Moeten wij ons zorgen maken over autodiefstal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoinDuckling369
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-03 16:23
Mijn vraag
Gisteravond rond een uur of tien wou mijn vader een nieuwe app laten zien waarmee je sterrenbeelden kon zien in AR. Mijn vader had ook nog even iets mee wat hij in de bedrijfsbus neer wou leggen.
Toen we buiten kwamen stond er een auto voor aan de straat best verdacht geparkeerd (groot licht aan, in de berm, Wij wonen buiten het dorp op het platteland dus zo vaak staan er niet auto's stil aan de straat.)
Mijn vader probeerde zijn bus van slot te doen (2017 Mercedes-Benz Sprinter) maar de afstandsbediening reageerde tot 5 keer toe niet, dit hebben wij niet eerder ervaren. Direct hierna vertrok de stilstaande auto met een behoorlijke vaart, en deed de sleutel het weer.

Zou het kunnen zijn dat de sleutel zijn code 'gekloond' is door deze persoon, en zo ja moeten wij ons zorgen maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wij hebben camerabeveiliging echter is dit niet meer het meest recente, we hebben wel opgenomen hoe de auto bij de straat geparkeerd staat en wegrijd, echter zie je dit bijna alleen maar aan de lampen van de auto.
Het gaat dus om een 2017 Mercedes-Benz Sprinter.
We hebben ook een Verizon Connect box voor het bedrijf (kilometerregistratie), hiermee kunnen we de auto lokaliseren, echter maken wij er ons ook zorgen over het feit dat er behoorlijk wat waarde aan gereedschap in de bus geplaatst is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In ieder geval hebben we gisteravond de bus strak ingeparkeerd met de achterdeur tegen de bosjes, de schuifdeur van binnenuit vastgebonden met een spanband, en een IP Camera die we nog hadden liggen gericht op de bus, deze neemt op naar de NAS wanneer er beweging wordt gedetecteerd.
Echter vragen wij ons af of het allemaal echt zo dramatisch is of dat het puur toeval is geweest.

Heeft iemand ervaring/kennis op dit gebied?
Ik hoor het graag

Alvast Bedankt,

Sven

Beste antwoord (via CoinDuckling369 op 06-09-2020 13:52)

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Vaak hoort een sleutel direct te reageren. Zeker als het een keyless entry is. Bij mij in buurt hebben zij ook al auto’s gejat. De signalen storen zij dan tijdelijk. (Van wat mij bekend is).

Persoonlijk zou ik mij wel zorgen maken als ik je verhaal mag geloven.

Heb je een omschrijving van de auto die weg reed? Zo nee, dan kun je voorlopig weinig doen dan zelf goed op te letten en eventueel de buren te informeren over wat je hebt gezien. En of ook zij misschien een oogje in de zeil willen houden.

Heb je wel een omschrijving van de auto dan zou ik als volgt aanpakken:

De eerste stap is alvast het een en ander bij de politie te melden. Dat er een verdachte situatie heeft plaats gevonden met (omschrijving) auto en noteer dat je geprobeerd hebt om in je auto te komen maar dit niet wilde lukken. En dan beschrijf je het vervolg met de verdachte auto die vervolgens weg rijdt. Misschien dat de wijkagent hier wat voor je kan betekenen?

Tweede stap is om alvast al je gereedschap uit de bus te halen. Gewoon uit voorzorg. Maak hier een automatisme van. ‘s avonds uitruimen en ‘s ochtends weer inpakken. (Afhankelijk van ht aantal gereedschap natuurlijk). Maar ik lees ook al dat je zelf wat maatregelen hebt genomen. :)

Het derde wat ik zou doen is de buren informeren over deze situatie. Dieven kunnen terug keren om het opnieuw te proberen.

Vergeet niet dat het zo gebeurt is. Het is in en out met die dieven, in een paar minuten is je auto zo weg.

In de UK is dit ook een groot probleem. Zie video 1, video 2, video 3 en video 4.

