Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen offertes, Serieel of parallel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kootstra
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:57
Iedereen,

Over een aantal maanden gaan wij verhuizen naar een nieuw huis. Bij ons huidige huis hebben wij ook zonnepanelen en we willen straks ook panelen bij ons nieuwe huis. Daarom ben ik mij nu aan het oriënteren.

Ik heb enkele foto's toegevoegd als situatie schets. Mijn verwachting is dat het huis ~5.7m (30 cm per dakpan) breed is de hoogte van het dak ~5.9m (33cm hoog per pan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaetqOVoeRwYQQu3TmvTh0dE2Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FwPLvoCr5PepO2m1bE6WNpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctx3yHs78y-Pjc7s3WK-iBsoYUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXdczBN6dHRTyvFAJCutCk5i.jpg?f=fotoalbum_large

Om optimaal gebruik te maken van de oppervlakte van ons dak had ik het onderstaande legplan voor ogen. Er van uitgaande dat mijn afmetingen kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucf2uTv4Hn74x9tnoFduRQ44taY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sEwfqxBCpK8PmegelOOif1fP.jpg?f=user_large

Nu heb ik een aantal offertes mogen ontvangen en hier zaten enkele voorstellen in waarvan ik twijfel of het past.
Men had bijvoorbeeld 3 panelen als landscape staan. Wat volgens mij niet past zonder het onderste pijpje te verwijderen. Hier had men ook 3 panelen als landscape boven het pijpje, wat volgens mij voor de schaduw verre van ideaal zou zijn.
Dus ik denk dat ik het beste binnen de maten van de pijpjes kan blijven, om niet snel schaduw te krijgen.

Nu kreeg ik ook veel offertes met Solaredge, maar ik vraag me af in hoeverre dat bij mij nodig gaat zijn met mijn voorgelegde legplan. Ik denk dat we pas later op de dag schaduw gaan krijgen op 1 paneel, de vraag is of dit significant impact gaat zijn.

Zonneplan;
12 x Trina Solar 325 WP
Zonneplan One omvormer
Installatie
3895€ excl BTW, 0,99€ per WP

BonGo Solar
12 x AEG 330 WP
Goodwe 3600-D NS
Installatie
3859€ excl BTW, 0,97€ per WP
Optie tot Solaredge voor 902€ , 1,20€ per WP

Zelfstroom
12 x Trina Solar 325 WP
12 x P370 optimizers
Solaredge SE3500HD
Installatie
4871€ excl BTW, 1,25€ per WP

Morgen zal er nog een bij komen van Coolblue zoals het nu lijkt.

Vragen;
1) is een Solaredge daadwerkelijk aan te raden vanwege de pijpjes? Of is op het moment van schaduw de zonne instraling al zodanig laag dat het geen groot nut heeft?
2) Ik lees best wat issues met Solaredge en hun optimizers die blijkbaar sneller dan gewenst kapot gaan, is dit nog steeds het geval of een specifieke batch/serie?
3) Indien parallel wel verstandig is misschien Enphase indien Solaredge nog steeds veel issues heeft?
4) is Zonneplan One wel verstandig in verband met de garantie? Mocht die omvormer sneuvelen en Zonneplan bestaat niet meer hoe zit dit?
5) Ik kreeg van Zonneplan te horen dat de omvormer twee MPTT heeft en dus wellicht dus de impact van schaduw zo deels kan worden opgelost. Hoe verstandig is het om de 12 panelen te splitsen in bijvoorbeeld 7+5 of 6+6 panelen? Kom je dan niet in het geding van opstarten van de strings met voltage etc?
6) Heeft het anders nut om gebruik te maken van de schaduw opties van bijvoorbeeld SMA of GoodWe?

Mijn huidige verbruik (2400) is lager dan de verwachte opbrengst van 3000-3200. Echter heb ik 3 kinderen van 6, 4 en 2. Dus verwacht dat mijn verbruik omhoog zal gaan , daarnaast zal er ongetwijfeld een keer iets als een warmtepomp komen (l/l) of iets dergelijks.

