Upgrade naar GPU (GTX 1070) met GA-MA790X-UD4 & PhenomII 940

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-01 02:04
Ik heb deze ochtend voor mezelf onderstaande vraag proberen te beantwoorden, maar ik kom er niet uit...

1.) Kan ik technisch gezien mijn huidige mobo-cpu (GA-MA790X & PhenomII 940) gebruiken met een nieuwe videokaart (GTX 1070)?
2.) Zijn er 'behoorlijke' nadelen aan deze combinatie?

Mijn moederbord (CPU = AMD PhenomII 940):
https://www.gigabyte.com/...d/GA-MA790X-UD4-rev-10#ov

Gewenste GPU
https://www.gigabyte.com/...-N1070WF2OC-8GD-rev-10#kf

Ik ben benieuwd!

Bedankt!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Reken maar op een enorme cpu bottleneck.

Welk merk en de voeding heb je?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
technisch gezien kan het wel, als dat je vraag beantwoord.

• Alfa
Uszka schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:31:
Reken maar op een enorme cpu bottleneck.
Wat betekent dat in de praktijk voor mij? Ik kan me daar geen voorstelling bij maken.
In principe kan ik nu ook alles op deze PC wat ik normaal doe: Browsen/Werk(Excel)/Gamen(LeagueOfLegends).
Maar ik wil graag Age Of Empires 2 Definitive edition spelen, en daar heb ik Directx12 voor nodig...
Nu heb ik een AMD Radeon HD4870.
Coolermaster Silent Pro 550W of 650W

De reden om voor een GTX1070 te gaan is dat als ik over ca.2jaar een 2e hands oculus rift(s) koop, dat ik deze dan daarmee kan gebruiken, wel alleen maar op low settings. Dan wil ik proberen wat mijn PC dan doet, en als dat niet werkt, dan hoef ik dan mijn gpu niet te upgraden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Alfa schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:32:
[...]
De reden om voor een GTX1070 te gaan is dat als ik over ca.2jaar een 2e hands oculus rift(s) koop, dat ik deze dan daarmee kan gebruiken, wel alleen maar op low settings. Dan wil ik proberen wat mijn PC dan doet, en als dat niet werkt, dan hoef ik dan mijn gpu niet te upgraden.
Je cpu voldoet niet aan de minimale specs van de Oculus rift, dus dan kan je de komende twee jaar meteen gebruiken om te sparen voor wat nieuws. Aan de andere kant is een 1070 dan ook al weer grotendeels low-mid end, dus ik zou je plan nog eens heroverwegen. Als je nu tevreden bent zou ik vooral pas wat kopen als echt iets wilt dat je huidige pc niet aan kan.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:06
Houd er rekening mee dat de phenom 2 geen AVX kan dus dit zal niet werken onder steam/mixed reality.
Persoonlijk vind ik de combinatie erg vreemd, als het alleen om AoE gaat, dan zou ik hooguit voor een 2ehands 1060 kijken of het geld investeren in een recente (RTX) videokaart om dan deze later in een nieuwe PC te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 06-09-2020 14:17 ]