Maar goed dat is wat ik zou doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou het even melden bij de politie misschien hebben die nog verder advies. Of weten van bepaalde activiteiten in de omgeving.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:44

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Wat voor afstandsbediening heeft de bus, een 'keyless entry' of 1 waar je op een knop moet drukken om de deur te openen? Je beschrijving lijkt het laatste, die zijn veel moeilijker te klonen omdat je dan het signaal op het juiste moment moet opvangen. Er zijn redelijk grote problemen met 'keyless entry' systemen omdat die continue een signaal uitzenden.

Voor de rest niet zo bekend met autodiefstal ;-)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:23

DataGhost

iPL dev

Om eerlijk te zijn kan niemand hier iets nuttigs over zeggen behalve de inzittenden van de wegrijdende auto. Het kan iemand zijn geweest die pokemon aan het spelen was terwijl de batterij van de afstandsbediening een beetje sketchy aan het worden is maar het kan net zo goed inderdaad een dievenbende zijn die uit zijn op sleutelchallenges.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:57

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het lijkt me nogal sterk (zeg maar: onmogelijk) dat ze het signaal "opzuigen" terwijl ze het signaal van de AB kopiëren. Zo'n signaal is redelijk omni-directioneel. Het kan wel zijn dat ze het signaal ergens mee verstoren (interferentie) maar of dat behulpzaam is om een AB van een busje te kopiëren?

Edit: er wordt wel erg veel gereedschap uit bedrijfsbussen gestolen, als je dan iemand op het 'platteland' kunt pakken die zichzelf veiliger waant dan 'in de stad' dan is dat makkelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door FooLsKi op 06-09-2020 12:10 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FooLsKi schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:08:
Het lijkt me nogal sterk (zeg maar: onmogelijk) dat ze het signaal "opzuigen" terwijl ze het signaal van de AB kopiëren. Zo'n signaal is redelijk omni-directioneel. Het kan wel zijn dat ze het signaal ergens mee verstoren (interferentie) maar of dat behulpzaam is om een AB van een busje te kopiëren?
Het kan zijn dat het hebben van een paar legitieme handshakes helpt. Zie bijvoorbeeld wpa, dat is een typisch geval hiervan.

Ik weet niet hoe autoprotocollen werken overigens.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij heel erg toevallig als iemand in een verlaten straat om 2200hr 's-avonds gaat staan wachten tot de eigenaar zijn auto komt open klikken.
Daarnaast is het onzinnig als je met dat doel daar parkeert om je grote licht aan te doen, je wilt als crimineel in spe juist niet opvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:09:
[...]

Het kan zijn dat het hebben van een paar legitieme handshakes helpt. Zie bijvoorbeeld wpa, dat is een typisch geval hiervan.

Ik denk dat @FooLsKi bedoelt dat zelfs als de luitjes in de auto de handshakes aan het capturen waren, het busje in principe bij de 1e x al had moeten reageren door van slot te gaan. Ik neem immers aan dat het capturen van handshakes een passieve aangelegenheid is, zoals @FooLsKi al suggereerde met "omni-directioneel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Boudewijn schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:09:
[...]

Ik heb ook geen idee van de protocollen in dit geval. Ik probeer een beetje logica te gebruiken icm wat ik weet over mobiele netwerken e.d. :)
Verwacht die AB idd een respons terug, als in een handshake, of 'roept' 'ie "OPEN" op een bepaalde frequentie?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Osiris schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:12:
[...]

Ik denk dat @FooLsKi bedoelt dat zelfs als de luitjes in de auto de handshakes aan het capturen waren, het busje in principe bij de 1e x al had moeten reageren door van slot te gaan. Ik neem immers aan dat het capturen van handshakes een passieve aangelegenheid is, zoals @FooLsKi al suggereerde met "omni-directioneel".
Als je er meerdere wil hebben is het handig om het signaal vrij hard te verstoren. De kans is dan groot dat iemand nog 2-3x drukt.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Boudewijn schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:13:
[...]

Als je er meerdere wil hebben is het handig om het signaal vrij hard te verstoren. De kans is dan groot dat iemand nog 2-3x drukt.
Maar dan moet je zowel verstoren als het signaal eruit filteren. Lijkt me wel veel moeite. Aan de andere kant levert (veel) gereedschap een hoop geld op, wat wellicht de moeite voor een minder legaal bezig persoon waard maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:23

DataGhost

iPL dev

Osiris schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:12:
[...]

