Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladspinazie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p 144 hz komende jaren alles op ultra het liefst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geld is niet heel belangrijk. Als ik er een langere tijd goed mee vooruit kan dan wil ik best wat geld neerleggen +- 1000 a 1500 euro ofzo, als het niet perse nodig is en voor 500 euro kan dan dat natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
CPU: intel i-5 8600k (nog niet overgeclocked)
MOBO: Gigabyte z370p d3-cf
Graphics: NVidia Geforce GTX 1060 6gb gddr5
16 gb geheugen G skill
Voeding (geen idee heb mijn pc open gemaakt maar ik moet hem dan helemaal weer uit elkaar halen om te zien wat er onder zit, dus bij suggesties graag erbij zetten wat er voor een voeding evt nodig is)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
scenario 1:
het liefst wil ik de GTX 3080 gaan kopen, wat moet ik in dat geval upgraden?
kan ik de kaart kopen en wat later misschien beter een nieuw mobo + cpu kopen? alle tips en adviezen zijn welkom.
ik hoor dat AMD ook videokaarten gaat uitbrengen, werkt dat nog een beetje op een intel mobo + cpu?

Scenario 2:
De GTX 3070, past die beter bij mijn systeem? als ik deze kaart niet goed kan draaien en toch moet upgraden dan betaal ik liever wat meer en zit ik goed komende jaren met een 3080.
Is dat niet nodig en is de 3070 voldoende dan hoef ik alleen 500 euro uit te geven en evt alleen een nieuwe voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
in principe niet, ik weet dat intel en nvidia beter zou werken samen, netzoals amd met zijn eigen cpu +gpu.
ik sta voor alles open, alleen omdat ik al met intel zit kijk ik nu naar de nvidia kaarten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Energie is niet belangrijk. ik wil de komende jaren voorzien zijn van een lekkere high end systeem 4k is nu niet perse nodig. Ik speel nu op een 1080p 60 hz monitor. Monitor moet ik ook nog gaan kopen, dat staat los van dit budget, tips hiervoor zijn ook welkom.

Ga je overklokken?
Dat is dus wel mogelijk met mijn cpu, graag tips hiervoor indien nodig.

Wat verwacht je van ons?[i]
ik heb mij al een tijd lang niet meer beziggehouden met pc's, 3 jaar geleden was dit systeem rond de 1100 euro en degelijk om te gamen. Nu de nieuwe cyberpunk eraan zit te komen is het toch wel weer verleidelijk om mijzelf weer eens te verwennen met een nieuwe setup.

dus alles samengevat:
gtx 3080 het liefst, wat is daar voor nodig om up te graden of trekt mijn systeem dat?
dan de 3070 en wat is daar voor nodig om up te graden of trekt mijn systeem dat?
CPU overclocken? nieuwe kopen wat is handig misschien even wachten tot er nieuwe uitkomen?
AMD suggesties?
500 a 1500 euro

Monitor 1440p 144hz --> goede gaming monitor budget 500 a 800 euro

geld is natuurlijk wel belangrijk maar als ik een goede tijd vooruit kan dan wil ik best wat uitgeven.
Alle tips en adviezen zijn welkom

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Bladspinazie schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:07:

Voeding (geen idee heb mijn pc open gemaakt maar ik moet hem dan helemaal weer uit elkaar halen om te zien wat er onder zit, dus bij suggesties graag erbij zetten wat er voor een voeding evt nodig is)
Meestal is dat gewoon een kwestie van de boel openschroeven en kijken? Er zit altijd wel een merk + type op de zijkant.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
scenario 1:

ik hoor dat AMD ook videokaarten gaat uitbrengen, werkt dat nog een beetje op een intel mobo + cpu?
Waarom niet?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
in principe niet, ik weet dat intel en nvidia beter zou werken samen, netzoals amd met zijn eigen cpu +gpu.
Oh? Ik lees dit wel vaker maar waar heb je dit gelezen, want dat is onzin ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Zoals hierboven al word gezegt. Amd en amd/intel en nvidia combi beter werkt? Dat is komplete onzin, merk maakt niet uit het gaat om de componenten.
Maar goed, je 8600k + moederbord en ram nu upgraden heeft niet veel zin denk ik, je kan dan beter wachten op de Ryzen 4000 serie(aantal maanden) en dan een Ryzen 4600 halen(de 3600 is place holder voor 4600 in het lijstje)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 130,99€ 130,99
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€800,-€ 800,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 87,89€ 87,89
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 62,48€ 62,48
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 124,05€ 124,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,34€ 98,34
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 35,01€ 35,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,85