Ben benieuwd naar jullie op en/of aanmerkingen.

Beste antwoord (via Kootstra op 18-12-2020 18:06)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Kun je nog wat beter je best doen om de daken op te meten?

1) Nauwelijks of geen schaduw dus geen parallel / SolarEdge / micro's.
2) daar is een topic over
3) nvt
4) als de omvormer sneuvelt kun je elk ander merk stringomvormer kiezen.
https://www.winkelman-zon.../omvormers/?display=tiles
Deze webshop heeft alvast 8 merken, er is dus geen enkele vendor lock in, in tegenstelling tot met SolarEdge.
5) Vaak werkt schaduwmanagement alsnog het best met een string van 12 omdat er dan meer voltage is om mee te werken. Daarnaast is de efficientie beter met 12. Maar je zou het aan kunnen laten leggen als 5+7 of 6+6, dan kun je het handmatig wel aanpassen naar 1 string van 12. Daar hoef je het dak niet voor op.
6) Zeker met een string van 12 en omdat er maar 1 stuk zonnepaneel tegelijk in de schaduw komt verwacht ik dat die Zonneplan omvormer dat ook nog wel snapt. Al heb ik wel een iets hogere pet op van SMA en Goodwe.

Begin maar even met deze 12. De offerte van zonneplan is niet duur, doe dat maar als het past.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
  • Nu online
Kun je nog wat beter je best doen om de daken op te meten?

1) Nauwelijks of geen schaduw dus geen parallel / SolarEdge / micro's.
2) daar is een topic over
3) nvt
4) als de omvormer sneuvelt kun je elk ander merk stringomvormer kiezen.
https://www.winkelman-zon.../omvormers/?display=tiles
Deze webshop heeft alvast 8 merken, er is dus geen enkele vendor lock in, in tegenstelling tot met SolarEdge.
5) Vaak werkt schaduwmanagement alsnog het best met een string van 12 omdat er dan meer voltage is om mee te werken. Daarnaast is de efficientie beter met 12. Maar je zou het aan kunnen laten leggen als 5+7 of 6+6, dan kun je het handmatig wel aanpassen naar 1 string van 12. Daar hoef je het dak niet voor op.
6) Zeker met een string van 12 en omdat er maar 1 stuk zonnepaneel tegelijk in de schaduw komt verwacht ik dat die Zonneplan omvormer dat ook nog wel snapt. Al heb ik wel een iets hogere pet op van SMA en Goodwe.

Begin maar even met deze 12. De offerte van zonneplan is niet duur, doe dat maar als het past.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-11 17:26
Heel het Solar Edge gebeuren moet je pas aan gaan beginnen als je meer schaduw hebt als nu de situatie bij jouw is. Het is makkelijk op te lossen met een SMA omvormers of Hosola optimizers. Wil je alles precies monitoren wat opbrengst per paneel betreft dan kun je beter Solar Edge nemen. Denk wel aan het prijskaartje!

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

de schompen schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:04:
Heel het Solar Edge gebeuren moet je pas aan gaan beginnen als je meer schaduw hebt als nu de situatie bij jouw is. Het is makkelijk op te lossen met een SMA omvormers of Hosola optimizers. Wil je alles precies monitoren wat opbrengst per paneel betreft dan kun je beter Solar Edge nemen. Denk wel aan het prijskaartje!
Monitoren per paneel kan je ook met tigo optimizer of monitoring units, dan kan je tenminste nog wel elke omvormer ophangen die je wilt.

Maar wat je zegt, een sma is prima voor dit dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom haal je niet het dakraam weg, en plaats een (of twee) nieuwe dakra(a)m(en) aan de andere kant.?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzPOaAeOtRmTOQ5cte7V4b_5izQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfvHh8iv10WWD4s0CjBTDVWz.jpg?f=fotoalbum_large

Dan passen er 15 panelen in landscape..
Leuk voor op een 3-fase SMA in 1 string. (maar als je 1-fase hebt kan dat ook, op 2x mppt ingang)
Je focust teveel op de schaduw, een SMA kan daar prima mee omgaan (harde schaduw, is geen probleem)

Heb het dakraam hier ook verwijderd. Scheelt ook weer warmte (hitte) in de zomer, want niet naar binnen valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDso2HzyCQwWBW_y1n5iLhga1rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHv7lJEAKvcEO6ZLuxg8AshP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyI9WGDZWeJUDC4Zdn6EAYp7MQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ubjWI9h6FyZgqj8s9F72Nve.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2020 19:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Kootstra
AUijtdehaag schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:20:
Waarom haal je niet het dakraam weg, en plaats een (of twee) nieuwe dakra(a)m(en) aan de andere kant?