Dat hoeft niet per se. Afhankelijk van hoe de handshake gaat kan je de challenge van de auto capturen, de response van de sleutel storen (dus de auto gaat niet open) en dan de challenge nog eens replayen (evt gewijzigd) om nog wat responses uit de sleutel te krijgen, waar de auto dan wellicht niet op reageert. Of misschien is de eerste request van de sleutel al gestoord en stuurden ze vanuit de auto gewoon direct hun eigen challenges, waar ze dus vier responses op hebben gehad en de vijfde keer niks hebben gestoord, dus de auto ging open. Die signalen hebben natuurlijk ook een bepaalde tijdsduur in een bepaald frequentiebereik, dus als je weet waar je naar moet zoeken kan je het blokkeren voordat het hele signaal verzonden/ontvangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CoinDuckling369 schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:02:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In ieder geval hebben we gisteravond de bus strak ingeparkeerd met de achterdeur tegen de bosjes, de schuifdeur van binnenuit vastgebonden met een spanband, en een IP Camera die we nog hadden liggen gericht op de bus, deze neemt op naar de NAS wanneer er beweging wordt gedetecteerd.
Wanneer het niet te veel overlast geeft voor jezelf blijf je dit het beste nog een poosje doen. Mocht het eigen gereedschap/een eigen bus zijn (ZZP'er) kijk dan of de boel goed verzekerd is. Mocht het een bus van de zaal zijn ga dan even bij de werkgever te rade wat die wil dat je doet.

Zo'n anti-inbraak ding op de trekhaak én de schuifdeur van binnen blokkeren is ook een optie uiteraard. Dan hoef je de auto niet zo tegen de bosjes te prakken.

Diefstal van auto's is vaak niet heel interessant. Die dingen worden tegenwoordig goed gevolgd met apparatuur van de fabrikant óf met volgsytemen vanuit de werkgever (blackboxes). Gereedschap levert veel meer op en is makkelijker te verhandelen zo links en rechts.

Ow, en wanneer je camerabewaking hebt: zorg dat je voldoende verlichting hebt zodat een en ander goed op beeld komt te staan. Beelden die gemaakt zijn met een aardappel kan niemand iets mee.

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 06-09-2020 12:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Vaak hoort een sleutel direct te reageren. Zeker als het een keyless entry is. Bij mij in buurt hebben zij ook al auto’s gejat. De signalen storen zij dan tijdelijk. (Van wat mij bekend is).

Persoonlijk zou ik mij wel zorgen maken als ik je verhaal mag geloven.

Heb je een omschrijving van de auto die weg reed? Zo nee, dan kun je voorlopig weinig doen dan zelf goed op te letten en eventueel de buren te informeren over wat je hebt gezien. En of ook zij misschien een oogje in de zeil willen houden.

Heb je wel een omschrijving van de auto dan zou ik als volgt aanpakken:

De eerste stap is alvast het een en ander bij de politie te melden. Dat er een verdachte situatie heeft plaats gevonden met (omschrijving) auto en noteer dat je geprobeerd hebt om in je auto te komen maar dit niet wilde lukken. En dan beschrijf je het vervolg met de verdachte auto die vervolgens weg rijdt. Misschien dat de wijkagent hier wat voor je kan betekenen?

Tweede stap is om alvast al je gereedschap uit de bus te halen. Gewoon uit voorzorg. Maak hier een automatisme van. ‘s avonds uitruimen en ‘s ochtends weer inpakken. (Afhankelijk van ht aantal gereedschap natuurlijk). Maar ik lees ook al dat je zelf wat maatregelen hebt genomen. :)

Het derde wat ik zou doen is de buren informeren over deze situatie. Dieven kunnen terug keren om het opnieuw te proberen.

Vergeet niet dat het zo gebeurt is. Het is in en out met die dieven, in een paar minuten is je auto zo weg.

In de UK is dit ook een groot probleem. Zie video 1, video 2, video 3 en video 4.

