Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb sinds enige tijd wat vage problemen met mijn bedrade thuisnetwerk. Dat wil zeggen dat bepaalde apparaten geen internet krijgen / de verbinding niet stabiel is, terwijl andere apparaten gewoon prima werken.

Het netwerk ziet er als volgt uit (paars omcirkeling waar de problemen zitten):
*** zie nieuwe afbeelding paar posts hieronder. In oude afbeelding was voor vaste netwerk 186.168.1.x range gebruikt, n.a.v. reacties aangepast naar 192.168.8.x ***

Ik weet dat om netwerk problemen op te sporen, het handig kan zijn om dingen te proberen (om de mogelijke oorzaken te elimineren). Daarom heb ik voor de Apple TV wat verschillende configuraties geprobeerd, met de volgende resultaten:
  • Fiber ---> Modem (Fritzbox) ---> Switch ---> Apple TV. :Y Doet het.
  • Fiber ---> Modem (Fritzbox) ---> Switch ---> Switch ---> Apple TV. :N Doet het niet
  • Fiber ---> Modem (Fritzbox) ---> Router ---> Switch ---> Apple TV. :N Doet het niet *
  • Fiber ---> Modem (Fritzbox) ---> Router ---> Apple TV. :N Doet het niet
* Gek genoeg doet dezelfde config (met een andere switch) het wel elders in het netwerk. Bijvoorbeeld de PC op kantoor.

Dingen die verder al geprobeerd / geelimineerd zijn:
  • Het al of niet gebruiken van de Pi-hole. Om DNS problemen uit te sluiten zit ik nu zelfs op de Cloudfare DNS;
  • Andere kabels. Over waar '--->' staat heb ik een andere kabels geprobeerd;
  • DHCP en static IP's zijn ook beide geprobeerd;
  • Naast de Apple TV zijn ook andere apparaten geprobeerd, bijvoorbeeld een SmartTV of PS4. De resultaten blijven daarmee hetzelde.
Zelf verdenk ik de router (Draytek Vigor 2130), maar helemaal zeker ben ik niet. Voordat ik nieuwe dingen ga aanschaffen, kunnen jullie mij helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door Rebunted op 06-09-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:39
Wat bedoel je met doet het niet? Krijgt het geen IP? Kan het het internet niet op? Krijg je geen beeld? Doet je afstandsbediening het niet? Een iets beter probleem omschrijving, ondanks de erg goede infra plaat, zou het makkelijker maken. Ook niet stabiel is niet heel duidelijk, heb je packetloss? Krijg je helemaal geen verbinding?
Je test ook steeds met hetzelfde apparaat? Die kan ook nog stuk zijn natuurlijk, ik zou geen Apple TV maar een laptop gebruiken, heb je meer logging en kan je dingen als wireshark gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Archie_T schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:56:
Wat bedoel je met doet het niet? Krijgt het geen IP? Kan het het internet niet op? Krijg je geen beeld? Doet je afstandsbediening het niet? Een iets beter probleem omschrijving, ondanks de erg goede infra plaat, zou het makkelijker maken. Ook niet stabiel is niet heel duidelijk, heb je packetloss? Krijg je helemaal geen verbinding?
Je test ook steeds met hetzelfde apparaat? Die kan ook nog stuk zijn natuurlijk, ik zou geen Apple TV maar een laptop gebruiken, heb je meer logging en kan je dingen als wireshark gebruiken.
Excuus dat ik het probleem niet goed heb omschreven. Het is ook nogal vaag, maar hierbij doe ik een nieuwe poging:
De Apple TV (die ik als voorbeeld gebruik) heeft soms geen internetverbinding. Is hij verbonden met een statisch IP, dan heeft hij volgens de status wel gewoon zijn IP - maar hij kan niet verbinden met bijvoorbeeld Netflix of Spotify. Zet ik hem op DHCP, dan krijgt hij een vaag IP-adres (niet in mijn standaard netwerkrange) en heeft hij ook geen gateway / DNS. Ook dan kan ik (natuurlijk) niet verbinden met bijvoorbeeld Netflix of Spotify.

Ik heb eerst getest met de SmartTV en PS4 en om uit te sluiten dat die stuk zijn, test ik nu met (een gloednieuwe) Apple TV (zie ook bij 'Dingen die verder al geprobeerd / geelimineerd zijn'). Het apparaat kan het dus niet zijn lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
Waarom gebruik je een IP range die niet in de private range valt? Geeft dat geen problemen? Ik doel op de 186.168.1.0/24 reeks. Die zou zo maar eens het web op gerouteerd kunnen worden.

