Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:42
Ik deed laatst mijn PC uit en dat was het. Hij wou niet meer aan.
Met de powerknop doet hij helemaal niets. Geen spinnende fans, niets.
Enkel het powerlampje op de mobo brand nog. (Hoewel deze wel licht lijkt te flikkeren.)

Dus na wat standaard controles (alle stroomverbruikers loskoppelen, CMOS batterij vervangen) heb ik de PSU gecontroleerd. De meter geeft netjes aan dat er 3.3V, 5V, 12V of -12V over de zwarte lijntjes loopt.
spoiler:
Haha, je keek :+
Als je verwacht had dat zwart geen stroom geeft: alle kabels zijn zwart.

Dus dan zou ik denken dat het niet aan de PSU ligt.

Als ik met de power pins voor de front header verbinding maak, dan gebeurd er niets.
Als ik echter op de ATX aansluiting zelf verbinding maak met de power lijn, dan gaat alles wonderbaarlijk aan! Hij start dan op tot naar de bios (duf het nog niet aan om mijn SSD aan te sluiten). Dus het lijkt mij dat het aan het moederbord ligt.

Geen situatie om mee door te gaan. Dus dat zou betekenen dat Ik dit moet vervangen. En dat houdt gelijk al in: nieuw mobo + cpu + ram
Om nu niet onnodig nieuwe dure apparatuur te kopen, vraag ik hier om een second opinion. Is mijn moederbord nu echt stuk?

Relevante hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus M5A99X EVO R2.0€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internOCZ Platinum OCZ3P18002G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 119,-€ 119,-

let the past be the past.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 01:53
Lastig te zeggen, leen anders eens een voeding van iemand en check of het dan wel boot. Als je in de buurt van Wageningen woont mag je de mijne wel even lenen en zien of het werkt. Het zou kunnen dat er ergens teveel rimpel op een voedingslijn staat, dat kan zowel op je moederbord als in je voeding zijn en dat kan je niet per definitie met spanningsmetingen vinden. De meeste multimeters meten wisselspanning maar tot in de lage kHz en dan zal je het in de AC stand ook niet kunnen zien.

Als je ontdekt dat het toch je moederbord is en je hebt weinig budget zou ik gewoon tweedehands wat kopen, zoals dit uit de V&A: i5 2400 cpu + Intel mobo + 8GB DDR3 voor €75. Ik snap dat het een gedoe gaat zijn om alles opnieuw te installeren (daar zie ik ook altijd tegenop), maar je systeem is nu ook weer niet nieuw en uiteindelijk gaat alles stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:33
Je bedoelt dat je gemeten hebt in je lopende systeem? Of in de losse voeding? Een voeding zonder load meten zegt niet zo veel.

En je bedoelt dat je de voeding aanzet door die 2 punten in de stekker te verbinden?

Maar het klinkt wel als het moederbord inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
Ik heb gemeten op de voedingplug, zonder dat deze aangesloten was op het systeem.
En aanzetten lukte door op de plug/stekker die verbinding te maken, ja.

Ik zou denken dat je zelfs met een onstabiele PSU het moederbord via de normale header zou kunnen starten.
Dat het dus wel aangaat, maar niet via de normale manier zegt mij dat het niet aan de voeding ligt.

Ik had liever dat geld bespaard, maar ben nu bezig met mijn wensenlijst. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:33
Ben ik met je eens, daarom denk ik ook dat het in het moederbord zit. Als de voeding gaar was geweest had hij waarschijnlijk nog wel een kik gegeven, misschien niet doorgestart, maar dan gebeurt er meestal wel iets. (helemaal als de voltages gewoon in orde zijn, en je hem door te "jumpstarten" wel aan de gang krijgt)

Klein geluk bij een ongeluk, het is wel een goed moment om hardware te kopen (vooral cpu) er is veel interessant spul voor leuke prijzen te koop.

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 07-09-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 01:53
Volgens mij is hiermee niets echt bewezen, maar ik denk dat als je met dit systeem aan de slag gaat je snel zal merken dat je meer aan het vervangen bent door de leeftijd. Als je al om bent om iets nieuws te kopen zou ik de voeding ook gewoon vervangen zelfs als die nu niets blijkt te hebben, want ze slijten wel. Het lijkt me dat een 750W voeding voor wat je nu het staan wel een beetje overkill is en je toch je best moet doen om nu onderdelen te vinden die samen meer dan 500W piek gebruiken:

Gegeven het feit dat je in dit geval blijkbaar niet tegen prestatieproblemen aan loopt zou je nu zelfs met een Ryzen 3 3100, 8G geheugen en een A320/A520 moederbord toe kunnen en ben je voor <€200 klaar. Het eerdergenoemde upgradesetje is inmiddels zelfs goedkoper geworden en is het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
Nou, nieuw spul gekocht.
Ik sluit het allemaal aan op de PSU. Zet de PC aan en... nada. :|
Dus blijkbaar toch de PSU. :F ;(
Ik denk dat die powerconnectie via het MB voor een te zwak signaal zorgde voor de PSU om te detecteren. Dus ook die maar vervangen.

Maar ik heb nu wel een supersnelle nieuwe PC :*) :9

Specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 425,05€ 425,05
1MoederbordenASRock X570 Taichi€ 285,-€ 285,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,90€ 75,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 142,90€ 142,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 1.237,75

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 20:06
Had je tenminste een goede reden om alles te upgraden ;-)
Pagina: 1