Maar goed dat is wat ik zou doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CoinDuckling369 schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:02:
...maar de afstandsbediening reageerde tot 5 keer toe niet
+
MoldyInko schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:19:
Vaak hoort een sleutel direct te reageren. Zeker als het een keyless entry is. Bij mij in buurt hebben zij ook al auto’s gejat.
Als het keyless entry is, hoef je toch niet 5x op de fob te drukken om te auto te ontgrendelen? 8)7

Dat is namelijk het hele idee achter keyless entry: je houdt dat ding in je broekzak, loopt naar de auto, pakt de deurhendel beet, auto unlockt en je stapt in en rijdt weg.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 06-09-2020 12:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14
Ik zou me altijd zorgen maken als er waardevolle spullen in mijn auto/bus zouden liggen.
Kijk maar eens naar Opsporing verzocht. Complete bussen worden met inhoud gestolen.
Airbags, navigatiesystemen van BMW's etc. zijn ook erg in trek. Ik heb al ideeën om een bewegingssensor in mijn toekomstige BMW te bouwen, die dan gekoppeld is aan het netwerk thuis en mijn mobiel laat af gaan als er beweging binnen wordt gedetecteerd. Maar die BMW blijft een droom :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59
Ik denk niet dat ze specifiek op een afgelegen plek naar een Mercedes busje gaan kijken aangezien het niet een heel speciale auto is. Als ze je gereedschap willen stelen slaan ze wel een raam in, daar is geen sleutel voor nodig. Dus ja, het is raar dat daar een auto staat en toevallig ook je sleutel niet werkt maar nee, ik verwacht niet dat jullie een “target” zijn.

Neemt niet weg dat het verdacht is, maar kan ook iemand zijn die de weg kwijt is en even gebeld heeft en daarna weer zijn/ haar weg kon vervolgen. Het gedrag van de persoon in de auto doet mij niet echt overkomen dat ze iets illegaals probeerden (groot licht, snel wegrijden terwijl er nog “getuigen” zijn) maar ik ben dan ook geen autodief dus ik weet niet wat “standaard” is in dat vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01

Tomatoman

Fulltime prutser

Als het een bus vol gereedschap is, zou het zelfs kunnen dat de dieven op het gereedschap uit zijn in plaats van de auto. Hooguit is de auto dan een handig middel om het gereedschap te kunnen meenemen zonder te sjouwen.

Ik zou hoe dan ook melding maken van deze verdachte situatie bij de politie en dit ook echt door hen te laten vastleggen in hun registratiesysteem. Dat kan gewoon telefonisch, het kost niet veel moeite. Mocht er binnenkort iets strafbaars gebeuren, dan heb je voor de verzekeraar tenminste aantoonbaar dat je al actie had ondernomen en krijg je niet snel het verwijt dat je nalatig was.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CoinDuckling369
  • Laatst online: 14-03 16:23
Allereest iedereen bedankt voor de snelle, vele en uitgebreide reacties. Ik zal proberen allen te beantwoorden.

@Frogmen Het lijkt ons inderdaad verstandig om het te melden, we hebben de beelden van de beveiligingscamera al gexporteerd en kunnen het beter voor de zekerheid indienen.

@[BoSS] Het gaat inderdaad om de laatste beschrijving, wij hebben ook niet zo'n ervaring met dit type signaal, daarom leek het ons verstandig om dit forum te benaderen.

@DataGhost Inderdaad wij zaten ook te twijfelen of het puur toeval was of dat het echt een doelwit was, we dachten misschien ook nog dat er een of andere 'radarverklikker' in de auto aan de straat kon zitten welke misschien op dezelfde frequentie werkt. We hebben op de vorige bus (Mercedes-Benz Vito) wel eens gehad dat er bij een klus in het centrum van een stad de sleutel niet werkte verder dan 1 meter van de bus af, dit bleek te komen door de frequentie van een alarmsysteem in de buurt. We hebben in ieder geval wel wat maatregelen genomen mocht het toch geen toeval geweest zijn.

@FooLsKi Er ligt inderdaad veel gereedschap in de bus, dingen als accuboormachines, diamantboor, waterstofzuiger, onderdelen voor klussen. En op het platteland zijn meestal minder getuigen dus het zou een simpel doelwit kunnen zijn.

@Boudewijn Ja zo dachten wij ook, we hadden al vaak van WiFi Deauthers gehoord, het kon hier ook zo zijn, aangezien we niet wisten wat voor soort signaal het om ging. Op je 2e bericht: Inderdaad, de eerste poging werkte niet, daarom probeerde mijn vader het nog een paar keer. Dat is gewoon een soort van logisch als een afstandbediening niet werkt. Het kan inderdaad mogelijk zijn dat ze de frequentie vaker op wouden vangen.