Dan passen er 15 panelen in landscape..
Je focust teveel op de schaduw, een SMA kan daar prima mee omgaan (harde schaduw, is geen probleem)

Heb het dakraam hier ook verwijderd. Scheelt ook weer warmte (hitte) in de zomer, want niet naar binnen valt.
Hebben we wel aan gedacht echter zitten er twee kamers onder het dak. Aan de andere kant zit ook een dakraam. Natuurlijk licht gaat wel fijn zijn in een slaapkamer/werkkamer, indien er maar een kamer was dan was dit een serieuze optie. Nu prefereer ik het natuurlijk licht boven de extra panelen.

Begrijp dat de schaduw een non issue in deze situatie.
Het wordt dus een SMA, Zonneplan One of een GoodWe. Zit hier nog een wezenlijk verschil tussen deze omvormers voor de schaduw behandeling?
Of zijn de verschillen tussen deze 3 voornamelijk op het gebied van monitoring , kwaliteit?

Heb nu een GoodWe wat op zich bevalt echter is de app niet fantastisch. Soms geen verbinding. Zou het op zich een Nice to have vinden als het naar PV output kan.

Wat raden jullie aan met betrekking tot strings, wel of niet verdelen in twee? Of is het verschil hier verwaarloosbaar? Verwacht namelijk niet dat de andere kant van het dak verstandig is om daar panelen op te leggen.

Daarnaast kreeg ik van Coolblue nog het volgende mee;
- 20 cm vanaf de zijkanten van het dak
- 10 cm vanaf obstakels

Is dit iets waar iedereen rekening mee zou moeten nemen? Anders zouden licht langere panelen een optie kunnen zijn met een WP van ~350 oid.

Panelen van AEG of Trina Solar nog wezenlijk verschil afgezien van garantie?

[ Voor 10% gewijzigd door Kootstra op 06-09-2020 20:26 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alle panelen in 1 string is het beste rendement voor een 1-fase omvormer.

Maar er is meer keuze dan Bongo, Coolblue, zonneplan en zelfstroom?
Werkt die logging van zonneplan omvormer niet via een 4G module? Zou niet mijn voorkeur hebben.
Of die ook schaduw management doet weet ik niet. Het is een Saj R5 omvormer en ik verwacht het niet eigenlijk,

Welke regio woon je?

• Kootstra
AUijtdehaag schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:27:
Alle panelen in 1 string is het beste rendement voor een 1-fase omvormer.

Maar er is meer keuze dan Bongo, Coolblue, zonneplan en zelfstroom?
Werkt die logging van zonneplan omvormer niet via een 4G module? Zou niet mijn voorkeur hebben.
Of die ook schaduw management doet weet ik niet. Het is een Saj R5 omvormer en ik verwacht het niet eigenlijk,

Welke regio woon je?
Dat wordt dan een string. Zie inderdaad dat bij Zonneplan het via 4G verbinding is, lijkt mij minder prettig aangezien ik het dan minder in controle heb.

Er zijn inderdaad nog andere partijen , heb nog niet van andere partijen wat terug gehoord. Dit waren enkele waarvan ik wel een offerte had ontvangen.

Woon net iets boven Zwolle, namelijk in Hasselt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Informeer anders eens bij solar-bouwmarkt?

