dat ze onder hoeken niet ineens anders klinken, waardoor reflecties (die je altijd hebt) geluidsbalans niet verstoren. (Hier komt de audiofiele fabel van "speakers moeten ademen" volgens mij vandaan, dan heb je idd wat minder reflecties, wat met matige directivity veel helpt om toch nog aardig geluid te krijgen). Zowel die JBL als die Adam Audio doen dat goed. Ik vond de Adam er zelf veel beter uitzien.

Ruis is hoorbaar als je je oor er tegenaan houdt. Ik ben zelf anti geluid en heb vaak passieve PC's gehad. Dit stoorde me totaal niet (in tegenstelling tot het geluid van de analoge output van m;n onboard geluidskaart). Ik heb een UMC22 Berhringer USB audio interface aangeschaft om dat enorm te verbeteren ("Een DAC" als je van die naamgeving gelukkig wordt :P).

Multisubje met 2 subs en een dsp lijkt mij ook een goed idee.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
Goedemiddag allemaal,

Ik heb inmiddels verder onderzoek gedaan via reviews, Youtube (ZREVIEWS was een goede tip!) en het Tweakers forum, en ben er inmiddels bijna uit wat ik wil kopen. Ik ben er nu van overtuigd dat jullie precies hebben aangeraden wat ik zoek! :)

Speakers: Adam T5V. Om keuzestress te voorkomen heb ik deze alvast gekocht, maar nog zonder kabels o.i.d. Ik heb van zowel JBL, Adam en andere merken ook de duurdere modellen overwogen, maar volgens ZREVIEWS zijn deze meer bedoeld voor studio werk, en klinken deze minder 'mooi', en zijn zowel de 305 als T5V meer all-round voor muziek, games en films (en bar mitzvah's en orgies). Precies wat ik zoek dus!

Subwoofer: 2x SVS SB1000 of 1x SVS SB3000. Volgens veel gebruikers is 1x 3000 beter dan 2x 1000 (of zelfs 2x 2000), maar mogelijk is dit een beetje 'overkill' in mijn setup? De SVS SB1000 is een stuk kleiner, en makkelijker verkrijgbaar. Daarbij kan ik ervoor kiezen om het "SVS SoundPath Subwoofer Isolation System" (wat neerkomt op 4 rubbere pootjes) erbij te kopen. Is dit aan te raden?

DSP/DAC: MiniDSP 4x10HD. De volumeknop en mogelijkheid tot uitbreiding gaven voor mij de doorslag ten opzichte van 2x4 HD. Hier wil ik een UMIK-1 bij bestellen en ga ik mijn best doen om alles goed in te stellen. Als het mij niet lukt ga ik graag in op het aanbod van Jag, uiteraard in ruil voor een kratje bier!

Ik heb daarnaast nog een paar vraagjes:

Kabels
Zie hier een snelle schets die ik heb gemaakt: https://i.imgur.com/QSP1ntt.png

Op mijn pc (moederbord) zit zowel een optische S/PDIF als AUX uitgang. Welke kan ik het beste gebruiken om te verbinden met de MiniDSP 4x10 HD? Ik vermoed een Optische zoals deze: https://www.allekabels.nl...97730/optische-kabel.html

Tussen de MiniDSP en T5V kunnen XLR kabels worden gebruikt via een kabels als deze https://www.minidsp.com/p...ix-to-xlr-male-set-detail . Dit zou beter zijn dan een RCA kabel omdat deze balanced zijn. Klopt dit? Een andere mogelijkheid is RCA, dan is geen converter nodig. Zie: https://www.minidsp.com/i...20miniDSP%204x10%20HD.pdf

Tussen de MiniDSP en SVS SB1000 kan geen XLR kabel worden gebruikt, dus moet dit via RCA. Ik zie verschillende RCA kabels, die vaak in 2 worden gesplitst, maar een 1-op-1 kabel zoals deze lijkt mij goed? https://www.coolblue.nl/e...bwooferkabel-2-meter.html

Muurbeugels
Ik heb geen muurbeugels kunnen vinden die specifiek bedoeld zijn voor de Adam T5V. Hebben jullie nog suggesties van wall mounts die zowel naar beneden als naar links/rechts kunnen draaien?

Ik heb zelf deze Vogels als alternatief gevonden, maar ik vind deze niet zo mooi en ziet er daarnaast ook een beetje wankel uit. https://www.amazon.com/Vo...onics&sr=1-9&ts_id=297859

Instellingen PC / Windows
Moet ik na de installatie iets aanpassen aan mijn on-board soundcard en/of de huidige instellingen/drivers binnen Windows? Het is natuurlijk de bedoeling dat de MiniDSP het werk gaat doen voor mijn speakers/subs, maar mijn usb-headset moet bijvoorbeeld nog wel blijven werken.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Balanced kabels maakt in principe enkel uit over langere afstand. In mijn geval met kabels van 2,5m maakt het echt niet uit. Ik heb nu toevallig XLR, maar had net zo goed RCA kunnen zijn.
Wat WEL belangrijk is, is de kwaliteit van de kabel of beter gezegd van de mantel. Ik had eerst goedkope XLR kabels, maar omdat er onder mijn bureau nogal wat kabels lopen, had ik wat last van ongewone ruis en storing. Na bekijken van onderstaand filmpje heb ik ook Mogami kabels gekocht en weg was de storing. Naast Mogami zijn er nog tal van andere goede merken, maar daar moet je je zelf maar eens in verdiepen.
YouTube: Are Expensive XLR Cables Worth It? (FAQ Series)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rev-Up schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:51:

Subwoofer: 2x SVS SB1000 of 1x SVS SB3000. Volgens veel gebruikers is 1x 3000 beter dan 2x 1000 (of zelfs 2x 2000), maar mogelijk is dit een beetje 'overkill' in mijn setup? De SVS SB1000 is een stuk kleiner, en makkelijker verkrijgbaar. Daarbij kan ik ervoor kiezen om het "SVS SoundPath Subwoofer Isolation System" (wat neerkomt op 4 rubbere pootjes) erbij te kopen. Is dit aan te raden?
Dat komt omdat niemand akoestiek begrijpt en iedereen denkt "duurder is beter" :). 4 x een Jamo S810 is icm een minidsp zelfs beter dan 1x die svs SB3000. Bij subs luister je naar een kamer.

Rubberen pootjes kan wel wat doen, maar zal amper echt verschil maken. Voelt vooral lekker :). Ik zou vooral je normale speakers niet plat op een bureau zetten :). Enne als je kan kiezen, zou ik met XLR aansluiten. Maakt ook niets uit voor de klank, maar is technisch betere verbinding. Ik heb procab XLR kabels gebruikt met mn T5V's. Maar op zich maakt het niet uit voor geluid verder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
@JvS Duidelijk :) 4x Jamo gaat qua ruimte niet lukken, dus ik ga voor 2x SB1000.

Welke verbinding raad je aan tussen PC en Minidsp? Optisch of AUX?

Ik zal de speakers inderdaad ophangen. Ik zoek alleen nog een zo flexibel mogelijke wall mount zodat ik daar nog een beetje speling in heb.

Welke apparatuur gebruik jij verder samen met de T5V's als ik mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een Behringer umc2 en een pc. Ik zou optisch kiezen. Ik vertrouw analoog geluid uit een pc nooit. optisch heeft ook geen nadeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Rev-Up schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:35:
@JvS Duidelijk :) 4x Jamo gaat qua ruimte niet lukken, dus ik ga voor 2x SB1000.

Welke verbinding raad je aan tussen PC en Minidsp? Optisch of AUX?

Ik zal de speakers inderdaad ophangen. Ik zoek alleen nog een zo flexibel mogelijke wall mount zodat ik daar nog een beetje speling in heb.

Welke apparatuur gebruik jij verder samen met de T5V's als ik mag vragen?
Ja ik zou doen wat @JvS al aangeeft: xlr verbindingen (meer als het er toch is....), procab xlr kabels bij de bax shop halen (degelijk en betaalbaar), en 2 sb1000s is wel heel sjiek. Het inregelen zal wel een kleine leercurve kennen, ook met hulp op afstand :). Maar ik vind het iig leuk om te helpen.

Wall mounts: zouden degenen die ik eerder stuurden niet werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
@Jag De wall mount die jij eerder stuurde lijkt mij inderdaad perfect, maar zijn nu via Amazon (of een bekende Nederlandse webwinkel) helaas niet leverbaar. Ik heb deze inmiddels gevonden en gekocht via eBay, maar met een verwachtte leverdatum van 5 oktober. Ik zal dus even geduld moeten hebben.

Wat de subs betreft is dat dus precies wat mij nog weerhoud om er 2 te nemen, en lijkt het voor mij als audio-noob veel gemakkelijker om er 1 te nemen.

Qua plaatsing heb ik niet heel veel keuze; links en rechts onder of naast mijn bureau (maar van wat ik heb begrepen is dat ook de bedoeling met front-firing subs).

Als jij denkt dat wij er samen uit gaan komen vertrouw ik je daar volledig in! :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@Rev-Up we gaan er zeker uitkomen, maar als je er onwijs wordt je best op gaat doen dan kan je er gewoon nog meer uithalen. 1sub is wat dat betreft gewoon net ietsjes makkelijker, 2subs is beter. Als je het allemaal duur vindt dan kan je met 1 beginnen. Als je ruim binnen budget blijft, dan zou ik 2 doen.

Kan je de juiste kabels vinden? Minidsp bestelling via minidsp.nl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev-Up
@Jag Laten we het dan maar meteen goed doen haha. Ik heb inmiddels bijna alles besteld:

2x Adam T5V
Minidsp 4x10HD (+ Microfoon, + Phoenix to XLR, + IR Remote)
2x SVS SB-1000 (+ SVS Soundpath)
2x Rockville RHSB8

Zou jij willen kijken of deze kabels kloppen?

PC (S/PDIF) naar MiniDSP:
1x Toslink Male naar Toslink Male: https://www.bax-shop.nl/t...l-3m/product-details.html

MiniDSP naar speakers
1x Phoenix to XLR Male: https://www.minidsp.com/p...ix-to-xlr-male-set-detail

2x XLR Female to XLR Male: https://www.bax-shop.nl/m...1-50-meter#productreviews

MiniDSP naar subwoofers
2x RCA Male to RCA Male: https://www.bax-shop.nl/t...l-3m/product-details.html

Ben ik verder nog iets vergeten?

[ Voor 3% gewijzigd door Rev-Up op 14-09-2020 18:03 ]

Pagina: 1