@Wolly Inderdaad had het ook puur toeval kunnen wezen, maar we vonden het wel vreemd dat precies op het moment dat we die kant op keken hij ook zo'n beetje vertrok. en dat precies daarna de sleutel het weer deed, daarom besloten we toch een aantal maatregelen te nemen en op een forum te vragen of meer mensen er ervaring mee hadden. Zoals ik ook al benoemd had in de reactie naar DataGhost dachten we misschien ook nog dat er een of andere 'radarverklikker' in de auto aan de straat kon zitten welke misschien op dezelfde frequentie werkt. Maar als het wel een of andere key-copiër is dan konden we beter het zekere voor het onzekere nemen.

@Osiris Probeer je hiermee te zeggen dat mocht de sleutel opgevangen worden, dat de bus dan alsnog had moeten ontgrendelen?

@sypie Ja het gaat inderdaad om ZZP, veel gereedschap ligt in de bus. Bedankt voor de tips, en we zijn inderdaad van plan te investeren in een nieuw camerasysteem. Het enige wat nu te zien is op de straat is zijn de lampen van de auto wanneer hij stilstaat en wegrijd.

@MoldyInko Ontzettend bedankt voor het uitgebreide stap voor stap bericht. We hebben zeker wat aan je tips. Het gaat niet om een keyless entry maar de tips lijken nog steeds van toepassing. We zullen het gaan melden bij de politie, Het gereedschap er uit halen is lastig gezien de hoeveelheid. Maar veel dingen als boormachines zitten in praktische koffers dus die kunnen we in ieder geval al verslepen

@Jimster Er ligt inderdaad behoorlijk wat gereedschap in, Haha hopelijk kan je de droom van de BMW werkelijkheid maken ;)

@Archie_T Precies het kan toeval zijn, maar het kan ook geen toeval zijn. Daarom besloten we toch in ieder geval het zekere voor het onzekere te nemen.

@Tomatoman Bedankt voor het alert maken, de verzekeraar zal het natuurlijk ook willen weten als we van te voren al actie hebben ondernomen. We zullen het in ieder geval melden bij de politie.

Even weer voor allen:
In ieder geval allemaal bedankt dus en ik waardeer de nieuwe inzichten die ik gekregen heb op het forum. we kunnen zeker iets met al jullie tips. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:45
Het lijkt mij, net als anderen hier, nogal onwaarschijnlijk dat er iemand met groot licht aan in de berm staat te wachten tot jouw vader zijn bus ontgrendelt én dat diegene het signaal verstoort. Ik snap dan ook niet hoe het antwoord dat jij je zorgen moet maken is verkozen tot beste antwoord.

Natuurlijk loop je altijd het risico dat de spullen in je bus gestolen worden, maar dat kan sneller en met minder risico voor de dieven. Vergrendel de bus 's avonds met de knop in plaats van 'key-less' en monteer zo een rode stalen deurvergrendeling die de achterdeur van je bus blokkeert. GPS in de bus heb je al zo te zien. Wellicht kan je ook een stuk gereedschap voorzien van een peilbaken. Een camera is leuk voor jezelf, maar houdt geen diefstal tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
Tijd voor extra sloten zoals een stuurslot.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:28
Als het goed is kan je langs de Mercedes garage om het slot aan te laten passen voor een €400. Wellicht de moeite waard aangezien een bus gereedschap een stuk waardevoller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

Speedmaster

Make my day...

Zhou schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:57:
Tijd voor extra sloten zoals een stuurslot.
Zou ook zeker de bus plus inhoud even voor een maand of 3 all risk verzekeren 😈😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:18

Theo

moederbord

Misschien denk ik te praktisch, maar is het een optie om de auto achteruit tegen de gevel te parkeren,. of anders op zo'n manier dat de klep fysiek niet meer toegankelijk is? Als ze het hebben gemunt op de inhoud van de wagen dan komen ze er iig niet meer bij..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:43
Mijn eerste gedachte zou ook zijn dat het ze om de lading gaat, niet zozeer om de bus zelf. Die lading is namelijk veel makkelijker te verkopen dan een gestolen voertuig. Misschien dus niet geheel onverstandig om de komende tijd het dure gereedschap er in ieder geval nachts niet meer in te laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 07:29

Remi

Moo!

