Sanity check voor een stille 1440p build geschikt voor VR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:37
Ik denk er redelijk uit te zijn wat ik wil gaan aanschaffen, maar toch hier nog even een sanity check met een paar specifieke vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming op 1440p, spellen zoals Doom Eternal en Cyperpunk 2077, beetje licht video-edit werk. Hetzelfde systeem zal hoogstwaarschijnlijk ook door m'n vrouw gebruikt worden voor thuiswerken (gewoon office werk). Verder kriebelt het een beetje om een goede VR set aan te gaan schaffen, Valve Index of de nieuwe HP. Dus daar moet het systeem ook geschikt voor zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur zou ik voor de nieuwe componenten ruim onder de 1000,- blijven (let op: dat is dus zonder GPU). Geen harde grens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 445,-€ 445,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 88,38€ 88,38
1MonitorenGigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart€ 519,-€ 519,-

Die GPU is relatief nieuw en wil ik het dus nog een tijdje mee doen. Maar het is wel de bedoeling dat het systeem een upgrade naar een nieuwere GPU over een tijdje aan kan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het wensenlijstje wat ik momenteel heb staan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact€ 94,25€ 94,25
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 43,96€ 43,96
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 103,16€ 103,16
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 100,-€ 100,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,34€ 98,34

Totaal€ 773,71

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem is heel belangrijk. Onze "kantoortje" is erg klein dus een zoemend systeem is heel hoorbaar. Tijdens de load van gaming is dat niet erg, maar tijdens simpel office werk en browsen moet het systeem nagenoeg onhoorbaar zijn.

Wat verwacht je van ons?
De twijfelpunten die ik nog heb:
  • Moederbord: Vind ik altijd het lastigste component om te kiezen, dus was erg blij met de review van een reeks B550 boards deze week. Ben toch op de Tomahawk uitgekomen vanwege het 2de snelle SSD slot dat mogelijk in de toekomst handig is.
  • Kast en koeling: Zoals gezegd is een stil systeem een eis. Ik ben wel gecharmeerd van het feit dat de Define 7 Compact wat kleiner en 5kg (!) lichter is dan z'n grote broer. Maar krijg ik het systeem stil genoeg in deze kast? Ik denk sowieso dat een extra 140mm fan voor intake handig is? Wat zijn de beste PWM fans met een zo laag mogelijke minimumsnelheid tegenwoordig?
    Op zich kan ik de normale variant van de Define 7 ook prima kwijt op de plek waar de PC komt te staan, maar ik verwacht 'm ook wel af en toe te verplaatsen, zeker als die VR set er komt. Dus als het met de kleine kast kan heeft dat de voorkeur.
  • CPU: Kan ik toch beter voor de 3700 gaan, ivm met VR? Of is dat onzin? Of kan ik dan beter dat geld in m'n zak houden en over een tijdje upgraden naar de volgende generatie van AMD?
Andere input is uiteraard ook welkom.

Beste antwoord (via Lapa op 08-09-2020 17:10)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Lapa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:44:
[...]

Als ik inderdaad voor de Straight Power 11 ga, heb je dan nog advies voor het vermogen?
Gewoon pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W nemen. Een beetje extra headroom is wel prettig. Boendien goed voor de efficientie. De meeste mensen kiezen trouwens een voeding met te veel vermogen (750W, 850W).

Alle reacties

• Djarune
Bij de Tomahawk betaal je naast wat betere vrm onder andere meer voor de RGB en de 2,5 Gbps NIC. Ik denk dat je beter de pricewatch: MSI B550-A PRO kan nemen. Voor de rest een aardige lijst.

Verwijderd

Lapa schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:39:

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Een stil systeem is heel belangrijk. Onze "kantoortje" is erg klein dus een zoemend systeem is heel hoorbaar. Tijdens de load van gaming is dat niet erg, maar tijdens simpel office werk en browsen moet het systeem nagenoeg onhoorbaar zijn.
Ik heb zelf een energieprofiel waarmee ik de fans uitschakel als ik office werk doe.

• Lapa
Verwijderd schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ik heb zelf een energieprofiel waarmee ik de fans uitschakel als ik office werk doe.
Ja, dat heb ik in mijn huidige systeem ook. Toch blijven een aantal fans draaien, ook al staan ze op dat moment in het profiel op 0%. Dat schijnt veel voor te komen bij PWM fans. Welke heb jij die wel echt stil staan bij 0%? Of ligt dat juist aan het moederbord?
Djarune schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:35:
Bij de Tomahawk betaal je naast wat betere vrm onder andere meer voor de RGB en de 2,5 Gbps NIC. Ik denk dat je beter de pricewatch: MSI B550-A PRO kan nemen. Voor de rest een aardige lijst.
Goede tip, RGB interesseert me niet en die 2,5 Gbps NIC heb ik ook niet nodig. Maar ik zie wel dat die MSI B550-A PRO een iets mindere audio chip heeft, als ik me niet vergis zelfs minder dan mijn huidige board.