Dan heb je meer keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQtABUYG4iG9pHklMTA0sQg9JfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnqIrsCsas5s8cYWRpFL1vpr.jpg?f=fotoalbum_large

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-11 16:32
Je kan ook naar iets grotere panelen kijken, de LONGi 375 zijn iets groter (1755 x 1038) maar passen nog gewoon in dezelfde oriëntatie als in je post als het goed is. Ik heb zelf een GoodWe 4200D-NS waar ik geen enkel probleem mee heb, zijn ook makkelijk elke seconde uit te lezen via usb of RS485. Support via GoodWe zelf is dramatisch, dus koop het wel bij een respectabele winkel. Voor support zal SMA een stuk beter zijn, maar die zijn dan ook wel €300 duurder.

• busscherski
  • Nu online
Die offerte met die Goodwe omvormer is ook niet slecht

• Kootstra
PeeVv schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:34:
Je kan ook naar iets grotere panelen kijken, de LONGi 375 zijn iets groter (1755 x 1038) maar passen nog gewoon in dezelfde oriëntatie als in je post als het goed is. Ik heb zelf een GoodWe 4200D-NS waar ik geen enkel probleem mee heb, zijn ook makkelijk elke seconde uit te lezen via usb of RS485. Support via GoodWe zelf is dramatisch, dus koop het wel bij een respectabele winkel. Voor support zal SMA een stuk beter zijn, maar die zijn dan ook wel €300 duurder.
Ik vraag me af of dit gaat passen. Bij Coolblue gaven ze aan dat ze met de onderstaande marges werkten;
- 10 cm vanaf obstakels

Zijn dit marges welke gebruikt moeten worden vanwege wind en veiligheid? Als ik dit namelijk mee neem, dan is er niet zo veel mogelijk behalve de standaard panelen van 325-340 WP. Voornamelijk vanwege de breedte van het dak.
AUijtdehaag schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:01:
Informeer anders eens bij solar-bouwmarkt?

Dan heb je meer keuze.

[Afbeelding]
Ik heb je vaker in dit forum de Phono Solar zien aanraden is hier een reden voor? In plaats van bijvoorbeeld de Trina Solar, AEG, JA Solar of Munchen? Zag al wel dat Phono Solar blijkbaar bij enkele tests in 2016 zeer goed uit de bus kwam, maar dat waren verwacht ik andere panelen.

Neig ondertussen wel naar een SMA, voornamelijk vanwege Shadefix. Meende gelezen te hebben dat SMA het per 7 minuten doet en GoodWe per uur. Denk dat ik dit en de monitoring toch wel prettig vind.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:00

ericplan

5180 Wp PV

Kootstra schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:15:
[...]

Hebben we wel aan gedacht echter zitten er twee kamers onder het dak. Aan de andere kant zit ook een dakraam. Natuurlijk licht gaat wel fijn zijn in een slaapkamer/werkkamer, indien er maar een kamer was dan was dit een serieuze optie. Nu prefereer ik het natuurlijk licht boven de extra panelen.
Hoe oud is dat raam? De oude Veluxramen hebben wel dubbel glas, de nieuwe hebben HR++glas. Dat scheelt best voor een werkkamer. Kan je het direct zo plannen dat het raam een betere plek heeft en de panelen er mooier omheen passen. Een dakraam vervangen is geen raketwetenschap. Dan kan je direct een iets smaller en hoger raam uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 08-09-2020 22:14 ]

A'dam PVOutput

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
ericplan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:11:
[...]

Hoe oud is dat raam? De oude Veluxramen hebben wel dubbel glas, de nieuwe hebben HR++glas. Dat scheelt best voor een werkkamer. Kan je het direct zo plannen dat het raam een betere plek heeft en de panelen er mooier omheen passen. Een dakraam vervangen is geen raketwetenschap. Dan kan je direct een iets smaller en hoger raam uitzoeken.
Je kan gewoon alleen hr glas bestellen en vervangen hoor!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-11 16:32
Kootstra schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:56:
[...]