Ladingdiefstal is goed mogelijk maar MB Sprinters worden ook op grote schaal gestolen en daarna gebruikt in het syndru wereldje. Bijvoorbeeld voor vervoer van spullen voor een drugslab maar ook drugsdumpingen.
Het dievengilde heeft blijkbaar een hele effectieve manier om ze makkelijk weg te nemen.

Dus sowieso melding maken bij de politie van een verdachte situatie. Voor de rest scherp blijven op de situatie en controleer of de bus ook echt op slot is gegaan.

Je kan nog overwegen om een el-cheapo GPS tracker te installeren in de bus. De kosten hiervan zijn te verwaarlozen als je een nieuwe bus moet aanschaffen of waardevolle goederen bent kwijt geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb ook een rit registratie systeem in mijn auto.
Echter bied dezelfde leverancier ook een gereedschap registratie systeem aan. Is eigenlijk bedoeld om te tracken welk gereedschap ik welk voertuig is maar wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld containers te volgen.

Hiervoor dient een klein kastje in het gereedschap te worden gebouwd welke werkt op LoRa netwerk. Batterijen werken meen ik iets van 3 tot 5 jaar.

Zou je er niet voor kiezen om enkele (1 á 2) van deze kastjes in het duurste gereedschap in te bouwen. Dan kan je na diefstal het gereedschap weer gewoon samen met de politie ophalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Als je een bestelbus hebt, is het sowieso aan te raden om een trekhaakslot aan te schaffen:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xnn85PnBn7DJ/550x550.jpg

Daarmee voorkom je dat ze makkelijk in je klep kunnen komen, dan is het ook niet nodig om de achterkant tegen een muur te parkeren (tenzij je dat lekker vindt).

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:54
Ik heb extra sloten op de deuren zitten, zou ik sowieso iedereen aanraden. Zijn sloten die je voor de deur draait zodat de deur niet meer open kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:09
Wolly schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:12:
Het lijkt mij heel erg toevallig als iemand in een verlaten straat om 2200hr 's-avonds gaat staan wachten tot de eigenaar zijn auto komt open klikken.
Daarnaast is het onzinnig als je met dat doel daar parkeert om je grote licht aan te doen, je wilt als crimineel in spe juist niet opvallen.
Jij vindt dat zo vreemd, dieven die bepaalde specifieke auto's "opwachten" om te stelen? Laat ik je vertellen, dat gebeurt al tientalle jaren. Hier een verhaal wat ik (deels) zelf heb meegemaakt:

offtopic:
Mijn vader had begin jaren negentig een vrij zeldzame en gewilde auto (heeft m nog steeds). Na een zakelijke reis in Duitsland stopte hij rond 21u, ergens in de winter periode, bij een tankstation voor een korte pauze. Een paar tafels verderop zaten wat ongure, Oost Europees uitziende personen die de hele tijd zijn kant opkeken. Toen mijn vader weer opstond en ging vertrekken, stapten zij ook op. Resultaat: hij werd zo'n 150km gevolgd, Nederlandse grens over tot in de stad waar hij woont, waar hij letterlijk een rondje om de kerk reed en ze bleven m volgen. Daarna waren ze verdwenen, dacht hij. Hij wist dat hij gevolgd werd, aangezien de volgauto een koplamp veel te hoog had staan. Ze op de snelweg eruit rijden ging helaas niet vanweg sneeuwval, onder goede onstandigheden een fluitje van een cent geweest met zijn auto. Vader komt thuis, niets meer gemerkt.

Volgende ochtend, vader wil wegrijden....auto staat op een krik met enige schade. Die personen hadden m dus toch weten te vinden, na een achtervolging van ruim 150km, en hadden geprobeerd de auto te stelen. Dit lukt niet vanwege alarm, startonderbreker en speciale slotbouten op de wielen (stuur stond ook scheef dus wegslepen lukte ook niet). Krik laten zien bij zijn garagebedrijf en wat bleek: het was een krik uit Tjechië. Oftewel, het waren dieven uit Tjechië die op bestelling bepaalde auto's stelen.