• Alfa
br00ky schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:09:
[...]
Je cpu voldoet niet aan de minimale specs van de Oculus rift, dus dan kan je de komende twee jaar meteen gebruiken om te sparen voor wat nieuws. Aan de andere kant is een 1070 dan ook al weer grotendeels low-mid end, dus ik zou je plan nog eens heroverwegen. Als je nu tevreden bent zou ik vooral pas wat kopen als echt iets wilt dat je huidige pc niet aan kan.
Ik ben nu niet tevreden omdat ik AoE2DE niet kan spelen. Maar ik wil alleen een GPU-upgrade'tje waar ik later nog wat aan heb als ik de rest weg kan gooien.
DukeBox schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:15:
[...]
Houd er rekening mee dat de phenom 2 geen AVX kan dus dit zal niet werken onder steam/mixed reality.
Persoonlijk vind ik de combinatie erg vreemd, als het alleen om AoE gaat, dan zou ik hooguit voor een 2ehands 1060 kijken of het geld investeren in een recente (RTX) videokaart om dan deze later in een nieuwe PC te gebruiken.
Dan zal ik dus tegen die tijd het mobo-cpu setje weg moeten doen en een simpele build maken rondom 1070. Bedankt voor de bevestiging dat de Phenom2 geen AVX kan. Dan hoef ik dat in ieder geval niet te proberen :).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Alfa schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:36:
[...]
Maar ik wil alleen een GPU-upgrade'tje waar ik later nog wat aan heb als ik de rest weg kan gooien.
Het gaat zeker werken, maar wel met een bottleneck door je zwakke cpu, zoals al eerder aangegeven. Ik probeer alleen te achterhalen of de 1070 als je de rest gaat upgraden nog aan je verwachtingen kan voldoen. Begrijp ik goed dat je de rest over een jaar of 2 wilt aanpakken?

De 1070 is namelijk ~4 jaar oud. Dan zit je op 6 jaar. Terug redenerend van nu naar 6 jaar terug dan zit je in de 700 serie. Voor het gemak pakken we dan de 770 (want net als de 1070 tussen de x60 en x80 in). Daarmee kom je op dit moment behoorlijk te kort...

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:53
[...]

Wat betekent dat in de praktijk voor mij? Ik kan me daar geen voorstelling bij maken.
In principe kan ik nu ook alles op deze PC wat ik normaal doe: Browsen/Werk(Excel)/Gamen(LeagueOfLegends).
Maar ik wil graag Age Of Empires 2 Definitive edition spelen, en daar heb ik Directx12 voor nodig...
Nu heb ik een AMD Radeon HD4870.

[...]

Coolermaster Silent Pro 550W of 650W

Je hebt helemaal geen DirectX 12 nodig, 11 is voldoende: https://www.microsoft.com...onofsystemrequirementstab

Een quad core die 3x zo snel is als de meer dan 10 jaar oude Phenom 940, de 7600k is met zijn 4 cores en 4 threads al een bottleneck in moderne games.

Je zult met jouw cpu geen verschil zien tussen een gtx 1070 en bijvoorbeeld een gtx 970. Je cpu is veel te traag om die 1070 van data te voorzien. En is het zinvol om nu iets kopen dat je niet aan kan sturen en over 2 jaar pas kunt gaan gebruiken (na een update van de cpu)?

Bovendien zal het low end zijn en wie weet wat je met je rift gaat doen en of je überhaupt zo’n ding koopt (in 2 jaar kan er veel gebeuren).

Een Gpu van 1 generatie jonger dan je 4870 doet al DirectX 11. Aangeraden voor AOE2DEis een GTX 650 of 5850. Die zijn ondertussen ook al 8-11 aar oud en dus voor een prikkie te koop.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Inderdaad, videokaartje van een paar tientjes erin en over 2 jaar pas weer verder kijken.

• Alfa
br00ky schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:44:
[...]
Begrijp ik goed dat je de rest over een jaar of 2 wilt aanpakken?
Waarschijnlijk wel misschien zelfs later, afhankelijk van wat ik dan wil.
Waarschijnlijk komt het voort uit dat ik zo lang mogelijk wil blijven doen met wat ik heb, ik vind hardware weggooien zonde.
Wat ik eigenlijk niet wil is dat ik nu een GPU koop die ik dan óók weg moet gooien, maar die dan voldoende is om simpelere games op lagere settings te kunnen draaien.
De 1070 is namelijk ~4 jaar oud. Dan zit je op 6 jaar. Terug redenerend van nu naar 6 jaar terug dan zit je in de 700 serie. Voor het gemak pakken we dan de 770 (want net als de 1070 tussen de x60 en x80 in). Daarmee kom je op dit moment behoorlijk te kort...
Dat is een interessante redenatie! Bedankt.
Oops, je hebt gelijk. Mijn kaart heeft nu DX10.1, en het probleem was inderdaad (net nagekeken) dat ik ten minste DX11 nodig heb.
Een quad core die 3x zo snel is als de meer dan 10 jaar oude Phenom 940, de 7600k is met zijn 4 cores en 4 threads al een bottleneck in moderne games.