Whois:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
NetRange:       186.0.0.0 - 186.255.255.255
CIDR:           186.0.0.0/8
NetName:        LACNIC-186
NetHandle:      NET-186-0-0-0-1
Parent:          ()
NetType:        Allocated to LACNIC
OriginAS:       
Organization:   Latin American and Caribbean IP address Regional Registry (LACNIC)
RegDate:        2007-09-28
Updated:        2010-07-21
Comment:        This IP address range is under LACNIC responsibility
Comment:        for further allocations to users in LACNIC region.
Comment:        Please see http://www.lacnic.net/ for further details,
Comment:        or check the WHOIS server located at http://whois.lacnic.net
Ref:            https://rdap.arin.net/registry/ip/186.0.0.0

[ Voor 3% gewijzigd door valkenier op 07-09-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 15:40
Dus als ik je netwerkplaatje bekijk heb je op je fritzbox 2 subnetten (ik neem aan 2 vlans en geen secondairy address), en je doet DHCP voor deze 2 subnetten.
Daarna zit er nog een router die op zijn buurt ook weer DHCP doet voor een non-RFC1918 reeks (why ?)
Dus de devices die het niet doen zitten :
- in een non-RFC1918 reeks
- krijgen een APIPA adres indien DHCP ? ( 169.254.0.0/24 ?)
- en verbinden naar het internet via dubbelNAT

Krijg al een beetje jeuk met het opsommen eigenlijk....
Laag 3 op 1 plek (dus ook DHCP), begin daar eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
kosz schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:11:
Dus als ik je netwerkplaatje bekijk heb je op je fritzbox 2 subnetten (ik neem aan 2 vlans en geen secondairy address), en je doet DHCP voor deze 2 subnetten.
Daarna zit er nog een router die op zijn buurt ook weer DHCP doet voor een non-RFC1918 reeks (why ?)
Dus de devices die het niet doen zitten :
- in een non-RFC1918 reeks
- krijgen een APIPA adres via DHCP ? ( 169.254.0.0/24)
- en verbinden naar het internet via dubbelNAT

Krijg al een beetje jeuk met het opsommen eigenlijk....
Laag 3 op 1 plek (dus ook DHCP), begin daar eens mee.
Het is volgens mij veel simpeler. Eigenlijk is er alleen een scheiding tussen het vaste netwerk en het draadloze netwerk:
  • De Fritzbox geeft (alleen) een DHCP uit voor het Wifi-netwerk (de 192.168.178.x range); en
  • De Draytek router doet DHCP voor het vaste netwerk (de 186.168.1.x range) en krijg als WAN een vast IP van de Fritzbox.
De Fritzbox heeft nog een eigen VLAN voor TV, maar dat is iets wat XS4ALL zo ingesteld heeft. Als je de plaat bekijkt gaat die ook direct vanaf de Fritzbox naar de tv-ontvanger.

Het gebruik van 186.168.x.x. (wat blijkbaar non-RFC1918 is) weet ik eigenlijk de historie niet zo van. Maar als dat het probleem was, dan hadden andere apparaten in het netwerk (die exact via dezelfde route hun connectie krijgen) toch ook problemen moeten hebben? Voor de zekerheid zal ik dat i.i.g. aanpassen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rebunted op 06-09-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-04 10:05
Rebunted schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:04:
[...]

Excuus dat ik het probleem niet goed heb omschreven. Het is ook nogal vaag, maar hierbij doe ik een nieuwe poging:
De Apple TV (die ik als voorbeeld gebruik) heeft soms geen internetverbinding. Is hij verbonden met een statisch IP, dan heeft hij volgens de status wel gewoon zijn IP - maar hij kan niet verbinden met bijvoorbeeld Netflix of Spotify. Zet ik hem op DHCP, dan krijgt hij een vaag IP-adres (niet in mijn standaard netwerkrange) en heeft hij ook geen gateway / DNS. Ook dan kan ik (natuurlijk) niet verbinden met bijvoorbeeld Netflix of Spotify.

