Ik deed laatst mijn PC uit en dat was het. Hij wou niet meer aan.
Met de powerknop doet hij helemaal niets. Geen spinnende fans, niets.
Enkel het powerlampje op de mobo brand nog. (Hoewel deze wel licht lijkt te flikkeren.)
Dus na wat standaard controles (alle stroomverbruikers loskoppelen, CMOS batterij vervangen) heb ik de PSU gecontroleerd. De meter geeft netjes aan dat er 3.3V, 5V, 12V of -12V over de zwarte lijntjes loopt.
Dus dan zou ik denken dat het niet aan de PSU ligt.
Als ik met de power pins voor de front header verbinding maak, dan gebeurd er niets.
Als ik echter op de ATX aansluiting zelf verbinding maak met de power lijn, dan gaat alles wonderbaarlijk aan! Hij start dan op tot naar de bios (duf het nog niet aan om mijn SSD aan te sluiten). Dus het lijkt mij dat het aan het moederbord ligt.
Geen situatie om mee door te gaan. Dus dat zou betekenen dat Ik dit moet vervangen. En dat houdt gelijk al in: nieuw mobo + cpu + ram
Om nu niet onnodig nieuwe dure apparatuur te kopen, vraag ik hier om een second opinion. Is mijn moederbord nu echt stuk?
Relevante hardware:
Met de powerknop doet hij helemaal niets. Geen spinnende fans, niets.
Enkel het powerlampje op de mobo brand nog. (Hoewel deze wel licht lijkt te flikkeren.)
Dus na wat standaard controles (alle stroomverbruikers loskoppelen, CMOS batterij vervangen) heb ik de PSU gecontroleerd. De meter geeft netjes aan dat er 3.3V, 5V, 12V of -12V over de zwarte lijntjes loopt.
spoiler:
Haha, je keek 
Als je verwacht had dat zwart geen stroom geeft: alle kabels zijn zwart.
Als je verwacht had dat zwart geen stroom geeft: alle kabels zijn zwart.
Dus dan zou ik denken dat het niet aan de PSU ligt.
Als ik met de power pins voor de front header verbinding maak, dan gebeurd er niets.
Als ik echter op de ATX aansluiting zelf verbinding maak met de power lijn, dan gaat alles wonderbaarlijk aan! Hij start dan op tot naar de bios (duf het nog niet aan om mijn SSD aan te sluiten). Dus het lijkt mij dat het aan het moederbord ligt.
Geen situatie om mee door te gaan. Dus dat zou betekenen dat Ik dit moet vervangen. En dat houdt gelijk al in: nieuw mobo + cpu + ram
Om nu niet onnodig nieuwe dure apparatuur te kopen, vraag ik hier om een second opinion. Is mijn moederbord nu echt stuk?
Relevante hardware:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus M5A99X EVO R2.0 | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | OCZ Platinum OCZ3P18002G | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM750 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 119,- | € 119,- |
let the past be the past.