Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draagbare laptop voor fotobewerking op reis (1200-1600 eu)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Answer
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-10-2024
De topics in dit deel van het forum de afgelopen 16 jaar vaak bekeken, maar nu komt dan eindelijk het moment om zelf een laptop aan te schaffen.

Desktop PC's configureren en in elkaar zetten heb ik dankzij GoT geleerd, maar laptops blijven een vak apart. Zoals de BBG het al aangeeft: een laptop is meer dan een CPU, werkgeheugen en een eventuele grafische kaart.

Ik ben al enige weken op de motor door Zuid-Europa aan het touren. Onderweg maak ik fotoreportages (met name portret- en mode) en nu in Bologna en Milaan aangekomen zijn er ook wat modellenbureaus die willen samenwerken. Om deze kans niet te laten lopen heb ik besloten tijdelijk in Milaan te gaan wonen om zo hier mijn portfolio te kunnen uitbreiden. Echter kan ik de nabewerking nu niet langer uitstellen en zal ik tot aanschaf van een laptop moeten overgaan. Ik ben in de week van 14 september even in Nederland, dan zou ik de laptop binnen willen hebben.

Thuis werk ik op een Windows desktop met 32 inch EIZO scherm en een Wacom tablet. Betreft een i6500 met inmiddels 16 gb werkgeheugen en een R9 380 grafische kaart. Dit systeem is oud (5 jaar) maar werkt zeker sinds de uitbreiding van het werkgeheugen nog prima.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows systeem, voornamelijk gebruik voor fotobewerking in photoshop en Capture One (goed geoptimaliseerd programma, over het algemeen lichter dan Adobe).

Wat is je budget?
Zo tussen de 1400 en 1700 euro, mits dit realistisch is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, portability is wel een vereiste. De laptop moet het allereerst een maand volhouden in Milaan en omstreken en vervoerd kunnen worden in de topkoffer van een motor. Eenmaal thuis gaat de laptop gaat mee naar photoshoots om tethered te kunnen werken en ik zal er ook regelmatig mee werken op locatie en in de trein.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Kleurweergave van het scherm is van belang, daarnaast hecht ik ook waarde aan de esthetiek van het apparaat. Ik was vandaag in de Italiaanse Media Markt en het viel me toch op dat de meeste apparaten zo plastic en de kwaliteit er niet vanaf spat (ook bij de duurdere Lenovo Legion serie). De Surface Laptops 3 zagen er dan wel weer prachtig uit, evenals de Macbooks natuurlijk..

15 inch scherm is het minimum, qua resolutie twijfel ik een beetje tussen Full HD en 4k, in mijn ervaring is een hogere PPI wel móói maar lijken de foto's daardoor scherper dan ze op een scherm met lagere PPI zouden zijn. Scheelt ook veel rekenkracht en accucapaciteit. Aansluiting op een groter scherm is wel handig (middels displayport of HDMI 5)

Een scherm met hoge helderheid is ook prettig voor zichtbaarheid van het scherm op locatie. 16 gb is wel het minimum voor Photoshop, daarnaast is een aparte grafische kaart ook gunstig voor de exporteer snelheden binnen deze programma's.

Eigen ideeën
De Dell XPS 15 springt in het oog, de configuratie met een i7-10750U, 16gb werkgeheugen en GTX 1650 Ti zou afdoende moeten zijn (??). De configuratie met Full HD scherm komt dan zonder eventuele kortingen op €1889,- zou via mijn vriendin wel aan een studenten email kunnen komen en zo nog 10% korting kunnen bemachtigen.
Echter vind ik dit enorm veel geld.

Een Lenovo Legion 5 laptop komt al wat goedkoper uit, maar is zwaarder en ik ben minder te spreken over de afwerking.

De Microsoft Surface Laptop 3 met 15 inch scherm springt in het oog, maar deze heeft geen losse grafische kaart en is erg prijzig.

De Lenovo Thinkpad p1 serie is mooi, maar begint bij 2200 euro.

Kortom, ik kom er niet helemaal uit. Misschien is mijn wens onrealistisch voor het budget. Als dat zo is zou ik misschien beter via de V&A of op Marktplaats kunnen kijken naar een iets ouder model.

Alvast veel dank, groet uit Italië.