Enkele maanden later waren we met zn 3en (ouders en ik) bij hetzelfde tankstation na een vakantie en drie keer raden. Mn vader zegt ineens "daar zitten die mannen weer". Zelfde dieven zaten weer te wachten op een slachtoffer. Gelukkig in dit geval herkenden ze mn vader en vertrokken ze snel, gelukkig toen ook nooit meer wat van gehoord/gezien.

Kortom: mensen die ergens in een straat staan te wachten om een auto te stelen dmv het "afluisteren" van t signaal van een draadloze sleutel vind ik heel plausibel. En grootlicht aanzetten is ook niet heel raar, dat verblindt jou waardoor je het kenteken slechter kunt aflezen.

Nou wil ik niet direct "paniek paniek" roepen, maar ik zou TS wel adviseren om het serieus te nemen en het bij de politie te melden. In het ergste geval gebeurt er niets en heeft het een uurtje van je tijd gekost. In het beste geval behoed je jezelf van een diefstal of zelfs anderen, mochten de verdachten/potentiële daders gepakt worden.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-05 01:45
Iemand die wilt klonen gaat niet zo opvallend doen. Klonen van signaal wilt niet zeggen dat het ook verstoord wordt.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Laatst online: 07:42
Leg de autosleutels bij thuiskomst altijd in een gesloten metalen bakje, zodat ie 's nachts ook niet gescand kan worden. Bijzonder dat ik dit advies hier nog niet heb zien langskomen...

https://www.inshared.nl/s...uw-autosleutel-te-bewaren

[ Voor 46% gewijzigd door Wietsee. op 07-09-2020 00:17 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
CoinDuckling369 schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:16:

@MoldyInko Ontzettend bedankt voor het uitgebreide stap voor stap bericht. We hebben zeker wat aan je tips. Het gaat niet om een keyless entry maar de tips lijken nog steeds van toepassing.
@Wietsee.
Lijkt me, dat 't hier een 'gewone' sleutel met afstandsbediening betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Marly op 07-09-2020 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Stef87 schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:43:
Iemand die wilt klonen gaat niet zo opvallend doen.
Klonen van signaal wilt niet zeggen dat het ook verstoord wordt.
De reden van de grote lampen kan best zijn om je te verblinden zodat zijzelf en/of het nummerbord minder goed te zien zijn.

Verstoren kan best zijn om ervoor te zorgen dat je de knop meermaals indrukt. (omdat de auto niet open gaat)
Dit betekend dat er meer samples opgevangen kunnen worden. (Ik heb geen idee of de combi jammen + opvangen uberhaubt mogelijk is)
Wat ook kan is dat ze probeerden om het signaal te jammen zodat je auto niet op slot gaat/kan. (dat de timing vrij slecht was lijkt me duidelijk)

Reden genoeg om de boel de komende tijd even goed in de gaten te houden!

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 07-09-2020 00:57 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:35
Stel, je bent een crimineel en je wilt een bepaalde auto jatten. Als aanvalsvector gebruik je de draadloze afstandbediening. Bij het afluisteren van de afstandbediening wil je natuurlijk niet teveel opvallen en je wilt al helemaal niet dat mensen je kenteken noteren. Dat kun je op 2 manieren bewerkstelligen:
  1. Je gaat in de berm staan met het grootlicht aan, zodat mensen die toevallig jouw kant op kijken verblind worden
  2. Je gaat in de berm staan met het grootlicht (en alle andere lampen) uit, zodat niemand acht op je slaat.
Ik wil het risico op diefstal niet bagatelliseren, maar ik denk dat je zelf wel weet welk scenario een dief zal volgen.