Voor 1440p 144hz is een rtx 3080 een betere optie dan 3070 als je dat budget hebt, gecombineerd met een opkomende ryzen 4000 en je zit wel even gebakken qua performance.
Wat voor voeding je hebt kan je makkelijk zien, als je de rechter paneel waar alle kabels zit open doet zie je waarschijnlijk een grote sticker met naam en watt.
Je hebt het over g skill ram maar wat voor is dit? Als het 16gb skill ripjaw 3000/3200/3600 of aegis is kan je dit ook meenemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fusi0nking op 06-09-2020 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:27
Ik zou zelf zeggen dat het een goed idee is om er nu een 3070 of 3080 in te gooien (en waarschijnlijk een nieuwe psu... belangrijk om daar even naar te kijken) wanneer het uit komt en eind dit jaar de cpu een ryzen 4000 upgrade te geven geziene je cpu zeker nog goed is.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 00:53
Je cpu is volgens mij nog niet aan een upgrade toe, zeker niet als je naar 4K gaat. Zou het gewoon even aankijken met de nieuwe videokaart, cpu / platform upgraden kan altijd nog.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Goedkoopste optie: Ik zou niet je hele mobo/ram/cpu vervangen met wat je nu hebt, dat kan nog wel even door.

CPU overclocken is redelijk zinloos, haal je misschien 2 a 3% winst mee, maar heb je waarschijnlijk wel een investering nodig in betere koeling dan de (stock?) koeling die je nu hebt, plus eventuele onstabiliteit.

Gooi d'r een RTX 3070 in, kijken hoe dat draait. zal sowieso een stuk beter zijn dan je huidige GTX 1060.

Hoger budget? Dan een RTX 3080 of 3090, maar dan zou je eigenlijk je halve PC kunnen gaan vervangen met een nieuw mobo/cpu/ram, anders doe je die GPU te kort.

Intel/Nvidia/AMD/ATI (lol) Mobo's en GPU's werken al jaren prima samen hoor, dat is iets uit het verre verleden.

Qua 1440P/144hz monitor kan ik (shameless plug naar mijn eigen review) de LG UltraGear 27GL850 aanraden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je wilt toch een nieuwe videokaart in elk scenario, dus koop die gewoon, deze werkt prima in je huidige systeem. Het enige is dat je niet de volle prestaties haalt omdat je cpu het niet bijhoudt, maar als dat het geval is kun je later het systeem alsnog upgraden toch? En dan uiteraard meteen naar Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladspinazie
Oke ik denk dat ik het volgende ga doen; Het wordt toch de 3080 die 200 euro maakt niet zoveel uit als hij echt zo veel beter is.

Ik hoor iedereen over de ryzen 4 series? is dat de nieuwe high tech cpu lijn? of meer de prijs/kwaliteit cpu?
Wat kosten de beste cpu's op het moment (en dan niet de titans)? ik heb een tijd geleden rond de 400 euro voor een cpu neergelegd kan ik mij herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladspinazie
Anoniem: 11851 schreef op maandag 7 september 2020 @ 01:09:
Goedkoopste optie: Ik zou niet je hele mobo/ram/cpu vervangen met wat je nu hebt, dat kan nog wel even door.

CPU overclocken is redelijk zinloos, haal je misschien 2 a 3% winst mee, maar heb je waarschijnlijk wel een investering nodig in betere koeling dan de (stock?) koeling die je nu hebt, plus eventuele onstabiliteit.

Gooi d'r een RTX 3070 in, kijken hoe dat draait. zal sowieso een stuk beter zijn dan je huidige GTX 1060.