Ik vraag me af of dit gaat passen. Bij Coolblue gaven ze aan dat ze met de onderstaande marges werkten;
- 10 cm vanaf obstakels

Zijn dit marges welke gebruikt moeten worden vanwege wind en veiligheid? Als ik dit namelijk mee neem, dan is er niet zo veel mogelijk behalve de standaard panelen van 325-340 WP. Voornamelijk vanwege de breedte van het dak.
3*1038+1755 = 4,869 meter. Je hoeft natuurlijk alleen aan de rechterkant de 20 cm aan te houden, dus je hebt in totaal 5,069 meter nodig. Komt nog wel wat bij voor de montage, de panelen liggen niet strak tegen elkaar, maar dat zou dus gewoon moeten passen. In de hoogte is het 1755*3 + 400 = 5,665 meter, zou ook moeten passen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kootstra schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:56:
[...]

- 10 cm vanaf obstakels

[...]

Ik heb je vaker in dit forum de Phono Solar zien aanraden is hier een reden voor? In plaats van bijvoorbeeld de Trina Solar, AEG, JA Solar of Munchen? Zag al wel dat Phono Solar blijkbaar bij enkele tests in 2016 zeer goed uit de bus kwam, maar dat waren verwacht ik andere panelen.

Neig ondertussen wel naar een SMA, voornamelijk vanwege Shadefix. Meende gelezen te hebben dat SMA het per 7 minuten doet en GoodWe per uur. Denk dat ik dit en de monitoring toch wel prettig vind.
Geen voorkeur qua paneel,
Met landscape en portrait door elkaar zou ik een zo egaal ogend paneel plaatsen.
Helaas heeft solar-bouwmarkt erg weinig juiste fotos op de website staan.

En qua omvormer biedt de SMA inderdaad betere specs.
Maar bij solar-bouwmarkt is de SMA weer duurder dan bijvoorbeeld bij winkelman hengelo.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2020 03:26 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:00

ericplan

5180 Wp PV

lothar schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:27:
[...]
Je kan gewoon alleen hr glas bestellen en vervangen hoor!
Dat kan, maar het huidige raam heeft een onhandige maat en zit op een onhandige plek. Een raam dat iets smaller en hoger is past veel beter.

A'dam PVOutput

• Kootstra
ericplan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:11:
[...]

Dat raam is volgens mij nog niet zo oud, al moet ik bekennen dat ik niet zeker weet of het HR++ is of niet. Ik heb de zolder ramen niet zodanig geïnspecteerd, de rest wel. Maar voor zover ik weet was het huis overal van HR++ voorzien.

Het vervangen van een dakraam wordt dan alsnog een stukje prijziger denk ik, ongeacht de moeilijkheid. Verwacht dat het alsnog weer tussen de 300-500€ extra gaat kosten en het extra werk rond de afwerking in huis zelf. Ik zal mijn verbruik sowieso dekken dus denk niet dat ik daar direct de meerwaarde van zie. Daarnaast zal ik denk ik ook bij meer panelen ook naar 3 fase moeten wat ook weer extra gaat kosten. Wordt dan al gauw stukje duurder.

Maar wel bedankt voor het outside the box denken!
PeeVv schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:09:
[...]

3*1038+1755 = 4,869 meter. Je hoeft natuurlijk alleen aan de rechterkant de 20 cm aan te houden, dus je hebt in totaal 5,069 meter nodig. Komt nog wel wat bij voor de montage, de panelen liggen niet strak tegen elkaar, maar dat zou dus gewoon moeten passen. In de hoogte is het 1755*3 + 400 = 5,665 meter, zou ook moeten passen.
Ben straks wel tevreden met 12 panelen , ga alleen nog even verifiëren of er langere panelen op passen. Even vragen aan de huidige bewoner of hij 1 dakpan kan opmeten.
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 september 2020 @ 03:15:
[...]

Geen voorkeur qua paneel,
Met landscape en portrait door elkaar zou ik een zo egaal ogend paneel plaatsen.
Helaas heeft solar-bouwmarkt erg weinig juiste fotos op de website staan.
Heb jij ervaring met deze panelen dat deze zo egaal ogend zijn? Wellicht ook met München of Trina Solar? Lijkt me inderdaad wel mooi als het er enigszins mooi uit ziet.