XPS 9500 | Sony A7RIII

Alle reacties

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:09
Gewoon een MacBook kopen! Scherm is fantastisch, zeker voor fotobewerking. Accu gaat lang mee. Ik neem de MacBook overal mee naartoe en ik heb er zeker nog geen spijt van gehad.

• The Answer
BlazeMuis schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:02:
Gewoon een MacBook kopen! Scherm is fantastisch, zeker voor fotobewerking. Accu gaat lang mee. Ik neem de MacBook overal mee naartoe en ik heb er zeker nog geen spijt van gehad.
Dankje BlazeMuis! De 16 inch modellen beginnen echter bij 2700 euro en ik ben verknocht aan Windows! Het 13 inch model is minder krachtig en heeft een te klein scherm.

Maar de MBP zetten wel de benchmark qua functionaliteit, esthetiek en kracht gecombineerd met een mooi scherm.

XPS 9500 | Sony A7RIII

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:52
Zakelijk heb ik een Thinkpad p1/x1 extreme (met i9 en 32gb ram); natuurlijk is dit een heel krachtige laptop met ook een echt goede bouwkwaliteit, maar voor fotobewerking zou ik niet kiezen voor het fullhd hdr scherm.

Privé heb ik zowel een MacBook Pro (13 inch) als een surface pro die een duidelijk beter scherm hebben. Natuurlijk is dat scherm ook niet zo perfect als mijn eizo coloredge, maar na calibratie komen die schermen wel behoorlijk dicht in de buurt van mijn eizo. Die schermen zijn naar mijn mening dus ook prima geschikt voor (professionele) fotobewerking, maar het scherm van de Thinkpad is naar mijn mening toch echt onvoldoende daarvoor (het is zeker geen slecht scherm, maar toch echt niet op het niveau van de surface of MacBook, terwijl de prijs wel op hetzelfde niveau zit als een 16" mbp).

• The Answer
dennisdennis12 schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:52:
Zakelijk heb ik een Thinkpad p1/x1 extreme (met i9 en 32gb ram); natuurlijk is dit een heel krachtige laptop met ook een echt goede bouwkwaliteit, maar voor fotobewerking zou ik niet kiezen voor het fullhd hdr scherm.

Privé heb ik zowel een MacBook Pro (13 inch) als een surface pro die een duidelijk beter scherm hebben. Natuurlijk is dat scherm ook niet zo perfect als mijn eizo coloredge, maar na calibratie komen die schermen wel behoorlijk dicht in de buurt van mijn eizo. Die schermen zijn naar mijn mening dus ook prima geschikt voor (professionele) fotobewerking, maar het scherm van de Thinkpad is naar mijn mening toch echt onvoldoende daarvoor (het is zeker geen slecht scherm, maar toch echt niet op het niveau van de surface of MacBook, terwijl de prijs wel op hetzelfde niveau zit als een 16" mbp).
Dankjewel Dennis, fijn dat je zoveel ervaring hebt met deze drie voor mij interessante apparaten.

Hoe bevalt de Surface Pro, welke versie heb je? Voor mij zijn de Surface Laptops een beetje afgevallen bij het gebrek aan een aparte grafische kaart, maar ik zal me nog eens in deze systemen verdiepen. Ze zien er prachtig uit en dat scherm van de surface laptop 3 is erg prettig om naar te kijken.

XPS 9500 | Sony A7RIII

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Zowel mijn vrouw als ik werken in een (verschillende) grafische markt.. beiden een xps15 voorlaatste model (4k scherm, niet oled) en willen nooit meer wat anders. Ik heb ze niet voor 1.6k kunnen kopen maar ook niet heel veel meer. Als je er veel mee op reis gaat zou een total care warranty geen gek idee zijn maar dan ga je het zeker niet redden onder de 2k.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:39
De legion 7 heeft een volledig aluminium behuizing en is een stukje dunner en mooier afgewerkt dan de legion 5.

pricewatch: Lenovo Legion 7 15IMH05 (81YT004KMH)

Deze heeft een 100% Adobe rgb scherm . Dit is nog een stuk meer kleuren dan 100% sRGB.

Je kan voor paar tientjes ook de garantie upgraden naar on-site garantie

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:52
The Answer schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:42:
[...]

Dankjewel Dennis, fijn dat je zoveel ervaring hebt met deze drie voor mij interessante apparaten.

