Ik denk er redelijk uit te zijn wat ik wil gaan aanschaffen, maar toch hier nog even een sanity check met een paar specifieke vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming op 1440p, spellen zoals Doom Eternal en Cyperpunk 2077, beetje licht video-edit werk. Hetzelfde systeem zal hoogstwaarschijnlijk ook door m'n vrouw gebruikt worden voor thuiswerken (gewoon office werk). Verder kriebelt het een beetje om een goede VR set aan te gaan schaffen, Valve Index of de nieuwe HP. Dus daar moet het systeem ook geschikt voor zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur zou ik voor de nieuwe componenten ruim onder de 1000,- blijven (let op: dat is dus zonder GPU). Geen harde grens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Die GPU is relatief nieuw en wil ik het dus nog een tijdje mee doen. Maar het is wel de bedoeling dat het systeem een upgrade naar een nieuwere GPU over een tijdje aan kan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het wensenlijstje wat ik momenteel heb staan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem is heel belangrijk. Onze "kantoortje" is erg klein dus een zoemend systeem is heel hoorbaar. Tijdens de load van gaming is dat niet erg, maar tijdens simpel office werk en browsen moet het systeem nagenoeg onhoorbaar zijn.
Wat verwacht je van ons?
De twijfelpunten die ik nog heb:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming op 1440p, spellen zoals Doom Eternal en Cyperpunk 2077, beetje licht video-edit werk. Hetzelfde systeem zal hoogstwaarschijnlijk ook door m'n vrouw gebruikt worden voor thuiswerken (gewoon office werk). Verder kriebelt het een beetje om een goede VR set aan te gaan schaffen, Valve Index of de nieuwe HP. Dus daar moet het systeem ook geschikt voor zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur zou ik voor de nieuwe componenten ruim onder de 1000,- blijven (let op: dat is dus zonder GPU). Geen harde grens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X | € 445,- | € 445,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB | € 88,38 | € 88,38 |
| 1 | Monitoren | Gigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart | € 519,- | € 519,- |
Die GPU is relatief nieuw en wil ik het dus nog een tijdje mee doen. Maar het is wel de bedoeling dat het systeem een upgrade naar een nieuwere GPU over een tijdje aan kan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het wensenlijstje wat ik momenteel heb staan.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 165,- | € 165,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact | € 94,25 | € 94,25 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 43,96 | € 43,96 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 103,16 | € 103,16 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 100,- | € 100,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 98,34 | € 98,34 |
| Totaal | € 773,71 | |||
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem is heel belangrijk. Onze "kantoortje" is erg klein dus een zoemend systeem is heel hoorbaar. Tijdens de load van gaming is dat niet erg, maar tijdens simpel office werk en browsen moet het systeem nagenoeg onhoorbaar zijn.
Wat verwacht je van ons?
De twijfelpunten die ik nog heb:
- Moederbord: Vind ik altijd het lastigste component om te kiezen, dus was erg blij met de review van een reeks B550 boards deze week. Ben toch op de Tomahawk uitgekomen vanwege het 2de snelle SSD slot dat mogelijk in de toekomst handig is.
- Kast en koeling: Zoals gezegd is een stil systeem een eis. Ik ben wel gecharmeerd van het feit dat de Define 7 Compact wat kleiner en 5kg (!) lichter is dan z'n grote broer. Maar krijg ik het systeem stil genoeg in deze kast? Ik denk sowieso dat een extra 140mm fan voor intake handig is? Wat zijn de beste PWM fans met een zo laag mogelijke minimumsnelheid tegenwoordig?
Op zich kan ik de normale variant van de Define 7 ook prima kwijt op de plek waar de PC komt te staan, maar ik verwacht 'm ook wel af en toe te verplaatsen, zeker als die VR set er komt. Dus als het met de kleine kast kan heeft dat de voorkeur. - CPU: Kan ik toch beter voor de 3700 gaan, ivm met VR? Of is dat onzin? Of kan ik dan beter dat geld in m'n zak houden en over een tijdje upgraden naar de volgende generatie van AMD?