Je zult met jouw cpu geen verschil zien tussen een gtx 1070 en bijvoorbeeld een gtx 970. Je cpu is veel te traag om die 1070 van data te voorzien. En is het zinvol om nu iets kopen dat je niet aan kan sturen en over 2 jaar pas kunt gaan gebruiken (na een update van de cpu)?
Ik had niet gedacht dat een CPU zo'n bottleneck zou zijn met games zo lang je een goede GPU hebt, bedankt voor dit inzicht o.b.v. je kennis/ervaring.
Een Gpu van 1 generatie jonger dan je 4870 doet al DirectX 11. Aangeraden voor AOE2DEis een GTX 650 of 5850. Die zijn ondertussen ook al 8-11 aar oud en dus voor een prikkie te koop.
Vandaag heb ik ook AEO3DE aangeschaft terwijl ik naar de specs van AOE2DE aan het kijken was. Daar geven ze aan recommended GTX980.
https://www.microsoft.com...onofsystemrequirementstab
De Rift(s) geeft aan recommended 970, dus dan zou de 980 ook prima zijn.
De 980 is in dat geval prima voor mijn behoefte nu (AOE3DE, en ook prima voor de Rift(s).
AEO3DE geeft m.b.t. CPU aan "AMD Phenom II X4 973", naar mijn idee ligt mijn 940 daar 'wel in de buurt', maar moet ik misschien wat settings naar beneden zetten.

Tenzij me iemand voor gek verklaart, ga ik o.b.v. jullie hulp en inzichten nu voor een 980.

Bedankt _/-\o_

• Alfa
Alternatieve vraag o.b.v. mijn huidig systeem.

Wat is gebruikelijk om met zo'n oude PC te doen?
Ik zou daar zelf geen toepassing meer voor kunnen verzinnen.

Misschien is het 2e hands misschien nog maar totaal 100€ o.i.d. waard, maar dan zou ik eerder genegen zijn om deze PC (want hij is voor normaal desktop gebruik en simpele spellen dikke prima) net zo goed doneren aan een lokaal goed doel.
Ik ben benieuwd wat jullie met oude PC's doen na een upgrade.

Samengevat:
-Gigabyte GA-MA790X-UD4
-AMD PhenomII 940
-AMD Radeon HD4870
-4GB DDR2-800 geheugen
-Coolermaster tower en PSU ca. 600W.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Alfa schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:18:
[...]

De Rift(s) geeft aan recommended 970, dus dan zou de 980 ook prima zijn.
De 980 is in dat geval prima voor mijn behoefte nu (AOE3DE, en ook prima voor de Rift(s).
AEO3DE geeft m.b.t. CPU aan "AMD Phenom II X4 973", naar mijn idee ligt mijn 940 daar 'wel in de buurt', maar moet ik misschien wat settings naar beneden zetten.

Tenzij me iemand voor gek verklaart, ga ik o.b.v. jullie hulp en inzichten nu voor een 980.
Nee, zelfde redenatie als hierboven. Met een 980 zit je op ~90% power van een 1079, dus nog steeds een forse bottleneck. Je verwacht echt veel te veel van je huidige cpu.

In het verlengde daarvan,
Alfa schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:23:
Alternatieve vraag o.b.v. mijn huidig systeem.

Wat is gebruikelijk om met zo'n oude PC te doen?

Ik ben benieuwd wat jullie met oude PC's doen na een upgrade.
Proberen te verkopen. Of helemaal opgebruiken, zonder er nog geld in te pompen, want bijna alles is weggegooid geld. Heel goed dat je er zo lang mogelijk mee wil doen, maar op een gegeven moment is een nieuw doel gewoon niet meer fatsoenlijk haalbaar.