Ben er al wel uit dat Zonneplan en Zelfstroom het niet wordt. BonGo is nog een optie maar neig wel naar een SMA via Solar bouwmarkt. Coolblue kwam met een Growatt omvormer voor een hoger bedrag dan die van BonGo. Heb zelf een beter gevoel bij GoodWe maar wellicht is dit ongefundeerd.

Zit nog even te wachten op reactie van Solar bouwmarkt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Snoekieboe heeft phono solar's. Helaas doen zijn plaatjes het niet meer.
Freekhendrik heeft DMEGC, zien er ook wel egaal uit. (panelen van Natuma) Freek-Hendrik in "Advies gevraagd bij aanschaf zonnepanelen"
Jacovn heeft sunpower P19 (ook egaal zwart) jacovn in "Sunpower 325wp offerte"
Dan heb je nog LG en Rec, die zijn ook wel egaal zwart (laatste heeft wel een wit labeltje)
https://solargarant.nl/zo.../rec-360-wp-alpha-n-type/
Ikzelf heb panasonic hit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdztilD62dEVJI3yoOkwI6U_jEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpcSLXfsr0NuzUX4N6HhUI0t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc23psHP2Vepgma4Ujb-4ipp3ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/METxuO2r5bxCYOiKIFVHBRt2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29Vct-S-G2FvKfJakSaTlC4HoBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AymZKHSwFgUQg1SWm9nYeafh.jpg?f=fotoalbum_tile

Trina of munchen solar weet ik niet. @busscherski weet jij misschien?

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2020 17:13 ]

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
AUijtdehaag schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:07:
@Snoekieboe heeft phono solar's. Helaas doen zijn plaatjes het niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv8-LTDjDLq8JyEHkbgJi_qEPWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZNWXUUS7GPJhLrme38ZVtLn.jpg?f=fotoalbum_large

:9

Dit huis is niet langer in mijn bezit... binnenkort nieuwe plaatjes met 32 phono Solar's :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Snoekieboe op 09-09-2020 19:27 . Reden: De zak bijdehandjes was al helemaal leeggeten door Rol-Co.. ]

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Snoekieboe schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]

:9

Dit huis is niet langer in mijn bezit... binnenkort nieuwe plaatjes met 32 phone Solar's :-)
Deze? :+

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aaxipevnxy44v.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Kootstra
Ben gisteren bij de nieuwe woning geweest en die hadden nog enkele pannen liggen waar de maten goed op waren te meten. Dit waren de oude pannen waar het dakraam nu zit. De maten waren inderdaad 33 hoog en 30 breed.

Dus de hoogte van het dak zou dan 5,94m hoog zijn en 5,85m breed. Dacht eerst dat het 19 pannen waren maar na aanleiding van @AUijtdehaag nogmaals geteld en de holtes bij de dakgoot geteld en kom ik vanaf het pijpje op 35 en dus 17.5 pan.

Nu kwam ik de panelen Longi Solar LR4-60HPB-350M 350WP Full Black tegen in andere topics. Waaronder die van DutchTaz en deze leken naar mijn inziens goed kwa kleur. Deze kwamen ook redelijk ok uit bij deze review.
https://review.solar/best-solar-panels-2020/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmkmp3IUB7YGA3H2tLTRRns78rs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/chetSIHL7PKji3u3gPvCS267.jpg?f=user_large

Nu is mijn vraag of met het legplan wat ik had of dit ook kon met pijpjes en de marges aan de zijkanten.
3 * 1.052 + 1.776 = 4.932
Als ik hier nog eens ~6cm bij tel voor ~2cm tussen de panelen en 20cm voor de zijkant van het dak kom ik op 5.192m. Wat nog wel binnen de 5.25 valt maar dan heb ik geen 10 cm naast de pijpjes, is dit dus niet passend of is die 10cm hier iets minder erg?

Indien dit niet erg is dan zou ik op 4200 WP kunnen komen , volgens mij is een SMA Sunny boy 3.6 nog steeds voldoende. Wanneer ik dit in Sunnydesignweb plaats, zal dit waarschijnlijk licht aftoppen maar is volgens mij maar enkele kW per jaar.

