Jancsharp schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:54:
Ah, oefening 1 wordt duidelijk: De twee counts tussen de curly brackets, moeten worden gelezen als: het antwoord uit count 1 moet ingevoerd worden in count 2 en dan krijg je dus -15. Dan snap ik dat die loop maar 1 keer loopt. Dank "M2M" en "onbekend"!!!
Ik denk dat het begint bij les 0. In alle programmeertalen bestaan dingen als keywords. Dat betekent niets meer of minder dan het volgende;
Als ik een stuk tekst intyp dat ik wil laten uitvoeren als C# code en ik typ een keyword, dan verwacht de computer een klein stukje structuur en weet de computer welke actie uitgevoerd moet worden.
Bijvoorbeeld regel 2 van voorbeeld 1;
int count = 5;
Dat int is een keyword. Als je dat intypt weet de computer dat je een variabele wil definiëren. Die variabele heeft als type integer (enkel hele getallen, dus geen 3,5) en verwacht dus ook wat extra informatie.
int [variabele naam] = [waarde van die variabele];
Dat count ding is dus geen keyword, maar iets jij als programmeur verzonnen hebt. Die naam mag zo lang zijn als je wil en alles zijn wat je wil, behalve keywords. Dit mag dus niet;
int while = 3;
Oefening 2 is mij nog niet helemaal duidelijk, al gloort er licht aan de horizon, haha! De forloop met i als variabele voer je eerst uit en dan snap ik dat die 7x loopt. Maar de verbinding die je vervolgens tussen de i variabele en de j variabele is niet duidelijk. Mat name dit zinnetje van M2M is raadselachtig maar volgens mij zeer cruciaal: "Daarom definieer je j=2 buiten de forloop en kun je 'm binnen de forloop gebruiken".
Oefening 2 maakt het geheel al een stuk lastiger, en ik denk dat je de forloop wel door hebt. De while loop die erin zit werkt als volgt;
De eerste keer dat de forloop uitgevoerd wordt, heeft j de waarde 2. Vervolgens zie je
staan. Dit betekent dat de variabele genaamd j, die eerst de waarde 2 had, nu de waarde 1 krijgt.
Dan begint de while loop (nog steeds in de eerste keer dat de forloop uitgevoerd wordt), waarbij de whileloop net zo lang blijft lopen zolang j een waarde heeft die kleiner is dan 25. We weten dat j inderdaad kleiner is dan 25, dus die while loop wordt net zolang uitgevoerd tot j een waarde bereikt heeft die groter of gelijk is aan 25.
Binnen die while loop staat aangegeven dat met elke iteratie, j met 5 verhoogd wordt. Binnen de eerste FOR loop wordt de While loop dus 5 keer uitgevoerd met als eindresultaat j = 26.
De tweede keer dat de FOR loop loopt, wordt j in waarde verminderd naar 25. Dat is nog steeds groter of gelijk aan de 25 in de while loop, die while loop doet dus niks.
De derde keer dat de FOR loop loopt, wordt j in waarde verminderd naar 24. Dat is inmiddels kleiner dan 25, die while loop loopt dus 1 keer waarna j de waarde 29 krijgt.
In het kort komt het er dus op neer dat na de eerste for loop, de while loop 1 maal uitgevoerd wordt, elke 5 FOR loops.