Hoe dan ook, als je erg bang bent voor acute diefstal, dan neem je een steeksleutel en schroef je een accupool los. Dan werkt de afstandbediening niet meer dus kan de dief niks met de buitgemaakte codes. Hij kan dan natuurlijk alsnog met een breekijzer inbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 05:13
Stef87 schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:43:
Iemand die wilt klonen gaat niet zo opvallend doen. Klonen van signaal wilt niet zeggen dat het ook verstoord wordt.
Er zijn afstandsbedieningen voor autosloten die elke keer een andere code sturen en alle codes die al een keer gebruikt zijn worden geen 2de keer geaccepteerd door de auto. Dit om te voorkomen dat een dief simpel je signaal kan opnemen en opnieuw uitzenden. Dus als je bij die systemen een werkend ontgrendel signaal wilt opvangen zal je moeten zorgen dat de auto dat unieke ontgrendel signaal niet ontvangt.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:16
Het lijkt mij dat een crimineel die zo ver gaat om een sleutel te clonen op afstand wel een fatsoenlijker oplossing heeft om zijn kenteken te beschermen.
Daar zijn genoeg alternatieven(vals, gestolen, sticker etc) voor om niet optevallen bij de normale burger.
rond een uur of tien
Uberhaupt een vreemd tijdstip om een sleutel te willen clonen. Aangezien jullie toevallig ook nog iets in de bus moesten leggen. Of gebeurd dat met regelmaat?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 13:52

cdoens

Peugeot-gek

Bas170 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:51:
Als je een bestelbus hebt, is het sowieso aan te raden om een trekhaakslot aan te schaffen:

[Afbeelding]

Daarmee voorkom je dat ze makkelijk in je klep kunnen komen, dan is het ook niet nodig om de achterkant tegen een muur te parkeren (tenzij je dat lekker vindt).
Ja, alleen jammer dat je trekhaak dan weer met 4 simpele bouten vast zit en dus na enkele minuten niet meer ;)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

cdoens schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:29:
[...]

Ja, alleen jammer dat je trekhaak dan weer met 4 simpele bouten vast zit en dus na enkele minuten niet meer ;)
Ach, dan zijn ze in ieder geval langer en opvallender bezig dan wanneer ze de keyless entry hacken ;)

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is het bij dit soort diefstal niet juist de truc om het signaal te verstoren op het moment dat je de auto op slot doet met de afstandsbediening? Veel mensen lopen achteloos weg zonder te controleren of de auto wel reageert. Een auto die niet op slot is is vervolgens makkelijk leeghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:08
chriistiix schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:02:
Het lijkt mij dat een crimineel die zo ver gaat om een sleutel te clonen op afstand wel een fatsoenlijker oplossing heeft om zijn kenteken te beschermen.
Daar zijn genoeg alternatieven(vals, gestolen, sticker etc) voor om niet optevallen bij de normale burger.
En het risico lopen aangehouden te worden met een vals, gestolen of afgeplakt kenteken ;)
Uberhaupt een vreemd tijdstip om een sleutel te willen clonen. Aangezien jullie toevallig ook nog iets in de bus moesten leggen. Of gebeurd dat met regelmaat?
Hij kan er ook om 3:00 's nachts gaan staan, maar dan kan hij lang wachten als hij een sleutel klonen wil ;) Als je een 3 uurtjes moet wachten daar en het levert ze een bus en/of gereedschappen uit die bus op dan is het dat wachten wel waard.

@CoinDuckling369 Wat ook kan is dat ze niet zo zeer interesse hebben in de bus, maar meer in eventuele gereedschappen die daar in liggen. Koop een slot voor de binnenzijde van de schuifdeur en zo'n trekhaak slot voor de achterdeuren ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 09-09-2020 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:16
FastFred schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:57:
[...]
En het risico lopen aangehouden te worden met een vals, gestolen of afgeplakt kenteken ;)
Dat valt niet op bij een burger en een stuk verder corrigeer je dat weer.
Kans is klein dat je politie tegen komt op het platteland.
[...]
Hij kan er ook om 3:00 's nachts gaan staan, maar dan kan hij lang wachten als hij een sleutel klonen wil ;) Als je een 3 uurtjes moet wachten daar en het levert ze een bus en/of gereedschappen uit die bus op dan is het dat wachten wel waard.
Tuurlijk. Hij kan er zelfs lekker slapen en zijn ontbijtje doen. Waarom zou je wachten als je toch al weet dat je 3 uur moet wachten. Dan plan je dat wel beter om juist niet op te vallen.

Anyway dit is natuurlijk alleen maar gissen, de bestuurder zal het weten ;)

T.Net Creality 3D Printer Discord

Pagina: 1