[ Voor 38% gewijzigd door Lapa op 06-09-2020 21:08 ]

• Djarune
Lapa schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:55:
Goede tip, RGB interesseert me niet en die 2,5 Gbps NIC heb ik ook niet nodig. Maar ik zie wel dat die MSI B550-A PRO een iets mindere audio chip heeft, als ik me niet vergis zelfs minder dan mijn huidige board.
Klopt. Echter onboard audio is sowieso gevoelig voor ruis. Het verschil tussen die chips is echt niet heel groot. Wil je echt op en top (2.0) geluid zet je pricewatch: FiiO Taishan D03K op de spdif out. Als je 7.1 nodig hebt zijn er ook betere oplossingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 08-09-2020 11:29 ]

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
nog een kleine tip voor een stil(ler) systeem. als je de gekozen koeler vervangt door zijn grotere broertje:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
kost je € 6 meer, maar scheelt (volgens spec.) weer 10db in geluid.
ik draai zelf ook die combo (ryzen 3600/mugen 5 PCGH) en de stilte is werkelijk heerlijk.

• Lapa
Kamato schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:02:
nog een kleine tip voor een stil(ler) systeem. als je de gekozen koeler vervangt door zijn grotere broertje:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
kost je € 6 meer, maar scheelt (volgens spec.) weer 10db in geluid.
ik draai zelf ook die combo (ryzen 3600/mugen 5 PCGH) en de stilte is werkelijk heerlijk.
Goede tip! Ik heb in m'n huidige systeem ook een scythe mugen (de 2 geloof ik) met twee fans en die is inderdaad muisstil. Ik had niet door dat die tweede fan zo'n verschil maakt en omdat deze koeler sowieso eigenlijk al overkill is voor de processor had ik hier niet goed over nagedacht.

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
@Lapa het verschil van de tweede fan zit hem vooral in de topsnelheid van de fans. bij de PCGH versie is die max 800 rpm ipv de 1300 RPM van de Rev. B. en meer toeren zijn meer decibels.
doordat het twee fans zijn gaat er bij lagere toeren toch voldoende lucht door de koeler heen.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 17:03
Je zou kunnen motiveren dat onboard geluid niet uitmaakt als je VR gaming wilt, aangezien het geluid via HDMI/USB naar de DAC van de VR headset gaat. Dan zou je kunnen bezuinigen op je mobo en het vrijgekomen bedrag richting een andere videokaart besteden (3XXX?).

Je zou ook kunnen besluiten hoe je je niet-VR gaming geluid gaat doen; hoofdtelefoon? Want als je een hoofdtelefoon op hebt dan maakt de stilte van je kast en voeding ook niet bijzonder veel uit. Bij video editing zit ook een gedeelte geluid, en als je niet voor studio monitoren gaat is een goede hoofdtelefoon ook daar de beste oplossing. Dit zou je dan weer kunnen opvangen met een externe USB Dac van een paar tientjes, die elke onboard Realtek chipset sowieso achter zich laat.

Lees je tevens niet scheel op de db specs van veel hardware. Als je kast bijvoorbeeld niet direct naast je op het bureau staat, en je dus eventueel vaak een hoofdtelefoon op hebt, hoor je de pc sowieso minder.

Conclusie: als VR en video editing belangrijk zijn, zou ik besparen op het moederbord, de behuizing en de voeding (Gold+ is al 90% efficient!) en het vrijgekomen bedrag richting een video kaart upgrade sturen. Eerlijk gezegd zou ik ook nog bezuinigen op de monitor (voor €210 heb je een 32" AOC met IPS paneel!) en van dat vrijgekomen bedrag kijken naar een usb-dac/hoofdtelefoon upgrade.

EDIT: sorry, je hebt de monitor al, lees ik nu. Die zou ik dus verkopen. :p

[ Voor 28% gewijzigd door Negakinu op 07-09-2020 14:01 ]

too old, too cold

• Lapa
@Negakinu, bedankt voor het meedenken. Het systeem gaat misschien voor VR gamen gebruikt worden, maar het gaat 100% zeker voor non-VR gamen, youtuben en van alles en nog wat gebruikt worden op een mid-range 5.1 set. Dus redelijke onboard audio en stilte bij lage load zijn wel echt eisen.

De keuze voor de voeding is dus bijvoorbeeld niet puur op basis van de platinum certificering, maar vooral vanwege passieve werking bij lage load.

Verder is mijn budget niet zo strak dat twee tientjes bespaard op het ene component betekent dat ik twee tientjes meer kan besteden aan een ander component. Als een component de meerprijs waard is koop ik het toch wel. Maar als ik geld in m'n zak kan houden zonder er op achteruit te gaan is dat natuurlijk altijd meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lapa op 08-09-2020 08:26 ]

• brotipneeded
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-01 12:28
Is een AIO niet stiller dan een scythe?