Nu heb ik nog wel een vraag, indien we bijvoorbeeld op de andere kant nog zonnepanelen zouden plaatsen (bijvoorbeeld 9 tot 11) dan zal denk ik een SMA Sunny boy 4.0 verstandiger zijn?

Lichtelijk off topic;
Kloppen de rendement calculaties van de meeste bedrijven wel? Men gaat blijkbaar uit van de opbrengst ten opzichte van het aankoopbedrag. Zie je vaak ~18-20%.
Behoort dit eigenlijk niet de verwachte opbrengst gedeelte door 1.0x ^ aantal jaren te zijn? Wat resulteert in een rendement van 5% jaar over jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Kootstra op 18-09-2020 07:48 ]

• Kootstra
Vandaag zijn de panelen gelegd door een lokale partij, uiteindelijk 12 * Longi Solar 360WP geworden met een Sunny Boy 4.0. Prijs is uiteindelijk op 3550 ex BTW gekomen, dus zeer tevreden mee! Zal morgen nog een foto maken zodra het weer licht is.

Nu probeer ik de Sunny Boy op mijn wifi te plaatsen maar ik raak niet ingelogd in de Sunny Boy op de installateur installatie. Heb al enkele wachtwoorden geprobeerd, namelijk 1111, 12345 en de combinatie van ID00xx.

De gebruiker account moet ik ook een wachtwoord invoeren dus daar lijkt het ook niet te lukken.

Heb de installateur ook al gebeld en hoop daar nog een antwoord van te krijgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je de 1e keer inlogt op de webinterface, krijg je de keuze om een wachtwoord te kiezen.

Dat betekent dat ze (de installateur) beide wachtwoorden al hebben aangemaakt?
Lekker handig weer...

Hebben ze de installatie wizard wel doorlopen?
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2020 18:32 ]

• Kootstra
AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:30:
Als je de 1e keer inlogt op de webinterface, krijg je de keuze om een wachtwoord te kiezen.

Dat betekent dat ze (de installateur) beide wachtwoorden al hebben aangemaakt?
Lekker handig weer...

Hebben ze de installatie wizard wel doorlopen?
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Ik weet niet of ze de wizard doorgelopen hebben. Heb gisteren een van de installateurs gebeld en die gaf aan dat de andere persoon er een probleem mee had. Ik zou als het goed is hiervoor terug gebeld gaan worden.
Is het een groot probleem indien het niet binnen 10 uur gedaan wordt? Anders ga ik ze namelijk proberen te stalken :F

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kootstra Na 10 uur gaan er bepaalde instellingen (zoals netparameters) op slot, maar die kunnen alsnog bewerkt worden met een grid guard code.
Alleen als je ingelogd bent als installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-12-2020 10:40 ]

• Kootstra
Het is reeds netjes opgelost, maandag werd ik gebeld en heb ik het wachtwoord gekregen.

Zie hieronder het resultaat hoe het geplaatst is. Ben er tevreden mee, zonder het dakraam weg te halen optimaal gebruik van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U57ViwKUM6H72wmB2dC_CxJrqjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEu4OW1ppCl7FBLLGEnnijni.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog even de 2 strings in één gaan zetten, had begrepen dat dit beter was. Men had het in twee separate strings gelegd.

• Kootstra
Nog even update. In September krijgen wij als alles goed gaat een elektrische auto, wellicht iets later door de huidige perikelen van levertijden. De auto zou grotendeels voor korte afstanden gebruikt worden, waardoor we verwachten via een granny lader te laden.

We hebben in December 2020 al zonnepanelen laten plaatsen, namelijk 4320 WP (12 panelen) op een Sunny Boy 4.0 dit op het ZZW dak. We hadden afgelopen jaar een overproductie van 900 kW. Nu is onze verwachting dat we ongeveer 2000 kW zullen verbruiken door de elektrische auto. Hierop zaten we te denken om op het andere dak ook zonnepanelen te plaatsen.