Geheugen heb je niets meer aan (wat wilde je daar nu mee doen, want 4GB dat is ook te weinig), voeding die net zo oud is al de rest is bijna altijd ook rijp voor vervanging, etc etc. Je mag blij zijn als je er een paar tientjes voor krijgt ;). Ik ben dan te lui er iets mee te doen. Ik heb ook nog een R9-270x in de vensterbank liggen op zolder omdat ik de moeite niet wil doen die videokaart te verkopen :')

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 06-09-2020 20:39 ]

• Alfa
br00ky schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:34:
[...]
Je mag blij zijn als je er een paar tientjes voor krijgt ;). Ik ben dan te lui er iets mee te doen. Ik heb ook nog een R9-270x in de vensterbank liggen op zolder omdat ik de moeite niet wil doen die videokaart te verkopen :')
Ah, dan is dat helaas de ongelukkige bestemming van een goed stuk werkende hardware :'( :+
Dan gaat ie denk ik naar een goed doel, voelt niet zo verkeerd (terwijl het in feite verschuiving van het probleem is :o ).

Maar bedankt voor het delen van je visie!

Dan denk ik dat ik de upgrade maar oversla en dan ga ik in de BBG's rondneuzen.

Bedankt allemaal!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ls je hem naar goed doel brengt gooien die hem waarschijnlijk weg. Hardware van 5 jaar oud wordt bijna niet gebruikt :)

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik heb van mijn "Oude" hardware een HTPC gemaakt, en zo ga ik langzaam maar zeker mijn huis de 22e eeuw in schoppen...

Oude PC onderdelen:
Pentium G4560
MSI PC Mate H270
CoolerMaster MasterWatt Lite 500W

Kosten: ca. 170 euro ca. 3-4 jaar terug.

Aangeschaft om HTPC te maken:
2x 4GB Crucial 2400MHz DDR4 CL17
1x Trancend PCIe SSD220S 256GB m.2 NVMe
1x NEON CL-A53U3 kast
1x INNO 3D GeForce GTX1650 Twin X2 OC 4GB
1x TP-LINK TL-WN881ND WiFi Kaart

Totale kosten: 215 euro

Later nog aangeschaft voor het gemak:
Pepper Jobs W10 Gyro Afstandsbediening
Logitech C920s Webcam

"Onnodige" extra kosten: 110 euro

Ja ik heb de GeForce gruwelijk goedkoop gekregen, omdat ze mij verkeerd hadden ingelicht (een GT1030 doet prima 4k HDR Netflix, dit is dus 100% niet waar) en ook nog eens de boel veel te laat hebben opgestuurd, dus ze hebben kosteloos de GT1030 omgeruild voor een GTX1650.

Hij staat nu dus onder mijn 50" SAMSUNG UHD HDR TV waar hij prima dienst doet voor 4k HDR video-streaming, Zoom meetings vanaf de bank, Skype, WIFI Accesspoint, Emulatie machine en zelfs 1080p PC gaming (gezien een hoop games prima op 1080p draaien op dit machientje). Daarnaast werkt Moonlight/Steam-link prima hierop gezien ik nu een 9900k+RTX2080T als main heb draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door michelstreurman op 08-09-2020 15:31 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
@michelstreurman Ik weet niet wat je punt is eigenlijk, een Pentium G4560 rent rondjes rond een Phenom II X4, is veel zuiniger, gebruikt ook nog courant DDR4 geheugen en ondersteunt alle moderne standaarden. Er komt gewoon een punt waarop een systeem te oud is om er nog wat zinvols mee te doen, voor hardware uit 2009 zijn we stilaan op dat punt (toch zeker voor mid-range hardware, high-end valt misschien nog wat mee te doen, maar

Die Phenom II X4 zou misschien nog leuk zijn als homelab, maar het is wel helemaal geen zuinig beestje dus daar moet je je wel bewust van zijn als je die 24/7 laat draaien.
Pagina: 1