Ik ben geen topic starter maar zou wel graag wat willen leren m.b.t. processorkoeling.

• Lapa
brotipneeded schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:52:
Is een AIO niet stiller dan een scythe?

Ik ben geen topic starter maar zou wel graag wat willen leren m.b.t. processorkoeling.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn begrip is dat je met vloeistof koeling in absolute getallen meer koelvermogen hebt en dus een systeem onder zware load (bijv. een overgeklokte high-end CPU) koeler en stiller kan houden. Maar bij lage tot gemiddelde load kan je met een goede luchtkoeler de temperatuur ruim laag genoeg houden op een vrijwel onhoorbaar geluidsniveau terwijl je bij een vloeistof koeler zowel fans als een pomp hebt en daarmee dus een hoger minimum geluidsniveau.

Verder zijn de performance verschillen tussen een goede luchtkoeler en goede AIO minimaal als ik naar recente tests kijk. Soms outperformen de luchtkoelers zelfs de vloeistofkoelers.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:50
Vooral: je hebt ook meer kosten, en voor deze build voldoet een luchtkoeling MAKKELIJK, het is maar 65 Watt TDP. Meeste luchtkoelers zijn voorzien op +- 200.
Met normaal gebruik voldoet bijna elke luchtkoeler, en vanaf 3 tientjes is hij ook relatief stil :) .

• Djarune
Lapa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:24:
De keuze voor de voeding is dus bijvoorbeeld niet puur op basis van de platinum certificering, maar vooral vanwege passieve werking bij lage load.
volgens mij moet het zijn "vooral stil" ipv "vooral vanwege passieve werking bij lage load". Semi-passief is een kostenbesparing op de kwaliteit fan in de voeding. Die voedingen zijn ook vooral luidruchtig als de fan gaat draaien bij bijvoorbeeld 50 tot 100W. Je kunt beter een voeding nemen met een actieve fan die altijd draait, maar bijna onhoorbaar is. De Ion+ die je nu hebt is goed. De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W is nog stiller. Eigenlijk al onhoorbaar stil in vergelijking met de rest van de componenten.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 08-09-2020 11:35 ]

• Lapa
@Djarune, inderdaad het overwegen waard. Ik heb in m'n huidige systeem de Straight Power 10 400W en heb daar geen klachten over. Inderdaad zo goed als onhoorbaar, ook na 6 jaar gebruik.

• Djarune
Lapa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:45:
@Djarune, inderdaad het overwegen waard. Ik heb in m'n huidige systeem de Straight Power 10 400W en heb daar geen klachten over. Inderdaad zo goed als onhoorbaar, ook na 6 jaar gebruik.
De nieuwere Pure Power 11 is eigenlijk hetzelfde als de Straight Power 10. Tot de 500W versies zijn dat prima voedingen. De Straight Power 11 is echt nog een stuk stiller en kwalitatief beter.

• Lapa
Djarune schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:50:
[...]

De nieuwere Pure Power 11 is eigenlijk hetzelfde als de Straight Power 10. Tot de 500W versies zijn dat prima voedingen. De Straight Power 11 is echt nog een stuk stiller en kwalitatief beter.
Als ik inderdaad voor de Straight Power 11 ga, heb je dan nog advies voor het vermogen? Volgens mij is 500W of zelfs 450W al voldoende voor dit systeem. Zelfs als ik over een tijdje de GPU upgrade naar bijvoorbeeld de RTX 3070 met een tdp van 220W zou 450W nog moeten kunnen en 500W zeker. En een hongeriger GPU dan dat zie ik mezelf niet snel kopen.

Qua aanschafkosten maakt het weinig uit, verschil tussen deze uitvoeringen is minder dan een tientje. Het gaat er me dus puur om wat de betere keuze is. Ik dacht dat voedingen met lager wattage zuiniger zijn bij lage load en dat is 90% v.d. tijd dat het systeem aan staat.

(ik heb zelfs overwogen om ipv een nieuwe build mijn huidige build te upgraden en daarbij de Straight Power 10 400W te behouden)

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Lapa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:44:
[...]

Als ik inderdaad voor de Straight Power 11 ga, heb je dan nog advies voor het vermogen?
Gewoon pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W nemen. Een beetje extra headroom is wel prettig. Boendien goed voor de efficientie. De meeste mensen kiezen trouwens een voeding met te veel vermogen (750W, 850W).

• Lapa
Djarune schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:31:
[...]

Zoals je misschien al zag zit ik meer aan de andere kant van het spectrum :*)

Maar bedankt voor de tip, ik denk dat ik daar inderdaad voor ga.
Pagina: 1