Nu heb ik op Sunnydesignweb het een en ander ingevuld, namelijk nogmaals 12 panelen (~4300WP) op het andere dak (Noorden). Dit topt met de huidige omvormer wel wat af volgens Sunnydesignweb, namelijk rond de 200 kW ten opzichte van een Sunny Boy 5.0 (99,6% energy usability factor). Nu leek het mij voor die 200 kW niet nuttig om omvormers te gaan wisselen.

Nu heb ik een offerte aangevraagd via de installateur waar ik de huidige panelen heb gehaald. Daar kreeg ik te horen dat men dit niet kon doen omdat men dan teveel WP op de zekering plaatst. En de zekering kon niet hoger in verband met de hoofdaansluiting. En dat dit persee op een 3 phasen moet en dus ook een andere omvormer.

Kijkende naar Sunnydesignweb zou ik verwachten dat het met de huidige omvormer zou kunnen. Ik was in de veronderstelling dat de zekering afgemeten moet worden op de omvormer en niet op de zonnepanelen, of zie ik dit fout? Graag hoor ik van jullie.

• busscherski
  • Nu online
Je hebt het helemaal correct. De verkoper weet niet waar hij het over heeft.
Als het van Sunnydesign mag dan is het goed. Dat heeft niets te maken met de zekering etc.

Een energierendementsfactor van 99.6% is prima. Er gaan zeker dagen bij zijn waar het een paar uur achter elkaar aftopt. Maar dat komt op jaarbasis neer op 0.4% verlies, daar kun je helemaal geen investering voor doen.

De verkoper weet niet waar hij het over heeft.
Misschien wil hij je even laten praten met een meer technisch persoon binnen het bedrijf. Of misschien kan hij wat met een screenshot van de Sunnydesign simulatie.
Of anders kun je misschien beter de installatie zelf doen.

• Kootstra
Even ter verduidelijking de 99,6% was met de Sunny Boy 5, mijn huidige 4.0 zou een 96,6% resultaat geven. Maar zelfs daar vind ik het denk ik niet rendabel. Tenzij mijn omvormer al een stuk ouder was..

Daarnaast is de huidige installatie via een pv verdeler gedaan, dus via de wasmachine groep. Ik betwijfel of het verstandig is om dat via dezelfde bekabeling te laten gaan, om richting de 5 kW te laten lopen via de kabel die in 1997 geplaatst is. Iemand hier een visie op? Het verhogen van de omvormer naar een 5.0 en de bekabeling via een pv verdeler? Tenzij ik de kabel helemaal laat vervangen.

Nog niet eens over potentiële kapitaal vernietiging. Verwacht niet dat ik >750 euro voor mijn sunny boy 4.0 krijg. Een nieuwe 5.0 zou ook weer gauw 1100 euro zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u8CCA1FIStnKqZnGaRXSZheh1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtDxHRzSaJEj66vQYXltE5pv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRixYxrIJDwp7LTMLBA4Bkg6iyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYW50yY1X0FWB3szo5y3cbX2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Kootstra op 30-04-2022 17:50 ]

• busscherski
  • Nu online
96,6% vind ik dan wel weer een ander getal, maar puur rationeel gezien klopt het wat je schrijft. Als je tegen aftoppen kunt is het wat dat betreft prima.

Volgens mij heeft SMA wel ergens aangegeven dat het aantal Wp maximaal het dubbele van het omvormervermogen mag zijn. Daar kom je wel overheen op deze manier.

Ik weet niet precies of het legaal is om 5 kW over 2.5 mm2 te duwen maar door de relatief hoge weerstand zal het AC voltage bij een 5 kW omvormer ook weer iets hoger worden dan bij een 4 kW model. Dus een zwaardere omvormer krijgt eerder last van hoog netvoltage.
Nog niet eens over potentiële kapitaal vernietiging. Verwacht niet dat ik >750 euro voor mijn sunny boy 4.0 krijg. Een nieuwe 5.0 zou ook weer gauw 1100 euro zijn?
Sowieso is het de vraag of je uberhaubt een omvormer kunt kopen. Het is nogal een krappe markt de laatste tijd.

Pagina: 1