Hoger budget? Dan een RTX 3080 of 3090, maar dan zou je eigenlijk je halve PC kunnen gaan vervangen met een nieuw mobo/cpu/ram, anders doe je die GPU te kort.

Intel/Nvidia/AMD/ATI (lol) Mobo's en GPU's werken al jaren prima samen hoor, dat is iets uit het verre verleden.

Qua 1440P/144hz monitor kan ik (shameless plug naar mijn eigen review) de LG UltraGear 27GL850 aanraden 8)
Ik heb een custom koeler bij mijn cpu, bij de 8600k versie zat niet eens een stock koeler. nu draait hij standaard al op een game modus van 4.0 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladspinazie
peize9 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:25:
Ik zou zelf zeggen dat het een goed idee is om er nu een 3070 of 3080 in te gooien (en waarschijnlijk een nieuwe psu... belangrijk om daar even naar te kijken) wanneer het uit komt en eind dit jaar de cpu een ryzen 4000 upgrade te geven geziene je cpu zeker nog goed is.
Nog 1 vraagje? wat voor een psu heb ik minimaal nodig met mijn systeem + de 3080 ipv mijn 1060?
Dan ga ik vanmiddag mijn kast eens openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
Titan is een GPU, geen CPU.

Je kan kijken naar de hoogste Intel CPU die gangbaar is voor gamen, dat is de Core i9 10900K, maar die past niet op je socket.

Aan te raden voor een 3080 is 750 watt voeding. Liefst tenminste een GOLD en als je echt wil, modulair. Als ze binnenkort nog eens van voedingen veranderen, is het maar gewoon kabels vervangen en niet met connectors werken.

Ik zou voorlopig GPU en voeding veranderen. Als je echt intel wil, dan is er nog geen PCI4.0 support op de huidige generatie, en AMD komt met de 4000 reeks dit jaar nog uit, sneller dan Intel dus. Huidige AMD mobo zijn ook al PCI4.0

[ Voor 65% gewijzigd door kazzzdafke op 07-09-2020 09:32 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:33
Bladspinazie schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:29:
[...]

Nog 1 vraagje? wat voor een psu heb ik minimaal nodig met mijn systeem + de 3080 ipv mijn 1060?
Dan ga ik vanmiddag mijn kast eens openschroeven.
Een high-end 650w. Ben benieuwd wat er nu in je systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:27
pricewatch: Corsair RM750 (2019) is een die ik kan aanraden mocht je psu nu niet voldoende zijn.

Mocht je psu niet of een high-end met 650w+ zijn zoals Uszka hierboven zegt of een goedkopere 750w+ is dan zou ik een nieuwe kopen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladspinazie
Goedemiddag allen,

Zojuist even gekeken; zit een 550 watt voeding in mijn pc. Dus naast de 3080 gpu die ik ga aanschaffen moet er ook een 750 watt voeding bij? of een 650 watt? tips voor degelijke voedingen zijn welkom.
Anoniem: 11851 schreef op maandag 7 september 2020 @ 01:09:

Ook de LG UltraGear 27GL850 lijkt mij de beste optie, deze had ik een tijdje geleden ook al een keer gezien. Andere suggesties kwa monitors zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:33
Welk merk en type 550w voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Merk en type is wel goed om te weten, want als het een hoge kwaliteit 550 watt is zou dit kunnen als dit een al wat oudere en/of lagere kwaliteit voeding is kan je beter investeren in een nieuwe pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

• Bladspinazie
Merk en type zijn Coolermaster Masterwatt 550
pricewatch: Cooler Master MasterWatt 550
brons gecertificeerd zo te zien.

De monitor ga ik vanavond bestellen wordt hoogstwaarschijnlijk de LG UltraGear 27GL850, ik houd jullie op de hoogte hiervan.

Betreft alleen nog de voeding; wat is nou een goede voeding wat jullie betreft? Ik ga voor de 3080 videokaart + binnenkort een 4000 ryzen serie cpu + mobo.
650 of 750 dan zou ik persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen en de 750 gaan, stroomverbruik is niet een issue als het iets hoger uitvalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bladspinazie op 16-09-2020 20:11 ]

Pagina: 1