Hoe bevalt de Surface Pro, welke versie heb je? Voor mij zijn de Surface Laptops een beetje afgevallen bij het gebrek aan een aparte grafische kaart, maar ik zal me nog eens in deze systemen verdiepen. Ze zien er prachtig uit en dat scherm van de surface laptop 3 is erg prettig om naar te kijken.
Ik heb de surface pro met i7 (gen 5); die had ik toen gekozen omdat toen de i7 versie een intel iris had, i.p.v. de Intel UHD Graphics van de i5. Op zich bevalt de Surface erg goed, de prestaties zijn namelijk er goed en de beeldkwaliteit is op hetzelfde niveau als mijn MacBook Pro (al heeft mijn MacBook Pro wel een betere antireflectiecoating). Het grootste nadeel van de Surface vind ik echter dat hij wel behoorlijk warm kan worden als hij hard moet worden (voornamelijk videobewerking). Ik gebruik de Surface echter bijna nooit voor professionele fotobewerking, maar de beeldkwaliteit is zeker geen beperking, en de prestaties zijn naar mijn mening ook ruim voldoende daarvoor (zeker in Capture one). De. bouwkwaliteit van zo'n Surface is ook erg goed, en de pen kan soms ook echt handig zijn bij fotobewerking (vergelijkbaar met een Wacom tablet).

• The Answer
Dank voor jullie reacties! Ik heb een halve hele dag besteed aan het lezen van allerhande reviews en de (erg logge) websites van Lenovo, Dell en consorten doorgespit.

Na de opmerking van Dennis12 en het lezen van wat topics op dpreview.com kwam ik tot de conclusie toch echt graag een 4k display te willen, daar waar beeldbewerking en tethered werken de reden van aanschaf is van het apparaat.

Hierdoor vielen veel opties af.
Dank voor deze toevoeging, ik had nog niet naar deze serie gekeken. Fijn dat je zoveel ruimte hebt om de laptop zelf samen te stellen. Wat me tegenstaat in deze Yoga t.o.v. Dell XPS is de onmogelijkheid om het werkgeheugen uit te breiden en je maar één van de twee SSD slots kunt gebruiken.
Wel een fijn apparaat en interessant dat die Ryzen 7 zoveel sneller is dan de 15watt processors van Intel.

Ik kan helaas geen 4k scherm vinden van deze Lenovo Yoga, ook geen andere laptop met een Ryzen 7 van Lenovo die een 4k scherm biedt (zoals de Thinkpad serie). Jammer!
Cinemaskoop schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:28:
De legion 7 heeft een volledig aluminium behuizing en is een stukje dunner en mooier afgewerkt dan de legion 5.

pricewatch: Lenovo Legion 7 15IMH05 (81YT004KMH)

Deze heeft een 100% Adobe rgb scherm . Dit is nog een stuk meer kleuren dan 100% sRGB.
Ziet er inderdaad mooier uit dan de Legion 5 die ik hier zag in Italiaanse Mediamarkt van Bologna! Maar ik kan helaas geen 4k configuratie vinden.
dennisdennis12 schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:31:
[...]
Ik heb de surface pro met i7 (gen 5); die had ik toen gekozen omdat toen de i7 versie een intel iris had, i.p.v. de Intel UHD Graphics van de i5. Op zich bevalt de Surface erg goed, de prestaties zijn namelijk er goed en de beeldkwaliteit is op hetzelfde niveau als mijn MacBook Pro ..
Heb getwijfeld tussen de Surface Pro (en Surface Laptop 3) maar het prijsverschil met een Dell XPS 15 machine werd almaar kleiner. Wegens de betere prestaties in allerhande benchmarks en het prachtige scherm toch gekozen voor een XPS model.

Er zat standaard 10% korting op en kon nog een 10% studentdiscount code gebruiken, dus voor de configuratie met een i7-10750H, 1650ti, 16gb (uitbreidbaar geheugen) en een 1tb SSD (met nog één open slot) totaal 2100 betaald (zonder korting 2600 euro).

Ik hoop dat mijn XPS geen van de kinderziektes heeft waar sommige batches mee kampen, ik hoop op een even goede ervaring als jij en je partner Dukebox!!

Dank allen

XPS 9500 | Sony A7RIII

Pagina: 1