Ik heb eerst getest met de SmartTV en PS4 en om uit te sluiten dat die stuk zijn, test ik nu met (een gloednieuwe) Apple TV (zie ook bij 'Dingen die verder al geprobeerd / geelimineerd zijn'). Het apparaat kan het dus niet zijn lijkt mij.
is dit specifiek met apple tvs.. ik heb dat probleem wel eens eerder gezien waar die gewoon weigerde om een ip adres te krijgen dit was met een apple tv 4 die kreeg inderdaad een 169 ip adres als ik het me goed kan herinneren.. dat betekent gewoon geen ip adres aanwezig.

en je kon alles invullen daar meer kreeg geen verbinding. volgens mij had ik gewoon een ip adres ingevuld dat ik verzonnen heb en kreeg ik toen de melding dat hij geen ip adres kon vinden en de optie om het automatisch te doen..en toen vond hij het wel. 8)7

ik weet het het klinkt vaag maar weet dat ik het had opgelost en het enige apparaat dat drama op het kantoor aan het veroorzaken was was die apple tv 4.. ik weet ook 100% zeker dat ik het hele ding gereset heb en dat hij het in mijn netwerk wel deed en op het kantoor weer niet. en toen hetgeen ik boven heb vermeld geprobeerd heb en hij het toen wel weer perfect deed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Update met nieuwe IP-range voor vaste netwerk (conform non-RFC1918):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4y0K-lSnMYDyKcYa2y7C_TOCSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6oHvsdYAaXzkO4WACsZsXEK7.png?f=fotoalbum_large

Helaas verhelpt dit de problemen niet. Wat kan ik nog meer / anders doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Rebunted op 06-09-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
Dat is al weer een stuk netter, maar naar mijn mening doe je nog steeds dubbel NAT. Althans, je geeft nergens een uitleg dat het niet zo is dus dan zijn onderstaande zaken van mijn kant uit aanname's :
Je Apple TV heeft ip-adres 192.168.8.81/24 met een gateway adres op de router 192.168.8.1, heb je dan op de router een routering voor 0/0 naar 192.168.179.1 ? of wordt al het verkeer dmv NAT over het WAN adres gestuurd ? en dat doet daarna je fritzbox nog een keertje over de WAN interface naar het internet en dat is dan dubbelNAT.
Heb je dit alleen met je AppleTV of ook met je laptop aop dezelfde ethernet aansluiting als je appletv?
Ik zie ook een appletv op kantoor in het zelfde subnet achter dezelfde router, doet die het wel goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
kosz schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:14:
Dat is al weer een stuk netter, maar naar mijn mening doe je nog steeds dubbel NAT. Althans, je geeft nergens een uitleg dat het niet zo is dus dan zijn onderstaande zaken van mijn kant uit aanname's :
Je Apple TV heeft ip-adres 192.168.8.81/24 met een gateway adres op de router 192.168.8.1, heb je dan op de router een routering voor 0/0 naar 192.168.179.1 ? of wordt al het verkeer dmv NAT over het WAN adres gestuurd ? en dat doet daarna je fritzbox nog een keertje over de WAN interface naar het internet en dat is dan dubbelNAT.
Heb je dit alleen met je AppleTV of ook met je laptop aop dezelfde ethernet aansluiting als je appletv?
Ik zie ook een appletv op kantoor in het zelfde subnet achter dezelfde router, doet die het wel goed ?
De Apple TV heeft inderdaad het ip-adres 192.168.8.81 met een gateway op de router 192.168.8.1. Deze router (de Draytek) heeft als WAN IP 192.168.178.2 en als gateway/DNS de Fritzbox 192.168.178.1. Het klopt wat je zegt dat de Fritzbox vanuit daar het internet opgaat (en daarvoor het IP-adres gebruikt wat ik van de provider heb gekregen). Op zich is dit toch een hele gangbare situatie als je een eigen router gebruikt achter hetgeen je van je internetprovider hebt gekregen (in mijn geval de Fritzbox)? Ik zie ook even niet hoe ik dat anders zou moeten of horen in te richten. Wat moet ik daar anders doen wat mijn probleem waarschijnlijk gaat oplossen?

Het klopt dat op kantoor ook een Apple TV zit, die ook via de route Fiber ---> Modem (Fritzbox) ---> Router ---> Switch ---> Apple TV zit aangesloten. Die werkt zonder problemen, net zoals alles wat achter de switch daar zit (computers, omvormers, etc.). Daarom snap ik er ook niks van; identieke config waarbij de ene kant het wel doet en de andere kant niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
We kunnen discussiëren over hoe ip routing werkt, maar dat verklaard niet dat het op kantoor wel werkt wat het enige verschil is dat het achter een andere switch zit. Dus ik zou basic troubleshooten, Appletv omwisselen om te beginnen, verhuist het probleem mee ? Eerdere vraag was ook of het met een laptop ook niet werkt op de ethernet van de niet werkende Appletv.
Pagina: 1